Roesten van spoorstaven
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Roesten van spoorstaven
Omdat RVS véél duurder is dan "gewoon" staal, zowel in de aanschaf als de verwerking; zo zou ik als leek toch denken.
Maar terwijl we het erover hebben: wat is eigenlijk het materiaal van spoorstaven?
Wordt er voor snelle/supersnelle lijnen harder staal gebruikt?
Maar terwijl we het erover hebben: wat is eigenlijk het materiaal van spoorstaven?
Wordt er voor snelle/supersnelle lijnen harder staal gebruikt?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Roesten van spoorstaven
Hoogstwaarschijnlijk wel, op gewone lijnen wordt standaard een kwaliteit S275 genomen, dat is de vloeigrens 275 N/mm2 voor diegene die het rek-spanningsdiagramma van staal kennen. Op hogesnelheidslijnen zal dit hoger liggen aangezien de trilllingsbelasting daar veel hoger is.jan_olieslagers schreef:Omdat RVS véél duurder is dan "gewoon" staal, zowel in de aanschaf als de verwerking; zo zou ik als leek toch denken.
Maar terwijl we het erover hebben: wat is eigenlijk het materiaal van spoorstaven?
Wordt er voor snelle/supersnelle lijnen harder staal gebruikt?
Re: Roesten van spoorstaven
In sommige landen wordt in scherpe bochten ook iets beter materiaal gebruikt.13'erke schreef:Hoogstwaarschijnlijk wel, op gewone lijnen wordt standaard een kwaliteit S275 genomen, dat is de vloeigrens 275 N/mm2 voor diegene die het rek-spanningsdiagramma van staal kennen. Op hogesnelheidslijnen zal dit hoger liggen aangezien de trilllingsbelasting daar veel hoger is.jan_olieslagers schreef:Omdat RVS véél duurder is dan "gewoon" staal, zowel in de aanschaf als de verwerking; zo zou ik als leek toch denken.
Maar terwijl we het erover hebben: wat is eigenlijk het materiaal van spoorstaven?
Ook de puntstukken van de wissels zijn beter (mangaanstaal?)
Laatst gewijzigd door dentheo op 10 mar 2009, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Roesten van spoorstaven
Dat zou goed kunnen, allesinds een staaltype met een extreem laag zwavel en fosforgehalte dit zorgt ervoor dat het staal niet bros reageerd op de zijdelingse stoot die het wiel veroorzaakt op het puntstuk.dentheo schreef:In sommige landen wordt in scherpe bochten ook iets beter materiaal gebruikt.13'erke schreef:Hoogstwaarschijnlijk wel, op gewone lijnen wordt standaard een kwaliteit S275 genomen, dat is de vloeigrens 275 N/mm2 voor diegene die het rek-spanningsdiagramma van staal kennen. Op hogesnelheidslijnen zal dit hoger liggen aangezien de trilllingsbelasting daar veel hoger is.jan_olieslagers schreef:Omdat RVS véél duurder is dan "gewoon" staal, zowel in de aanschaf als de verwerking; zo zou ik als leek toch denken.
Maar terwijl we het erover hebben: wat is eigenlijk het materiaal van spoorstaven?
Ok de puntstukken van de wissels zijn beter (mangaanstaal?)
Wat ik gevonden heb is dat de HSL-zuid is aangelegd met een S460, wat een serieuze stevige soort is maar dure.
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Roesten van spoorstaven
Dus als ik het goed begrijp is de kostprijs de enige reden dat geen roestvaste spoorstaven aangelegd worden?
Re: Roesten van spoorstaven
en meestal roestvaste spoorstaven geleiden niet.Hogersluys schreef:Dus als ik het goed begrijp is de kostprijs de enige reden dat geen roestvaste spoorstaven aangelegd worden?
Re: Roesten van spoorstaven
Op de HSL zijn de wissels dan nog eens met beweegbare punt uitgerust en dat heeft wellicht te maken met de grote krachten die op het puntstuk komen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Roesten van spoorstaven
En roeste spoorstaven geleiden ook nietb-loc schreef:en meestal roestvaste spoorstaven geleiden niet.Hogersluys schreef:Dus als ik het goed begrijp is de kostprijs de enige reden dat geen roestvaste spoorstaven aangelegd worden?
Re: Roesten van spoorstaven
Er is geen enkel voordeel te halen door het gebruik van roestvast staal. Er zijn wel een hoop nadelen aan verbonden.Hogersluys schreef:Dus als ik het goed begrijp is de kostprijs de enige reden dat geen roestvaste spoorstaven aangelegd worden?
Roestvast staal is overigens een misleidende term. Roestvaststaal oxideert (roest) ook. Blootgesteld aan de lucht oxideren bijna alle metalen...
Roestvast staal is gewoon een van de vele staalsoorten die een oxidatielaagje vormen dat het staal tegen verder doorroesten beschermt. Bij roestvaststaal heeft het oxidelaagje een uiterlijk dat door de leek als niet geoxideert staal aangezien wordt (Dankzij de toevoeging van Chroom). Ook bij spoorstaven vormt er zich een oxidatielaag die tegen verder doorroesten beschermt. Aangezien aan spoorstaven geen estethische eisen gesteld worden mag de oxidatielaag er gewoon als roest uitzien...
Re: Roesten van spoorstaven
Het heeft eerder te maken met de kleine hoek tussen de rails. Om een wissel met hogere snelheid te kunnen berijden moet deze zeer "slank" zijn.dekooiker schreef:Op de HSL zijn de wissels dan nog eens met beweegbare punt uitgerust en dat heeft wellicht te maken met de grote krachten die op het puntstuk komen.
Zonder beweegbaar hartstuk zou de spleet waar de treinwielen overheen moeten te groot worden.
Re: Roesten van spoorstaven
Dat is nieuw voor mij, RVS die niet geleidtb-loc schreef:en meestal roestvaste spoorstaven geleiden niet.Hogersluys schreef:Dus als ik het goed begrijp is de kostprijs de enige reden dat geen roestvaste spoorstaven aangelegd worden?

Ik weet wel dat RVS meestal niet gemaakt wordt met het oog op goede geleiding, maar het geleidt volgens mij wel, alleen niet zo heel goed.
Het kan natuurlijk wel zijn dat er een oxidelaagje op gevormd wordt, en dat kan nogal eens niet geleidend zijn, maar dat heb je zelfs bij koper (één van de beste geleiders)
Re: Roesten van spoorstaven
wikipedia schreef:Eigenschappen van metalen
Chemische eigenschappen
Het belangrijkste kenmerk van metalen is hun kleine elektronegativiteit. Door deze kleine elektronegativiteit binden ze elektronen niet sterk aan de kern en vormen daardoor gemakkelijk positief geladen ionen en kunnen ze reageren met stoffen die negatief geladen ionen vormen, waarbij een zout gevormd wordt.
De meeste metalen zijn chemisch stabiel. Echter, metalen uit de reeksen van de alkalimetalen (bijvoorbeeld natrium) en aardalkalimetalen (bijvoorbeeld magnesium) zijn zeer reactief.
Hoe edeler een metaal is, hoe moeilijker een metaal reageert. Metalen die niet reageren met zuurstof en water, die dus geen corrosie vertonen, noemen we edel. Onedele metalen vertonen wel corrosie. Er bestaan ook metalen die erg gemakkelijk met water reageren; dit zijn de zeer onedele metalen (bijv. natrium, kalium).
De edelmetalen, bijvoorbeeld goud, zilver, platina, zijn chemisch vrijwel inert. Zij reageren met vrijwel geen enkele stof.
Fysische eigenschappen
Metalen hebben een aantal kenmerkende fysische eigenschappen:
* ze hebben meestal een glimmend uiterlijk
* ze hebben een hoge taaiheid en zijn pletbaar.
* ze hebben meestal een hoog smeltpunt (Met uitzondering van kwik (Hg) zijn alle metalen vaste stoffen bij kamertemperatuur)
* alle metalen zijn goede geleiders van warmte en elektriciteit.
Deze eigenschappen zijn hoofdzakelijk het gevolg van de losse binding van de buitenste elektronenschil van de metalen zodat in de praktijk de metaal atomen ingebed zijn in een gemeenschappelijke elektronenwolk.
IJzer, nikkel en enkele andere metalen en legeringen kunnen magnetisch gemaakt worden. Zie hiervoor ferromagnetisme
Re: Roesten van spoorstaven
Aangezien er een "terugloop" is van elektriciteit zal het wel zijn dat deze geleiden zeker? 

Re: Roesten van spoorstaven
Er worden hier nogal veel zaken door mekaar gehaald.
Nog afgezien van de kostprijs en mechanische en elektrische eigenschappen die roestvast staal niet geschikt maken als materiaal voor spoorstaven, is er nog een belangrijke eigenschap, namelijk het onderwerp waarmee dit topic is begonnen.
Ook een spoorstaaf uit roestvast staal oxideert en dat is juist de reden waarom het roestvast is.
Er vormt zich zeer snel een oxidelaag die onzichtbaar is en bestaat uit dichroomtrioxide.
Ik denk dus niet dat een elektrische trein ver zou geraken op zo een inox rail.
Nog afgezien van de kostprijs en mechanische en elektrische eigenschappen die roestvast staal niet geschikt maken als materiaal voor spoorstaven, is er nog een belangrijke eigenschap, namelijk het onderwerp waarmee dit topic is begonnen.
Ook een spoorstaaf uit roestvast staal oxideert en dat is juist de reden waarom het roestvast is.
Er vormt zich zeer snel een oxidelaag die onzichtbaar is en bestaat uit dichroomtrioxide.
Ik denk dus niet dat een elektrische trein ver zou geraken op zo een inox rail.