Onderzoek naar alternatief beveiligingssysteem voor HSL
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Onderzoek naar alternatief beveiligingssysteem voor HSL
De Nederlandse minister Eurlings (Verkeer, CDA) laat onderzoek doen naar een alternatief voor het beveiligingssysteem ERTMS op het traject van de hogesnelheidstrein (HSL). Het systeem zou binnen een of twee jaar toepasbaar moeten zijn. Dat schrijft Eurlings aan de Tweede Kamer.
ERTMS is de grootste oorzaak van de HSL-problemen. Het ontwerp is zo gecompliceerd, dat de installatie veel ingewikkelder is dan gedacht. De eerste trein tussen Amsterdam en de Belgische grens had al in 2007 moeten rijden.
De Europese Commissie wil dat de nationale beveiligingssystemen geleidelijk verdwijnen ten gunste van ERTMS. Nederland koos ervoor alleen ERTMS te gaan gebruiken, zonder back-upsysteem. Toenmalig minister Peijs (Verkeer) stelde in 2005 dat verschillende beveiligingssystemen op hetzelfde spoor de betrouwbaarheid en veiligheid niet zouden verbeteren. Veel EU-landen hebben wel zo’n back-upsysteem. Eurlings erkende in 2007 dat het beter zou zijn geweest naast ERTMS ook het beveiligingssysteem ATB aan te leggen.
NS, dat in het consortium HSA (High Speed Alliance) samen met de KLM de lijn gaat exploiteren, heeft met Eurlings afgesproken dat de concessie voor de lijn op 1 juli ingaat, zo staat in de brief van Eurlings. Op dat moment moet HSA jaarlijks 148 miljoen euro betalen aan de Staat, of de treinen nu rijden of niet. Maar HSA krijgt drie of vier jaar uitstel van betaling om te voorkomen dat het consortium failliet gaat, als gevolg van de vertraging. „Als we niet zouden ingrijpen valt HSA om”, zegt een woordvoerder van Eurlings.
Woensdag praat de Kamer over de afspraken tussen HSA en de minister.
Bron: NRC Handelsblad, 2 februari 2009
ERTMS is de grootste oorzaak van de HSL-problemen. Het ontwerp is zo gecompliceerd, dat de installatie veel ingewikkelder is dan gedacht. De eerste trein tussen Amsterdam en de Belgische grens had al in 2007 moeten rijden.
De Europese Commissie wil dat de nationale beveiligingssystemen geleidelijk verdwijnen ten gunste van ERTMS. Nederland koos ervoor alleen ERTMS te gaan gebruiken, zonder back-upsysteem. Toenmalig minister Peijs (Verkeer) stelde in 2005 dat verschillende beveiligingssystemen op hetzelfde spoor de betrouwbaarheid en veiligheid niet zouden verbeteren. Veel EU-landen hebben wel zo’n back-upsysteem. Eurlings erkende in 2007 dat het beter zou zijn geweest naast ERTMS ook het beveiligingssysteem ATB aan te leggen.
NS, dat in het consortium HSA (High Speed Alliance) samen met de KLM de lijn gaat exploiteren, heeft met Eurlings afgesproken dat de concessie voor de lijn op 1 juli ingaat, zo staat in de brief van Eurlings. Op dat moment moet HSA jaarlijks 148 miljoen euro betalen aan de Staat, of de treinen nu rijden of niet. Maar HSA krijgt drie of vier jaar uitstel van betaling om te voorkomen dat het consortium failliet gaat, als gevolg van de vertraging. „Als we niet zouden ingrijpen valt HSA om”, zegt een woordvoerder van Eurlings.
Woensdag praat de Kamer over de afspraken tussen HSA en de minister.
Bron: NRC Handelsblad, 2 februari 2009
Re: Onderzoek naar alternatief beveiligingssysteem voor HSL
Zou men niet beter naast ERTMS LZB of TVM aanleggen?Bordensteker schreef: Eurlings erkende in 2007 dat het beter zou zijn geweest naast ERTMS ook het beveiligingssysteem ATB aan te leggen.
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Onderzoek naar alternatief beveiligingssysteem voor HSL
TBL2, vind ik nog altijd het beste beveiligingssysteem dat er bestaat 


Re: Onderzoek naar alternatief beveiligingssysteem voor HSL
Goh daar komen ze ook lekker optijd mee.
Nu België nog mee zien te krijgen... 


Re: Onderzoek naar alternatief beveiligingssysteem voor HSL
Maar nee, ge gaat zoiets toch niet grensoverschrijdend coördineren zekerssncf-sncb schreef:Goh daar komen ze ook lekker optijd mee.Nu België nog mee zien te krijgen...


Re: Onderzoek naar alternatief beveiligingssysteem voor HSL
Ik vind persoonlijk TBL 2 de grootsten brol die ze ooit op een spoorlijn gelegd hebben. Niets dan ellende.TBL2, vind ik nog altijd het beste beveiligingssysteem dat er bestaat
TVM heeft al lang zijn degelijkheid en soepelheid bewezen.
Op gebied van veiligheid staat LZB aan de top. Bidirectioneel systeem. Geen enkel systeem doet dit na (uitgenomen ETCS)
Re: Onderzoek naar alternatief beveiligingssysteem voor HSL
Het voordeel van ATB op de HSL is natuurlijk dat men reeds bestaand materieel erop kan laten rijden... VIRM bijvoorbeeld heeft ruimte voor een 25 kV-installatie, het is een kwestie van die inbouwen en men kan VIRM inleggen voor de treinen Breda - Rotterdam - Schiphol - Amsterdam. Als men TVM, LZB of TBL2 zou kiezen, kan dat natuurlijk niet.
Re: Onderzoek naar alternatief beveiligingssysteem voor HSL
ik ken TBL2 sinds het in dienst is op L2 en heb er op al die jaren (dat zijn er ondertussen toch ook al 6) nog niets ernstig mee voor gehad, in tegendeel ben een bestuurder die uitermate tevreden is over het systeem. Het werk vrij eenvoudig, is duidelijk correct werkend systeem.
Re: Onderzoek naar alternatief beveiligingssysteem voor HSL
TBL2 werkt wel goed, maar het is een geweldig duur systeem om treinen en lijnen mee uit te rusten, daarom zal het systeem ook niet lang bestaan. Ik denk trouwens dat er voor de Thalys geen probleem meer is met de ETCS. En enkel voor de IC-B een nieuw systeem bouwen is helemaal overdreven duur. Die traxxen moeten ze gewoon werkend krijgen met de etcs, dat is de enige reële oplossing 

-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Onderzoek naar alternatief beveiligingssysteem voor HSL
het leukste zou natuurlijk zijn dat er thalyssen rijden tussen antwerpen en noorderkempen
maar jammer genoeg hebben ze niet echt thalyssen op overschot
en door die ontsporing in gouda moesten ze zelfs een tijdje een gewoon TGV stel laten rijden in de thalys dienst
maar dat hebben ze dan weer opgelost door er een TGV motorwagen aan te hangen, het is wel geen zicht

maar jammer genoeg hebben ze niet echt thalyssen op overschot

en door die ontsporing in gouda moesten ze zelfs een tijdje een gewoon TGV stel laten rijden in de thalys dienst

maar dat hebben ze dan weer opgelost door er een TGV motorwagen aan te hangen, het is wel geen zicht

