Treinbestuurder: een zwaar beroep?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Arator

Re: Treinbestuurder: een zwaar beroep?

Bericht door Arator »

Steven schreef:tja gij vergelijkt weer zoals gewoonlijk het totaal personeel, hoeveel treinbestuurders hebben ze om die bewuste treinkm's te laten rijden en hoeveel heeft de nmbs er voor haar eigen treinkm's. al het bureauvolk tel ik niet mee omdat ze niet actief meewerken (passief hopelijk wel) aan het laten rijden van treinen. ik zou zeggen laat van beide bedrijven de bureaucratie effe achterwege en tel enkel het rijdend personeel is zien of er dan nog zoveel meer treinkm-s gemaakt worden.
Allé tis weer enkel het rijdend personeel da nen trein laat rijden. Bij de automatische seinen kunnen ze nog zelf een briefke pakken, maar bij een beheerd sein hebben ze toch iemand van nen blok nodig :twisted:
Steven

Bericht door Steven »

Stevie Wonder schreef:Ik krijg bij het lezen van sommige mensen hun commentaar het gevoel van dat wij treinbestuurders luierikken zijn en de regels aan onze laars lappen. :evil:

Ik vind dit niet kunnen, iedereen hier doet zijn best om alles zo vlot mogelijk te laten verlopen.
Dat fenomeen kennen we al langer dan vandaag dat we pispaal zijn voor vele mensen, lui niks waard en zo meer, kan u enkel bijtreden op dit vlak. Ik probeer dit ten alle tijden tegen te gaan, vele mensen zitten gewoon met dat effect doordat ze 0,000% besef hebben van de eigenlijke inhoud van de job, de vereisten, de inspanningen nodig om uw job te mogen blijven doen (kennis en medisch), ... ik ga niet alles opnoemen want ik weet dat je zelf het lijstje wel kent.
Ik laat geregeld aan mensen weten welke uren ik doe, wat hoe en wanneer moet gedaan worden en laat me zeggen dat ik al mensen heb kunnen laten veranderen van gedacht zeker als je dan vermeld wat voor loon je krijgt voor sommige van die zotte dagen. ik klaag niet over mijn loon maar er zijn al sommige mensen (die niet nmbs of spoorgebonden zijn) die zelf zeggen amaai voor da loon wil ik uw job niet doen, ze mogen jullie best wat meer betalen. Als je mensen (zonder hen te verplichten) dergelijke dingen ineens hoort vertellen besef je wel dat ze hun visie over de job die wij doen veranderd is.
Steven

Bericht door Steven »

Arator schreef:
Steven schreef:tja gij vergelijkt weer zoals gewoonlijk het totaal personeel, hoeveel treinbestuurders hebben ze om die bewuste treinkm's te laten rijden en hoeveel heeft de nmbs er voor haar eigen treinkm's. al het bureauvolk tel ik niet mee omdat ze niet actief meewerken (passief hopelijk wel) aan het laten rijden van treinen. ik zou zeggen laat van beide bedrijven de bureaucratie effe achterwege en tel enkel het rijdend personeel is zien of er dan nog zoveel meer treinkm-s gemaakt worden.
Allé tis weer enkel het rijdend personeel da nen trein laat rijden. Bij de automatische seinen kunnen ze nog zelf een briefke pakken, maar bij een beheerd sein hebben ze toch iemand van nen blok nodig :twisted:
neen verre van, maar je snapt wel dat ik het ook beu ben dan elke keer heeel de spoorweg er bij gehaald word, alsof iemand die de koffie van de grote baas brengt enige relevantie brengt in het verhaal over het laten rijden van de treinen he ;-)
nighttrain

Bericht door nighttrain »

K V B schreef:
Steven schreef:nog effe aanvullen dat als uw personeel minder uren per week moet werken je meer personeel nodig hebt om evenveel treinen en km's te laten rijden. allemaal verschillen die je in rekening moet brengen, het algemeen geweten dat een zwitser vlot 40 of 42u/ week in zijn contract heeft staan. Belgische TB's hebben 38u te werken, worden betaald voor 36u en krijgen hiervoor 13 kredietdagen per jaar om dit te compenseren (alle personeel heeft die kredietdagen trouwens bij de nmbs).
De werkweek is bij de SBB inderdaad 41 uur. Was onder de vorige CAO overigens 40 uur.
Als er echter bij de NMBS zoveel personeeltekort krijgt, waarom bied men dan aan de machinisten niet de keuze aan on langer te werken voor mer loon? Want als ik het goed begrijp is het opnemen van de extra vakantiedagen een probleem.
Jammer genoeg moet ik terug reageren. Met alle respect voor uw persoon , maar waarschijnlijk haalt U deze info uit officiele gepubliceerde info betreffende de job van treinbestuurder,maar jammer genoeg geen enkele praktijkervarig.
Het aantal werkuren is ook subjectief gegeven afhankelijk van bepaalde belangrijke details.
Zoals:Ieder die full ploegendienst doet heeft recht op een maaltijdpauze van 30 minuten. Doch dit is niet het geval voor een Belgische treinbestuurder. Neem nu dat een bestuurder een werkcycle start van 6 dagen dan heeft hij in Theorie recht op 180 Min of 3 uur maaltijdpauzes. Dit is niet vervat in de NMBS wekreglementering.
In bepaalde landen is er een aflos voorzien om DE MENS in deftige omstandigheden te laten eten. Indien dit niet mgelijk is wordt deze tijd als overuur aanzien. Een boterham en een lauwe koffie binnenschrokken tussen 2 stations is geen maaltijdpauze.En dan dit ook te moeten doen op een T 22 enz zullen we ook niet katalogeren als confortabel. In de jaren 80 zijn de bestuurders opgekomen tegen "uitslapen", waren dit mietjes die niet durfden ergens anders slapen? Neen maar ze moesten slapen in de vuilste hotelkamers en spoorwegbarakken met een houten tussenschot zonder wam water.Dus ik vrees dat een NMBS treinbestuurder wel degelijk produktief is.
nighttrain

Wat me opvalt bij dit soort van discussies is de waarheid in het Latijnse citaat " Lupus est homo homini".
Inderdaad de ene "werkmens" zal eens berekenen hoe produktief de andere is zonder natuurlijk zijn eigen erin te vergelijken.En hoe die andere nog produktiever te laten worden.
Want de nodige excuses liggen al klaar voor zijn eigen situatie te vergoelijken.
Daarom is het volgende citaat ook van toepassing "Homines amplius oculis, quam auribus credunt" wat wil zeggen dat alleen dat wat hij ziet zal geloven.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

groot gelijk nighttrain
veel mensen reageren uit 'officiële bronnen' uit kranten die alleen maar zeveren enz.
treinbestuurder is veel zwaarder dan wordt aangewezen door sommige mensen, vroeger had je als treinbestuurder tijd tussen u ritten, en dat waren dan diensten van rond de 7h

nu komen er meer en meer diensten van, herkomst naar bestemming 10 minuten om te keren (dus amper tijd om naart toilet te lopen)
en daarbij zijn er ook meer en meer diensten die 9 diensturen hebben, reken maar hé
diensten van 9u waarin je maar 10 minutjes hebt om te keren ...
het beroep is echt niet te onderschatten, de NMBS vraagt steeds meer en meer van zijn treinbestuurders ...

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
nighttrain

HLE 2302 schreef:groot gelijk nighttrain
veel mensen reageren uit 'officiële bronnen' uit kranten die alleen maar zeveren enz.
treinbestuurder is veel zwaarder dan wordt aangewezen door sommige mensen, vroeger had je als treinbestuurder tijd tussen u ritten, en dat waren dan diensten van rond de 7h

nu komen er meer en meer diensten van, herkomst naar bestemming 10 minuten om te keren (dus amper tijd om naart toilet te lopen)
en daarbij zijn er ook meer en meer diensten die 9 diensturen hebben, reken maar hé
diensten van 9u waarin je maar 10 minutjes hebt om te keren ...
het beroep is echt niet te onderschatten, de NMBS vraagt steeds meer en meer van zijn treinbestuurders ...

greetz 2302
dat had je vroeger ook,voorbeeldje 2xAntwerpen centraal => nijvel als omnibus, 2X Gent => Leuven omnibus enz. Dan hadden we nog max 10 uur dienst zonder overgang, Merelbeke=> Montzen en terug met een 59. Gelukkig is dit geevolueerd.
Ik ben vroeger opgegroeid bij mijn grootmoeder die een echtgenote was van een stoomlocomotief treinbestuurder. En bij haar thuis hing een spreuk aan de muur die een antwoord geeft op de beginvraag van dit topic,en daar stond op"ook de zwaarste last wordt licht zolang het hoofd blijft opgericht" Als je van de job houdt kan je veel aan.
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef:
Arator schreef: Allé tis weer enkel het rijdend personeel da nen trein laat rijden. Bij de automatische seinen kunnen ze nog zelf een briefke pakken, maar bij een beheerd sein hebben ze toch iemand van nen blok nodig :twisted:
neen verre van, maar je snapt wel dat ik het ook beu ben dan elke keer heeel de spoorweg er bij gehaald word, alsof iemand die de koffie van de grote baas brengt enige relevantie brengt in het verhaal over het laten rijden van de treinen he ;-)
Je kan ook moeilijk de hele NMBS met de hele NS of SBB vergelijken. Bij de NS worden vele taken ondertussen uitbesteed die de NMBS nog "in house" doet. Dat heeft natuurlijk ook zo zijn invloed.

Waar het mij eigenlijk om te doen is om het volgende:
We horen telkens weer dat de NMBS niet meer treinen kan laten rijden omdat ze niet genoeg machinisten heeft. Andere spoorwegmaatschappijen echter slagen er in met minder machinisten meer treinen (uitgedrukt in treinkm) te rijden dan de NMBS. Hoe komt dat?

En weest gerust, het antwoord dat ik zoek is niet in de trand van "dat is omdat men bij de NMBS minder hard werkt".
Echer ik wil daar toch eerst iets over kwijt. Ik heb in België stage gelopen bij de overheid. Heb daarna lang in Nederland gewerkt, zowel bij de overheid (onderwijs) als in de privé. Ik werk nu in Zwitserland voor een voormalig overheidsbedrijf, en heb hier ook op een ministerie gewerkt. Een van de dingen die mij vooral in België opgevallen is, is dat er bij deambtenarij inderdaad minder hard gewerkt wordt dan in de privé, en dat die ambtenaren dat niet eens door hebben. Van de eerste tot de laatste vonden al mijn collega's dat ze te hard moesten werken. Een beetje zoals alle chaufeurs denken dat ze bovengemiddeld goed rijden... En dat ondanks een arbeidsdag die maar om 10 uur aanving en om 16 uur al eindigde, een lunchpauze van 2 uur en rijkelijk tijd om tussendoor noch koffie te drinken. Nu was het daar (het gaat hier om de Gentse Zeehavendienst) waarschijnlijk wel extreem. En ik hoor dat het tegenwoordig al een stuk verbetert is.
Ik ga er van uit dat de meeste leden van het rijden personeel bij de NMBS zich behoorlijk inzet voor hun werk. Machinist is ook een beetje een roeping, neem ik aan. Maar ik vraag me af hoeveel van het NMBS personeel zo gewend is aan een comfortabel arbeidsleven dat ze niet door hebben dat van hen minder gevraagd wordt dan van degenen wiens belastingeld dat allemaal mogelijk maakt...

Ik ben echter van mening dat de productiviteit bij de NMBS geen taboe mag zijn. Ik begrijp ergens ook niet waarom dat zoveel weerstand oproept. Waar ik werk zijn we niet bang om over productiviteitsverhoging te spreken. We weten dat de gezondheid van het bedrijf er van af hangt. De NMBS is op dit moment voor meer dan de helft van zijn inkomsten afhankelijk van hoe de politieke wind waait in Brussel. Ik zou me als werknemer van dat bedrijf hier toch niet zo goed bij voelen. Als de NMBS efficiënter zou werken, zou ze minder overheidssteun nodig hebben, en minder afhankelijk van de politiek zijn, wat voor het personeel toch alleen maar beter kan zijn, niet?

Efficiënter werken kan op een hoop verschillende manieren, en dat hoeft niet ten koste van het arbeidsleven van het personeel te gaan. De SBB wil dat een trein van "volledig uitgeschakelt" naar "klaar om te vertrekken" kan gaan in vier minuten. Dat willen ze niet bereiken door het personeel harder te laten lopen, maar door de treinen zelf van intelligentere apparatuur te voorzien, papieren te vervangen door een chipkaart en zo voort. Een en ander kan er voor zorgen dat een machinist meer bezig is met het besturen van treinen en niet met het doen van allerhande formaliteiten. Als ik machinist was zou ik daar voorstander van zijn :-)
Steven

Bericht door Steven »

effe aanvullen dat een treinbestuurder in land A niet hetzelfde is als een treinbestuurder in land B. Voorbeeld dat heel eenvoudig uit het leven gegrepen is.

In nederland (aagesproken met meester trouwens) is een TB iemand die enkel treinen kan en mag besturen, die zal geen enkel rangering doen of een car wash ritje, klaarmaking, ....
in ons landje moet je dit wel allemaal kunnen doen, dat zijn natuurlijk allemaal vrij trage ritjes (meestal zijn verplaatsingen tussen vorming en station 40 km/u) en de km's tellen dan ook niet snel door bij dergelijke taken. In die andere bedrijven gaat dit (zoals bij de ns) gebeuren door andere mensen die de titel treinbestuurder niet krijgen. Deze mensen betaald men er ook meestal minder voor om deze taken uit te voeren.

indien de taakomschrijving niet volledig dezelfde is kan je onmogelijk een degelijk vergelijk maken laat staan weten of je vergelijk wel opgaat, daarom dat nighttrain ook al zei dat je met cijfers alles kan aantonen wat je wil, maar als je de info die je gebruikt onvolledig is kan je een totaal verkeerd beeld scheppen.

mooi om te zeggen dat ze bij firma X of Y met een bepaalde functie meer meer km doen of productiever zijn, maar als de uitgevoerde taken niet volledig dezelfde zijn is dat geen eerlijk vergelijk. Pas als je merkt dat een taak 100% gelijklopend is kan je gaan besluiten of de ene of de andere productiever is. Een belgische bestuurder moet vooral veelzijdig zijn
trein klaarmaken (de nodige werkingsproeven kunnen uitvoeren), zelf rangeringen kunnen uitvoeren (koppelen, ontkoppelen van ms of gesleepte treinen), zelf zijn trein door de car wash rijden, .... een Nederlandse treinbestuurder moet dit niet kunnen (van de zwitserse ken ik deze info niet precies)

je kan zeggen dat ze dit in België ook kunnen en dat proberen ze ook maar voor deze functie (die bij ons jockey noemt) vinden ze nog veel minder kandidaten dan voor de taak van treinbestuurder zelf. sinds dec vorig jaar is de jockey reeks te brussel zuid zelfs kleiner geworden en moeten de bestuurders nu dus nog iets meer zelf hun trein uitwijken of aan perron brengen dan vroeger om zodoende het personeelstekort van die jockey's wat mee op te vangen. Nood breekt wet en elke firma moet roeien met de riemen die ze ter beschikking krijgt. De job van treinbestuurder blijft in vele gevallen inderdaad en roeping.
nighttrain

Beste KVB,
Als U zoveel internationale profesionnele ervaring hebt en ook over de nodige grijze massa beschikt zou U tch zelf een antwoord moeten hebben over uw vraag.
Het is niet het overheids/parastataal personeel die bepaalt hoe produktief ze zullen zijn.
Bij de NMBS hebt je eerst en vooral de nationale en lokale politiek die bepaald dat deze depots/werkplaatsen een bepaald niveau van werk aanbieden.
dit zijn politiek /sociale beslissingen. Een voorbeeld,opgelet enkel als voorbeeld zonder bijbedoelingen: bedrijfseconomisch kan je een depot van Dendermonde of St Niklaas niet verantwoorden t.t.z. in een straal van 20 à 30km hebt je 3 grotere depots in grotere steden. Die 100 man per depot hebben een eigen structuur zoals omkadering, plaatselijke syndicale afgevaardigden+ de nodige tacktische reserve nodig. De burgemeester en middenstand heeft liefst dat deze mensen daar blijven wonen en geld spenderen. want met dit soort van beroepen zijn de mensen mobiel om dichter bij hun depot te wonen.100 bestuurders +ongeveer 100 vrouwen/vrienden en gemiddeled 200 kinderen.
K V B

Bericht door K V B »

nighttrain schreef:Beste KVB,
Als U zoveel internationale profesionnele ervaring hebt en ook over de nodige grijze massa beschikt zou U tch zelf een antwoord moeten hebben over uw vraag.
Het is niet het overheids/parastataal personeel die bepaalt hoe produktief ze zullen zijn.
Bij de NMBS hebt je eerst en vooral de nationale en lokale politiek die bepaald dat deze depots/werkplaatsen een bepaald niveau van werk aanbieden.
dit zijn politiek /sociale beslissingen. Een voorbeeld,opgelet enkel als voorbeeld zonder bijbedoelingen: bedrijfseconomisch kan je een depot van Dendermonde of St Niklaas niet verantwoorden t.t.z. in een straal van 20 à 30km hebt je 3 grotere depots in grotere steden. Die 100 man per depot hebben een eigen structuur zoals omkadering, plaatselijke syndicale afgevaardigden+ de nodige tacktische reserve nodig. De burgemeester en middenstand heeft liefst dat deze mensen daar blijven wonen en geld spenderen. want met dit soort van beroepen zijn de mensen mobiel om dichter bij hun depot te wonen.100 bestuurders +ongeveer 100 vrouwen/vrienden en gemiddeled 200 kinderen.
Allemaal nog meer redenen om de invloed van de politiek op de NMBS te verminderen...
nighttrain

K V B schreef:
nighttrain schreef:Beste KVB,
Allemaal nog meer redenen om de invloed van de politiek op de NMBS te verminderen...
utopia!
U woont en werkt waarschijnlijk ook in een ander land. Dus U zult waarschijnlijk weten hoe nauw de "politiek" in de Belgische samenleving is verweven. van school naar mutualiteit,sociale huisvesting,ziekenhuizen, apotheken,OCMW,onderwijs(vrij ,stedelijk,provenciaal,openbaar),syndicaat,thuiszorg,universiteit,jobs bij de overheid.... enz. het is enkel wanneer je op de zijlijn staat dat deze verschillen met andere democratische samenlevingen(landen) zo opvallen.
K V B

Bericht door K V B »

nighttrain schreef: utopia!
U woont en werkt waarschijnlijk ook in een ander land. Dus U zult waarschijnlijk weten hoe nauw de "politiek" in de Belgische samenleving is verweven. van school naar mutualiteit,sociale huisvesting,ziekenhuizen, apotheken,OCMW,onderwijs(vrij ,stedelijk,provenciaal,openbaar),syndicaat,thuiszorg,universiteit,jobs bij de overheid.... enz. het is enkel wanneer je op de zijlijn staat dat deze verschillen met andere democratische samenlevingen(landen) zo opvallen.
Ik woon inderaad op dit moment in een ander land, maar dat wist je waarschijnlijk al. De verwevenheid van de Belgische politiek met alles is mij bekent, want ik ben in België opgegroeid, en kom er nog genoeg. (Ik heb er nog steeds een huis).
Echter ik denk dat je het vermogen om zaken te veranderen onderschat, zeker als er geen alternatief is. België heeft nog hoogtens een legislatuur te gaan. Ik verwacht dat na de volgende federale verkiezingen, ten laatste in 2011 als ik mij niet vergis, de laatste Belgische regering gevormd gaat worden. Daarna kan men in Vlaanderen (en Wallonïe) mischien met een schone lij beginnen.

De vorige baas van de SBB, Benedikt Weibel (die overigens door zijn personeel zowat op handen gedragen werd) gaat er prat op dat hij van de SBB een normaal bedrijf gemaakt heeft. Hij is er fier op dat toen hij de fakkel doorgaf er geen enkele werknemer met ambtenaren statuut bij de SBB was. Men heeft bij de SBB op een gegeven moment een knop omgedraait... Men is gaan denken en werken zoals men in de privé doet. Ik denk dat dat bij de NMBS ook moet kunnen.
Steven

Bericht door Steven »

beste KVB een gemiddelde Zwitser zit al anders in elkaar als een gemiddelde Belg en dat weet jij ook, dat zie je niet enkel bij de spoorweg maar op alle vlakken in een land.
Maar terug naar de vraag of het onderwerp, treinbestuurder een zwaar beroep of niet en ik denk dat enkel de mensen die de job uitvoeren aller landen kunnen oordelen of die zwaar is of niet. Buitenstaanders (en dit is geldig voor eender welke job hoe dan ook) hebben altijd maar een beperkte kijk/ kennis op de zaken waardoor een oordeel altijd een vertekend beeld geeft hoe je dat ook draait.
groentje

Bericht door groentje »

Maar dat is altijd zo, en niet voorbehouden voor treinbestuurders. Het aantal mensen dat denkt dat leraars een makkelijke job hebben, met veel vakantie en goed betaald, is ook heel uitgebreid, hoor. Uiteindelijk komt het erop neer, dat iedereen gelooft dat zijn job de zwaarste is, of in elk geval toch zwaarder dan iedereen gelooft.
Plaats reactie