Regionalisatie NMBS

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!

Moet de NMBS geregionaliseerd worden?

Ja
21
35%
Nee
39
65%

Totaal aantal stemmen: 60

dentheo

Re: Regionalisatie NMBS

Bericht door dentheo »

Steven schreef:
jan_olieslagers schreef: Dat het lukt op snelwegen vind ik maar half om half, daarmee dat bepaalde grenzen duidelijk zichtbaar zijn op die wegen. de Grens tussen Oost Vlaanderen en Vlaams Brabant is zo duidelijk zichtbaar als maar kan zijn op bepaalde wegen.

Aai... slecht voorbeeld want die zitten onder hetzelfde beheer , Vlaams gewest...

Ach en tussen Namen en Arlon liggen de sporen ook slechter dan in de Vogezen en in Zwitserland (slaaptrein test) , identiek is het nooit...zelfs niet tusen districten van de NMBS , sorry Infrabel...
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B

Bericht door K V B »

gysev schreef: - Welk belang heeft een privé-operator bij een extra grens wanneer hij dan dubbel zoveel vergunningen moet hebben en het inleggen van treinen moeilijker wordt (2 dispatchings ipv 1).
En is er nu dan een enkele dispatching voor heel België dan?
- Ik heb ook nooit je reactie gezien ivm de investeringen bij een gesplitste maatschappij. Dus nog eens: hoe ga je een Waalse maatschappij dwingen juist die lijnen te moderniseren die voor jou van belang zijn? Zij hebben immers in dat geval alle recht andere prioriteiten te stellen.
Je hoeft niks de dwingen (en het probleem is niet groter als met Duitsland...) als Wallonië nog geld wil verdienen aan de transitgoederentreinen uit Vlaanderen dan hebben ze er alle belang bij er voor te zorgen dat dat mogelijk is...
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef:Vanuit Turnhout naar Tilburg (of verder?), dan spreken we nog niet van de grensverbindingen kant Frankrijk of vanuit Oost Vlaanderen naar Zeeuws Vlaanderen, verbindingen die ooit per spoor o zo vlot gingen omdat alle infra er was.
Het is al een hele poos geleden dat Turnhout - Tilburg of Gent - Terneuzen vlot ging per trein. Op TIlburg - Turnhout rijden al sinds de jaren 30 geen reizigerstreinen bijvoorbeeld...
Had Vlaanderen meer in de spoorwegpap te brokkelen dan bestonden die verbindingen mischien nog...
Steven

Bericht door Steven »

K V B schreef:
Steven schreef:Vanuit Turnhout naar Tilburg (of verder?), dan spreken we nog niet van de grensverbindingen kant Frankrijk of vanuit Oost Vlaanderen naar Zeeuws Vlaanderen, verbindingen die ooit per spoor o zo vlot gingen omdat alle infra er was.
Het is al een hele poos geleden dat Turnhout - Tilburg of Gent - Terneuzen vlot ging per trein. Op TIlburg - Turnhout rijden al sinds de jaren 30 geen reizigerstreinen bijvoorbeeld...
Had Vlaanderen meer in de spoorwegpap te brokkelen dan bestonden die verbindingen mischien nog...
Dat is niet zeker, aangezien je hier over grensverbindingen spreekt, dit met NL, nu ja de periode waarin deze zijn gesloten was wel de een sprekende periode, de auto was koning geworden en niemand die echt verder keek als zijn neus op gebied van openbaar vervoer. Hopelijk trekken ze nog wat lessen uit het verleden. Trouwens op de grens tussen Vlaanderen en Wallonie zijn al zoveel verbindingen teloor gegaan dat je haast al van een gelijkaardig effect kan spreken voor er nog maar een echte grens is.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Jeroen schreef:Daarenboven vind ik de hele discussie over "grenzen" binnen een verenigd Europa wederom totaal voorbijgestreefd. Men zou nu toch eens op Europees niveau fatsoenlijk werk moeten beginnen maken van een Europees vergunningsbeleid. Elk staatje zijn vergunninkje is hopeloos oubollig.
Men zou zich eerst eens moeten verdiepen in de regelgeving op Europees niveau, voordat men zulke uitspraken doet...

Juist op dit gebied is de EU zeer actief. Zowel voor de materieeltoelating als de vergunningen die een vervoerder (niet: operator) nodig heeft.

Groetjes,
Rian
Asterix

Bericht door Asterix »

En wat bedoel je met "zeer actief"?
LHOON

Bericht door LHOON »

De EU-regelgeving lijkt mij er eerder op gericht om de zaak nog meer te bureaucratiseren...
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Jeroen schreef:En wat bedoel je met "zeer actief"?
Dat er al regelgeving bestaat.

Groetjes,
Rian
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef: Maar lijnen zoals die dat allemaal vertrekken uit het Brusselse laten beheren door drie verschillende organisatie vind ik van het goede wat te veel. Een spoorlijn (van de eerste tot de laatste km) is best in handen van 1 firma (welke dat ook mogen zijn, desnoods terug naar de beginjaren van de spoorwegen). zodoende zal die lijn over haar hele lengte onderhouden worden op een gelijkaardige manier (wat ik niet zie gebeuren als er drie infrabeheerders zijn voor een kort lijn).
Wat je natuurlijk kan doen is het juridisch eigendom bij de gewesten leggen, en vervolgens voor het beheer een bedrijf oprichten dat een logische eenheid vormt. Je ziet dat in Zwitserland waar de tendens is dat de BSL in de toekomst de hele Lötschberg as gaat beheren, ook het deel dat eigendom van de SBB is... En ik ken nog wel meer voorbeelden. (Zwitserland zit trouwens nog een tien keer ingewikkelder in elkaar dan België, en toch werkt het...)
K V B

Bericht door K V B »

JayBeeke schreef: Tot slot nodig ik je uit om één van de laatste columns van Luc Huyse in De Morgen eens te lezen. Eén van de belangrijkste dingen die Vlaamsnationalisten koppig blijven ontwijken is het feit dat uiteindelijk slechts een kleine (maar zeer vocale) minderheid blijft staan roepen om onafhankelijkheid voor Vlaanderen. Het gaat in peilingen steevast om een percentage dat rond de 10 à 15% draait. De rest, 85-90%, ziet best nog wel wat in België, zij het in een beter georganiseerde vorm.
Als het in de Morgen stond zal het wel neit waar geweest zijn :-)

Maar goed, het is ook niet echt relevant. De minderheid die in 1830 voor de onafhankelijkheid van België was, was nog kleiner (en bestond voor een groot deel uit Franse inwijkelingen). Revoluties komen vaak vanuit minderheden...

We proberen nu al een paar decennia België "beter" te organiseren, en met elke poging wordt het land moeilijker te besturen. Het gevolg is dat velen in Vlaanderen de onafhankelijk als onvermijdbaar beginnen te zien, zelfs al zien ze het liever niet gebeuren. Bij peilingen is het percentage voor of tegen een onafhankelijk Vlaanderen daarom nogal afhankelijk van de vraagstelling. Ik denk je dat de Vlamingen op de volgende vraag zouden antwoorden:
"Stel dat de economische krisis nog erger wordt, en de nationale regering hiertgenen niks onderneemt, moet dan Vlaanderen zelf het heft in handen nemen?"

Het is opvallend dat het bijvoorbeeld de Vlaamse regering is de me wil helpen GM Antwerpen te redden...
JayBeeke

Bericht door JayBeeke »

Voor elk voorbeeld waarbij opsplitsing van bv. spoorwegmaatschappijen goed is afgelopen valt een tegenvoorbeeld te geven, daar ga ik me dus niet mee bezig houden. Ik blijf vinden dat een spoorweg en/of inframaatschappij op Belgisch niveau zin heeft.
Als het in de Morgen stond zal het wel neit waar geweest zijn
Zegt 'self confirmation bias' u iets?
We proberen nu al een paar decennia België "beter" te organiseren, en met elke poging wordt het land moeilijker te besturen. Het gevolg is dat velen in Vlaanderen de onafhankelijk als onvermijdbaar beginnen te zien, zelfs al zien ze het liever niet gebeuren.
De 'politici' die er de laatste 20 jaar mee bezig geweest zijn (Franstaligen én Nederlandstaligen) hebben er zeer, zeer weinig van gebakken. Goede voorbeelden zijn de erg manke financieringswet, een onlogisch kiesstelsel, ondoordachte bevoegdheidsverdelingen, usw., usw. U maakt dus een wel zeer vereenvoudigde samenvatting. Wat mij betreft: "I'm with Tindemans" (maar even goed met bv. Zinzen), en zijn uitspraken over de huidige generatie Vlaamse en Waalse politici. De spoeling is de laatste 30 jaar wel héél dunnetjes geworden op alle niveaus, gemeenten, gewesten/gemeenschappen en federaal. En dat is dé reden dat zowel BE als VL relatief slecht bestuurd worden.
Het is opvallend dat het bijvoorbeeld de Vlaamse regering is de me wil helpen GM Antwerpen te redden...
En wie zegt dat dat een juiste beleidskeuze is? Ik raad u de teksten van Thomas L. Friedman en Paul Krugman aan over de mogelijke redding van GM in de VS. Lees er ook de geschiedenis van de 'redding' van de Boelwerf eens op na. Daar ging het erg fout, in Vlaanderen, met Vlaams geld, terwijl de Vlaamse overheid er op stond te kijken (en de Gimvindus zelfs medeplichtig was).

mvg
JJN
Laatst gewijzigd door JayBeeke op 23 feb 2009, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
K V B

Bericht door K V B »

JayBeeke schreef: Zegt 'self confirmation bias' u iets?
Zeker. Een van de redenen waarom ik a) zo veel mogelijk verschillende kranten lees en b) hierbij heel erg goed oplet. Maar over het algeem kom ik tegenwoordig geen enkele Vlaamse krant meer door zonder iets aan te treffen waarvan ik weet dat het niet waar is...
Steven

Bericht door Steven »

K V B schreef:Zwitserland zit trouwens nog een tien keer ingewikkelder in elkaar dan België, en toch werkt het...
Met het verschil dat er daar wel mensen klaar staan om met elkaar te praten en samen te werken en hier de gemeenschappen minder en minder met elkaar willen te maken hebben, zeker op politiek gebied waardoor degelijke gesprekken uitblijven of zelfs gewoon afgevoerd worden. Communicatie een raar begrip is waardoor degelijke oplossingen een zeldzaamheid zijn.
Kortweg er is daar iets meer wil om er iets van te maken, Samen. Hier is er vooral onwil als ik het zo mag samenvatten.
groentje

Bericht door groentje »

Maar dat geldt natuurlijk net zo hard voor het federale niveau, als voor het intergewestelijk niveau, Steven.
Steven

Bericht door Steven »

groentje schreef:Maar dat geldt natuurlijk net zo hard voor het federale niveau, als voor het intergewestelijk niveau, Steven.
Ik had het over al die niveau's zoniet had ik wel degelijk vermeld dat het over vlaams, waalse, brussel of federaal niveau zou gegaan hebben.
Plaats reactie