van Nieuwsblad transport.nl12 februari 2009
De Duitse chemiereus BASF zal op de terreinen van zijn grote vestiging in de Antwerpse haven samen met Hupac en de NMBS-dochter IFB een nieuwe intermodale terminal bouwen die volledig gericht is op het spoorvervoer van containers met continentale lading.
De drie partners zullen het terminalproject volgende maand uitgebreid voorstellen. Intussen raakte al bekend dat de Vlaamse overheid dit nieuwe initiatief zal subsidiëren. Daarvoor wordt bijna 5 miljoen euro uitgetrokken. De totale investering zou een dertigtal miljoen euro bedragen.
De Europese Commissie staat de Vlaamse overheidssteun toe omdat de bouw van de terminal zal bijdragen tot de oplossing van het congestieprobleem in en rond Antwerpen. Studies hebben uitgewezen dat het intermodale aanbod in de Vlaamse regio nog ontoereikend is en met de nieuwe terminal bij BASF zal de Antwerpse capaciteit voor de behandeling van continentale lading met 28 procent toenemen.
De nieuwe terminal zal gebruikt kunnen worden door alle spooroperatoren of andere belanghebbenden. BASF is zelf een belangrijke klant van het spoor. In het boekjaar 2007 behandelde deze verlader in Antwerpen 17,9 miljoen ton, waarvan 948.700 ton (5,3 procent) per trein arriveerde of vertrok. Zee- en binnenscheepvaart namen 63,8 procent voor hun rekening. Wegvervoer en pijpleidingen waren goed voor respectievelijk 16,4 en 14,5 procent.
Nieuwe spoorterminal bij BASF in Antwerpen
Nieuwe spoorterminal bij BASF in Antwerpen
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
Re: Nieuwe spoorterminal bij BASF in Antwerpen
'k Ben wat in de war met die term "intermodaal" : gaan ze nu containers op de trein zetten, of camions al dan niet met containers erop?
Zo'n terminal om camions op de trein te zetten is er toch al aan het Schijnpoort, dacht ik?
Zo'n terminal om camions op de trein te zetten is er toch al aan het Schijnpoort, dacht ik?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers schreef:'k Ben wat in de war met die term "intermodaal" : gaan ze nu containers op de trein zetten, of camions al dan niet met containers erop?
Kan dus een van de 2 zijn of alle 2, maar waarschijnlijk gewoon een containerterminal bereikbaar over weg, spoor en water zoals IFB alleen er geloof ik al 4 tot 6 heeft in de Antwerpse haven.wikipedia schreef:Multimodaal transport
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Met het begrip multimodaal transport wordt een transportketen aangeduid waarbij verschillende wijzen van transport geïntegreerd worden. Het grootste deel van het traject wordt hierbij per spoor, zee- of binnenvaart afgelegd en het voor- en natransport gebeurt over de weg.
De goederen worden in gestandaardiseerde transporteenheden (containers, wissellaadbakken, opleggers) getransporteerd. Deze transporteenheden worden in zijn geheel overgeslagen.
Voorbeelden van multimodaal transport zijn:
Container-vervoer: gestandaardiseerde ISO-containers worden zowel over de weg, per spoor, via de binnenvaart als over zee getransporteerd;
Roll-on Roll-off-vervoer: waarbij losse opleggers, vrachtwagencombinaties en soms ook treinen per boot worden vervoerd;
Combiverkeer waarbij wissellaadbakken of complete vrachtwagencombinaties per spoor worden vervoerd.
Inzet
Multimodaal transport is bij de overzeese handel een noodzaak: zeeschepen kunnen niet bij de afnemers komen en vrachtwagens kunnen niet van Nederland naar Ierland rijden.
Containervervoer is het meest gebruikelijk op de lange afstanden.
Ro-Ro vervoer komt voornamelijk voor op de middellange afstand (bijvoorbeeld tussen Scandinavië en Midden-Europa).
Het Combiverkeer komt voornamelijk voor in gebieden waar een gericht overheidsbeleid wordt gevoerd, zoals in Zwitserland en Oostenrijk.
Wat is de planning hiervoor? Het verwondert me een beetje met de economische crisis indachtig...
-
Volgens mij zijn ze al een tijdje volop bezig. In de deels nog vrije noordoosthoek van hun terrein, dus dicht bij de oprit naar de Noordlandbrug. Ik zie daar uitgebreide grondwerken, baanlichaam aanleggen enzo.
Ze zullen de voorbereidings werken al aan het uitvoeren zijn zeker?
BASF investeert in spoorverkeer
naar aanleiding van de huidige spoorbundel die BASF op zijn domein aan het bouwen is ter hoogte van de noordlandbrug kunnen we toch vaststellen dat er toch nog ergens hoop is in veel goederen naar dit bedrijf.
Hier enkele foto's...

Hier enkele foto's...

Laatst gewijzigd door Robin op 28 sep 2009, 05:21, 1 keer totaal gewijzigd.

-
Re: BASF investeert in spoorverkeer
Klik hier voor een artist's impression van deze Combinant terminal.
Re: BASF investeert in spoorverkeer
Wanneer gebruikt men eigenlijk reachtrucks en wanneer kranen ???Bordensteker schreef:Klik hier voor een artist's impression van deze Combinant terminal.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
deredactie.be

Ik ben benieuwd of het een succes wordt. Ik hoop uiteraard van wel.Hupac opent overslagterminal in haven Antwerpen
di 26/01/2010 - 12:27 De Zwitserse spooroperator Hupac heeft een nieuwe overslagterminal geopend in de Antwerpse haven. Het gaat om een investering van 22 miljoen euro. De terminal kan dagelijks 12 treinen behandelen en zo'n 600 transportladingen van de weg houden.
"Groene logistiek is een realiteit, ondanks de economische crisis", zei Hans-Jörg Berschi van Hupac bij de opening van de terminal. "Bedrijven die willen overstappen op milieuvriendelijk gecombineerd transport, kunnen nu rekenen op genoeg capaciteit in de Antwerpse regio".
Hupac start met de behandeling van vijf treinen. De nieuwe terminal beschikt over verschillende kranen om de treinen te laden en te lossen en mikt zowel op maritiem als industriëel vrachtverkeer uit de Antwerpse haven.
Het Belgische Hupac Intermodal, dat deel uitmaakt van de Zwitserse transportgroep, heeft de terminal nabij het Churchilldok in handen. Alle spooroperatoren zijn er welkom. De Hupac-groep telt 443 werknemers en staat elke dag in voor meer dan 110 treinen die Europa doorkruisen.

En die van BASF (ook met Hupac) in de loop van 2010 ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
dentheo schreef:
En die van BASF (ook met Hupac) in de loop van 2010 ?
maart 2010