dit was de uiteindelijke reisroute: lokeren-gent-luik-keulen-bonn-basel-bern-zurich-milano-nice-bordeaux-saintes-angouleme-poitiers-paris-rouen-paris-lille-lokeren.
het begon op vrijdag 13/02, direct na school vertrok ik met een varkentje richting gent, daar nog wat gegeten en een broodje gekocht, en daarna op richting luik
daar moest ik nog een 3 kwartier wachten op de thalys
eindelijk kwam mijn thalys dan, ik had een comfort 1 ticket, omdat je dan eten en drinken krijgt, gratis wifi, kranten, toegang tot DB lounge en nog wat
we gingen op richting keulen, tussen luik en aachen viel de wifi wel vaak weg, waarschijnljk door de vele tunnels....
en de serveuse had vandaag geen eten bij, alleen drinken
na 3 kwartier kwamen we dan aan in aachen, hier stonden we enkele minuten stil voor de spanningswisseling...
erna gingen we door, na stolberg en duren kwamen we op de hogesnelheidslijn
in keulen effe wat gaan eten, en dan de nieuwe desiro's naar bonn genomen, ze gaan wel, maar vind het toch jammer dat de NMBS meer als 300 van die dingen bestelt heeft
in bonn moest ik nog een halfuurtje wachten op de ICE naar basel, ben dan maar in de mcdonnalds gaan zitten, want het was wel druk in die stad.
iets na 0u kwam dan eindelijk de ICE toe, het was een ICE1, ik had een reservering, maar er zat bijna niemand in de trein, ben me dan maar in een coupee gaan zetten en dwars gaan liggen op de stoelen, de conducteur zei er niks op
tussen bonn en frankfurt heb ik nog even geslapen, maar erna wou ik de rit wel zien en ben ik maar wakker gebleven
na mannheim gingen we richting karlsruhe, na een korte stop verder richting baden-baden, en daarna de hogesnehleidslijn op aan 250 tot offenburg, in baden lag er toch al een 10 cm sneeuw op het perron
na offenburg reden we verder naar freiburg, tussen freiburg en basel kwam de grenzepolizei met identiteitskaartcontrole, en ik die dacht dat zwitserland bij de shengen zat
iets later kwamen we 10 min te vroeg aan in basel bbf, daar werd de drank in en uitgeladen, en we vertrokken daar met 5 Min vertraging, we stonden dus een kwartier stil
met +5 kwam mijn trein aan in basel SBB, een kwartier later ofzo moest dat ding al terug naar berlijn
ik ging normaal de ICE verder nemen naar zurich, en daar een uur wachten, maar had daar geen zin in, heb dan maar de IC naar interlaken genomen, die was met gewone enkeldeks rijtuigen, in de bar dan maar even een croissant gaan kopen, na olten gingen we de hogesnelheidslijn op
in bern maar op de eerste trein naar zurich gesprongen, dit was een IC2000, de rijtuigen zijn wel tof, maar de stoelen vind ik iets minder
na een uurtje kwam ik in zurich aan, daar wat rondgelopen, maar vond het maar een saaie stad
de nachttrein uit italie:
om 9u01 of 9u09 kon ik de trein nemen naar milaan, k'kon kiezen: ICN of SBB EC, heb maar de SBB EC van 9u01 genomen (die van 9u09 verzekerde aansluiting in lugano op de SBB EC)
ik dacht eerst dat ik een cisalpino etr470 ging hebben, maar dat was dus niet zo
na een paar lange tunnels kwamen we aan in zug, daarna nog arth goldau, en we reden daarna non-stop over de gotthard
we kwamen nog in bellinzona, lugano en chiasso, het stuk tussen lugano en chiasso vond ik maar al saai aan het worden na de gotthard
in chiasso was er locwissel, een 444 van de FS kwam voor mijn trein, we stopten alleen nog in como en daarna verder richting milaan.
station chiassomet een halfuur vertraging kwam ik in milaan aan, milaan was echt een erg station, waarschijnlijk gebouwd door mussulini
k'moest al even zoeken voor de loketten (moest nog reservering catania-venezia doen, voor de volgende week, dit was me nergens anders gelukt) na even aan het loket gewacht te hebben zei de loketbediende dat er een probleem is met de reserveringen van verder als reggio di calabria, en dat we dus in catania moeten reserveren (we hebben het uiteindeljk een week later in bologna kunnen reserveren)
in milaan ging ik nog even buiten het station kijken, dit was maar saai en niks te zien, de stationshal was helemaal leeg
rond 15U vertrok mijn EC naar nice, ben daar maar al gaan inzitten hoor
we reden eerst door de povlakte, wat vreselijk saai was
de zalige ICplus zetelsna een paar uurtjes kwam ik aan in genova, hier was er locwissel, ben daar maar even naar het station gelopen en een pizza gekocht, in italie zitten zonder pizza te eten, dat kan niet hoor
iets later vertrok mijn trein weer richting ventimiglia, het ritje langs de kust was zeer mooi
na een paar uur kwam ik in ventimiglia aan, daar ben ik maar in de TER naar monaco gesprongen, in monaco het station even bekeken:
in monaco sprong ik dan terug in de ICplus die ik ervoor had tot ventimiglia het ritje tot nice was wel tof, maar het was wel al donker
iets na 20u kwam ik aan in nice, hier even mijn carte 12/25 gaan vernieuwen, want mijn oude was ik kwijt als ik mijn portefeuille ben verloren, er was ook nog ingangcontrole, dus ik moest mijn reservering composteren
mijn corail lunea naar bordeaux stond er al, ben er al ingekropen, ben eigelijk direct gaan liggen
net voor cannas was een controle, en er zat een ZWART-rijder in mijn coupe
na cannes ben ik maar gaan slapen
s'morgens werd ik wakker rond agen, hier woont mijn tante, een bezoekje zal voor volgende keer zijn
in bordeaux wou ik de trein naar saintes nemen ik dacht dat dit een X2200 ging zijn, maar het was een TYFUS AGC
we reden nog zo'n leuke brug over, en stopten nog wat, en een uur later kwamen we in saintes, hier hoopte ik dat de trein naar angouleme nog een X2200 zou zijn, ook een tyfus AGC
die treintjes zijn een echte plaag
we passeerden nog cognac
even later kwam mijn TGV, die ging richting strasbourg maar ik ging er in poitiers uit, hier wou ik normaal de trein naar limoges nemen, maar dat dom treintje was met zo'n dildo, geen zin om daar 2 uur in te zitten
heb dan maar de volgende TGV forfait gereserveerd en richting parijs gegaan, hier wou ik normaal naar montbard gaan, maar de trein reed voor mij weg, 20 min van montparnasse naar bercy lukt dus niet
heb vanaf bercy dan maar metro 14 naar st lazare genomen, en daar de corail intercite naar rouen genomen, deze was een gewone TER dubbeldekker, maar zat wel goed
na iets meer dan een uur kwam ik aan in rouen, daar schrok ik wel effe toen ik zag dat de SNCF een RER TRANSILIEN ging inzetten in de CORAIL INTERCITE naar parijs
moet niet leuk zijn daar in te zitten. ik neem de sncf niet meer serieus hoor
in rouen even wat rondgelopen, die stad heeft zelfs een metro, de police hield me nog even tegen omdat ik een dekentje had meegenomen uit de corail lunea en dat niet mocht (ik dacht van wel natuurlijk
in rouen dan maar weer de volgende corail intercite teruggenomen naar parijs, die was wel met normale corail rijtuigen na een uurtje kwam ik aan in parijs, daar even om een contremarque gratuite gegaan voor de RER en naar nord gegaan
in lille flandres de IC naar lokeren genomen, en daar was het einde van een leuk druk weekend
