Door trein gegrepen op weg naar school
-
Re: Door trein gegrepen op weg naar school
Ja, om de simpele reden dat deze voertuigen niet kunnen uitwijken en een lange remafstand hebben.treinbruno schreef:geld dit dook voor trams?
Trams moeten dan ook enkel stoppen voor verkeerslichten. (die meestal zelfs beïnvloed worden). en aan haltes stoppen ze ook uiteraard.
Om het nog wat straffer te maken:
Als je op een zebrapad bij het oversteken word aangereden door een tram, is de voetganger is fout. Want een tram heeft altijd voorrang.
Citaat uit verkeersregels:
SPOORVOERTUIGEN
Spoorvoertuigen (tram, trein) hebben op een kruispunt waar de voorrang niet geregeld wordt voor een bevoegd persoon of door verkeerslichten of verkeersborden, altijd voorrang op alle weggebruikers. Dus ook op de voetgangers.
Ook een stilstaande tram die opnieuw vertrekt heeft daar voorrang.
Het heeft geen belang of de tram van links of rechts komt.
Ik kom uit de verzekeringswereld (5 jaar schadebeheer auto-ongevallen) en heb ooit op een aanrijdingsformulier kunnen lezen (aanrijding van een wagen, bestuurd door een oudere heer, en een tram) 'Moest die tram nu iets uitgeweken zijn naar links, dan was er niets gebeurd'

Het is niet omdat de dienst het niet toelaat dat de wet het ook niet toelaat.Wimpie schreef:In verband met het discussiepunt van de hulpdiensten, ikzelf werk voor de 100-dienst. En wij zijn verplicht te stoppen voor overwegen (lees: WEGCODE: een spoorvoertuig heeft steeds voorrang) Als wij dan voor een gesloten spoorwegovergang staan moeten wij dit wel eveneens melden aan de desbetreffende 100-centrale alsook als wij weer veilig door kunnen rijden. Dus om een duidelijk antwoord te geven: We mogen NIET slalommen tussen de slagbomen
Er zijn ook politiekorpsen waar er niet door het rode licht mag gereden worden wegens teveel ongevallen.
De wet zegt ook daar dat ze enkel door het rood mogen rijden als de weg vrij is, wel als er een ongeval gebeurt zijn de agenten in fout, want de weg was niet vrij.
De andere chauffeur krijgt ook een PV omdat hij een prioritair voertuig geen voorrang verleende.
Daarom mogen in sommige korpsen dus de agenten geen rode licht negeren, veel te gevaarlijk zegt men daar.
Hoe het met spoorwegen zit, weet ik niet zeker, maar ik denk dat geen enkel korps dit zal toelaten, of het nu wettelijk mag of niet.
Op het Hulpdienstenforum is daar ooit eens een zware enlange discussie over geweest.
Mijn devies is ook: NOOIT DOEN !!
Ik zal het zelf ook nooit doen als brandweerman.
Natuurlijk komen ze dan af met situaties zoals in Koksijde:
enkelspoor, trein staat stil aan het perron, goed overzicht, ...
Tja, uw gezond verstand gebruiken zeker, en vooral geen risico's pakken.
Wat de situatie met Cyrus betreft:
Het is en blijft en bijzonder triestige zaak, die jongen heeft zijn stommiteit té zwaar betaald. De kranten tellen de ongevallen op tegenwoordig. Regelmatig wordt er uitvoerig over bericht, en TOCH doen die gasten dat nog steeds, alsof ze het niet geloven dat het gevaarlijk is.
Ik zie als treinbestuurder echter bijna dagelijks personen, of de slagbomen negeren, of gewoonweg het spoor oversteken, soms zelfs met valiezen (zoals ik eens in Brussel-Noord meemaakte)
In Gent zag ik eens een jonge gast (ik schat 16 a 17 jaar) op de perronrand zitten met zijn benen bengelend in de talud. Hij was nog verwonderd ook als ik hem erop aansprak.
Op de lijn 50A lag een jonge gast gewoon te zonnen op 1 m van de rails.
In Erembodegem zie je dagelijks, soms meerdere keren per dag, mensen die de sporen oversteken om het andere perron te bereiken.
Zo kan ik wel even doorgaan. Het is eigenlijk vreemd dat er niet nog meer van die spijtige accidenten gebeuren...
Mijn devies is ook: NOOIT DOEN !!
Ik zal het zelf ook nooit doen als brandweerman.
Natuurlijk komen ze dan af met situaties zoals in Koksijde:
enkelspoor, trein staat stil aan het perron, goed overzicht, ...
Tja, uw gezond verstand gebruiken zeker, en vooral geen risico's pakken.
Wat de situatie met Cyrus betreft:
Het is en blijft en bijzonder triestige zaak, die jongen heeft zijn stommiteit té zwaar betaald. De kranten tellen de ongevallen op tegenwoordig. Regelmatig wordt er uitvoerig over bericht, en TOCH doen die gasten dat nog steeds, alsof ze het niet geloven dat het gevaarlijk is.
Ik zie als treinbestuurder echter bijna dagelijks personen, of de slagbomen negeren, of gewoonweg het spoor oversteken, soms zelfs met valiezen (zoals ik eens in Brussel-Noord meemaakte)
In Gent zag ik eens een jonge gast (ik schat 16 a 17 jaar) op de perronrand zitten met zijn benen bengelend in de talud. Hij was nog verwonderd ook als ik hem erop aansprak.
Op de lijn 50A lag een jonge gast gewoon te zonnen op 1 m van de rails.
In Erembodegem zie je dagelijks, soms meerdere keren per dag, mensen die de sporen oversteken om het andere perron te bereiken.
Zo kan ik wel even doorgaan. Het is eigenlijk vreemd dat er niet nog meer van die spijtige accidenten gebeuren...
Laatst gewijzigd door sislowie op 08 feb 2009, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Een bloemlezing van de haltes op mijn traject waar ze de sporen oversteken: Burst, Haaltert, Herzele, ...
Tweede hulplijn:Bibke schreef:Ik heb ondertussen ook al gezocht en niets gevonden en heb ook nog een hulplijn ingeroepenen het antwoord was:
Weeral wat bijgeleerd.no way !!
Ik spreek hier als ambulancier en dit verbod is onverbiddellijk (en terecht)
normaal gezien mag dit niet, maar wat is normaal!!!!!!!!
Inderdaad, maar die zijn er op HDF-V wel meersislowie schreef:Op het Hulpdienstenforum is daar ooit eens een zware enlange discussie over geweest.

BDJ
Ja, maar dat is dus hét ,probleem bij zo hulpverleningsfora. Bijna 70% van alle leden zijn zelf nie actief in de hulpdienstenwereld, en die gaan dan eens gaan zeggen wa mag en nie mag;.... Maar ja zo blijven er discussies e
Ik bekijk het anders: het probleem op HDF-V is dat de hulpverleners zich beter voelen dan de rest, en de hobbyisten deels veerdrongen worden.
Maar, laten we vooral on-topic blijven.
BDJ
Maar, laten we vooral on-topic blijven.
BDJ
Is er nu eigenlijk iemand die het echt weet (en eventueel het wetsartikel kan aanhalen)
Tot nu toe zijn er volgens mij enkel mensen aan het woord geweest die "bijna zeker" zijn.
Het maakt ook niet uit wat de lokale reglementeringen zijn, of zo, ik wil echt weten of het is zoals bij een rode licht, of dat er een andere regeling is.
Tot nu toe zijn er volgens mij enkel mensen aan het woord geweest die "bijna zeker" zijn.
Het maakt ook niet uit wat de lokale reglementeringen zijn, of zo, ik wil echt weten of het is zoals bij een rode licht, of dat er een andere regeling is.
De volgende artikels van de Wegcode zijn belangrijk in dit verband:pietje schreef:Is er nu eigenlijk iemand die het echt weet (en eventueel het wetsartikel kan aanhalen)
20.3. Het is verboden zich op een overweg te begeven :
1° wanneer de slagbomen in beweging of gesloten zijn;
2° wanneer de rode knipperlichten branden;
3° wanneer het geluidssein werkt.
37.4. Wanneer het verkeer door verkeerslichten wordt geregeld mag het prioritaire voertuig dat het speciaal geluidstoestel gebruikt, het rood licht voorbijrijden na te hebben gestopt en op voorwaarde dat zulks geen gevaar voor de andere weggebruikers oplevert.
Artikel 59 somt nog een aantal artikels op, die niet van toepassing zijn voor prioritaire voertuigen.
Nergens wordt echter bepaald dat art. 20.3 niet van toepassing zou zijn voor prioritaire voertuigen.
Als ik dit alles samen neem, is het volgens mij dus absoluut verboden gesloten of bewegende slagbomen voorbij te rijden, ook voor prioritaire voertuigen.
In een ander officieel document van de provincie Vlaams-Brabant vond ik het volgende:
Hier wordt dus expliciet vermeld dat het voorbijrijden van een rood licht enkel van toepassing is op de driekleurige verkeerslichten.De wetgever bedoelt de driekleurige verkeerslichten zoals in het artikel 61 (K.B. 01.12.75) van het verkeersreglement beschreven.
De toepassing van dit artikel wordt onder meer uitgebreid tot driekleurige verkeerslichten aan een oversteekplaats voor voetgangers of een versmalling van een rijbaan.
Het artikel is niet van toepassing op beurtelings knipperende verkeerslichten aan overwegen noch op tweekleurige verkeerslichten boven rijstroken.
Het artikel is ook niet van toepassing op een rood licht boven een rijstrook.
De bestuurder van het prioritair voertuig mag in deze situaties het rode licht niet negeren.
Ook mag je een overweg niet oprijden indien de slagbomen niet opgehaald zijn of het geluidssignaal werkt.
Men zou daar blijkbaar apparatuur hebben geplaatst om weggebruikers af te raden het rode licht te negeren?pietje schreef:En voor zover ik het weet gaan in Mol de slagbomen niet gelijktijdig dicht (toch niet de laatste keer dat ik het bekeken heb, ik vermijd ie plaats nogal)elriverslide schreef:Dat moet ik tegenspreken, in Geel Centrum is ook een overweg met 4 slagbomen en die gaan allemaal tegelijk dicht, de kleine slagbomen zelfs SNELLER als de grote.trainfreak schreef:Bij die overwegen die volledig worden afgesloten gaan de verste slagbomen later dicht.
Dus als je op de sporen staat kan je altijd nog weg.
Deze is automatisch bedient, en er zijn geen camera's. (bel en lichten beginnen wel al 20-30 seconden te weren voor de slagbomen beginnen te sluiten.)
In Mol is net zelfde overweg, maar hier zijn wel camera's en de overweg wordt vanuit het seinhuis in Mol bedient (waar ook de monitors van de camera staan).
eerst gaan de smagbomen dicht die je passeert om de overweg op te rijden, enkele seconden later die om er weer af te rijden.
Nu is Mol wel een overweg met 3 sporen, die nogal ver uit elkaar liggen, dat heeft misschien ook wat te maken.
Reportage op http://www.flitsservice.be/ (eerste reportage links bovenaan)
Die overweg in Geel wordt ook bediend vanuit Mol. In het station van Geel verkoopt men enkel nog tickets.
Ga daar ook maar niet vragen of de trein vertraging heeft, krijg je een ongeïnteresseerde "dat weten wij niet, dat weten ze alleen in Mol" terug...
Ga daar ook maar niet vragen of de trein vertraging heeft, krijg je een ongeïnteresseerde "dat weten wij niet, dat weten ze alleen in Mol" terug...

als ze over een computer beschikken (neen niet die van de kassa want die is afzonderlijk geprogrammeerd) dan kunnen ze via het intraweb de treinen opvragen, anders kunnen ze inderdaad die info niet geven