Infra ?? referentiepunten

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Infra ?? referentiepunten

Bericht door dentheo »

Hier in Kalmthout worden nu dwarsliggers uitgewisseld, ballast gezeefd , ballast toegevoegd, ballast verdeeld en alles weer gestopt. Daarbij wordt tussenafstand rail ook aangepast voor 160 kmh.

Nu mijn vraag:
Waar zitten in Belgie de referentiepunten van de baan, zowel zijdelings als in de hoogte.

Ik ken landen waar er middenin de baan paaltjes zitten (waarschijnlijk de ideale lijn ?) en landen waar er op de perronzijkanten schuifplaatjes zitten (hoogtemeting ?) waar zitten die dingen in België ?
Theo
Groeten vanop de Heide
13'erke

Re: Infra ?? referentiepunten

Bericht door 13'erke »

dentheo schreef:Hier in Kalmthout worden nu dwarsliggers uitgewisseld, ballast gezeefd , ballast toegevoegd, ballast verdeeld en alles weer gestopt. Daarbij wordt tussenafstand rail ook aangepast voor 160 kmh.

Nu mijn vraag:
Waar zitten in Belgie de referentiepunten van de baan, zowel zijdelings als in de hoogte.

Ik ken landen waar er middenin de baan paaltjes zitten (waarschijnlijk de ideale lijn ?) en landen waar er op de perronzijkanten schuifplaatjes zitten (hoogtemeting ?) waar zitten die dingen in België ?
Ik heb ze op de Athus Meuse as al op de bovenleidingspalen gezien, dit zijn fijne 'vijzen' die op de palen horizontaal bevestigd zijn. Er van uitgaande dat een bovenleidingspaal een object is dat me niet snel zal verplaatsen, scheefzakken of omverrijden is dat wel een goed referentiepunt voor een landmeter om zich met zijn theodoliet of totaalstation gemakkelijk in te snijden. De hoogte van de sporen kan je dan eenvoudigweg bepalen met een niveau en door de E-baak op een van deze vijzen op de bovenleidingspalen te zetten.
Ook op de Berninabahn in Zwitserland heb ik deze wijze van meten al gezien.
Plaats reactie