hallo, ik heb een vraagje, hoe kan je goede antwoorden geven op de vraag waarom wil je treinbestuurder worden, ik ben nl al 2 keer voor mijn mondeling geweest en telkens was het onvoldoende,(niet genoeg motivatie, en niet de juiste gedragscompetentie) ik begrijp het niet goed, ik werk momtenteel, en wil echt treinbestuurder worden, maar blijkbaar denken de jury er telkens anders over dus had ik graag wat meer info over hoe het dan wel moet?
Alvast bedankt
mondeling toegangs examen
Re: mondeling toegangs examen
Is te zien hoe en wat je antwoorden zijn die je aan de jury hebt gegeven. Het juiste antwoord op zich bestaat niet. Het antwoord dat je geeft is de soms van wat je zegt, je houding daarbij (zelfzekerheid uitstralen is belangrijk als je dat antwoord geeft, kom je twijfelachtig over dan kan het zijn dat ze uw antwoord niet serieus nemen). Kortweg er zijn een x aantal factoren die meespelen om de jury te laten beslissen maar een pasklaar antwoord kan niet echt iemand je geven.
hallo, ik ben de zelfzekerheid zelve, een echte spraakwaterval, zou dat misschien het probleem kunnen zijn, de psycholoog vroeg op een gegeven moment, jij bent nogal een vlot type , een leiders type, zie jij jezelf dan wel met een trein rijden? ik vond dat een vreemde vraag, ik heb echt mijn zinnen gezet op treinbestuurder, maar ik vrees het ergste, welk type mensen willen ze bij de nmbs dan?
-
Tja, jij vindt dat wel een vreemde vraag, maar in feite heb je als treinbestuurder weinig in te brengen of te leiden. Je kunt eigenlijk geen initiatieven ontplooien, je bent niet bezig mensen aan te sturen (al duw je ze met een handbeweging wel moeiteloos allemaal dezelfde kant opsnyersbart schreef:hallo, ik ben de zelfzekerheid zelve, een echte spraakwaterval, zou dat misschien het probleem kunnen zijn, de psycholoog vroeg op een gegeven moment, jij bent nogal een vlot type , een leiders type, zie jij jezelf dan wel met een trein rijden?

Kun jij er ook plezier in scheppen dag in dag uit gedwee te doen wat een ander van je vraagt?
Misschien ziet de psycholoog daar een knelpunt. Het is zijn vak om die dingen te onderkennen.
Ik ben geen psycholoog, maar dit zeg ik nu vanuit mijn levenservaring.
Kun jij goed kalm blijven als het op de weg tegen zit, als er ineens file is nét voorbij een afslag van de autoweg? En zul je niet gefrustreerd raken als je spraakwaterval voortdurend nergens meer heen kan vallen?
Als je denkt dat het geen probleem voor je zal zijn, dán zou je zelf wellicht eens met de psycholoog contact kunnen opnemen.
Met jouw capaciteiten zou je eventueel ook nog kunnen denken aan eerst treinbegeleider worden. Eens je binnen bent zou dan zowel voor de mensen van de aanwerving als voor jouzelf duidelijker worden dat je voorin echt meerwaarde hebt en de stap zou dan ook makkelijker en minder groot zijn.
Behalve vakbekwame gedweeë TB's zullen er altijd ook bekwame Tossen nodig zijn, dus de combinatie van machines besturen en mensen aansturen bestaat ook.
En over 10 jaar is 40% van het personeel op pensioen. Daar zijn in elk geval ook veel Tossen (TOSCI: Technisch OnderSectorChef Instructie) bij!
Ik kan mij zeker goed zien als iemand die de ganse dag moet luisteren naar wat anderen mij vertellen, ik begrijp echt niet waarom ik telkens de mist in ga, en ik heb ook al zitten denken om me voor andere functies in te schrijven, maar TB blijft voor mij het enige wat mij 100% aanspreekt, ik ben super gemotiveert en ik weet dat ik de opleiding aankan, ik geraak alleen niet door het mondeling gesprek door
, ik dank u alvast voor de antwoorden, en zal mij nog maar een keer met volle overtuiging inschrijven, wie weet 3de keer goede keer........