Steven schreef:Arator schreef:
Allé tis weer enkel het rijdend personeel da nen trein laat rijden. Bij de automatische seinen kunnen ze nog zelf een briefke pakken, maar bij een beheerd sein hebben ze toch iemand van nen blok nodig

neen verre van, maar je snapt wel dat ik het ook beu ben dan elke keer heeel de spoorweg er bij gehaald word, alsof iemand die de koffie van de grote baas brengt enige relevantie brengt in het verhaal over het laten rijden van de treinen he

Je kan ook moeilijk de hele NMBS met de hele NS of SBB vergelijken. Bij de NS worden vele taken ondertussen uitbesteed die de NMBS nog "in house" doet. Dat heeft natuurlijk ook zo zijn invloed.
Waar het mij eigenlijk om te doen is om het volgende:
We horen telkens weer dat de NMBS niet meer treinen kan laten rijden omdat ze niet genoeg machinisten heeft. Andere spoorwegmaatschappijen echter slagen er in met minder machinisten meer treinen (uitgedrukt in treinkm) te rijden dan de NMBS. Hoe komt dat?
En weest gerust, het antwoord dat ik zoek is niet in de trand van "dat is omdat men bij de NMBS minder hard werkt".
Echer ik wil daar toch eerst iets over kwijt. Ik heb in België stage gelopen bij de overheid. Heb daarna lang in Nederland gewerkt, zowel bij de overheid (onderwijs) als in de privé. Ik werk nu in Zwitserland voor een voormalig overheidsbedrijf, en heb hier ook op een ministerie gewerkt. Een van de dingen die mij vooral in België opgevallen is, is dat er bij deambtenarij inderdaad minder hard gewerkt wordt dan in de privé, en dat die ambtenaren dat niet eens door hebben. Van de eerste tot de laatste vonden al mijn collega's dat ze te hard moesten werken. Een beetje zoals alle chaufeurs denken dat ze bovengemiddeld goed rijden... En dat ondanks een arbeidsdag die maar om 10 uur aanving en om 16 uur al eindigde, een lunchpauze van 2 uur en rijkelijk tijd om tussendoor noch koffie te drinken. Nu was het daar (het gaat hier om de Gentse Zeehavendienst) waarschijnlijk wel extreem. En ik hoor dat het tegenwoordig al een stuk verbetert is.
Ik ga er van uit dat de meeste leden van het rijden personeel bij de NMBS zich behoorlijk inzet voor hun werk. Machinist is ook een beetje een roeping, neem ik aan. Maar ik vraag me af hoeveel van het NMBS personeel zo gewend is aan een comfortabel arbeidsleven dat ze niet door hebben dat van hen minder gevraagd wordt dan van degenen wiens belastingeld dat allemaal mogelijk maakt...
Ik ben echter van mening dat de productiviteit bij de NMBS geen taboe mag zijn. Ik begrijp ergens ook niet waarom dat zoveel weerstand oproept. Waar ik werk zijn we niet bang om over productiviteitsverhoging te spreken. We weten dat de gezondheid van het bedrijf er van af hangt. De NMBS is op dit moment voor meer dan de helft van zijn inkomsten afhankelijk van hoe de politieke wind waait in Brussel. Ik zou me als werknemer van dat bedrijf hier toch niet zo goed bij voelen. Als de NMBS efficiënter zou werken, zou ze minder overheidssteun nodig hebben, en minder afhankelijk van de politiek zijn, wat voor het personeel toch alleen maar beter kan zijn, niet?
Efficiënter werken kan op een hoop verschillende manieren, en dat hoeft niet ten koste van het arbeidsleven van het personeel te gaan. De SBB wil dat een trein van "volledig uitgeschakelt" naar "klaar om te vertrekken" kan gaan in vier minuten. Dat willen ze niet bereiken door het personeel harder te laten lopen, maar door de treinen zelf van intelligentere apparatuur te voorzien, papieren te vervangen door een chipkaart en zo voort. Een en ander kan er voor zorgen dat een machinist meer bezig is met het besturen van treinen en niet met het doen van allerhande formaliteiten. Als ik machinist was zou ik daar voorstander van zijn