Roesten van spoorstaven
Re: Roesten van spoorstaven
De rails waar we hier op rijden zijn gemaakt van koolstofstaal. En idd die roesten geweldig.
Maar door het frequent berijden van de rails blijft de kop vrij van roest. Wisselverbindingen moeten elke 75? uur bereden worden
om isolatie door roest te voorkomen.
btw. dit is de leverancier van rails hier http://www.oberbauhandbuch.de/en/oberba ... ienen.html
Maar door het frequent berijden van de rails blijft de kop vrij van roest. Wisselverbindingen moeten elke 75? uur bereden worden
om isolatie door roest te voorkomen.
btw. dit is de leverancier van rails hier http://www.oberbauhandbuch.de/en/oberba ... ienen.html
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Roesten van spoorstaven
Niet alleen wisselverbindingen,maar alle reiswegen. Dus ook in volle baan om de spoorstroomkringen hun werk te laten doen.lucian schreef:De rails waar we hier op rijden zijn gemaakt van koolstofstaal. En idd die roesten geweldig.
Maar door het frequent berijden van de rails blijft de kop vrij van roest. Wisselverbindingen moeten elke 75? uur bereden worden
om isolatie door roest te voorkomen.
Alsook de terugstroom van de traktieketen.
Re: Roesten van spoorstaven
Daarom ook dat ze je 's nachts geregeld op tegenspoor sturen om de wissels te ontroestennighttrain schreef:Niet alleen wisselverbindingen,maar alle reiswegen. Dus ook in volle baan om de spoorstroomkringen hun werk te laten doen.lucian schreef:De rails waar we hier op rijden zijn gemaakt van koolstofstaal. En idd die roesten geweldig.
Maar door het frequent berijden van de rails blijft de kop vrij van roest. Wisselverbindingen moeten elke 75? uur bereden worden
om isolatie door roest te voorkomen.

-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Roesten van spoorstaven
Wat bij weinig gebruikte sporen (bijvoorbeeld in de Ardennen, of sommige weinig gebruikte industrielijntjes)?
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Roesten van spoorstaven
Indien nodig zullen er speciale procedures moeten uitgevoerd worden,zoals bv dat de overwegen aan SF 05 zullen moeten overschreden worden indien nodig. Alles hangt natuurlijk af van welk type van explotatie.Bv een industrielijn is reeds aan verminderde snelheid en in aanwezigheid van "mobiele seingevers" of rangeerders die bepaalde handelingen zullen doen voor het openstellen van seinen of overwegen.Hogersluys schreef:Wat bij weinig gebruikte sporen (bijvoorbeeld in de Ardennen, of sommige weinig gebruikte industrielijntjes)?
Want wat is het probleem?
Door de roestvormeing zou het moelijk zijn dat de aanwezigheid van een trein niet weergegeven wordt op een bepaald gedeelte van het spoor.
Of dat de aanwezigheid van een trein geen aanleiding geeft tot het actioneren van sluiting van overwegen enz.
Dus de lokale situatie zal alles bepalen wat moet gedaan worden na X uren van "niet-doorrit" of gebruik.
Re: Roesten van spoorstaven
Bij industrielijnen is het ook vaak zo dat er geen stroomkringen liggen, dus op de blokpost kan men niet zien waar de trein zich bevindt.
Overwegen op zulke lijnen zullen dan meestal handmatig moeten bediend worden d.m.v. een sleutel, ofwel automatisch beveiligd door vereenvoudigde stopseinen. Indien de overweg dan niet correct functioneert zal het sein op rood blijven en de bestuurder dient de overweg te overschrijden aan max. 5 km/u en te claxonneren.
Overwegen op zulke lijnen zullen dan meestal handmatig moeten bediend worden d.m.v. een sleutel, ofwel automatisch beveiligd door vereenvoudigde stopseinen. Indien de overweg dan niet correct functioneert zal het sein op rood blijven en de bestuurder dient de overweg te overschrijden aan max. 5 km/u en te claxonneren.
Re: Roesten van spoorstaven
De OW op industrielijnen worden ook nog bediend met een pedaal (bord P). Na het voorbijrijden hiervan gaat het sein (AP-BP) open.Tim schreef:Bij industrielijnen is het ook vaak zo dat er geen stroomkringen liggen, dus op de blokpost kan men niet zien waar de trein zich bevindt.
Overwegen op zulke lijnen zullen dan meestal handmatig moeten bediend worden d.m.v. een sleutel, ofwel automatisch beveiligd door vereenvoudigde stopseinen. Indien de overweg dan niet correct functioneert zal het sein op rood blijven en de bestuurder dient de overweg te overschrijden aan max. 5 km/u en te claxonneren.
Indien het sein niet open komt bij het voorbijrijden van de pedaal moet je de OW (zoals hierboven beschreven) overschrijden aan max 5 km + claxonneren.
Re: Roesten van spoorstaven
Dat bedoelde ik dus met automatische overwegen beveiligd door vereenvoudigde stopseinenlucian schreef:De OW op industrielijnen worden ook nog bediend met een pedaal (bord P). Na het voorbijrijden hiervan gaat het sein (AP-BP) open.Tim schreef:Bij industrielijnen is het ook vaak zo dat er geen stroomkringen liggen, dus op de blokpost kan men niet zien waar de trein zich bevindt.
Overwegen op zulke lijnen zullen dan meestal handmatig moeten bediend worden d.m.v. een sleutel, ofwel automatisch beveiligd door vereenvoudigde stopseinen. Indien de overweg dan niet correct functioneert zal het sein op rood blijven en de bestuurder dient de overweg te overschrijden aan max. 5 km/u en te claxonneren.
Indien het sein niet open komt bij het voorbijrijden van de pedaal moet je de OW (zoals hierboven beschreven) overschrijden aan max 5 km + claxonneren.

Re: Roesten van spoorstaven
Sommige lijnen en bundels hebben ook geen spoorstroomkringen, maar assentellers. Daar worden dus de assen van de trein gedetecteerd bij het binnenrijden, en terug afgetrokken wanneer we de betrokken sectie verlaten.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Roesten van spoorstaven
Gebeurt soms bij enkelvoudige spoorlijnen en lijnen met vereenvoudigde exploitatie. Omdat het weinig flexibiliteit geeft bij normale exploitatie en dus is het moeilijk een hoge rentabiliteit te krijgen. Omdat je altijd met een pedaal hat aantal assen moet tellen bij inrit en dan het zelfde aantal assen bij uitrit, maar als je X mogelijke "uitritten" hebt wordt het zééér moeilijk werken.groentje schreef:Sommige lijnen en bundels hebben ook geen spoorstroomkringen, maar assentellers. Daar worden dus de assen van de trein gedetecteerd bij het binnenrijden, en terug afgetrokken wanneer we de betrokken sectie verlaten.
Re: Roesten van spoorstaven
Lijn 58 Gent-Maldegem (zowel NMBS-deel als SCM-deel).Bibke schreef:Zoals lijn 273 naar Lommel Maatheide aan de Kiezel naar Mol (Cibelco).
BDJ
Re: Roesten van spoorstaven
In verlengde weekends wordt er voor lijn 52 een speciale rit voorzien die tijdens dat weekend eens op en af rijdt tussen antwerpen en puursHogersluys schreef:Wat bij weinig gebruikte sporen (bijvoorbeeld in de Ardennen, of sommige weinig gebruikte industrielijntjes)?
Re: Roesten van spoorstaven
Ik neem aan dat die dan een slingerend en zigzagparkoers beschrijft om zoveel mogelijk wissels te ontroesten ?Arator schreef:In verlengde weekends wordt er voor lijn 52 een speciale rit voorzien die tijdens dat weekend eens op en af rijdt tussen antwerpen en puursHogersluys schreef:Wat bij weinig gebruikte sporen (bijvoorbeeld in de Ardennen, of sommige weinig gebruikte industrielijntjes)?
Ontroesten volgens het boekje lukt nooit in één heen-en -weer ritje want elke wissel heeft twee beentjes.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Roesten van spoorstaven
Je mag bepaalde zaken niet verwarren! Het gaat hem om o.a.reiswegen die veiligheidstoestelen moeten bevelen,zoals overwegen en seinen. Dus de aanwezigheid of afwezigheid van een trein moet vertaald worden in het kortsluiten van een spoorstroomkring.dentheo schreef:Ik neem aan dat die dan een slingerend en zigzagparkoers beschrijft om zoveel mogelijk wissels te ontroesten ?Arator schreef:In verlengde weekends wordt er voor lijn 52 een speciale rit voorzien die tijdens dat weekend eens op en af rijdt tussen antwerpen en puursHogersluys schreef:Wat bij weinig gebruikte sporen (bijvoorbeeld in de Ardennen, of sommige weinig gebruikte industrielijntjes)?
Ontroesten volgens het boekje lukt nooit in één heen-en -weer ritje want elke wissel heeft twee beentjes.
In het geval van wissels is de situatie iets anders. Als een wissel/wisselstraat in een bepaalde stand is geplaatst ga je een kontrole hebben van de stand van de wissel indien alles goed werkt via zijn positiestangen/relais doorheen de rails. Zoniet moet er een overschrijdingsbevel(sein) +positiecontrole(wissel)+ eventueel een SF 05(overweg) worden afgeleverd om een bepaalde reisweg via die wissel te laten nemen waarover er geen controle is .Dus het ontroesten gaat hem voornamelijk om spoorsecties van direkte reiswegen tusse A en B. Dus een stand of bediening van een wissel wordt net bediend door een spoorstroomkring. Daarentegen een overweg of het sluiten na doorrit van een sein wel.