Minder controles in België?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Dietrich

Re: Minder controles in België?

Bericht door Dietrich »

Langs de andere kant ga je niemand verleiden de trein te nemen als hij/zij geen zitplaats heeft, tenzij voor zeer korte afstanden. Ik ben zeker voor deklassering als het te erg wordt.
Stevie Wonder

Bericht door Stevie Wonder »

Dietrich schreef:Langs de andere kant ga je niemand verleiden de trein te nemen als hij/zij geen zitplaats heeft, tenzij voor zeer korte afstanden. Ik ben zeker voor deklassering als het te erg wordt.
De meeste treinbegeleiders doen dit dan ook wel hoor of zullen zeggen dat je in 1ste klas mag plaats nemen. Ik wou alleen maar zeggen wat het regelement zegt en sorry dat ik dit moet zeggen maar voor sommige is dit heilig en wijken ze daar niet van.
utopia

Bericht door utopia »

Dietrich schreef:Langs de andere kant ga je niemand verleiden de trein te nemen als hij/zij geen zitplaats heeft, tenzij voor zeer korte afstanden. Ik ben zeker voor deklassering als het te erg wordt.
En dan regent het doorgaans klachten van mensen die bewust eerste klas rijden om meer kans op een zitplaats te hebben of om rustiger te reizen. Wat ook ergens logisch is, ze betalen in dat geval immers meer. Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Zelf reis ik altijd tweede klas en als er geen plaats is, dan blijf ik wel staan. Zo'n ramp vind ik dat ook niet.
Maar toegegeven, als ik examens heb, koop ik doorgaans een klasseverhoging om rustig mijn cursus nog even door te nemen. Ik geef grif toe dat mijn tolerantie pijlsnel zakt als er dan een troep luidruchtige schoolgasten bij komt zitten die daar niet voor betaald hebben... Te meer omdat ik dan geen terugbetaling meer kan vragen (en dus ook niet had betaald als het gratis kon). Mocht een declassering inhouden dat dan ook mijn ticket terug betaald wordt, zou ik me daar al beter mee kunnen verzoenen (bedenk me nu trouwens dat dat in principe moet. Je kan niet hetzelfde aanbieden aan klanten onder dezelfde omstandigheden voor een verschillende prijs).

Stevie Wonder, ik ken het reglement :wink: . Mijn punt is gewoon dat er een gedoogbeleid gevoerd wordt dat ervoor zorgt dat je minder sterk staat als je het wil afdwingen. Dat is vorig jaar overigens onderzocht. Als ik me niet vergis kwam daar uit dat 1 op de 3 begeleiders gewoon vaak geen boete (niet alleen voor klasseverhoging overigens, maar algemeen) durft te geven uit angst voor agressie. Op bepaalde lijnen gaf 20% van de begeleiders aan dat ze vermijden te controleren (het stuk Saint Ghislain-Doornik scoorde daarin bv hoog. Wat ik vreemd vind want ik denk zelfs niet dat die in de risicolijnen van de NMBS zit). Op zich vind ik het goed dat een begeleider een beslissingsruimte heeft om al dan niet een boete te geven, maar ik vind het een slechte evolutie als dit uit angst voor agressie gebeurt. Het is wel duidelijk dat dit een onnodige schaalvergroting tot gevolg heeft. Dat brengt onvermijdelijk ook onduidelijkheid voor de klanten met zich mee. Vandaar dus: ik vind dat men in eerste instantie er moet voor zorgen dat die mensen bijgestaan worden in hun beslissing en de eventuele gevolgen.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Voor mijn part mag men de meerprijs van 1ste klasse terugbetalen als 1ste klasse gedeklasseerd wordt. :) Het probleem nu is dat er maar al te vaak een overbezetting is en men dus zou kunnen deklasseren. Hopelijk gaat dit probleem opgelost geraken met het nieuwe materieel in de toekomst, met meer zitplaatsen en hogere bedrijfszekerheid.
Trammist

Bericht door Trammist »

In had vanavond op 18u 2 TBG's in mijn break op de IRg :o .
Dat ding zat wel vol kotstudenten die naar Leuven gingen via Lier...
Vandaag ook voor de eerste keer (!) een ticket bij de TBG moeten kopen (van Tielen naar FN). Nuja, ik heb me netjes aan de regeltjes gehouden (zeggen voordat je instapt) en vriendelijk & beleefd gebleven. Het is bijna niet te vatten waarom dat toch zo moeilijk is voor velen... :?

Die vriendelijke glimlach die je ervoor terugkrijgt... die maakt mijn dag goed.
Steven

Bericht door Steven »

Trammist schreef: Het is bijna niet te vatten waarom dat toch zo moeilijk is voor velen... :?
Die vriendelijke glimlach die je ervoor terugkrijgt... die maakt mijn dag goed.
sta ik 100% achter.
Plaats reactie