Minder controles in België?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
rail s

Re: Minder controles in België?

Bericht door rail s »

Ik pendel tussen Opwijk en Bockstael en heb toch 2 op 3 keer controle.
Maar Vrijdag 06 februari was het echt om te lachen, ik neem de CR om 13u49 in Bockstael en word door 2 tbg gecontroleerd.
Zeg nu zelf voor een trein bestaant uit 1 (!) klassiekje met misschien 60 mensen, lekker efficiënt!
Steven

Bericht door Steven »

als dat twee tbg's samen zijn heb je verschillende mogelijkheden

iemand in opleiding en dan hebben deze mensen een badge van stage aan.
speciale brigade en die lopen altijd samen, deze mensen hebben een badge met controle op normaal.
tbg die nog niet zo lang alleen aan het werken is en nog is een dagje begeleiding krijgt van zijn/haar coach.
....
Stuka

Bericht door Stuka »

Als iedereen zich gewoon in regel zou stellen, dan is er niets aan de hand. Mij mogen ze 10 keer controleren, ik zal altijd zorgen dat ik een ticket heb. En binnenkort rij ik gratis aangezein ik personeel ben :D
rail s

Bericht door rail s »

Steven schreef:als dat twee tbg's samen zijn heb je verschillende mogelijkheden

iemand in opleiding en dan hebben deze mensen een badge van stage aan.
speciale brigade en die lopen altijd samen, deze mensen hebben een badge met controle op normaal.
tbg die nog niet zo lang alleen aan het werken is en nog is een dagje begeleiding krijgt van zijn/haar coach.
....
Eerste 2 zeker niet, daar hadden ze ook niet echt de leeftijd voor.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Wat is voor jou dan de leeftijd waarop het wel kan?
Hier zijn al meerdere toekomstige en aspirant-werknemers van NMBS gepasseerd met een leeftijd boven de 30, hoor.
Dus het kan gerust.
Ook in de info-vergaderingen zit er veel volk met een hogere leeftijd dan die waarop jij doelt.

BDJ
Steven

Bericht door Steven »

leeftijd is ondergeschikt, ik was er ook maar 25,5 toen ik voor het eerst monitor was voor een leerling treinbestuurder. Dat is nu eenmaal eigen aan het snel uitstromen van ervaren mensen op dit moment, zodoende krijg je soms situaties waarin de jonge mensen hun vers opgelopen ervaringen al moeten doorgeven aan andere nieuwe collega's.
rail s

Bericht door rail s »

Bartjedj schreef:Wat is voor jou dan de leeftijd waarop het wel kan?
Hier zijn al meerdere toekomstige en aspirant-werknemers van NMBS gepasseerd met een leeftijd boven de 30, hoor.
Dus het kan gerust.
Ook in de info-vergaderingen zit er veel volk met een hogere leeftijd dan die waarop jij doelt.

BDJ
Het waren 2 dames van achteraan in de 40, vooraan in de 50. :wink:
Ik denk niet dat ze nog mensen van die leeftijd aannemen :?: maar ik ken de criteria niet, ze droegen geen badge of toch niet voor zover ik kon zien.

En ik denk dat we nu weer terug kunnen naar het aantal contoles.
groentje

Bericht door groentje »

Men mag niet discrimineren op leeftijd, en bij semi-overheidsbedrijven als de NMBS, gebeurt dat dan ook niet (of veel minder). Het zou dus wel mogelijk kunnen zijn.
Waarschijnlijker lijkt mij dat de ene 'HLP' mee reed, lees: als passagier, en dat ze haar collega wat hielp, of zo.
Bij langere treinen worden er doorgaans wel extra treinbegeleiders voorzien, meestal verdelen ze dan de trein onderling, maar soms verkiezen ze om samen wagen per wagen te controleren.
Steven

Bericht door Steven »

inderdaad, uitsluiten op gebied van leeftijd mag niet meer. Vroeger was het als TB max 35 jaar, nu komen er geregeld mensen binnen die nog aan TB beginnen ook al staat de leeftijd van 50 jaar voor de deur.
utopia

Bericht door utopia »

Het is een beetje een vicieuze cirkel. Men ervaart problemen, dus men gaat ze vermijden door minder te controleren. Men controleert minder, dus de problemen nemen toe. De ene past het reglement door, maar zijn voorganger rekende bij dezelfde klant in hetzelfde geval geen forfaitair bedrag. Degene die dus wel het reglement toepast mag zich gaan verantwoorden.
Het is zeer jammer, maar helaas ergens ook wel begrijpelijk. Uiteindelijk staat die begeleider er ook alleen voor (en ook mét politionele bevoegdheid blijft hij alleen). Nochtans is pakkans een goede ontrader (zelfs belangrijker dan hogere boetes, dat is al voldoende aangetoond). Denk dat het vooral belangrijk is om de begeleider op het terrein te ondersteunen. Als hij tussenkomst vraagt, proberen tussen te komen. Maar bovenal, als er tussenkomst komt, zijn oordeel niet in twijfel trekken. Bon, t is wel nog wat complexer natuurlijk, maar die pakkans is toch behoorlijk belangrijk.

Dat iedereen maar in orde moet zijn, is een utopisch streven. Mensen zitten nu eenmaal niet zo in mekaar. Het perspectief is ook anders. Ik kom nu veel in aanraking met studenten. Die durven idd al eens te sjoemelen, gewoon omdat ze het als een makkelijke besparing vinden. Ik denk ook niet dat dat een probleem van deze tijd is. Ken genoeg mensen die me al lieten weten dat ze 'in hunne jonge tijd' hetzelfde deden. Maar ergens is dit het soort zwartrijden dat gewoon gebeurt omdat het vaak loont (natuurlijk zijn er ook andere vormen).

Ik heb wel de indruk dat begeleiders niet echt opgeleid zijn om verbaal hun mannetje/vrouwtje te kunnen staan. Het is een feit dat je als toehoorder vaak zaken ook anders ervaart als als spreker. Divers onderzoek toonde al aan dat de toehoorder vaak iets als agressief ervaart, terwijl de spreker dat geenszins zo bedoelde. Komt daarbij dat we allemaal wat mondiger zijn geworden (ook begeleiders), waardoor er bits gereageerd kan worden en de situatie helemaal escaleert. Terwijl dat met een goede aanpak soms (niet altijd) wel kan vermeden worden.

Maar goed, denk dat vooral de ondersteuning van die begeleiders een primaire zorg is... Je kan wel je werk willen doen, als de opvolging het laat afweten, dan sta je gewoon voor schut en loop je bovendien nog persoonlijk risico.
treinbruno

Bericht door treinbruno »

op die studententreinen is het ook lastig:

1: de conducteur geraakt soms niet door door de drukte
2: als er een paar in 1e classe gaan zitten, gaan er altijd maar meer in 1e classe zitten, en je kunt moeilijk iedereen een boete geven :mrgreen:

sommigen gebruiken vaak het excuus: ik heb gelezen dat als er geen plaats meer is in 2e classe je in 1e classe mag gaan zitten :) , WAAR HALEN ZE DAT
Afbeelding
utopia

Bericht door utopia »

treinbruno schreef: sommigen gebruiken vaak het excuus: ik heb gelezen dat als er geen plaats meer is in 2e classe je in 1e classe mag gaan zitten :) , WAAR HALEN ZE DAT
Mensen zijn daar dus echt van overtuigd hé. Snap dat ook niet goed. Hoor constant zeggen door reizigers als de trein wat volzit, dat je dan in eerste klasse mag gaan zitten. Maar vrees dat het gedoogbeleid daar voor iets tussenzit. Al vaak gemerkt dat een begeleider dan ook niks zegt (nogmaals, vind dat niet altijd onbegrijpelijk). Maar idd, dat geeft de indruk dat het kan en de volgende keer doen er nog een resem meer reizigers dat. Wel troubles voor de begeleider die de reglementering dan wil toepassen...
Stevie Wonder

Bericht door Stevie Wonder »

De treinbegeleider beslist meestal of hij het toelaat of niet. Hij is de chef die bepaald of bij een volle trein eerste klas mag gaan zitten of niet. Ik heb er al veel gehoord die nog omroepen dat er in tweede klas nog plaatsen zijn en de mensen gewoon bleven zitten in 1ste klas, dan moet je ook niet verwonderd zijn als nadien bij controlen een boete krijgen ik vind dit niet meer dan juist.
utopia

Bericht door utopia »

Stevie Wonder schreef:De treinbegeleider beslist meestal of hij het toelaat of niet. Hij is de chef die bepaald of bij een volle trein eerste klas mag gaan zitten of niet. Ik heb er al veel gehoord die nog omroepen dat er in tweede klas nog plaatsen zijn en de mensen gewoon bleven zitten in 1ste klas, dan moet je ook niet verwonderd zijn als nadien bij controlen een boete krijgen ik vind dit niet meer dan juist.
Het lijkt me een leuke test om eens te laten doen door iemand met een biljet tweede klas. Als die toch een boete krijgt, kan die dan een klacht sturen: 'trein overvol, gewoonlijk mag het, blabla'. Gezien het - welliswaar volgens mij - huidige (passief) gedoogbeleid is de kans ook groot dat indien men zou vervolgen en er wordt een juridisch procédé ingezet, het geseponeerd wordt. Dat is eigenlijk een experiment dat ik in de toekomst zelf wel eens zou willen doen (maar dan met een paar mensen :) ) anders kan het nog op toeval geschoven worden.

Wat niet wegneemt dat ik inderdaad vind dat men gewoon in orde moet zijn en anders op de blaren moet zitten. Er zijn volgens mij echter te weinig voorzieningen om dat af te dwingen. In die zin is de treinbegeleider helemaal niet 'de chef'. Overigens is dat in de huidige maatschappij sowieso geen houdbare visie. Je kan dit wel wensen, maar mensen zijn zo gewend alles in vraag te stellen dat je maar beter zorgt voor een degelijke ondersteuning die de begeleider bijstaat in zijn beslissing. Bij het geven van de macht om te beslissen, hoort immers ook het geven van het vertrouwen in die mensen. Mijn indruk is dat men (NMBS, politiek) meer en meer afstapt van het geven van die macht aan de begeleider, maar vooral naar een commerciële functie evolueert (naast veiligheid natuurlijk). Eentje waarbij controle zwaar ondergeschikt wordt, en waar men naar een soort steward gaat. Die controlefunctie en die commerciële functie valt overigens, zoals al genoeg is aangetoond, niet probleemloos voor iedereen te verzoenen. Maar dat is een persoonlijke indruk natuurlijk, net als de rest van bovenstaande, en hoeft zeker niet de waarheid te zijn ;-). Mogelijk zie ik het geheel verkeerd en is de kans groot dat je een boete krijgt in 1e klas met een 2e klas biljet, of dat de klantendienst altijd de tbg volgt in zijn beslissing...
Stevie Wonder

Bericht door Stevie Wonder »

Volgens het reglement betaal je om vervoerd te worden van punt A naar punt B en niet om een zitplaats als er geen zitplaatsen meer beschikbaar zijn dan kan een treinbegeleider zeggen dat je in 1ste klas te gaan zitten. Zegt hij neen en je gaat toch in 1ste klas is hij gemachtigd om een boete uit te schrijven en in het uiterste geval je zelfs kan laten verwijderen uit de trein.
Plaats reactie