Spanning bovenleiding

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
polysix

Spanning bovenleiding

Bericht door polysix »

Aangezien de bovenleiding in België 3kV DC is vraag ik mij af hoe ze deze omzetten van AC naar DC. Doen ze dit met AC motoren die gelijkspannings generatoren aandrijven? Of gebruiken ze tegenwoordig vermogenelektronica? ((Gestuurde) 3f vermogen gelijkrichters)
Nils

Re: Spanning bovenleiding

Bericht door Nils »

polysix schreef:Aangezien de bovenleiding in België 3kV DC is vraag ik mij af hoe ze deze omzetten van AC naar DC. Doen ze dit met AC motoren die gelijkspannings generatoren aandrijven? Of gebruiken ze tegenwoordig vermogenelektronica? ((Gestuurde) 3f vermogen gelijkrichters)
Om al een kort antwoord te geven,
de motoren worden op het grootste deel van het matrieel aangestuurd door hakkers,
met een aantal diodes.
Deze zorgen er voor dat de 3 kV omgezet naar 2 X 1500V (of eventueel minder in lagere standen) en dit is dan ook gelijkstroom die bekomen wordt dmv van de diodes.

Steven zal ongetwijfeld veel beter kunnen uitleggen hoe de vork helemaal correct aan de steel zit.
dentheo

Bericht door dentheo »

Nils schreef:
polysix schreef:Aangezien de bovenleiding in België 3kV DC is vraag ik mij af hoe ze deze omzetten van AC naar DC. Doen ze dit met AC motoren die gelijkspannings generatoren aandrijven? Of gebruiken ze tegenwoordig vermogenelektronica? ((Gestuurde) 3f vermogen gelijkrichters)
Om al een kort antwoord te geven,
SNIP

Steven zal ongetwijfeld veel beter kunnen uitleggen hoe de vork helemaal correct aan de steel zit.
Ik denk dat hij het maken van de 3 kV bedoelde, niet het verbruik....
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

het omzetten in de grote onderstations ( als ik de vraag juist begrepen heb) zal normaal gebeuren door een statische omvorming (onderhoudsvriendelijker he).
dentheo

Bericht door dentheo »

Steven schreef:het omzetten in de grote onderstations ( als ik de vraag juist begrepen heb) zal normaal gebeuren door een statische omvorming (onderhoudsvriendelijker he).
Statische omvorming is al redelijk oud...vroeger nog oud onderstation gezien met kwikdamplampen bij NMBS .
Onderstation ten zuiden van Brussel (begon met B... ??).
Ik heb er nooit één met roterende omvormers gezien, maar ben ook niet zo oud...
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

tja omvormen via een dynamo is nog veel ouder hoor :) en verre van onderhoudsvriendelijk. In de theorie heb je twee grote manieren, statisch of dynamisch. Het eerste is tegenwoordig gekend onder elektronica het andere onder de dynamo. Het omvormen via de draaiende onderdelen heeft als grootste nadeel zijn onderhoudskost. Iets dat moet bewegen vergt meer nazichten.
Shrek

Bericht door Shrek »

Steven

Bericht door Steven »

wij danken shrek voor de link naar de duidelijke site over dit onderwerp :D
polysix

Bericht door polysix »

Tnx voor de nuttige informatie. Ik verwachte wel dat het tegenwoordig zou gebeuren met vermogen elektronica, dat is nu eenmaal veel goedkoper. Maar nu heb ik toch ongeveer een idee hoe het zit met de omzetting.
tomdg

Bericht door tomdg »

had niet verwacht dat ze dat nog met diodes deden geven thyristoren niet minder verliezen (voor zover ik mij nog kan herinneren van de lessen aandrijftechnieken)?

btw interessante site :P
elriverslide

Bericht door elriverslide »

tomdg schreef:had niet verwacht dat ze dat nog met diodes deden geven thyristoren niet minder verliezen (voor zover ik mij nog kan herinneren van de lessen aandrijftechnieken)?

btw interessante site :P

Diodes zijn toestellen die de stroom in de ene richting doorlaten en in de andere richting tegenhouden (sperren).

Thyristoren zijn toestellen die stroom altijd tegenhouden, behalve als ze een stuurpuls krijgen in de ene richting. in de andere richting sperren ze altijd

een Thyristor is dus gewoon een gestuurde diode. en dus moet er een sturing aanwezig zijn om de thyristoren te laten werken.

Wanneer je een spanning gewoon wil gelijkrichten gebruik je ofwel een diodebrug (zoals hier) ofwel werk je met moter op AC die een generator op DC aandrijft.

interessant aan thryristoren is dat je ze pas kan aansturen al al een deel van de sinusgolf van de spanning geweest is, daardoor kan het het vermogen een beetje regelen. maar daar bestaat ook andere en betere apparatuur voor.
Plaats reactie