Vanaf 14 juni dit jaar zou het dan eindelijk zo ver moeten zijn. Dan zullen de eerste commerciële ritten over de HSL 3 tussen Chênée en Hergenrath eindelijk van start gaan, dat meldt de ACTP, de Waalse tegenhanger van de BTTB. Vanaf dan zullen de treinen van de ICE-verbinding Brussel-Frankfurt de Vesderlijn verlaten en na de stop te Liège-Guillemins het station van Aachen Hbf al bereiken na 22 minuten, in plaats van de 45 minuten nu. Aangezien het enkel om ICE-treinen gaat, wil dit zeggen dat het maar drie treinen in iedere richting betreft. Thalys voorziet om vanaf december ook de tot nu toe ongebruikte hogesnelheidslijn te gaan berijden.
De ICE 3-treinen zullen volgens deze dienstregeling rijden. Bemerk de korte rittijd tussen de twee Euregiostations van Liège-Guillemins en Aachen Hbf.
Trainspotterke schreef:Vanaf 14 juni dit jaar zou het dan eindelijk zo ver moeten zijn. Dan zullen de eerste commerciële ritten over de HSL 3 tussen Chênée en Hergenrath eindelijk van start gaan, dat meldt de ACTP, de Waalse tegenhanger van de BTTB. Vanaf dan zullen de treinen van de ICE-verbinding Brussel-Frankfurt de Vesderlijn verlaten en na de stop te Liège-Guillemins het station van Aachen Hbf al bereiken na 22 minuten, in plaats van de 45 minuten nu. Aangezien het enkel om ICE-treinen gaat, wil dit zeggen dat het maar drie treinen in iedere richting betreft. Thalys voorziet om vanaf december ook de tot nu toe ongebruikte hogesnelheidslijn te gaan berijden.
De ICE 3-treinen zullen volgens deze dienstregeling rijden. Bemerk de korte rittijd tussen de twee Euregiostations van Liège-Guillemins en Aachen Hbf.
De DB website meent dat de Thalys dan ook via L3 gaat...
Ik heb gisteren van mijn collega van de BD vernomen dat de vooropgestelde datum juni is voor de ICE3. Er zal wel niets mogen verkeerd gaan, want nog niet al hun internationale stellen zijn uitgerust met ETCS.
Voor Thalys is het wel duidelijk. Juni zeker niet. Er is nog maar 1 PBKA stel gewijzigd. Momenteel is dat stel nog niet toegelaten in DB en een tweede nog groter probleem is dat het stel niet meer over L2 mag door problemen met TBL2.
Welke ICE 3M(F) treinenstellen zijn of worden momenteel uitgerust met ETCS?
Dewelke juist weet ik niet. Volgens ik begrepen had kunnen er slechts 7 van die internationale vloot naar Frankrijk. Waarschijnlijk zal in eerste fase de overige stellen gewijzigd worden, aangezien ze veel problemen hebben om de diensten naar Frankrijk te verzekeren met die 7 stellen.