Inderdaad, maar een rangeerstaion is nog altijd niet een groot havencomplex met dokken en lokale bedieningen.Adler schreef:De SBB heeft toch ook rangeerstations ? (Basel, Biel, Buchs, Chiasso, Däniken, Lausanne, Limmattal, Zürich Mülligen en Rotkreuz).nighttrain schreef:Als je toch alles statisch en met cijfers benaderd,vraag ik U ,Hoe ga je bv.de +/-300 treinbestuurders die rangeringen doe in de Antwerpse ,Gentse en Zeebrugse havens vertalen in trein km ?En die zijn wel degelijk nodig om een trein te laten rijden van daar tot Milaan bv!
Limmattal is zelfs een van de grootste van Europa.
In die rangeerstations zullen dus ook wel heel wat treinbestuurders werken.
Dus daarom vraag ik juist : hoe ga je deze vergelijken?
Een objectief vergelijk zou kunnen zijn bv de inkomsten! Wat is het omzetcijfer van B-cargo om hun havenaktiviteiten uit te voeren t.t.z.inkomsten uit het verstrekken van wagons,af en aan voeren van ladingen , inkomsten uit lokale bedieningen!Dit zijn waarschijnlijk aktiviteiten die niet vertaald worden in reele treinkilometers maar naar inkomsten.
Als een bedrijf X vraagt om 20 wagons te leveren op kaai YY om bier of mineraalwater te laden op een boot en deze later leeg of geladen met een andere vracht naar de lokale bundel te sleppen voor verzending naar het hinterland,daar zal wel een prijskaartje aanhangen voor mischien 500M afstand!
Als bv.10 bedrijven in Antwerpese haven hun eigen locs en staff hebben voor hun eigen bediening,zullen dan minder nodig zijn met NMBS effectief,en dus ook geen +inkomsten voor de geleverde dienst.
Uit ervaring weet ik als je bv een lading laat komen uit Zwiserland , betaald de producent het vervoer tussen A en B. Maar indien de eindgebruiker deze goederen wil op zijn eigen emplacement dan gaat hij dit betalen aan de railoperator die dit gaat verzekeren ,naargelang hij dit doet met eigen of hun personneel.