Treinbestuurder: een zwaar beroep?
Treinbestuurder: een zwaar beroep?
Ik ben onlangs naar een informatiesessie geweest over het beroep van treinbestuurder.
De sessie was zeer uitgebreid en leerrijk, maar één element baart me ergens wel zorgen, meerbepaald de zeer onregelmatige uren.
Ís dit eigenlijk haalbaar op lange termijn? Geraakt de biologische klok van een treinbestuurder niet ontregeld met slapeloze nachten/dagen tot gevolg? Zijn er mensen die hun ervaringen willen delen? Het beroep spreekt me enrom aan, maar ik heb schrik voor die onregelmatige uren omdat ik van mezelf weet dat ik 7u slaap nodig heb en ik vraag me af of je met een continu omschakelen naar verschillende dag/nacht-ritmes wel aan die 7u komt?
De sessie was zeer uitgebreid en leerrijk, maar één element baart me ergens wel zorgen, meerbepaald de zeer onregelmatige uren.
Ís dit eigenlijk haalbaar op lange termijn? Geraakt de biologische klok van een treinbestuurder niet ontregeld met slapeloze nachten/dagen tot gevolg? Zijn er mensen die hun ervaringen willen delen? Het beroep spreekt me enrom aan, maar ik heb schrik voor die onregelmatige uren omdat ik van mezelf weet dat ik 7u slaap nodig heb en ik vraag me af of je met een continu omschakelen naar verschillende dag/nacht-ritmes wel aan die 7u komt?
Re: Treinbestuurder: een zwaar beroep?
Het omschakelen van ritmes is niet altijd eenvoudig maar zal grotendeels afhangen van je eigen discipline. De ene mens is al beter geschikt om deze job te doen dan de andere. Het ligt aan uzelf om u tijdig in bed te steken indien je er om 2 of 3 u tijdens de nacht al terug uit moet. Dit vraagt soms een zeker offer van je sociaal leven maar daar staan natuurlijk andere voordelen tegenover.
even langs de post? bank? , .... allemaal mogelijk zonder een dag verlof te moeten offeren. Dus uw eigen ingesteldheid zal bepalen of je het aankan of niet.
even langs de post? bank? , .... allemaal mogelijk zonder een dag verlof te moeten offeren. Dus uw eigen ingesteldheid zal bepalen of je het aankan of niet.
Mijn vader is laborant in de Antwerpse haven en hij werkt ook in ploegens-dienst vroege-late-nacht. Bij vroege ben je in de namiddag vrij, maar je bent doodmoe. Bij late heb je de voormiddag vrij (en je kan rustig blijven liggen) en 's namiddags/'s avonds heb je dienst. Bij nacht lig je van 's morgens tot 's middags te slapen. Héél irritant als je kindjes in huis hebt...
Maar, zoals Steven het zegt, je hebt meer vrije tijd dan iemand met een 9-17-job. Je kan naar de supermarkt gaan wanneer er geen kat rondloopt, en niet om 18u, wanneer er kilometerslange files aan de kassa's staan...
Maar, zoals Steven het zegt, je hebt meer vrije tijd dan iemand met een 9-17-job. Je kan naar de supermarkt gaan wanneer er geen kat rondloopt, en niet om 18u, wanneer er kilometerslange files aan de kassa's staan...
Als treinbestuurder? Is een redelijk "vast" rooster dan mogelijk op termijn en indien gewenst?frakke schreef:kheb altijd de de vroege!!!!!
zou niks anders meer willen
Daar heeft men op de infovergadering toch niets over gezegd hoor...
Schrik van mijn eigen ingesteldheid heb ik zeker niet. Ik heb de discipline om op tijd te gaan slapen. Waar ik wel angst voor heb, en vandaar mijn vraag, is of je lichaam wel klakkeloos volgt. Want je mag nog zo op tijd in je bed gaan liggen (bvb. om 18u als je bvb om 03u00 moet beginnen), als je uren wakker ligt wegens ontregelde biologische klok, dan zal dit de hel zijn...Steven schreef:Het omschakelen van ritmes is niet altijd eenvoudig maar zal grotendeels afhangen van je eigen discipline. De ene mens is al beter geschikt om deze job te doen dan de andere. Het ligt aan uzelf om u tijdig in bed te steken indien je er om 2 of 3 u tijdens de nacht al terug uit moet. Dit vraagt soms een zeker offer van je sociaal leven maar daar staan natuurlijk andere voordelen tegenover.
mirifa schreef:Als treinbestuurder? Is een redelijk "vast" rooster dan mogelijk op termijn en indien gewenst?frakke schreef:kheb altijd de de vroege!!!!!
misverstandje ben zelf geen TB
ben dokwerker
maar bedoelde altijd vroege shift en dat went met de tijd!!!
een echt vast rooster bestaat niet, het is dus niet mogelijk om elke dag dezelfde dienst met dezelfde uren te doen. Dat zou ook een gevaar zijn, je zou te veel op gewoontes gaan inspelen waardoor de kans op het maken van fouten zal vergroten.
zeker geen vast rooster, je kan op alle uren van de dag beginnen en eindigen ...mirifa schreef:Als treinbestuurder? Is een redelijk "vast" rooster dan mogelijk op termijn en indien gewenst?frakke schreef:kheb altijd de de vroege!!!!!
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Ben nu een kleine 8j treinbestuurder. Echt gezond voor je bioritme is de job uiteraard niet maar het is wel te doen, op voorwaarde dat je (zoals Steven al zei) zelf de nodige discipline hebt.mirifa schreef:Schrik van mijn eigen ingesteldheid heb ik zeker niet. Ik heb de discipline om op tijd te gaan slapen. Waar ik wel angst voor heb, en vandaar mijn vraag, is of je lichaam wel klakkeloos volgt. Want je mag nog zo op tijd in je bed gaan liggen (bvb. om 18u als je bvb om 03u00 moet beginnen), als je uren wakker ligt wegens ontregelde biologische klok, dan zal dit de hel zijn...Steven schreef:Het omschakelen van ritmes is niet altijd eenvoudig maar zal grotendeels afhangen van je eigen discipline. De ene mens is al beter geschikt om deze job te doen dan de andere. Het ligt aan uzelf om u tijdig in bed te steken indien je er om 2 of 3 u tijdens de nacht al terug uit moet. Dit vraagt soms een zeker offer van je sociaal leven maar daar staan natuurlijk andere voordelen tegenover.
voorbeeldje: Je bent het weekend thuis en moet de maandag beginnen om 03.15h.
Dan zorg je ervoor dat je de zondag (en liefst de zaterdag ook) niet te lang in je bed blijft liggen, zelf ga ik dan ten laatste om 08u uit m'n bed zijn...Zo kan je de zondag dan rond 21u in je bed kruipen. Met een beetje geluk (ben zelf niet zo'n goeie slaper) val ik rond 22u in slaap, opstaan om 02.15h en dus zo'n 4u geslapen.
Is natuurlijk te weinig maar meer is voor een '1e vroegen' nauwelijks haalbaar.
Na die 1e vroege dienst kruip je dan weer vroeger in je bed en slaap je zo'n 6 à 7u (afhankelijk van hoe vroeg je de 2e dag moet beginnen) en zo overleef je een week vroege diensten...
Ben zelf een avondmens en doe dus liever late diensten of nachten maar die vroege diensten moet ik er helaas ook bijnemen...Andere collega's hebben 's nachts dan weer moeite om wakker te blijven en zo is't voor iedereen wel iets...
De job heeft ook veel voordelen dus je zal voor jezelf moeten afwegen of het iets voor jou is..
-
Er is een groep die niet de 'dubbele onregelmatigheid' heeft van de 'baan'bestuurders, en dat zijn de 'rangeerbestuurders' (Bestuurders Rangeringen) in de Antwerpse haven. Die werken in ploegendienst met vaste tijdstippen van ploegwisseling.
Dus men werkt in de vroege dienst altijd van 6 tot 14 u, de late van 14 tot 22, en de nacht van 22 tot 6.
Verder zijn er daardoor ook geen diensten langer dan 8 uur, alhoewel de reistijd vanuit voor velen ver van die haven liggende woonplaatsen daar gevoelsmatig nog bij opgeteld moet worden.
Dus men werkt in de vroege dienst altijd van 6 tot 14 u, de late van 14 tot 22, en de nacht van 22 tot 6.
Verder zijn er daardoor ook geen diensten langer dan 8 uur, alhoewel de reistijd vanuit voor velen ver van die haven liggende woonplaatsen daar gevoelsmatig nog bij opgeteld moet worden.
Nog een vraagje: als de TB in zijn stuurpost zit en hij moet naar de grote/kleine wc. Hoe werkt dat dan? Wachten tot zijn dienst/rit afgelopen is???
Als ge moet gaan, moet ge gaan he, ik heb al eens een paar keer vertraging gemaakt om een dringende sanitaire stop te doen.
Ik ga niet in mijn broek doen, da's er over...

idem ditoHobbes schreef:Als ge moet gaan, moet ge gaan he, ik heb al eens een paar keer vertraging gemaakt om een dringende sanitaire stop te doen.
Tot nu toe heb ik nog niemand gekend die zo ernstige problemen met afwisselen heeft dat die ermee moest stoppen.mirifa schreef:Schrik van mijn eigen ingesteldheid heb ik zeker niet. Ik heb de discipline om op tijd te gaan slapen. Waar ik wel angst voor heb, en vandaar mijn vraag, is of je lichaam wel klakkeloos volgt. Want je mag nog zo op tijd in je bed gaan liggen (bvb. om 18u als je bvb om 03u00 moet beginnen), als je uren wakker ligt wegens ontregelde biologische klok, dan zal dit de hel zijn...
Ik ben een avondmens.
Vroeger deed ik ook veel lates (dikwijls tot 1:30 en dan nog naar huis rijden) en na een tijdje had ik het nodig om een paar vroeges te doen, want ik bleef op den duur moe, de hele dag lang.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.