en ik dacht dat dit enkel in America kon !
en ik dacht dat dit enkel in America kon !
vr 23/01/09 17:44 (UPDATE) - Bij een steekpartij in het kinderdagverblijf Fabeltjesland in Sint-Gillis, een deelgemeente van Dendermonde, zijn drie mensen gestorven, twee kinderen en een volwassen vrouw. Er zijn ook een tiental gewonden gevallen. De dader is opgepakt.
Volgens getuigen is de man, die zijn gezicht geschminkt had om zich te vermommen, met de fiets bij het kinderdagverblijf aangekomen.
(AP)
Hij zou zich hebben aangeboden onder het mom dat hij iets wou vragen.
Hij zou daarop zijn binnengelaten en hij zou rechtstreeks naar de baby-afdeling gegaan zijn. Daar zou hij met een mes in het wilde weg zijn beginnen te steken. Daarop volgde paniek en chaos.
Twee kindjes en een vrouwelijk personeelslid van de crèche werden bij de aanval gedood.
Ga naar de toegankelijk versie van de content die nu volgt.
Pop-up
Op deze plaats staat een flash die video aanbiedt. Hieronder vindt u de informatie van deze video en links naar de beschikbare formaten.
"Nog 10 gewonde kinderen in het ziekenhuis"
Bekijk het Windows Media Player fragment
Bekijk het QuickTime fragment
Eén kind overleed ter plaatse, het andere bezweek later in het ziekenhuis aan zijn verwondingen.
Er zijn ook een tiental gewonden. Alle gewonde kinderen worden overgebracht naar het Universitair Ziekenhuis van Gent. Zij kregen een groot aantal messteken en hun verwondingen zijn bijzonder ernstig, maar ze verkeren niet in levensgevaar.
De dader is na de feiten per fiets op de vlucht geslagen. Er werd een nationaal politiealarm afgekondigd en de politiehelikopter werd ook ingezet. De dader kon uiteindelijk worden ogepakt in Lebbeke, een naburige gemeente.
Pop-up
Op deze plaats staat een flash die video aanbiedt. Hieronder vindt u de informatie van deze video en links naar de beschikbare formaten.
"De buurt is geschokt"
Bij zijn arrestatie zou de dader gewond zijn geraakt. Hij is overgebracht naar het ziekenhuis in Aalst. Het zou gaan om een man van eind de twintig uit Grembergen, een andere deelgemeente uit Dendermonde.
De man werd al verhoord in het ziekenhuis. Later vandaag moet hij voor de onderzoeksrechter verschijnen.
"Verschrikkelijkste halfuur uit mijn leven"
De vader van een van de kindjes uit de crèche is zwaar geschokt. "Het was verschrikkelijk, het waren de verschrikkelijkste dertig minuten uit mijn leven", vertelt de vader. "Ze kwamen zeggen: er is iets, er is iets, de politie is daar, je moet dadelijk komen."
"Ik ben bij aankomst meteen naar de ruimte gesneld waar de kinderen waren en daar heb ik mijn dochtertje gezien."
De kinderen die niet gewond zijn en de ouders worden nu begeleid in een opvangcentrum. "Het rampenplan is van kracht, de mensen worden opgevangen en er is ook een noodnummer. De hulpverlening doet zijn werk", zegt Rita De Vis van Slachtofferhulp. "Er is nu voldoende informatie en er is voldoende logistieke ondersteuning, waardoor het nu iets rustiger is."
Er zijn al heel wat ministers langs geweest in het opvangcentrum. Ook prins Filip en prinses Mathilde zouden nog een bezoek aan de ouders en familie brengen.
Noodnummer voor familie en verwanten
Vanuit de ziekenhuizen worden foto's van de opgenomen kindjes digitaal doorgemaild naar een opvangcentrum, zodat de ouders snel kunnen weten in welk ziekenhuis hun kindje is opgenomen.
De stad Dendermonde heeft een nieuw noodnummer bekendgemaakt, waarop familie en verwanten terechtkunnen. Het nieuwe nummer vervangt de twee vorige noodnummers:
* Stadsbestuur Dendermonde 052-26 27 05
Rouwregister Er is ook een rouwregister voor de slachtoffers geopend in het stadhuis van Dendermonde en op de website Dendermonde.be.
echt verschrikkelijk
greetz 2302
Volgens getuigen is de man, die zijn gezicht geschminkt had om zich te vermommen, met de fiets bij het kinderdagverblijf aangekomen.
(AP)
Hij zou zich hebben aangeboden onder het mom dat hij iets wou vragen.
Hij zou daarop zijn binnengelaten en hij zou rechtstreeks naar de baby-afdeling gegaan zijn. Daar zou hij met een mes in het wilde weg zijn beginnen te steken. Daarop volgde paniek en chaos.
Twee kindjes en een vrouwelijk personeelslid van de crèche werden bij de aanval gedood.
Pop-up
"Nog 10 gewonde kinderen in het ziekenhuis"
Eén kind overleed ter plaatse, het andere bezweek later in het ziekenhuis aan zijn verwondingen.
Er zijn ook een tiental gewonden. Alle gewonde kinderen worden overgebracht naar het Universitair Ziekenhuis van Gent. Zij kregen een groot aantal messteken en hun verwondingen zijn bijzonder ernstig, maar ze verkeren niet in levensgevaar.
De dader is na de feiten per fiets op de vlucht geslagen. Er werd een nationaal politiealarm afgekondigd en de politiehelikopter werd ook ingezet. De dader kon uiteindelijk worden ogepakt in Lebbeke, een naburige gemeente.
Pop-up
"De buurt is geschokt"
Bij zijn arrestatie zou de dader gewond zijn geraakt. Hij is overgebracht naar het ziekenhuis in Aalst. Het zou gaan om een man van eind de twintig uit Grembergen, een andere deelgemeente uit Dendermonde.
De man werd al verhoord in het ziekenhuis. Later vandaag moet hij voor de onderzoeksrechter verschijnen.
"Verschrikkelijkste halfuur uit mijn leven"
De vader van een van de kindjes uit de crèche is zwaar geschokt. "Het was verschrikkelijk, het waren de verschrikkelijkste dertig minuten uit mijn leven", vertelt de vader. "Ze kwamen zeggen: er is iets, er is iets, de politie is daar, je moet dadelijk komen."
"Ik ben bij aankomst meteen naar de ruimte gesneld waar de kinderen waren en daar heb ik mijn dochtertje gezien."
De kinderen die niet gewond zijn en de ouders worden nu begeleid in een opvangcentrum. "Het rampenplan is van kracht, de mensen worden opgevangen en er is ook een noodnummer. De hulpverlening doet zijn werk", zegt Rita De Vis van Slachtofferhulp. "Er is nu voldoende informatie en er is voldoende logistieke ondersteuning, waardoor het nu iets rustiger is."
Er zijn al heel wat ministers langs geweest in het opvangcentrum. Ook prins Filip en prinses Mathilde zouden nog een bezoek aan de ouders en familie brengen.
Noodnummer voor familie en verwanten
Vanuit de ziekenhuizen worden foto's van de opgenomen kindjes digitaal doorgemaild naar een opvangcentrum, zodat de ouders snel kunnen weten in welk ziekenhuis hun kindje is opgenomen.
De stad Dendermonde heeft een nieuw noodnummer bekendgemaakt, waarop familie en verwanten terechtkunnen. Het nieuwe nummer vervangt de twee vorige noodnummers:
* Stadsbestuur Dendermonde 052-26 27 05
Rouwregister Er is ook een rouwregister voor de slachtoffers geopend in het stadhuis van Dendermonde en op de website Dendermonde.be.
echt verschrikkelijk
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: en ik dacht dat dit enkel in America kon !
Afschuwelijk bericht dit. Sterkte aan alle betrokkenen, en laten we hopen dat het dodental niet verder stijgt.. 

dit is een verschrikkelijk geval en zeker geen goed nieuws voor alle betrokkenen
-
echt erg
verlies zo u kind maar eens
hoedat dit in belgie kan
die dader mogen ze van mij echt martelen, stenigen,...
geen enkele straf is te erg
maarja, hij zal natuurlijk ontoerekeningsvatbaar zijn, en na een paar jaar weer vrij zijn
of er zal weer een procedurefout zijn

hoedat dit in belgie kan

maarja, hij zal natuurlijk ontoerekeningsvatbaar zijn, en na een paar jaar weer vrij zijn

Laatst gewijzigd door treinbruno op 23 jan 2009, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Ik was echt geschokt toen ik dit bericht hoorde... Echt een horror scenario wat zich daar heeft afgespeeld... Ik wens alle betrokkenen veel sterkte toe!
hem vermoorden lost niks op, voor de rest van z'n leven een isoleercel in zonder een raam, en levend op brood & water, dan zal em wel plooien en stoppen met lachen !treinbruno schreef:echt ergverlies zo u kind maar eens
![]()
hoedat dit in belgie kan![]()
maarja, hij zal natuurlijk ontoerekeningsvatbaar zijn, en na een paar jaar weer vrij zijn![]()
greetz 2302
-
Waar gaan we toch heen, ge zou u kind ni meer het huis uit laten als ge dit hoord, laat staan naar een dagveblijf sturen.
Hopelijk krijgt de dader een toepasselijke straf maar zoals Bruno al zei, hiervoor is niks erg genoeg...
Hopelijk krijgt de dader een toepasselijke straf maar zoals Bruno al zei, hiervoor is niks erg genoeg...

even relativeren hoor. Het is natuurlijk afschuwelijk dat dit gebeurd is. Maar dit is het werk van een gestoorde, een gek. Hier kun je je niet tegen wapenen. Dingen roepen als "Je kunt je kind niet meer de deur uit laten, LAAT STAAN naar een dagverblijf" slaan werkelijk nergens op. Tientallen jaren lang hebben kinderdagverblijven een grote bijdrage geleverd aan de samenleving, door het simpelweg faciliteren van tweeverdieners, en nou gebeurt er EEN keer iets vreselijks. Ja. Iets vreselijks. Moet je dan maar "je kind niet meer buiten de deur laten, en ZEKER niet naar een kinderdagverblijf"? Onzin natuurlijk.
En ook die praat van "geen straf is hier erg genoeg, ze moeten hem dit en ze moeten hem dat" getuigt van weinig beschaving. Dit soort mores is in landen als Iran nog wel aan de orde van de dag helaas, maar kom op, ik had stilaan de hoop dat we in West-Europa inmiddels wat verder waren. Ze moeten hem voorgoed opbergen en de maatschappij tegen hem beschermen, ja. Maar dat is dan ook genoeg. Hem de meest gruwelijke martelingsdood toewensen die je maar kunt verzinnen, voegt daar niets meer aan toe. Dat levert niets op.
En ook die praat van "geen straf is hier erg genoeg, ze moeten hem dit en ze moeten hem dat" getuigt van weinig beschaving. Dit soort mores is in landen als Iran nog wel aan de orde van de dag helaas, maar kom op, ik had stilaan de hoop dat we in West-Europa inmiddels wat verder waren. Ze moeten hem voorgoed opbergen en de maatschappij tegen hem beschermen, ja. Maar dat is dan ook genoeg. Hem de meest gruwelijke martelingsdood toewensen die je maar kunt verzinnen, voegt daar niets meer aan toe. Dat levert niets op.
-
O jawel: afschrikking voor de volgende. Want jawel er zal ooit wel een volgende zijn, af en toe gaat er een mens compleet uit de bol dat is nooit helemaal te vermijden. Maar een strenge bestraffing zal toch wel drempelverhogend werken. Zelf ben ik voorstander van de shariah.Fles schreef:Hem de meest gruwelijke martelingsdood toewensen die je maar kunt verzinnen, voegt daar niets meer aan toe. Dat levert niets op.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Jouw soort mensen vind ik pas echt eng.jan_olieslagers schreef:Zelf ben ik voorstander van de shariah.
Maar om nog even inhoudelijk te reageren: Nee. Je hebt hier te maken met mensen die totaal niet overzien waar ze mee bezig zijn. Die zich ook totaal niet druk maken om eventuele gevolgen. Komen ze er mee weg, gaan ze de cel in, worden ze doodgeschoten door een elite-eenheid, worden ze gemarteld? Soit. Het maakt ze op het moment van plegen geen ene donder uit. Ze zijn bezig met het Hier en NU. "Die en die zijn fout en moeten dood." Daar houdt hun belevingswereld op. Gezag, repercussies, gevolgen en straf zijn op die momenten gewoon niet relevant.jan_olieslagers schreef:O jawel: afschrikking voor de volgende. Want jawel er zal ooit wel een volgende zijn, af en toe gaat er een mens compleet uit de bol dat is nooit helemaal te vermijden. Maar een strenge bestraffing zal toch wel drempelverhogend werken.
Kinderen binnenhouden heeft gewoon geen zin. Niet meer naar een crêche sturen... en school dan? Tenzij ze vanaf nu allemaal privéles gaan krijgen. In zeer veel scholen kan je gewoon binnen wandelen door een open deur of hek, en zo niet geraak je gewoon binnen op de manier zoals het hier is gebeurd. "Hallo, ik ben een ouder en zou mijn kind hier willen inschrijven."
Ik wil hier niemand schrik aanjagen maar het is de werkelijkheid, en wie dit niet kan accepteren begint misschien beter niet aan kinderen ipv ze constant te bodyguarden. Ook hier was vroeger (schijnbaar) beter toen men gewoon nog op straat speelde en die dingen niet gebeuren. En ik vrees dat zo'n rampen zich nog gaan herhalen, de wereld is er niet beter op aan het worden.
Ik wil hier niemand schrik aanjagen maar het is de werkelijkheid, en wie dit niet kan accepteren begint misschien beter niet aan kinderen ipv ze constant te bodyguarden. Ook hier was vroeger (schijnbaar) beter toen men gewoon nog op straat speelde en die dingen niet gebeuren. En ik vrees dat zo'n rampen zich nog gaan herhalen, de wereld is er niet beter op aan het worden.
wat moeten de ouders van die 2 omgekomen baby's denken, zeggen, die zijn verdomme hun lieve ontschuldig kindje kwijt !Fles schreef:even relativeren hoor. Het is natuurlijk afschuwelijk dat dit gebeurd is. Maar dit is het werk van een gestoorde, een gek. Hier kun je je niet tegen wapenen. Dingen roepen als "Je kunt je kind niet meer de deur uit laten, LAAT STAAN naar een dagverblijf" slaan werkelijk nergens op. Tientallen jaren lang hebben kinderdagverblijven een grote bijdrage geleverd aan de samenleving, door het simpelweg faciliteren van tweeverdieners, en nou gebeurt er EEN keer iets vreselijks. Ja. Iets vreselijks. Moet je dan maar "je kind niet meer buiten de deur laten, en ZEKER niet naar een kinderdagverblijf"? Onzin natuurlijk.
en die vrouw die er al werkte van in 1975
greetz 2302
En toch heeft Fles gelijk.
Er bestaat een prachtig spreekwoord: an eye for an eye makes the whole world blind. Als je blijft wraak nemen begin je aan een vicieuze cirkel.
Het is beter om zo'n mensen te behandelen of levenslang op te sluiten. Maar de doodstraf edg. lost niets op.
BDJ
Er bestaat een prachtig spreekwoord: an eye for an eye makes the whole world blind. Als je blijft wraak nemen begin je aan een vicieuze cirkel.
Het is beter om zo'n mensen te behandelen of levenslang op te sluiten. Maar de doodstraf edg. lost niets op.
BDJ
-
Wraak op de huidige dader heeft inderdaad geen zin, graag akkoord, BartDJ
En ook graag akkoord met Fles dat iemand die eenmaal zover is, op geen enkele manier meer tegen te houden is (net als iemand die onder de trein wil springen, trouwens). Het is aan het begin van het traject dat er nog iets zou kunnen gedaan worden: als mensen zien "oei als ik zoiets doe dan gaat het echt wel mis met me" dan beginnen ze er zelfs niet aan te denken. Sommigen toch. Hélemaal zijn dergelijke verhalen niet te vermijden, da's wel waar.
De huidige dader zou voor de samenleving nog énig nut kunnen hebben als afschrikwekkend voorbeeld - maar zover zal het dus niet komen, vermoedelijk.
NB bovenal past natuurlijk medeleven met slachtoffers en nabestaanden. Ook van mij graag een betiging van sympathie!
En ook graag akkoord met Fles dat iemand die eenmaal zover is, op geen enkele manier meer tegen te houden is (net als iemand die onder de trein wil springen, trouwens). Het is aan het begin van het traject dat er nog iets zou kunnen gedaan worden: als mensen zien "oei als ik zoiets doe dan gaat het echt wel mis met me" dan beginnen ze er zelfs niet aan te denken. Sommigen toch. Hélemaal zijn dergelijke verhalen niet te vermijden, da's wel waar.
De huidige dader zou voor de samenleving nog énig nut kunnen hebben als afschrikwekkend voorbeeld - maar zover zal het dus niet komen, vermoedelijk.
NB bovenal past natuurlijk medeleven met slachtoffers en nabestaanden. Ook van mij graag een betiging van sympathie!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.