De NMBS heeft de overheidsmiddelen bestemd voor de verbetering van de openbare dienstverlening, gebruikt voor de ondersteuning van haar commerciële activiteiten. Dat blijkt uit een audit van het Rekenhof in opdracht van het parlement.
Vandaag liggen de resultaten van het onderzoek ter bespreking voor in de Commissie Infrastructuur. Naast een onderzoek van de beheerscontracten, voerde het Rekenhof ook een evaluatie uit van het reizigersvervoer.
Daaruit blijkt dat de NMBS de opgelegde doelstellingen inzake de kwantiteit van het treinaanbod (met 200.000 treinkilometers op werkdagen) gehaald heeft.
Anderzijds stelt het Rekenhof dat de reiziger er wel bij zou varen als de doelstelling zou worden uitgedrukt in termen van verbindingen, frequentie, snelheid of kosten. Inzake de kwaliteit van het aanbod komt het Rekenhof immers tot een globaal negatieve balans.
“De NMBS heeft nog steeds geen goede indicatoren ontwikkeld om de kwaliteit van de dienst te meten”, luidt het. Maar de belangrijkste knelpunten situeren zich volgens de audit op boekhoudkundig niveau, met onduidelijke financiële stromen tot gevolg.
Het Rekenhof adviseert dan ook dat wordt nagegaan in hoeverre de kapitaalsverhogingen die op die manier aan de commerciële activiteiten werden toegewezen, conform zijn met de Europese regelgeving. Als dat niet zo is, dan zou de NMBS deze gelden moeten terugstorten aan de Belgische Staat.
Bron: HBvL: http://www.hbvl.be/vindzoek/archief/Art ... eck=online