Electrificatie Herentals-Mol
Electrificatie Herentals-Mol
Elektrische treinen
Spoorwegbeheerder Infrabel heeft de mogelijkheid onderzocht om de treinverbinding tussen Mol en Herentals te voorzien van een elektrische bovenleiding. Op die manier kunnen de huidige dieseltreinen op die lijn worden vervangen door modernere elektrische treinstellen. Volgens Infrabel is de aanpassing mogelijk. Wel moeten Infrabel en de NMBS nog een definitieve beslissing nemen.
Spoorwegbeheerder Infrabel heeft de mogelijkheid onderzocht om de treinverbinding tussen Mol en Herentals te voorzien van een elektrische bovenleiding. Op die manier kunnen de huidige dieseltreinen op die lijn worden vervangen door modernere elektrische treinstellen. Volgens Infrabel is de aanpassing mogelijk. Wel moeten Infrabel en de NMBS nog een definitieve beslissing nemen.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Er zijn nog wel een paar lijntes in België waar ze de was kunnen doen hoorStuka schreef:Allez, da's dan meteen het doodsvonnis voor de Wasmachientjes...

Re: Electrificatie Herentals-Mol
Ho ho, we zijn er nog niet mensen, er moet eerst nog een definitieve beslissing genomen worden en we weten allemaal dat dat lang kan duren 

Re: Electrificatie Herentals-Mol
Dit soort beslissingen en bijhorende (eventuele) uitvoering kan nog een paar jaar in beslag nemen.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Stuka schreef:Allez, da's dan meteen het doodsvonnis voor de Wasmachientjes...
De IR rijdt nog steeds door tot Neerpelt.
Volgens Ronny (citaat uit topic 'triple playmobils') zou de L-trein vanaf juni (opnieuw) beperkt worden tot Herentals.
Er zou wel een diesel tussen Mol en Herentals blijven rijden.
Waarom nam men deze beslissing? Uiteindelijk is dit weer een achteruitgang voor reizigers die van of naar de stations van Mortsel, Boechout, Kessel, Nijlen, Bouwel en Wolfstee moeten.
Ook mensen die de L-trein nemen vanuit bv. Geel richting Lier, moeten overstappen in Herentals.
Langs de andere kant begrijp ik wel dat men de MW41's wil inzetten op de IR.
En welke stellen zullen dan de L-trein Antwerpen-Centraal-Herentals rijden? Zullen er goede aansluitingen behouden blijven?
Re: Electrificatie Herentals-Mol
De aansluitingen blijven behouden heb ik gezien op de site van de NMBS.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
De dienstregeling veranderd voor geen milimeter.
Wel is het inderdaad zo dat reizigers die vandaag nog bleven zitten in Herentals (8' stilstand: 5' overstap op IRg + 3' ontblokking) nu verplicht moeten overstappen.
Reizigers voor Lier en Antwerpen stapten sowiezo al over (IRg). Dus enkel voor reizigers naar een bestemming tussen Herentals en Lier, Boechout of Mortsel moeten overstappen, wat ze vandaag niet hoefden te doen.
Dar tegenover staat dan weer wel dat er een aantal MW vrijkomen, die kunnen gebruikt worden voor:
-reserve (als er iets defect is...) die nu regelmatig te klein is
-versterking van IRe waar nodig.
Tevens, doordat de L-trein nu deels met electrisch materieel rijdt, is versterking (of vervanging in geval van defecten)iets eenvoudiger.
Electrificatie Herentals-Mol wordt voorzien tegen 2012. Op dat moment kan de L-trein integraal electrisch gaan rijden.
Wel is het inderdaad zo dat reizigers die vandaag nog bleven zitten in Herentals (8' stilstand: 5' overstap op IRg + 3' ontblokking) nu verplicht moeten overstappen.
Reizigers voor Lier en Antwerpen stapten sowiezo al over (IRg). Dus enkel voor reizigers naar een bestemming tussen Herentals en Lier, Boechout of Mortsel moeten overstappen, wat ze vandaag niet hoefden te doen.
Dar tegenover staat dan weer wel dat er een aantal MW vrijkomen, die kunnen gebruikt worden voor:
-reserve (als er iets defect is...) die nu regelmatig te klein is
-versterking van IRe waar nodig.
Tevens, doordat de L-trein nu deels met electrisch materieel rijdt, is versterking (of vervanging in geval van defecten)iets eenvoudiger.
Electrificatie Herentals-Mol wordt voorzien tegen 2012. Op dat moment kan de L-trein integraal electrisch gaan rijden.
spoorwegrealist
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Gaat men dan ook de P-trein Herentals-Brussel verlengen tot Mol?
Dan kan deze langer worden (perronlengte in H'tals spoor A beperkt), en Mol-Geel-Olen ook bedienen.
Dan kan deze langer worden (perronlengte in H'tals spoor A beperkt), en Mol-Geel-Olen ook bedienen.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Hopelijk van wel... En 's avonds mag er gerust een tegentrein bijkomen...dcr schreef:Gaat men dan ook de P-trein Herentals-Brussel verlengen tot Mol?
Dan kan deze langer worden (perronlengte in H'tals spoor A beperkt), en Mol-Geel-Olen ook bedienen.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Electrificatie Herentals-Mol
We hebben nog wel even tijd om daarover na te denken. Herinner me er voor de zekerheid nog eens aan in 2011.dcr schreef:Gaat men dan ook de P-trein Herentals-Brussel verlengen tot Mol?
Dan kan deze langer worden (perronlengte in H'tals spoor A beperkt), en Mol-Geel-Olen ook bedienen.
spoorwegrealist
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Nu wordt die met drie sprinters gereden zeker?dcr schreef:Gaat men dan ook de P-trein Herentals-Brussel verlengen tot Mol?
Dan kan deze langer worden (perronlengte in H'tals spoor A beperkt), en Mol-Geel-Olen ook bedienen.
Ik vraag me af of dat ook de samenstelling wordt voor de L-trein Antwerpen-Herentals in de spits (nu rijdt hij met 3MW) of zouden ze eerder breaks nemen? Ik hoop alleszins dat het geen AM75 wordt zoals op Lier-Herentals.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Wie weet... de Desiro ML (droom... droom...).
Er zijn er toch 305 besteld, waarvan een 100-tal nodig zijn voor het GEN. Dus van die 205 overige stellekes zou de 'en em bee es' er toch een aantal kunnen inschakelen tussen Antwerpen-Herentals-Mol?
Als ze maar niet met oude brol afkomen...
Er zijn er toch 305 besteld, waarvan een 100-tal nodig zijn voor het GEN. Dus van die 205 overige stellekes zou de 'en em bee es' er toch een aantal kunnen inschakelen tussen Antwerpen-Herentals-Mol?
Als ze maar niet met oude brol afkomen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Electrificatie Herentals-Mol
1) Elektrificatie: Eerst zien, dan geloven. De 1ste en oorspronkelijke versie zou zijn dat er al 'een koord' zou hangen tussen Herentals en Neerpelt in... 1985.Stuka schreef:Allez, da's dan meteen het doodsvonnis voor de Wasmachientjes...
2) Als de elektrificatie er (deze keer) komt, zal de IRe (waarschijnlijk) rijden hoe 'm rijdt: met MW41'ers. Als ze deze dienst gaan knippen, komt volgens mij heel de Kempen in rep en roer. Alhoewel er naar mijn mening op deze zware dienst iets anders hoort dan MW41'ers... Maar da's een ander hoofdstuk.
3) De L-treinen Mol-Herentals-Antwerpen zouden idd. integraal gereden worden met elektrisch materieel. Mogelijkheid zou zijn dat de P-trein Herentals-Brussel een P-trein Mol-Brussel kan worden. Ook liefst met een tegentrein 's avonds...
4) De vrijgekomen MW41'ers van de L-dienst zullen zeker gebruikt worden om de IRe te versterken en om er een paar in reserve te hebben, vooralleer er weer eentje in de fik schiet (IRe, ook wel de 'grill-express' genoemd...).
Ik spreek met 'zou', 'zal' en 'kan'. I.v.m. deze 4 punten is er nog niets definitief beslist...
Laatst gewijzigd door LML op 02 apr 2009, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Grote kanshebber is dat de L-trein (die vanaf juni elektrisch wordt i.p.v. diesel tussen H'tals en A'pen) vertrekt en aankomt op spoor A. Momenteel komt de diesel-L-trein aan op spoor 1. As dat zo blijft, ontstaat er een perron-perron-aansluiting. En uiteraard ook in omgekeerde versie...dcr schreef:Gaat men dan ook de P-trein Herentals-Brussel verlengen tot Mol?
Dan kan deze langer worden (perronlengte in H'tals spoor A beperkt), en Mol-Geel-Olen ook bedienen.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...