Sterkste dieselloc aller tijden

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door dentheo »

Steven schreef:
HLE 2302 schreef:man man man, ne noodgenerator van een ziekenhuis in een trein steken, wat een idee
maar ie moet echt wel veel power gehad hebben, hoeveel ton kon de 5001 dan trekken in totaal ?

greetz 2302
Je mag de rollen niet omdraaien he, de motor heeft een tweede leven gekregen als noodgenerator, ze konden hem evengoed gewoon wegsmijten.
Ik heb ooit drie grote Caterpillars ( "nieuwe !!) gekocht , die ook toegepast werden in locomotieven en van die reuze ertsvrachtwagens...
Worden nog gebruikt als noodstroom en piekshaving... ( gekocht na bezoek aan installatie NMBS in Schaarbeek :) :) :) )
Theo
Groeten vanop de Heide
Dietrich

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door Dietrich »

Die motoren kunnen voor vanalles worden gebruikt he, trouwens veel Belgische locs zijn dieselelektrisch dus die motoren werden vaak al gebruikt om (on)rechtsreeks elektriciteit op te wekken.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door Adler »

Dietrich schreef:Die motoren kunnen voor vanalles worden gebruikt he, trouwens veel Belgische locs zijn dieselelektrisch dus die motoren werden vaak al gebruikt om (on)rechtsreeks elektriciteit op te wekken.
Bij mijn weten waren en zijn alle lijndieselloks van de NMBS diesel-elektrisch (dus ook de 5001).
Maar dat doet er eigenlijk niet toe, ook een dieselmotor van een diesel-hydraulische lok zou je voor andere doeleinden kunnen gebruiken, een motor is een motor.
Er is niets speciaal aan een dieselmotor voor een trein.
Dietrich

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door Dietrich »

Adler schreef:Bij mijn weten waren en zijn alle lijndieselloks van de NMBS diesel-elektrisch (dus ook de 5001).
De 77 niet, voor zover je die onder lijndiesel kan rekenen. :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door Steven »

De oude reeks 75 (voordien reeks 65) was ook dieselhydraulisch van aandrijving.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door HLE 2302 »

Steven schreef:
HLE 2302 schreef:man man man, ne noodgenerator van een ziekenhuis in een trein steken, wat een idee
maar ie moet echt wel veel power gehad hebben, hoeveel ton kon de 5001 dan trekken in totaal ?

greetz 2302
Je mag de rollen niet omdraaien he, de motor heeft een tweede leven gekregen als noodgenerator, ze konden hem evengoed gewoon wegsmijten.
aaah, ik dacht dat hij eerst noodgenerator was, dan in de 5001 is gestoken, en dan terug uitgehaald en terug als noodgenerator gebruikt was

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie