gysev schreef:Jammer dat zoiets hier niet kan - je wordt onmiddellijk uitgescholden voor Belgicist of verrader door de zogenaamd "echte" Vlamingen. Wat een mentaliteit :roll: :roll:
PARDON???? WIE HEEFT ER HIER IEMAND UITGESCHOLDEN???
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
gysev schreef:Jammer dat zoiets hier niet kan - je wordt onmiddellijk uitgescholden voor Belgicist of verrader door de zogenaamd "echte" Vlamingen. Wat een mentaliteit
PARDON???? WIE HEEFT ER HIER IEMAND UITGESCHOLDEN???
Je hoeft niet zo te roepen, dat is onbeleefd. Als je mijn tekst volledig zou lezen (en citeren) zou je begrijpen dat ik de algemene mentaliteit bedoel in vergelijking met Duitsland en niet "hier"(waar je waarschijnlijk het forum mee bedoelt). En dan komt de mentaliteit in Vlaanderen er maar pover uit. En ja, wat dat uitschelden betreft spreek ik uit eigen ervaring - en nogmaals : niet "HIER" in het forum maar "HIER" in Vlaanderen...
Een paar rechtzettingen, al ondergraven ze mijn standpunt: Dat het Vlaams gewest de Liefkenshoekspoortunnel niet (meer) wil voorfinancieren, is niet waar. Alleen is die voorfinanciering een compromis geweest, en moeten ook de voorgefinancierde projecten aan een verdeelsleutel voldoen. Er zijn een paar projecten in Vlaanderen geselecteerd die daaraan voldeden, en een paar in Wallonië. Maar als het Waals gewest niet kan/wil prefinancieren, dan kan Vlaanderen dat ook niet. Dat Vlaanderen niet is geïnteresseerd, omdat ze alles op binnenvaart inzetten, is gewoon nonsens. Dan kan je ook zeggen dat Vlaanderen niet is geïnteresseerd in reizigerstreinen, omdat ze in bussen investeren...
Organisatorisch is een opsplitsing haalbaar, maar niet makkelijk te organiseren. En het blijft een feit, dat grenzen zichzelf versterken.
Eigenlijk ben ik vooral daarom geen voorstander, omdat een splitsing zulke zware wonden slaat, dat er de eerste jááren geen deftige samenwerking zal zijn tussen de gewesten. En dat is de voornaamste voorwaarde voor mij om in te stemmen met een splitsing. Niet dat de samenwerking binnen de NMBS onberispelijk is, maar binnen 1 maatschappij kan dat nog altijd makkelijker dan wanneer je met verschillende maatschappijen werkt.
gysev schreef:Je hoeft niet zo te roepen, dat is onbeleefd. Als je mijn tekst volledig zou lezen (en citeren) zou je begrijpen dat ik de algemene mentaliteit bedoel in vergelijking met Duitsland en niet "hier"(waar je waarschijnlijk het forum mee bedoelt). En dan komt de mentaliteit in Vlaanderen er maar pover uit. En ja, wat dat uitschelden betreft spreek ik uit eigen ervaring - en nogmaals : niet "HIER" in het forum maar "HIER" in Vlaanderen...
Als ge nu eens van het begin af aan wat duidelijk waart geweest, dan had ik inderdaad niet geroepen. Ik was juist heel blij dat er hier volwassen en sereen gediscussieerd werd over een delikaat onderwerp, en dan zoiets ertussen...
Overigens is de vergelijking met Duitsland wat mank omdat ze daar geen talenkwestie hebben - dan vergelijkt men beter met Zwitserland, en ook daar werkt het heel wat beter dan in onze onzalige bananenrepubliek!
groentje schreef:Een paar rechtzettingen, al ondergraven ze mijn standpunt: Dat het Vlaams gewest de Liefkenshoekspoortunnel niet (meer) wil voorfinancieren, is niet waar. Alleen is die voorfinanciering een compromis geweest, en moeten ook de voorgefinancierde projecten aan een verdeelsleutel voldoen. Er zijn een paar projecten in Vlaanderen geselecteerd die daaraan voldeden, en een paar in Wallonië. Maar als het Waals gewest niet kan/wil prefinancieren, dan kan Vlaanderen dat ook niet. Dat Vlaanderen niet is geïnteresseerd, omdat ze alles op binnenvaart inzetten, is gewoon nonsens. Dan kan je ook zeggen dat Vlaanderen niet is geïnteresseerd in reizigerstreinen, omdat ze in bussen investeren...
Organisatorisch is een opsplitsing haalbaar, maar niet makkelijk te organiseren. En het blijft een feit, dat grenzen zichzelf versterken.
Eigenlijk ben ik vooral daarom geen voorstander, omdat een splitsing zulke zware wonden slaat, dat er de eerste jááren geen deftige samenwerking zal zijn tussen de gewesten. En dat is de voornaamste voorwaarde voor mij om in te stemmen met een splitsing. Niet dat de samenwerking binnen de NMBS onberispelijk is, maar binnen 1 maatschappij kan dat nog altijd makkelijker dan wanneer je met verschillende maatschappijen werkt.
Waar schrijf ik dat over de Liefkenshoektunnel? En dat van de binnenscheepvaart is geen nonsens. Vandaag nog staat daarover een groot artikel in Gazet van Antwerpen : meer binnenscheepvaart als dé oplossing voor de files en misschien - eventueel - wat meer spoorvervoer. Dat lijkt me duidelijk.
Wat het reizigersverkeer betreft, heb ik het al aangehaald : de Vlaamse regering heeft al geprobeerd "dure" treinen te laten vervangen door bussen. Dat is gewoon een feit.
jan_olieslagers schreef:Overigens is de vergelijking met Duitsland wat mank omdat ze daar geen talenkwestie hebben - dan vergelijkt men beter met Zwitserland, en ook daar werkt het heel wat beter dan in onze onzalige bananenrepubliek!
die taalkwestie is er volgens mij gewoon bijgesleurd. In de politiek gaat het maar om twee dingen : macht en geld. Daarom ben ik er van overtuigd dat er in een onafhankelijk Vlaanderen net dezelfde problemen gaan spelen. Dat zie je nu al : als Vlaanderen investeert in een nieuw dok in Gent voelen Antwerpen en Zeebrugge zich al benadeeld...
gysev schreef:die taalkwestie is er volgens mij gewoon bijgesleurd. In de politiek gaat het maar om twee dingen : macht en geld. Daarom ben ik er van overtuigd dat er in een onafhankelijk Vlaanderen net dezelfde problemen gaan spelen. Dat zie je nu al : als Vlaanderen investeert in een nieuw dok in Gent voelen Antwerpen en Zeebrugge zich al benadeeld...
Daar is zeker waarheid in. Toch maakt de talenkwestie het samenwerken lastiger (speelde er geen communicatieprobleem mee bij het ongeval in Pécrot?) en er is toch een merkbaar verschil in mentaliteit tussen Vlamingen en Walen. Men moet dat niet overdrijven, er valt zeker samen te werken tussen beide groepen, maar het verschil is er wel, en maakt het leven niet gemakkelijker.
[Edit:] Maar er is inderdaad ook verschil in mentaliteit tussen Catalanen en Castilianen en Galiciërs, enzovoort. Om maar te wijgen van de ex-DDR brugers die zich in een heel andere samenleving integreren, dat schijnt ook niet altijd rimpelloos te verlopen. Dergelijke verschillen zijn _op_zich_ geen reden om te splitsen, graag akkoord met u. Ik zie de splitsing van de infrastructuur, en de privatisering van de reizigersexploitatie, gewoon als onvermijdelijke evoluties, zonder dat ik daarom vragende partij ben.
Organisatorisch is een opsplitsing haalbaar, maar niet makkelijk te organiseren. En het blijft een feit, dat grenzen zichzelf versterken. Eigenlijk ben ik vooral daarom geen voorstander, omdat een splitsing zulke zware wonden slaat, dat er de eerste jááren geen deftige samenwerking zal zijn tussen de gewesten. En dat is de voornaamste voorwaarde voor mij om in te stemmen met een splitsing. Niet dat de samenwerking binnen de NMBS onberispelijk is, maar binnen 1 maatschappij kan dat nog altijd makkelijker dan wanneer je met verschillende maatschappijen werkt.
Bovendien - en dat wordt zo vaak uit het oog verloren - kost een regionaal opgesplitste NMBS in totaal meer dan de huidige. Alle 'ondersteunende' diensten binnen het bedrijf/de bedrijven moeten namelijk ook worden uitgesplitst. Voor sommige zaken is de som van de delen in dat geval groter dan het geheel.
JayBeeke schreef:
Bovendien - en dat wordt zo vaak uit het oog verloren - kost een regionaal opgesplitste NMBS in totaal meer dan de huidige. Alle 'ondersteunende' diensten binnen het bedrijf/de bedrijven moeten namelijk ook worden uitgesplitst. Voor sommige zaken is de som van de delen in dat geval groter dan het geheel.
Dat hoeft niet zo te zijn. Kleinere bedrijven zijn vaak efficiënter dan grotere. Waarom denk je dat in Duitsland de DB zoveel regionale spoorlijnen aan kleine bedrijfjes verloren heeft?
gysev schreef:
Ik snap die verkrampte reactie niet. Duitsland is ook een federaal land met Beiers, Sachsen en Würtembergers die heel trots zijn op hun regio en identiteit. Toch hebben ze er geen probleem mee om zich ook Duitser te voelen en één grote DBAG te aanvaarden. Jammer dat zoiets hier niet kan - je wordt onmiddellijk uitgescholden voor Belgicist of verrader door de zogenaamd "echte" Vlamingen. Wat een mentaliteit
Alle Beiers die ik ken zijn er voorstander van dat de Freistaat Bayern de BRD verlaat... Goed het zijn er maar drie, dus niet representatief
Wat wel opvallend is, is dat steeds meer bondstaten het regionaal verkeer aanbesteden aan andere bedrijven dan DBAG. Het aantal private spoorwegmaatschappijen in Duitsland is ondertussen niet meer op een hand te tellen. Op twee handen ook niet...
K V B schreef:Alle Beiers die ik ken zijn er voorstander van dat de Freistaat Bayern de BRD verlaat... Goed het zijn er maar drie, dus niet representatief
Wat wel opvallend is, is dat steeds meer bondstaten het regionaal verkeer aanbesteden aan andere bedrijven dan DBAG. Het aantal private spoorwegmaatschappijen in Duitsland is ondertussen niet meer op een hand te tellen. Op twee handen ook niet...
Dat heeft niets te maken met al dan niet regionaliseren maar gewoon met de Duitse wetgeving over de liberalisering van het spoorvervoer. En dat was zeker niet altijd positief : veel secundaire lijnen die door twee deelstaten liepen zijn uiteindelijk volledig gesloten omdat één van de twee deelregeringen niet wou meebetalen. Willen we dat hier ook?
Trouwens, wat ik eerder heb aangehaald ivm de reiziger die het dupe is van een opsplitsing (met twee maatschappijen die over dezelfde lijn rijden) is ook in Duitsland al gebeurd. Remember de rel tussen DB en Connex en tussen DB en Vogtlandbahn eind jaren '90. Dat is uiteindelijk opgelost geraakt maar je zal maar dagelijkse gebruiker zijn.
K V B schreef:
- Regionaal verkeer wordt aanbesteed door de gewesten. Voor het GEN zullen Vlaanderen en Brussel moeten onderhandelen, en kunnen ze een gezamelijke organisatie opzetten (een beetje zoals het ZVV in Zürich) dat het net plant, en de uitvoering aanbesteedt. Aan deze aanbestedingen kan de NMBS overigens ook gewoon meedoen. Ik neem aan dat ze in het begin ze allemaal zullen winnen.
Ik denk dat dit op termijn onvermijdelijk wordt. Per slot van rekening is België geen lang leven meer beschoren.
je vergeet dat voor het gen er meer partijen zijn, vlaams gewest, brussels gewest, waals gewest en de franstalige gemeenschap, want je hebt vanuit brussel lijnen naar Mechelen, Dendermonde, Aalst en Leuven wat vlaanderen betreft, maar je hebt ook de lijnen naar Louvain La neuve, Nijvel en Eigenbrakel, eindigen allemaal op Franstalig gebied maar rijden eerst wel over vlaamse sporen. Snap je nu welke politiek cinema er moet gebeuren voor je zoiets deftig gesplits krijgt. Ik ben niet tegen Splitsing op zich, wel tegen de chaos die onze politiekers er weer gaan van maken (zoals gewoonlijk, de huidige splitsing van de spoorweg vind ik al gene vette trouwens).