Minder controles in België?
Minder controles in België?
Deze week maakte ik weer eens gebruik van een Go Pass om richting de Vlaamse Ardennen te reizen. Wat mij opviel is dat er, vergeleken met een jaar geleden, steeds minder gecontroleerd wordt. Er waren gewoon hele trajecten waarbij de TBG constant bij de TB stond. Voor mijn gevoel werd er een jaar geleden nog veel meer/beter gecontroleerd. Toen werd namelijk ook nog zeer regelmatig mijn ID-bewijs gevraagd, nu nul maal.
Is dit een gevoel van mij, of ervaren anderen dit ook zo?
Is dit een gevoel van mij, of ervaren anderen dit ook zo?
-
Re: Minder controles in België?
ik ongeveer 1 keer per week, maar ik zit toch elke dag een halfuur in de trein 

Mij is het ook opgevallen. Vroeger nam ik alle dagen de trein Leuven Hasselt en zowel 's morgens als 's avonds kwam de treinbegeleider zeker 3 keer per rit voorbij. Nu ben ik laatst voor mijn sollicitatie een keer of 4 met de trein Leuven-Brussel Zuid meegereden en ik ben 2 keer gecontroleerd geweest, da's al. Wat me wel opviel (bij de laatste rit) is dat sommige mensen echt denken dat de treinbegeleider iemand is om tegen te schelden en om grof tegen te doen. 2 stukken krapuul (ze hadden blijkbaar goed gevochten want 1 zijn wenkbrauw was gehecht en zijn kleding was overal gescheurd, zelfs zijn broek was in flarden) vonden het nodig om de treinbegeleider uit te dagen en voor zijn neus hun gopass in te vullen. Toen de Begeleider daar een opmerking over maakte begonnen ze hem uit te dagen, maar de man bleef uiterst cool! Ik vond dat hij dit echt fantastisch heeft opgelost. En ik moet zeggen, die 2, ik zou er niet graag tegenover staan hoor, die met zijn kapotte wenkbrauw was meer dan een dubbele meter...
waarom doen tbg's bijna geen controles meer ?!Stuka schreef:Mij is het ook opgevallen. Vroeger nam ik alle dagen de trein Leuven Hasselt en zowel 's morgens als 's avonds kwam de treinbegeleider zeker 3 keer per rit voorbij. Nu ben ik laatst voor mijn sollicitatie een keer of 4 met de trein Leuven-Brussel Zuid meegereden en ik ben 2 keer gecontroleerd geweest, da's al. Wat me wel opviel (bij de laatste rit) is dat sommige mensen echt denken dat de treinbegeleider iemand is om tegen te schelden en om grof tegen te doen. 2 stukken krapuul (ze hadden blijkbaar goed gevochten want 1 zijn wenkbrauw was gehecht en zijn kleding was overal gescheurd, zelfs zijn broek was in flarden) vonden het nodig om de treinbegeleider uit te dagen en voor zijn neus hun gopass in te vullen. Toen de Begeleider daar een opmerking over maakte begonnen ze hem uit te dagen, maar de man bleef uiterst cool! Ik vond dat hij dit echt fantastisch heeft opgelost. En ik moet zeggen, die 2, ik zou er niet graag tegenover staan hoor, die met zijn kapotte wenkbrauw was meer dan een dubbele meter...
juist, door die agressie, en ze hebben niks om ze met te verdedigen, ik vind echt dat ze een fles pepperspray zouden moeten meekrijgen om zich te kunnen verdedigen want nu is de tbg de boksbal en scheldpop van de krapuleuze reizegers ...
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten. De mensen hebben totaal geen respect meer voor mekaar (en nee, ik ben zeker gene zeiker die de wereldvrede wil verbeteren), een klein beetje ellementaire beleefdheid aan de dag leggen mag wel. De TGB doet ook maar zijn job, als je geen ticket wil betalen, dan ga je te voet, zo simpel is dat.
Niet overdrijven, precies alsof op elke lijn elke dag op elk uur er gasten klaarzitten om iemand in elkaar te slaan.HLE 2302 schreef:waarom doen tbg's bijna geen controles meer ?!
juist, door die agressie, en ze hebben niks om ze met te verdedigen, ik vind echt dat ze een fles pepperspray zouden moeten meekrijgen om zich te kunnen verdedigen want nu is de tbg de boksbal en scheldpop van de krapuleuze reizegers ...
Heb de laatste tijden ook al minder controle gehad, dit vaak op stoptreintjes uit mijn streek waar amper volk op zit (buiten spits). Ik heb nog nooit agressie geweten op die treinen. Niet dat er geen uitzonderingen kunnen zijn, maar het is hier Charleroi niet. Velen kruipen gedurig in hun kot of bij de TB en agressie heeft daar het minste mee te maken vrees ik.
Ik was onlangs getuige van volgend voorval :
Een Tbg maakt gewoon een opmerking aan 3 studenten omdat zij zich met een vervoerbewijs 2e klas
in 1e klas bevonden. Reactie van één van de 3 : mijnheer, uw trein is te laat.
De Tbg is gewoon verder gegaan om nog meer problemen te vermijden.
Een Tbg maakt gewoon een opmerking aan 3 studenten omdat zij zich met een vervoerbewijs 2e klas
in 1e klas bevonden. Reactie van één van de 3 : mijnheer, uw trein is te laat.
De Tbg is gewoon verder gegaan om nog meer problemen te vermijden.
Ik vind dat eigenlijk erg, als iedereen zo handelt, zit iedereen in 1ste klasse. Ze moesten de TGB's politionele bevoegdheden geven, het zou rap afgelopen zijn! Of het leger inschakelen, er zijn toch geen oorlogen meer.
En ook geen leger meerStuka schreef:Ik vind dat eigenlijk erg, als iedereen zo handelt, zit iedereen in 1ste klasse. Ze moesten de TGB's politionele bevoegdheden geven, het zou rap afgelopen zijn! Of het leger inschakelen, er zijn toch geen oorlogen meer.

BDJ
-
wat ze wel eens zouden kunnen doen is een controle brigade team van 10 treinbegeleiders ofzo die ze op sommige treinen inzetten...
of op veel stations een paar securail mensen...
of op veel stations een paar securail mensen...

die brigade is weer overdreven, da zijn echte bullenbakken, ale toch hier in kortrijk
dikke nekken tot en met !
maar normaal moet een tbg ook maar 1x per rit door zijn trein lopen he, als jij nu opstapt in een station vlak na dat de tbg zijn ronde heeft gedaan .... dan wordt je niet gecontroleert ...
greetz 23302
dikke nekken tot en met !
maar normaal moet een tbg ook maar 1x per rit door zijn trein lopen he, als jij nu opstapt in een station vlak na dat de tbg zijn ronde heeft gedaan .... dan wordt je niet gecontroleert ...
greetz 23302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
een TBG moet ten alle tijden door zijn trein gaan, dat staat nu is nergens beschreven hoeveel keer hij door die trein moet gaan. In tegendeel, hoe meer hij door de trein zal gaan hoe groter de pakkans voor zwart en grijsrijders. Hoe meer kans dat de mensen zich zullen in orde zetten met hun vervoersbewijs. Door de grotere kans op controle zal ook de agressie dalen (dus niet door zich te verstoppen).
De manier waarop je controle doet zal bepalen hoe de mensen reageren. Vriendelijk maar toch kordaat. Als je naar andere landen ziet zoals Duitsland en Zwitserland (ongeacht de firma's aldaar), dan stel je vast dat het uniform autoriteit uitstraalt maar dat ze toch ook klantvriendelijk kunnen zijn. Dit zelfs zonder een kepie (of ander hoofddeksel) te hebben bij dat uniform. Gezag en klantvriendelijkheid kunnen perfect samengaan, dus onze Belgische collega's kunnen dat evengoed (en verschillende onder hen bewijzen dat elke dag). Als de regels op zwart en grijsrijden nu is altijd consequent zouden worden toegepast dan zou er al veel minder discussie's zijn. De discussies zijn ontstaan doordat vele mensen weten dat je bepaalde TBG kan ompraten door er op in te spreken of door in discussie te gaan.
De manier waarop je controle doet zal bepalen hoe de mensen reageren. Vriendelijk maar toch kordaat. Als je naar andere landen ziet zoals Duitsland en Zwitserland (ongeacht de firma's aldaar), dan stel je vast dat het uniform autoriteit uitstraalt maar dat ze toch ook klantvriendelijk kunnen zijn. Dit zelfs zonder een kepie (of ander hoofddeksel) te hebben bij dat uniform. Gezag en klantvriendelijkheid kunnen perfect samengaan, dus onze Belgische collega's kunnen dat evengoed (en verschillende onder hen bewijzen dat elke dag). Als de regels op zwart en grijsrijden nu is altijd consequent zouden worden toegepast dan zou er al veel minder discussie's zijn. De discussies zijn ontstaan doordat vele mensen weten dat je bepaalde TBG kan ompraten door er op in te spreken of door in discussie te gaan.
Toevallig gisteren nog meegemaakt.
Een meisje kwam langs wij zitten op de trein. De vrouwelijke TBG begint na 2 stations haar ronde en komt bij ons. Het meisje bezit een campuskaart die niet gevalideerd is (geen geldig kaart in). Ze meld aan de TBG ik moet een ticket naar Geel hebben. TBG neemt haar toestel en vraagt waar ze is opgestapt. Ze Antwoord in Neerpelt. Waarop de TBG antwoord: daar is wel een station met loket. Waarop het maisje antwoord, dat weet ik maar ik had maar 1 minut tussen het aankomen van de bus en het vertrek van de trein.
De TBG vraagd dan waarom ze haar niet verwittigd heeft bij het instappen. Er komt geen antwoord. Op de vraag of ze een enkel ticket moet, of een ticket heen en terug antwoord ze enkel.
De TBG rekend haar € 5,90 aan (normaal tarief aan het loket € 4,80). Ze moest dus de toeslag betalen omdat ze opstapte in een station waar tickets verkocht worden, maar niet omdat ze de TBG niet verwittigde.
Toen de TBG weg was hoorde ik ze zeggen: straks heb ik tog de trein van 4 uur terug, dan is het altijd zo druk dat ze tog niet controleren. Dus ga ik er nu ook niet voor betalen.
En inderdaad om 4 uur had ik ook die trein. Haar heb ik wel niet meer gezien, maar de trein zat zo vol dat je er tog niet door kon wandelen. buiten om de deur te sluiten heb ik de TBG dan ook niet gezien.
Een meisje kwam langs wij zitten op de trein. De vrouwelijke TBG begint na 2 stations haar ronde en komt bij ons. Het meisje bezit een campuskaart die niet gevalideerd is (geen geldig kaart in). Ze meld aan de TBG ik moet een ticket naar Geel hebben. TBG neemt haar toestel en vraagt waar ze is opgestapt. Ze Antwoord in Neerpelt. Waarop de TBG antwoord: daar is wel een station met loket. Waarop het maisje antwoord, dat weet ik maar ik had maar 1 minut tussen het aankomen van de bus en het vertrek van de trein.
De TBG vraagd dan waarom ze haar niet verwittigd heeft bij het instappen. Er komt geen antwoord. Op de vraag of ze een enkel ticket moet, of een ticket heen en terug antwoord ze enkel.
De TBG rekend haar € 5,90 aan (normaal tarief aan het loket € 4,80). Ze moest dus de toeslag betalen omdat ze opstapte in een station waar tickets verkocht worden, maar niet omdat ze de TBG niet verwittigde.
Toen de TBG weg was hoorde ik ze zeggen: straks heb ik tog de trein van 4 uur terug, dan is het altijd zo druk dat ze tog niet controleren. Dus ga ik er nu ook niet voor betalen.
En inderdaad om 4 uur had ik ook die trein. Haar heb ik wel niet meer gezien, maar de trein zat zo vol dat je er tog niet door kon wandelen. buiten om de deur te sluiten heb ik de TBG dan ook niet gezien.
-
Ik pendel op spitsuur tussen Mechelen (of soms Weerde) en Merode, op lijn 26 dus, en word meer wél gecontroleerd dan niet.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.