Treinbestuurder: een zwaar beroep?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B

Re: Treinbestuurder: een zwaar beroep?

Bericht door K V B »

Hobbes schreef:Als ge moet gaan, moet ge gaan he, ik heb al eens een paar keer vertraging gemaakt om een dringende sanitaire stop te doen.
Ik ga niet in mijn broek doen, da's er over... :wink:
Mischien moeten ze aan de TB's maar pampers uitdelen...
Stevie Wonder

Bericht door Stevie Wonder »

Als ik moet gaan ga ik naar de WC. Daar kunnen ze ons niets voor maken dat is nu eenmaal een menselijke behoefte.
K V B

Bericht door K V B »

Stevie Wonder schreef:Als ik moet gaan ga ik naar de WC. Daar kunnen ze ons niets voor maken dat is nu eenmaal een menselijke behoefte.
Maar kan je het niet een beetje zo plannen dat je naar de WC gaat op een moment dat daar tijd voor is? Reizigers een aansluitinge laten missen is ook niet leuk (en bijvoorbeeld een SBB machinist zou zo'n stunt overigens maar een keer moeten uithalen...)
Stevie Wonder

Bericht door Stevie Wonder »

K V B schreef:
Stevie Wonder schreef:Als ik moet gaan ga ik naar de WC. Daar kunnen ze ons niets voor maken dat is nu eenmaal een menselijke behoefte.
Maar kan je het niet een beetje zo plannen dat je naar de WC gaat op een moment dat daar tijd voor is? Reizigers een aansluitinge laten missen is ook niet leuk (en bijvoorbeeld een SBB machinist zou zo'n stunt overigens maar een keer moeten uithalen...)
Meestal probeer ik te gaan tijdens een stilstand in een station en probeer ik er geen extra vertraging voor te maken maar als het dringend is zal ik toch stoppen en naar het WC gaan.
Hobbes

Bericht door Hobbes »

Aan mr KVB:
Ik heb nog nooit expres vertraging gemaakt he, maar als ik moet gaan dan moet het.
Ik heb eens krampen gehad ook, dan is het gewoon naar het wc gaan of 2min later in mijn broek.
Of zijn de Zwitsers supermensen, of krijgen ze een stop om in hun achterste te steken?
Steven

Bericht door Steven »

de Zwitserse diensten zijn iets humaner als de onze om te beginnen. Iemand die vorig jaar in Brussel Zuid de dienst 7 keer Brussel => luchthaven moest doen kon niet anders dan vertraging geven aan zijn dienst als hij naar de wc moest. Al een geluk hebben ze deze dienst aangepast. En beste KVB zeggen dat een Zwitserse TB dit maar ene keer mag doen is wel kort door de bocht. Die bestuurders zijn ook maar mensen en als de nood hoog is, is die hoog daar kan niemand iets aan veranderen, wetten van de natuur zijn nog steeds sterker als menselijk wetten.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

en ... pampers vind ik er echt over, ziedde ne tb al zitten met ne pamper :roll:
dat was toch echt een onnodige belachelijke opmerking
vind je zelf niet ?!

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef:de Zwitserse diensten zijn iets humaner als de onze om te beginnen. Iemand die vorig jaar in Brussel Zuid de dienst 7 keer Brussel => luchthaven moest doen kon niet anders dan vertraging geven aan zijn dienst als hij naar de wc moest. Al een geluk hebben ze deze dienst aangepast. En beste KVB zeggen dat een Zwitserse TB dit maar ene keer mag doen is wel kort door de bocht. Die bestuurders zijn ook maar mensen en als de nood hoog is, is die hoog daar kan niemand iets aan veranderen, wetten van de natuur zijn nog steeds sterker als menselijk wetten.
Het is best mogelijk dat de treindiensten bijde SBB (en anderen) humaner zijn. Als dat zo is dan moet men er dringend een paar lui van de SBB heen sturen om te leren, want de SBB slaagt er in om substantieel meer treinkm te produceren met minder personeel dan de NMBS. Als het dus inderdaad mogelijk is om aan de ene kant de productiviteit behoorlijk te verhogen, terwijl de diensten er niet zwaarder door hoeven te worden, waarop wacht men dan bij de NMBS...
Steven

Bericht door Steven »

tja gij vergelijkt weer zoals gewoonlijk het totaal personeel, hoeveel treinbestuurders hebben ze om die bewuste treinkm's te laten rijden en hoeveel heeft de nmbs er voor haar eigen treinkm's. al het bureauvolk tel ik niet mee omdat ze niet actief meewerken (passief hopelijk wel) aan het laten rijden van treinen. ik zou zeggen laat van beide bedrijven de bureaucratie effe achterwege en tel enkel het rijdend personeel is zien of er dan nog zoveel meer treinkm-s gemaakt worden.
pietje

Bericht door pietje »

Steven schreef:tja gij vergelijkt weer zoals gewoonlijk het totaal personeel, hoeveel treinbestuurders hebben ze om die bewuste treinkm's te laten rijden en hoeveel heeft de nmbs er voor haar eigen treinkm's. al het bureauvolk tel ik niet mee omdat ze niet actief meewerken (passief hopelijk wel) aan het laten rijden van treinen. ik zou zeggen laat van beide bedrijven de bureaucratie effe achterwege en tel enkel het rijdend personeel is zien of er dan nog zoveel meer treinkm-s gemaakt worden.
Ja, maar dat is wat men de produktiviteit van een bedrijf noemt.
Het is alom geweten dat de NMBS verzuipt in de (nutteloze) postjes.
Dat moet dringend aangepakt worden, de tijden van belastinggeld opsmossen moeten maar eens gedaan zijn.
Steven

Bericht door Steven »

dat laatste spreek ik niet tegen. Maar het lijkt er hier elke keer op dat de treinbestuurders maar harder moeten werken en minder kans op pauze en rusttijden krijgen op de kap van andere door banaal scheefgetrokken vergelijkingen.
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef:tja gij vergelijkt weer zoals gewoonlijk het totaal personeel, hoeveel treinbestuurders hebben ze om die bewuste treinkm's te laten rijden en hoeveel heeft de nmbs er voor haar eigen treinkm's. al het bureauvolk tel ik niet mee omdat ze niet actief meewerken (passief hopelijk wel) aan het laten rijden van treinen. ik zou zeggen laat van beide bedrijven de bureaucratie effe achterwege en tel enkel het rijdend personeel is zien of er dan nog zoveel meer treinkm-s gemaakt worden.
Ik heb vorig jaar eens geprobeerd een vergelijking te maken op basis van enkel rijdend personeel. Dat is niet eenvoudig, omdat de SBB wel publiceert hoeveel machinisten en conducteurs ze hebben, en hoe die verdeelt zijn over reizigers en goederen, bij de NMBS zijn die cijfers echter moeilijker te vinden. Ook cijfers over aantal treinkm zijn niet makkelijk te vinden.

De SBB had in 2007 3229 machinisten in dienst. de NMBS had er toen (volgens mijn bron) 4688.
Met die machinisten produceerde de SBB 125,5 miljoen reizigerstreinkm, en 27,3 miljoen goederentreinkm.
Bij de NMBS zijn dat respectivelijk 77,5 miljoen reizigerstreinkm, en 15,3 miljoen goederentreinkm.

Ik kan hier niet anders dan uit vaststellen dat de productiviteit bij het rijdend personeel bij de SBB veel hoger is dan bij de NMBS. En dat is dus blijkbaar mogelijk zonder dat het werk voor de TBs "inhumaan" wordt. Dar zal ik maar aan denken de volgende keer dat Jos Digneffe weer eens zijn kop op TV mag laten zien om te vertellen dat er niets meer uit het personeel te krijgen is.

(Even een laatste punt: Het minimum salaris is bij de SBB 4500 SFR/maand, zo'n 3000 Euro. Een machinist met een tiental jaren dienst kan op zo'n 5000 euro netto/maand rekenen...)
nighttrain

Bericht door nighttrain »

K V B schreef:
Ik heb vorig jaar eens geprobeerd een vergelijking te maken op basis van enkel rijdend personeel. Dat is niet eenvoudig, omdat de SBB wel publiceert hoeveel machinisten en conducteurs ze hebben, en hoe die verdeelt zijn over reizigers en goederen, bij de NMBS zijn die cijfers echter moeilijker te vinden. Ook cijfers over aantal treinkm zijn niet makkelijk te vinden.

De SBB had in 2007 3229 machinisten in dienst. de NMBS had er toen (volgens mijn bron) 4688.
Met die machinisten produceerde de SBB 125,5 miljoen reizigerstreinkm, en 27,3 miljoen goederentreinkm.
Bij de NMBS zijn dat respectivelijk 77,5 miljoen reizigerstreinkm, en 15,3 miljoen goederentreinkm.

Ik kan hier niet anders dan uit vaststellen dat de productiviteit bij het rijdend personeel bij de SBB veel hoger is dan bij de NMBS. En dat is dus blijkbaar mogelijk zonder dat het werk voor de TBs "inhumaan" wordt. Dar zal ik maar aan denken de volgende keer dat Jos Digneffe weer eens zijn kop op TV mag laten zien om te vertellen dat er niets meer uit het personeel te krijgen is.

(Even een laatste punt: Het minimum salaris is bij de SBB 4500 SFR/maand, zo'n 3000 Euro. Een machinist met een tiental jaren dienst kan op zo'n 5000 euro netto/maand rekenen...)
Met cijfers kan je alles bewijzen,dit is niet moeilijk.
Te beginnen met de wedde. is totaal overbodig en zinloos. In mijn bedrijf verdient het ene personeelslid(dus ook de treinbestuurders) ook meer dan een ander, naargelang het kontrakt van zijn land. Maar zijn loon hangt dan ook af van de lokale levensstandaard.Als een Engelse treinbestuurder 2X meer verdient dan zijn Franse collega zal hij ook meer moeten betalen om een woning ,voeding,e.a. te kunnen bekostigen.
Om nu de Zwitserse,Duitse of Belgische produktiviteit te vergelijken enkel op cijfers is ook nogal kort door de bocht.Waar ik niet wil mee zeggen dat alles 100% OK is en niet voor verbetering vatbaar zou zijn. Maar een land dat meer transitverkeer heeft,heeft ook niet de behoefte te investeren in sorteercentra en bijhorende infrastruktuur en personneel.
Als je toch alles statisch en met cijfers benaderd,vraag ik U ,Hoe ga je bv.de +/-300 treinbestuurders die rangeringen doe in de Antwerpse ,Gentse en Zeebrugse havens vertalen in trein km ?En die zijn wel degelijk nodig om een trein te laten rijden van daar tot Milaan bv!
Laatst gewijzigd door nighttrain op 17 feb 2009, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
dekooiker

Bericht door dekooiker »

K V B schreef:[Ik kan hier niet anders dan uit vaststellen dat de productiviteit bij het rijdend personeel bij de SBB veel hoger is dan bij de NMBS.
Niet enkel het rijdend personeel.
In de opleiding die ik nu volg wil men ons doordringen van een nieuwe stijl.
Optreden voor er problemen voordoen, minder lanterfanten enz...
Daar sta ik achter want hoe er bij den ijzerenweg geld weggegooid wordt is waanzinnig.
B-Cargo moest al reorganiseren en de rest volgt echt wel.
Door reorganisatie kan het beroep minder zwaar worden.
Probleem is dat de meeste mensen zoiets niet geloven.
De trein.
Alleen voor durvers.
Adler

Bericht door Adler »

nighttrain schreef:Als je toch alles statisch en met cijfers benaderd,vraag ik U ,Hoe ga je bv.de +/-300 treinbestuurders die rangeringen doe in de Antwerpse ,Gentse en Zeebrugse havens vertalen in trein km ?En die zijn wel degelijk nodig om een trein te laten rijden van daar tot Milaan bv!
De SBB heeft toch ook rangeerstations ? (Basel, Biel, Buchs, Chiasso, Däniken, Lausanne, Limmattal, Zürich Mülligen en Rotkreuz).
Limmattal is zelfs een van de grootste van Europa.
In die rangeerstations zullen dus ook wel heel wat treinbestuurders werken.
Plaats reactie