Vers une remise en service de la ligne 49 !?
Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?
Sinds 14/12 zijn er geen goederentreinen meer via L39. Het is niet mogelijk om met een lange electrische goederentreinen door Aachen Hbf te rijden ivm het omschakelen.
Laatst gewijzigd door FLV-FGSP op 14 feb 2009, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?
Het omschakelen is zo geen probleem op zich, het probleem zit hem dat dit bij stilstand moet gebeuren in Aachen west, de meeste cargo's zijn daarvoor te lang en zouden het andere treinverkeer vestoren door hun lengte tijdens die omschakelprocedure.
Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?
De 6241 en 6329 hadden de grootste moeite om tot Raeren te geraken vanwege het zware profiel samengaand met de weersomstandigheden. Na de uitrit van Eupen tot de eerste OW richting Raeren is de trein zelfs stilgevallen...

Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?
Tja een 62 is nooit een sterk beestje geweest he, is zeker niet gemaakt om te rijden op die lijnen in Hoge Venen of Ardennen.
Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?
Wanneer je via Welkenraed rijdt kom je niet in Aachen West ....Steven schreef:Het omschakelen is zo geen probleem op zich, het probleem zit hem dat dit bij stilstand moet gebeuren in Aachen west, de meeste cargo's zijn daarvoor te lang en zouden het andere treinverkeer vestoren door hun lengte tijdens die omschakelprocedure.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?
mijn excuus, ik bedoelde aachen Hbf. In aachen west (hoe dom ook van mij) is namelijk geen bovenleiding met 3kV.
Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?
Kun je niet "vliegend" omschakelen zoals op de "brug" en in Roosendaal ?Steven schreef:mijn excuus, ik bedoelde aachen Hbf. In aachen west (hoe dom ook van mij) is namelijk geen bovenleiding met 3kV.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?
Nee, de middeleeuwse apparatuur op Aachen Hbf laat dat niet toe.dentheo schreef:Kun je niet "vliegend" omschakelen zoals op de "brug" en in Roosendaal ?
Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?
inderdaad de installatie laat dat niet toe, de bestuurder stopt aan perron en moet met een speciale sleutel een contact bedienen op dat perron, al rijdend zou dat een ware stunt zijn vrees ik.
Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?
Een spanningsscheiding in een station leggen is niet "middeleeuws". Het heeft zelds nogal wat voordelen. Zo kan Belgisch gelijkstroom materieel tot in Aachen rijden.FLV-FGSP schreef:Nee, de middeleeuwse apparatuur op Aachen Hbf laat dat niet toe.dentheo schreef:Kun je niet "vliegend" omschakelen zoals op de "brug" en in Roosendaal ?
De DB wil overigens af van de omschakelbare bovenleiding in Aachen, en wil een spanningssluis bouwen aan de Belgische grens.
Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?
Dat voordeel onderschrijf ik helemaal. Ik schreef ook niet dat het feit dat de spanningsscheiding in het station ligt middeleeuws is, maar wel de manier waarop (even uit een ander forum gepikt):K V B schreef:Een spanningsscheiding in een station leggen is niet "middeleeuws". Het heeft zelds nogal wat voordelen. Zo kan Belgisch gelijkstroom materieel tot in Aachen rijden.
- Trein komt binnen aan het perron van Aachen Hbf en stopt voor het uitritsein.
- De trein moet "binnen" staan, waardoor de lengte beperkt moet zijn tot 350 à 400 meter.
- De loc legt z'n panto's neer, en geeft een sleutel af aan de chef op het perron.
- De chef steekt die sleutel in een kastje, en iemand op het seinhuis voert dan de systeemwissel uit.
- Het sein opent dan en de loc mag z'n panto's weer opzetten en zich klaar zetten voor vertrek.
- De trein vertrekt...
(Met dieseltractie geldt dit echter niet, die kunnen met open seinen doorrijden.)
Dat is lange tijd het plan geweest, maar in 2005 is DB Netz gelukkig tot andere inzichten gekomen. DB Netz zag op tegen het inbouwen van omschakelbare secties in hun nieuwe ESTW, maar blijkbaar hebben ze toch een manier gevonden om dat te implementeren.K V B schreef:De DB wil overigens af van de omschakelbare bovenleiding in Aachen, en wil een spanningssluis bouwen aan de Belgische grens.
-
- Berichten: 939
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?
"DE" kast: helemaal vanonder (komt uit eerder bericht bij deel internationaal: klassiekske
http://www.bueker.net/trainspotting/stations_aachen.php
http://www.bueker.net/trainspotting/stations_aachen.php
Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?
Het probleem is dus de signalisatie...FLV-FGSP schreef:
- Trein komt binnen aan het perron van Aachen Hbf en stopt voor het uitritsein.
SNIP
- Het sein opent dan en de loc mag z'n panto's weer opzetten en zich klaar zetten voor vertrek.
Enige oplossing panto's neer en drijvend over een dieselspoor door het station... hoe deden onze diesels dat naar Gremberg ? Die reden toch over Welkenradt ????
5 minuten drijven om meer dan een uur te winnen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?
In hergenrath staat er toch een bovneleidingspaal die verraad dat men daar ooit 15kV wil omhoog hangen, ook de bovenleiding Aken-Grens is volledig voorbereid voor de duitse spanning. Waarschijnlijk wachten ze gewoon met de omschakeling tot de nmbs materiaal heeft dat ook onder 15kV naar Aken kan rijden, maar ooit zal het er van komen 

Re: Vers une remise en service de la ligne 49 !?
Bij treinen met dieseltractie is er geen probleem, die moeten niet sleutelen. De 77'ers naar Gremberg reden in die richting inderdaad via L39.dentheo schreef:Het probleem is dus de signalisatie...
Enige oplossing panto's neer en drijvend over een dieselspoor door het station... hoe deden onze diesels dat naar Gremberg ? Die reden toch over Welkenradt ????
5 minuten drijven om meer dan een uur te winnen...