Geschiedenis station Glons Bas - gare de Glons Bas
Geschiedenis station Glons Bas - gare de Glons Bas
Allen
Wij hebben begin maart het oude station Glons Bas gekocht dat reeds volledig verbouwd is tot woonhuis. De gevels en het oude perron zijn volledig in hun oude glorie hersteld.
Nu zijn wij op zoek naar de geschiedenis van dit gebouw. Via de NMBS hebben we plannen kunnen terugvinden van 1906 maar deze gaan over een verbouwing. Het gebouw moet dus van voor deze periode zijn.
Wij zijn gek van dit gebouw en willen zoveel mogelijk authentiek houden. De "ziel" van het gebouw spreekt ons heel erg aan.
Wat we zoeken is dus de geschiedenis van het gebouw (tekst, plannen, afbeeldingen allerhande).
Indien jullie weten waar we eventueel oud "stationsmateriaal" (banken, horloges, borden, ...) kunnen vinden, is deze info ook meer dan welkom.
Alvast bedankt voor jullie hulp!!
Herman Christine Charline en Aurélien Arkens - Bona
herman.arkens@tele2allin.be - 0474/917965
Wij hebben begin maart het oude station Glons Bas gekocht dat reeds volledig verbouwd is tot woonhuis. De gevels en het oude perron zijn volledig in hun oude glorie hersteld.
Nu zijn wij op zoek naar de geschiedenis van dit gebouw. Via de NMBS hebben we plannen kunnen terugvinden van 1906 maar deze gaan over een verbouwing. Het gebouw moet dus van voor deze periode zijn.
Wij zijn gek van dit gebouw en willen zoveel mogelijk authentiek houden. De "ziel" van het gebouw spreekt ons heel erg aan.
Wat we zoeken is dus de geschiedenis van het gebouw (tekst, plannen, afbeeldingen allerhande).
Indien jullie weten waar we eventueel oud "stationsmateriaal" (banken, horloges, borden, ...) kunnen vinden, is deze info ook meer dan welkom.
Alvast bedankt voor jullie hulp!!
Herman Christine Charline en Aurélien Arkens - Bona
herman.arkens@tele2allin.be - 0474/917965
Re: Geschiedenis station Glons Bas - gare de Glons Bas
Proficiat met jullie aankoop!
Een in 1900 verbouwd station is ook nog behoorlijk authentiek, hoor, maar ik geloof dat er wel een paar mensen zijn met stationsfoto's uit vervlogen tijden.
Een in 1900 verbouwd station is ook nog behoorlijk authentiek, hoor, maar ik geloof dat er wel een paar mensen zijn met stationsfoto's uit vervlogen tijden.
Re: Geschiedenis station Glons Bas - gare de Glons Bas
Beste familie Arkens,
Proficiat met jullie aankoop.
De spoorlijn Tongeren - Liers, waaraan het station Glons gelegen is, werd aangelegd door de privé-maatschappij "Compagnie du chemin de fer Liégeois-Limbourgeois et ses prolongements", kortweg de "Liégeois-Limbourgeois", en geopend in 1864. Diezelfde maatschappij beheerde de spoorlijnen Hasselt - Eindhoven, Hasselt - Tongeren - Luik, Liers - Ans en Ans - Flémalle.
Het station van Glons werd door de Liégeois - Limbourgeois gebouwd, waarschijnlijk kort na 1864, de precieze datum ken ik niet. Alleszins vóór 1897, want toen werd de Liégeois-Limbourgeois overgenomen door de Staatsspoorwegen.
Van de vele stations die door de Liégeois-Limbourgeois gebouwd werden, bestaan tegenwoordig alleen nog Achel en Glons. Het voormalige station van Achel werd echter onherkenbaar verbouwd tot fabrieksruimte. Dus jullie station is echt wel uniek.
Een oude foto: http://users.skynet.be/fa058639/glons.htm
Zie ook het boek van Hugo De Bot, Stationsarchitectuur in België, deel I: 1835-1914, Turnhout: Brepols, 2002, pp. 198-199. Op p. 199 staat een foto van dezelfde prentbriefkaart als op de link hierboven. In dat boek staat ook dat alle stations van de Liégeois-Limbourgeois, behalve dat van Liège-Vivegnis, bepleisterd waren, zoals ook te zien is op de foto. Als jullie de huidige toestand van het gebouw vergelijken met de foto, dan krijgen jullie wellicht een idee van de verbouwingen die er sindsdien gebeurd zijn.
Vriendelijke groet,
Paul
Proficiat met jullie aankoop.
De spoorlijn Tongeren - Liers, waaraan het station Glons gelegen is, werd aangelegd door de privé-maatschappij "Compagnie du chemin de fer Liégeois-Limbourgeois et ses prolongements", kortweg de "Liégeois-Limbourgeois", en geopend in 1864. Diezelfde maatschappij beheerde de spoorlijnen Hasselt - Eindhoven, Hasselt - Tongeren - Luik, Liers - Ans en Ans - Flémalle.
Het station van Glons werd door de Liégeois - Limbourgeois gebouwd, waarschijnlijk kort na 1864, de precieze datum ken ik niet. Alleszins vóór 1897, want toen werd de Liégeois-Limbourgeois overgenomen door de Staatsspoorwegen.
Van de vele stations die door de Liégeois-Limbourgeois gebouwd werden, bestaan tegenwoordig alleen nog Achel en Glons. Het voormalige station van Achel werd echter onherkenbaar verbouwd tot fabrieksruimte. Dus jullie station is echt wel uniek.
Een oude foto: http://users.skynet.be/fa058639/glons.htm
Zie ook het boek van Hugo De Bot, Stationsarchitectuur in België, deel I: 1835-1914, Turnhout: Brepols, 2002, pp. 198-199. Op p. 199 staat een foto van dezelfde prentbriefkaart als op de link hierboven. In dat boek staat ook dat alle stations van de Liégeois-Limbourgeois, behalve dat van Liège-Vivegnis, bepleisterd waren, zoals ook te zien is op de foto. Als jullie de huidige toestand van het gebouw vergelijken met de foto, dan krijgen jullie wellicht een idee van de verbouwingen die er sindsdien gebeurd zijn.
Vriendelijke groet,
Paul
Re: Geschiedenis station Glons Bas - gare de Glons Bas
Is dat niet eerder Glons (Haut) ipv Glons Bas?
Re: Geschiedenis station Glons Bas - gare de Glons Bas
Beste alle
Alvast hartelijk bedankt voor alle moeite. Elke tekst, tekening, plan, ... blijven meer dan welkom.
Mail: herman@arkens.be
BTW: ik laad een foto op van het gebouw zoals het nu is (kunnen jullie dadelijk vergelijken met andere afbeeldingen
Alvast hartelijk bedankt voor alle moeite. Elke tekst, tekening, plan, ... blijven meer dan welkom.
Mail: herman@arkens.be
BTW: ik laad een foto op van het gebouw zoals het nu is (kunnen jullie dadelijk vergelijken met andere afbeeldingen

- Bijlagen
-
- Facade 2.png (75.54 KiB) 7974 keer bekeken
Re: Geschiedenis station Glons Bas - gare de Glons Bas
Aansluitend op deze foto hierboven deze kaart van mijn eigen webstek
http://stationspostkaart.wordpress.com/?s=glons
http://stationspostkaart.wordpress.com/?s=glons
Re: Geschiedenis station Glons Bas - gare de Glons Bas
Hallo,
We hebben nu al foto's van drie verschillende stadia. Die laten de evolutie van het gebouw zien. Het hoofdgebouw is hetzelfde gebleven: de zes traveeën, de venster- en deuropeningen. Er werd al redelijk vroeg een aanbouw aan de rechterzijde (gezien vanaf de straatkant) toegevoegd, te zien op de foto van am62/spoorvreter. Is dat misschien deel van de verbouwing in 1906? Het huidige gebouw heeft duidelijk nieuwe daken gekregen (schilddak werd zadeldak). Aan de straatkant werden de deuren vensters en een venster werd deur. En er werd ook links een aanbouw toegevoegd (nog juist te zien op de foto van de huidige eigenaar). Maar al bij al bleef het gebouw in essentie goed bewaard en blijkbaar zeer mooi gerestaureerd. Het zou leuk zijn mochten we ook een foto te zien krijgen van de huidige toestand aan de kant van het spoor.
Paul
We hebben nu al foto's van drie verschillende stadia. Die laten de evolutie van het gebouw zien. Het hoofdgebouw is hetzelfde gebleven: de zes traveeën, de venster- en deuropeningen. Er werd al redelijk vroeg een aanbouw aan de rechterzijde (gezien vanaf de straatkant) toegevoegd, te zien op de foto van am62/spoorvreter. Is dat misschien deel van de verbouwing in 1906? Het huidige gebouw heeft duidelijk nieuwe daken gekregen (schilddak werd zadeldak). Aan de straatkant werden de deuren vensters en een venster werd deur. En er werd ook links een aanbouw toegevoegd (nog juist te zien op de foto van de huidige eigenaar). Maar al bij al bleef het gebouw in essentie goed bewaard en blijkbaar zeer mooi gerestaureerd. Het zou leuk zijn mochten we ook een foto te zien krijgen van de huidige toestand aan de kant van het spoor.
Paul
Re: Geschiedenis station Glons Bas - gare de Glons Bas
Hallo
ik ga enkele fotos posten van de huidige situatie. Aan de linkerkant vanhet gebouw op de eerste foto staat ook nog een bijbouw maar die (nog) niet dat ons huis.
Het bijgebouw uit 1906 is inderdaad hetgene te zien op de foto van am62/spoorvreter (en ook op onze foto - de garage). Deze verbouwing hebben we terug gevonden op de plannen van de NMBS. De 2de verbouwing was vooral intern + kleine bijbouw perronkant (en de deuren en vensters die van functie wisselden).
Heeft iemand enig idee waar we het bouwjaar zouden kunnen vinden?
Herman
ik ga enkele fotos posten van de huidige situatie. Aan de linkerkant vanhet gebouw op de eerste foto staat ook nog een bijbouw maar die (nog) niet dat ons huis.
Het bijgebouw uit 1906 is inderdaad hetgene te zien op de foto van am62/spoorvreter (en ook op onze foto - de garage). Deze verbouwing hebben we terug gevonden op de plannen van de NMBS. De 2de verbouwing was vooral intern + kleine bijbouw perronkant (en de deuren en vensters die van functie wisselden).
Heeft iemand enig idee waar we het bouwjaar zouden kunnen vinden?
Herman
- Bijlagen
-
- Facade arr 2.png (84.05 KiB) 7902 keer bekeken
-
- Facade arr 1.png (119.26 KiB) 7903 keer bekeken
Re: Geschiedenis station Glons Bas - gare de Glons Bas
Vermoedelijk 1864 of kort daarna, aangezien het tot de concessievoorwaarden van de "Liégeois-Limbourgeois" behoorde een station te bouwen in Glons. Hugo De Bot schrijft in de inleiding van zijn boek dat het vaak moeilijk is de bouwdatum van een oud station te achterhalen, omdat de originele plannen en archieven verdwenen zijn. Maar hij geeft o.m. de volgende tip: "Een belangrijke bron ... zijn de bevolkingsregisters van de gemeenten. Soms bewaart de gemeente zelf de registers, soms werden zij gedeponeerd in de provinciale depots van het Algemeen Rijksarchief. Vie deze registers kan men nagaan wanneer het station voor het eerst werd bewoond." Misschien langs die weg eens op zoek gaan?Dodecaeder schreef:Heeft iemand enig idee waar we het bouwjaar zouden kunnen vinden?
Paul
Re: Geschiedenis station Glons Bas - gare de Glons Bas
misschien ook eens proberen op te vragen via het kadaster ???
Re: Geschiedenis station Glons Bas - gare de Glons Bas
net contact gehad met het kadaster: ze kunnen enkel meegeven dat het "van voor 1918 dateert"
we zoek verder ...

we zoek verder ...
Re: Geschiedenis station Glons Bas - gare de Glons Bas
Iemand enig idee wat met de archieven van de "Liégeois-Limbourgeois" gebeurd is? bestaan die nog? waar te vinden?
Re: Geschiedenis station Glons Bas - gare de Glons Bas
Ja, dat is de vraag natuurlijk. Ik vrees ervoor. De "Liégeois-Limbourgeois" is eind 19de eeuw genationaliseerd, dwz. overgegaan naar de Belgische Staatsspoorwegen. Die zijn op hun beurt in 1926 de NMBS geworden. Als het archief nog bestaat - wat ik betwijfel - dan moet het zich in het NMBS-archief bevinden. Na te vragen via deze link:Dodecaeder schreef:Iemand enig idee wat met de archieven van de "Liégeois-Limbourgeois" gebeurd is? bestaan die nog? waar te vinden?
http://www.b-rail.be/corp/N/history/mor ... /index.php
Ik heb vroeger al eens een beroep gedaan op de NMBS-archiefdienst en werd er vriendelijk en goed geholpen. Je moet wel duidelijk uitleggen wat je zoekt, en wat geduld hebben natuurlijk.
Succes!
Paul
Re: Geschiedenis station Glons Bas - gare de Glons Bas
nog een interessant item voor jullie huis?
http://www.kapaza.be/Verzamelen/Spoorwe ... t_enz.html
http://www.kapaza.be/Verzamelen/Spoorwe ... t_enz.html
spoorwegrealist