controle op gesloten deuren

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
rds

controle op gesloten deuren

Bericht door rds »

Vorige week op een trein gezeten waarvan de deur afgeplakt was. Bleef dat ding toch wel heel de weg piepen omdat die dacht dat hij niet gesloten was. Iedereen bolde het af en ging in een andere wagon zitten.

De vraag is: krijgt de bestuurder daar dan geen melding van? Of is het gewoon zo dat de treinbegeleider de deuren laat dicht gaan, visueel controleert of alles OK is, en dat is het dan? Ik kan me wel voorstellen dat die niet altijd alles kan zien, zeker niet op perrons die in een bocht liggen. Ik zie soms mensen sukkelen met hun kinderwagen, die dan tussen de deuren geraakt, en omdat de deuren tegendruk voelen gaan die terug open, om vervolgens nog een poging te ondernemen om te sluiten. Maar ondertussen zou de trein al in beweging kunnen zijn.
Steven

Re: controle op gesloten deuren

Bericht door Steven »

Zolang niet alle deuren gesloten zijn mag een TBG geen vertrek geven, het is al eerder geschreven dat op een gesleepte trein er geen controle is bij de bestuurder en bij motorstellen wel. Dit door bij de bestuurder een lamp te voorzien die gaat branden als alle deuren gesloten zijn. Een deur die afgeplakt is, is door de tbg of een depanneerder buiten dienst gesteld voor iedereen. Dat de zoemer blijft gaan kan al een teken zijn dat er iets serieus verkeerd is met die deur. Maar als die juist is afgezonderd zal ze geen fout veroorzaken in het controlesysteem op de deuren. Dat de zoemer blijft werken kan misschien duiden op een slecht contact waardoor de zoemer niet uitschakelde.
Adler

Bericht door Adler »

Ik heb dat ook al meegemaakt dat die zoemer blijft gaan.
Als de TBG langskomt geeft hij er dan eens een goede schop op en dan is het meestal gedaan.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Adler schreef:Ik heb dat ook al meegemaakt dat die zoemer blijft gaan.
Als de TBG langskomt geeft hij er dan eens een goede schop op en dan is het meestal gedaan.
hehe, niet het juiste voorbeeld wellis waar, maar het is wel doeltreffend

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Wover

Bericht door Wover »

In een MW41 ook al eens een paar keer voorgehad en de treinbegeleider heeft de zoemer toen afgezonderd denk ik.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Blijkbaar rijdt er hier in de streek een M5-rijtuig 1ste klas rond met van die vreemde deuren. Bij het sluiten gaat de zoemer, de deur sluit om daarna terug de zoemer te laten gaan voor 15 seconden.
treinbruno

Bericht door treinbruno »

ik heb zelfs al gezien dat de deur nog op een kiertje van 5 cm stond, en de zoemer afging :) (I6 rijtuig)
en dat tijdens het rijden in volle baan
best gevaarlijk :mrgreen:
Afbeelding
am62

Bericht door am62 »

Dietrich schreef:Blijkbaar rijdt er hier in de streek een M5-rijtuig 1ste klas rond met van die vreemde deuren. Bij het sluiten gaat de zoemer, de deur sluit om daarna terug de zoemer te laten gaan voor 15 seconden.
Blijkbaar niet alleen rond Zottegem...
IR3336/P8572 FN-FBMZ-FGRA
ik vermoed rijtuig 51507 (vandaag in de 51503 en niks gehoord) had er vorige week serieus last van. Ik heb me zelfs herzet van plaats (de andere kant van de glazen binnendeur).
poyaud

Bericht door poyaud »

Steven schreef:Zolang niet alle deuren gesloten zijn mag een TBG geen vertrek geven, het is al eerder geschreven dat op een gesleepte trein er geen controle is bij de bestuurder en bij motorstellen wel. Dit door bij de bestuurder een lamp te voorzien die gaat branden als alle deuren gesloten zijn.
21/27 + M4 met achteraan een stuurstand M4 , heeft toch wel controle (lamp porte) in de loc ?
Afbeelding
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

m4n zijn ook niet zo best, de deur van een m4, pakwagen, de deur gaat toe, en tblijft tutere, na 4 minute val et uit
en dan begint et weer voor 2 minuten
frustrerend ! xD

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Steven

Bericht door Steven »

poyaud schreef:
Steven schreef:Zolang niet alle deuren gesloten zijn mag een TBG geen vertrek geven, het is al eerder geschreven dat op een gesleepte trein er geen controle is bij de bestuurder en bij motorstellen wel. Dit door bij de bestuurder een lamp te voorzien die gaat branden als alle deuren gesloten zijn.
21/27 + M4 met achteraan een stuurstand M4 , heeft toch wel controle (lamp porte) in de loc ?
neen die hebben dat niet, wat daar wel voorzien is (enkel in modus trek duw met stuurrijtuig dus) dat de TBG aan de TB het vertrek kan geven (enkel in stations zonder AVG) door de knop te gebruiken waardoor de lamp slip effe gaan branden (bij stilstand) en de bestuurder weet dat hij kan vertrekken (indien ook het sein open staat natuurlijk). Deze lamp slip heeft niet dezelfde functie als de lamp deuren.
poyaud

Bericht door poyaud »

Op die manier , wist juist dat er een sein kon gegeven door de tbg naar de tb .
Afbeelding
Steve

Bericht door Steve »

HLE 2302 schreef:
Adler schreef:Ik heb dat ook al meegemaakt dat die zoemer blijft gaan.
hehe, niet het juiste voorbeeld wellis waar, maar het is wel doeltreffend

greetz 2302
Het doet me altijd denken aan Onslow uit Keeping up Appearances... :mrgreen:
Plaats reactie