Seinstoring in Berchem

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
jan_olieslagers

Re: Seinstoring in Berchem

Bericht door jan_olieslagers »

Stevie Wonder schreef:
Robin schreef:blijkbaar was de stroom uitgevallen en de hoofdcomputer ook met de gevolgen vandien. Tegen dat die was opgestart...( denk dat ze daar nog met DOS werken :mrgreen: )
Waarschijnlijk werken die nog met DOS en ne 386 uit de oude doos. Ze hadden die waarschijnlijk nog op stock staan. :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol:
Geen toogpraat aub. Als het inderdaad de EBP was: die draaien op fault-tolerant STRATUS hardware van Siemens. Door de band is dat behoorlijk stabiel, maar meteriaal dat NOOIT in panne valt dat bestaat er nu eenmaal niet. En het is wel stevig verouderd vandaag de dag, jawel.

Dat lijkt me overigens een basisprobleem bij diverse spoordiensten: men realiseert zich niet dat de levenscyclus van informaticamateriaal korter en korter wordt. Indertijd kon men een stoomlocomotief kopen en die deed dan decennialang zijn dienst, dat een hedendaagse server hoogstens 10 jaar meegaat is voor sommigen blijkbaar moeilijk te vatten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

jan_olieslagers schreef: Geen toogpraat aub.
een grappig woordje moet toch al eens kunnen hé :P
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
jan_olieslagers

Hm. Toegegeven dat ik nogal krikkel loop dezer dagen, ja ok, inderdaad.
En inderdaad kan de boog niet altijd gespannen staan.
Dan nog zwanst men beter over wat men kent, vind ik.
Maar goed, ok, kzal verder niet lastig doen.
Steven

Bericht door Steven »

de humor lag er dik op he, spreken over DOS moet ge al durven, de meeste hier weten zelfs niet meer waar het voor staat denk ik zo :-) je zou het haast een inside joke kunnen noemen.
Nils

Bericht door Nils »

jan_olieslagers schreef:
Geen toogpraat aub. Als het inderdaad de EBP was: die draaien op fault-tolerant STRATUS hardware van Siemens. Door de band is dat behoorlijk stabiel, maar meteriaal dat NOOIT in panne valt dat bestaat er nu eenmaal niet. En het is wel stevig verouderd vandaag de dag, jawel.

Dat lijkt me overigens een basisprobleem bij diverse spoordiensten: men realiseert zich niet dat de levenscyclus van informaticamateriaal korter en korter wordt. Indertijd kon men een stoomlocomotief kopen en die deed dan decennialang zijn dienst, dat een hedendaagse server hoogstens 10 jaar meegaat is voor sommigen blijkbaar moeilijk te vatten.
Wat eigenlijk onbegrijpelijk is, is dat het niet de eerste keer is dat Blok 12 er volledig uit gaat.
Meen mij te herrineren dat men dit vorig jaar ook al eens heeft voorgehad.
Was toen wel laat op de avond, maar dan had men toch al eens moeten beginnen nadenken.
jan_olieslagers

Is dat niet wat simpel, Nils? Wie zegt dat er enig verband is tussen die vorige panne en de laatste?
De hedendaagse hoogtechnologie kan indruk wekken, maar is zéér kwetsbaar! Het minste foutje kan alles platleggen, en er zijn veel minste foutjes mogelijk.
Nils

Bericht door Nils »

jan_olieslagers schreef:Is dat niet wat simpel, Nils? Wie zegt dat er enig verband is tussen die vorige panne en de laatste?
De hedendaagse hoogtechnologie kan indruk wekken, maar is zéér kwetsbaar! Het minste foutje kan alles platleggen, en er zijn veel minste foutjes mogelijk.
Het is gewoon onbegrijpelijk dat er voor deregelijke belangrijke systemen geen backup systeem beschikbaar is.
En twee pannes op zo'n korte tijd mogen gewoon niet gebeuren. Het geeft duidelijk aan dat de systemen niet stabiel en bedrijfszeker genoeg zijn voor het werk dat ze moeten verrichten.
Ik kan veel verdragen van m'n werkgever, maar dergelijke zaken kunnen in mijn ogen absoluut niet.
jan_olieslagers

Zo, Nils, dan voel ik toch erg met u mee hoor, we mogen inderdaad kwaliteit verlangen. Zowel een klant zoals ik als een werknemer zoals u. Sta me toch toe de vraag te herhalen: wat was er eigenlijk aan de hand bij die beide pannes? Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat er twee keer hetzelfde probleem optrad, maar als dat toch zo is dan is het inderdaad wel heel erg.

Wat betreft het ontbreken van een backup-systeem: zoals ik reeds zegde, er bestaat geen apparaat dat nooit in de fout gaat. Maar toen de EBP's werden bedacht was dat wel degelijk het argument: deze computer kàn niet in de fout gaan, die blijft ALTIJD draaien. Vandaag weten we wel beter, ja, natuurlijk. Die stratus is zeer betrouwbaar als hardware (iedere component mag kapot gaan, de server blijft draaien, en de defecte component kan vervangen worden terwijl het systeem blijft draaien, erg knap hoor!) maar dit beveiligt niet tegen softwarecrashes en daarmee zal het waarschijnlijk wel te maken hebben. Of het kan ook een langdurige stroompanne geweest zijn, zo'n fault-tolerant servers hebben interne batterijen maar daar is natuurlijk ook een grens aan, ik schat dat op 1-2 uren.

[[edit: wat ook kan is een dubbele fout. Voorbeeld er zijn twee voedingseenheden, het systeem is zodanig opgezet dat er eentje mag uitvallen zonder dat het systeem uitvalt want de andere kan het alleen ook wel af. Als nu de tweede ook uitvalt voor dat de eerste werd vervangen ja dan is het nog altijd gedaan met zingen, statistisch is die kans zeer klein maar ze blijft altijd bestaan natuurlijk.]]
Steven

Bericht door Steven »

ik had opgevangen dat het seinhuis zelf zonder stroom gevallen was, dan rest er de vraag of er een noodgroep klaar staat of niet.
ronny

Bericht door ronny »

Nils schreef: Het is gewoon onbegrijpelijk dat er voor deregelijke belangrijke systemen geen backup systeem beschikbaar is.
En twee pannes op zo'n korte tijd mogen gewoon niet gebeuren. Het geeft duidelijk aan dat de systemen niet stabiel en bedrijfszeker genoeg zijn voor het werk dat ze moeten verrichten.
Ik kan veel verdragen van m'n werkgever, maar dergelijke zaken kunnen in mijn ogen absoluut niet.
Volgens hetgeen ik hoorde was het een elektriciteitspanne en was het noodstroom systeem door overbelasting ook uitgevallen.

volgens een collega :
1 van de treinen naar Antwerpen die tot stilstand kwam stond voor een sein even voorbij Kontich. Toen de trein stilstond werd omgeroepen dat de trein voor een sein stilstond. Een tiental minuten later werd omgeroepen dat de trein nog steeds voor een sein stilstond,....
Uiteindelijk ging de trein terug naar Kontich om op een zijspoor te wachten. Na een tijd werd in de trein omgeroepen dat de reizigers moesten uitstappen en dat de onderstationchef zou zeggen welke trein naar Antwerpen ging. Dus een 200 reizigers stapten uit de trein en gingen in de richting van de onderstationchef. De onderstationchef ging echter naar zijn lokaaltje en deed de deur op slot. De reizigers bleven aan de deur duwen en uiteindelijk sneuvelde er wat glas van de deur. Dan werd er omgeroepen om kalm te blijven.
Het vervolg weet ik niet want mijn collega ging met de trein terug naar Mechelen.
Nils

Bericht door Nils »

ronny schreef:
Nils schreef: Het is gewoon onbegrijpelijk dat er voor deregelijke belangrijke systemen geen backup systeem beschikbaar is.
Volgens hetgeen ik hoorde was het een elektriciteitspanne en was het noodstroom systeem door overbelasting ook uitgevallen.

volgens een collega :
1 van de treinen naar Antwerpen die tot stilstand kwam stond voor een sein even voorbij Kontich. Toen de trein stilstond werd omgeroepen dat de trein voor een sein stilstond. Een tiental minuten later werd omgeroepen dat de trein nog steeds voor een sein stilstond,....
Uiteindelijk ging de trein terug naar Kontich om op een zijspoor te wachten. Na een tijd werd in de trein omgeroepen dat de reizigers moesten uitstappen en dat de onderstationchef zou zeggen welke trein naar Antwerpen ging. Dus een 200 reizigers stapten uit de trein en gingen in de richting van de onderstationchef. De onderstationchef ging echter naar zijn lokaaltje en deed de deur op slot. De reizigers bleven aan de deur duwen en uiteindelijk sneuvelde er wat glas van de deur. Dan werd er omgeroepen om kalm te blijven.
Het vervolg weet ik niet want mijn collega ging met de trein terug naar Mechelen.
Ik had gelijkaardige taferelen op mijn trein.
Voor het sein gehouden te Beveren-waas, alwaar het aan de telefoon klonk dat het bijna opgelost was, en het niet te lang ging duren. Een hele tijd later, na ontelbare keren gehoord te hebben dat het bijna opgelost was, hebben ze mij dan maar terug laten rijden naar Gent, en moesten we de reizigers achterlaten in Beveren.
In Beveren geen personeel te zien en ook niets anders van communicatie naar personeel en reizigers.

Indien effectief de noodvoorzieningen overbelast waren en daardoor zijn uitgevallen kan ik alleen meer afvragen wie deze voorzieningen berekend heeft en of diegene die er verantwoordelijk voor is weeral eens een beetje te veel op zijn centjes heeft gezeten en alles zo goedkoop mogelijk heeft willen houden, met alle gevolgen van dien.
dentheo

Bericht door dentheo »

Nils schreef: Voor het sein gehouden te Beveren-waas, alwaar het aan de telefoon klonk dat het bijna opgelost was, en het niet te lang ging duren. Een hele tijd later, na ontelbare keren gehoord te hebben dat het bijna opgelost was, hebben ze mij dan maar terug laten rijden naar Gent, en moesten we de reizigers achterlaten in Beveren.
In Beveren geen personeel te zien en ook niets anders van communicatie naar personeel en reizigers.
Grootse reclame.....
Theo
Groeten vanop de Heide
Nekvin

Bericht door Nekvin »

Steven schreef:ik had opgevangen dat het seinhuis zelf zonder stroom gevallen was, dan rest er de vraag of er een noodgroep klaar staat of niet.
naar het schijnt (gelezen in dossier van TC13) is er een fout gebeurd door een man van de VVDK...
dentheo

Bericht door dentheo »

Nekvin schreef:
Steven schreef:ik had opgevangen dat het seinhuis zelf zonder stroom gevallen was, dan rest er de vraag of er een noodgroep klaar staat of niet.
naar het schijnt (gelezen in dossier van TC13) is er een fout gebeurd door een man van de VVDK...
Jargon ? VVDK ???
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje

Bericht door groentje »

De electrotechnici die zich bezig houden met (o.a.) de wisselverwarming en drijfkracht.
Plaats reactie