Waarom is grensoverschrijdend treinreizen zo duur?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
treinbruno

Re: Waarom is grensoverschrijdend treinreizen zo duur?

Bericht door treinbruno »

Ja, er staat roosendaal op. En TBg zij er ook niks op
Afbeelding
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

melle schreef:Wie zegt dat als België (hopelijk) zou splitsen (Er kan natuurlijk ook een gewone confederatie ontstaan), de NMBS ook zou worden gesplitst?
NMBS = Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen. Hoe kan een maatschappij nu blijven bestaan als het land waarnaar ze genoemd is niet meer bestaat?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
rail s

Bericht door rail s »

Een confederatie is een soort van overgangsregeling: het resultaat is 2 onafhankelijke landen OF 1 land (indien de confederatie uit 2 landen bestaat natuurlijk).
Er bestaat GEEN confederatie, NERGENS ter wereld als "eeuwige" staatsvorm, laat staan met een gemeenschappelijke (nationale) spoorwegmaatschappij...

EEN CONFEDERATIE IS TELKENS EEN TUSSENSTAP NAAR EEN ANDERE STAATSVORM.
treinbruno

het bewijs dat het ook goedkoper kan om de grens over te geraken 8)
DSCF9172.JPG
tourcoing fontiere kost met €1,25 per rit (en €1,60 voor tourcouing FR-lille)
roosendaal kost me 96 cent per rit (en mama betaald lokeren-st niklaas > school)

wat me opviel met die campuskaarten is dat voor roosendaal het tarief tot essen is berekend, en voor tourcoing FR het tarief tot moeskroen :D

je kunt voor deze bestemmingen ook kaartjes tegen gewoon belgisch tarief kopen 8)
Afbeelding
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

treinbruno schreef:het bewijs dat het ook goedkoper kan om de grens over te geraken 8)
tourcoing fontiere kost met €1,25 per rit (en €1,60 voor tourcouing FR-lille)
roosendaal kost me 96 cent per rit (en mama betaald lokeren-st niklaas > school)

wat me opviel met die campuskaarten is dat voor roosendaal het tarief tot essen is berekend, en voor tourcoing FR het tarief tot moeskroen :D
Staat daar echt "ROOSENDAAL(B)" op? Heb ik nog nooit gezien... Voor de grenspunten zou eigenlijk ook het tarief op basis van de afstand tot aan de grens berekend moeten zijn. Staan er afstanden op? Op gewone abonnementen staat er op het valideringsbiljet onderaan "Km.:" met de afstand erachter.

Nieuwsgierig,
Rian
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Ik vind het vreemd dat een door de overheid zwaar gesubsidieerd vervoersbewijs als de Campuskaart verkrijgbaar is tot aan een grenspunt - dus voor internationale reizen. Zijn daar naast de Campuskaart nog andere voorbeelden van? Ik dacht dat internationale treinreizen niet gesubsidieerd mochten worden?

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
acba

Bericht door acba »

treinbruno schreef:het bewijs dat het ook goedkoper kan om de grens over te geraken 8)
...
Echt raar, ik heb een campuskaart naar Roosendaal-Grens, en daar vragen de meeste tbg's mijn vervoersbewijs voor na de grens bij. Eentje naar gewoon Roosendaal zou wel handig zijn :) Mijn campuskaart naar Roosendaal-Grens kost hetzelfde als eentje naar Essen.
Heb je bij de aanvraag gewoon dan Roosendaal ingevuld?
treinbruno

ja, het ging zo:
ik wou 2 weken geleden in lokeren een kaartje antwerpen-roosendaal kopen.
ipv een duur TCV ticket kreeg ik een gewoon binnenlands kaartje met ook roosendaal(B) op.

toen dacht ik dat als dit met een gewoon kaartje kan dit ook met een campuskaart kan, en dat lukte ook in gent :D (gaat trouwens ook voor maastricht)
als je gewoon op het aanvraagformulier XXXXXXXXXX-roosendaal invult zal het wel lukken denk ik :)

bij lille had ik het ook nog geprobeerd, maar daar geraakten ze niet verder als tourcoing frontiere en daardoor moet ik nog een kaartje tourcoing FR-lille kopen aan €1,60
Afbeelding
K V B

Bericht door K V B »

treinbruno schreef:ja, het ging zo:
ik wou 2 weken geleden in lokeren een kaartje antwerpen-roosendaal kopen.
ipv een duur TCV ticket kreeg ik een gewoon binnenlands kaartje met ook roosendaal(B) op.
Waaraan zag je dat het een binnenlands kaartje was? ik meen te weten dat de NMBS tegenwoordig alles op hetzelfde papier aflevert, dus lijkt alles op elkaar. Laats zat er tegenover mij iemand met een kaartje Zürich Flughafen - Brig dat duidelijk in België gekocht was...
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

treinbruno schreef:ik wou 2 weken geleden in lokeren een kaartje antwerpen-roosendaal kopen.
Kun je van dat gewone ticket ook eens een scan uploaden? Dat tarief is nergens gepubliceerd... Er is alleen iets over gewone maandabonnementen naar Roosendaal gepubliceerd:
http://alg_voorw.b-rail.be/pdf/NL0106004000%20Nederland%20Treinkaarten_01042009.pdf

Maar niks over andere abonnementen zoals de Campuskaart, laat staan over gewone tickets naar Roosendaal(B).
treinbruno schreef:bij lille had ik het ook nog geprobeerd, maar daar geraakten ze niet verder als tourcoing frontiere en daardoor moet ik nog een kaartje tourcoing FR-lille kopen aan €1,60
Wat is die 1,60 voor tarief dan? De normale prijs (TCV) van de grens naar Lille is 3,60 en de NMBS doet daar aan het loket nog 1,20 bij (totaal dus 4,80) omdat er geen Belgisch traject bij is...

Groetjes,
Rian
treinbruno

in frankrijk koop je ze goedkoper :P
en die zijn toch 2 maand geldig :)

dat ticket antwerpen-roosendaal vind ik even niet (heb mijn kamer opgeruimt)
maar het zag er precies hetzelfde uit als een gewoon kaartje bv. lokeren-sint niklaas
alleen stond er: zone antwerpen-roosendaal(B)
de prijs was ook gelijk aan een gewoon ticket naar essen.

anders moet je het maar eens proberen in een station zonder internationale verkoop :P
(als ik hem vind zal ik er een foto van maken)
Afbeelding
Accelerat

Bericht door Accelerat »

treinbruno schreef:dat ticket antwerpen-roosendaal vind ik even niet (heb mijn kamer opgeruimt)
Dan was het niet bepaald gelukt, geloof ik. :lol:
treinbruno

ik zit hier plots aan iets te denken...

moest ik nu een campuskaart ROOSENDAAL-MAASTRICHT nemen :)
mag ik dan langs tilburg en eindhoven reizen of ben ik verplicht langs belgie te reizen
want er staat nergens op dat je via roosendaal fr moet :!:

en reizen langs antwerpen, brussel en luik is een HEEEELE grote omweg :)
Afbeelding
Shrek

Bericht door Shrek »

campuskaarten gelden alleen op belgische treinen, dus daarmee moet je niet proberen af te komen in breda of eindhoven :wink:
treinbruno

maar waar staat dat ergens

en wat als ik een gewoon BELGISCH ticket (NIET TCV) van roosendaal naar maastricht koop
Afbeelding
Plaats reactie