Besturing
Besturing
Ik vraag me af hoe de tractie in sommige locomotieven werkt.
Ben al een paar keer meegereden maar snap het systeem toch nog niet helemaal.
Bv in HLE 27 staat er een "tractiestuur", waarmee er, ja de naam zegt het al, tractie wordt gegeven, maar dan is er ook nog rechts ervan een bol die ook wordt bewogen met hetzelfde doel.
Hoe werkt dit nu juist en hoe werken die 2 in combinatie met elkaar?
Ben al een paar keer meegereden maar snap het systeem toch nog niet helemaal.
Bv in HLE 27 staat er een "tractiestuur", waarmee er, ja de naam zegt het al, tractie wordt gegeven, maar dan is er ook nog rechts ervan een bol die ook wordt bewogen met hetzelfde doel.
Hoe werkt dit nu juist en hoe werken die 2 in combinatie met elkaar?
Re: Besturing
voor zover ik het weet, is die bol bedoelt om meer vermogen te hebben, als je dan aan het "stuur" draait, trekt de loc sneller op.
als je die bol op 16 zet en je draait dan aan het "stuur" dan vliegt die vooruit
als je die bol op 16 zet en je draait dan aan het "stuur" dan vliegt die vooruit




Re: Besturing
Ja, oké, maar hoe wordt het dan gebruikt?het wiel is meer een spanningsregeling terwijl de krachtbol de stroom zal regelen.
Aangezien P = U * I, kan je dus eenzelfde vermogen opwekken met de krachtbal in een lage positie en het stuur in een hoge en omgekeerd?
Eigenlijk te vergelijken met de vitessen van een wagen? Waarbij het stuur de gas is, en de bol de versnelling?
Re: Besturing
Het is eerder omgekeerd, uw "tractiestuur" kunt ge dan beschouwen als de versnellingen en de krachtbol de gas.
Re: Besturing
Ja, indd.
Dus in station: stuur in lage stand, krachtbol doen toenemen en eens op snelheid, stuur standje hoger en bol afnemen.
Dus in station: stuur in lage stand, krachtbol doen toenemen en eens op snelheid, stuur standje hoger en bol afnemen.
Re: Besturing
neen, naargelang de snelheid hoger moet zijn zal je beide moeten gebruiken, je zegt het zelf, P = UxI, dus moet je op een bepaald moment zowel het stuur als de krachtbol op max zetten om die hoge snelheid te halen. Het is pas als je bijna uw snelheid hebt dat je uw vermogen kan verminderen of uitschakelen. Dit alles is ook nog eens onder invloed van het profiel van de lijn. Een spoorlijn die dalende is zal minder vermogen van de loc vragen dan een lijn die bergop gaat.
Re: Besturing
Jaja, tuurlijk, maar ik gaf dat maar als voorbeeld voor een vlakke lijn waar je niet te snel mag rijden.
Als je in de bebouwde kom rijdt, rij je ook maar in 4e en met weinig gas te geven, terwijl op autostrade in 5e met 3000 toeren.
Maar dan is het dus ook zo dat als het stuur in een lage stand staat en je de bol verhoogt, harder zal versnellen dan het stuur in hoge stand?
En is dit systeem ook op moderne locs zoals t13?
Als je in de bebouwde kom rijdt, rij je ook maar in 4e en met weinig gas te geven, terwijl op autostrade in 5e met 3000 toeren.
Maar dan is het dus ook zo dat als het stuur in een lage stand staat en je de bol verhoogt, harder zal versnellen dan het stuur in hoge stand?
En is dit systeem ook op moderne locs zoals t13?
Re: Besturing
T 13 is anders, het is te vergelijken met een thalys PKBA/TGV duplex/eurostaryannickvw schreef:Jaja, tuurlijk, maar ik gaf dat maar als voorbeeld voor een vlakke lijn waar je niet te snel mag rijden.
Als je in de bebouwde kom rijdt, rij je ook maar in 4e en met weinig gas te geven, terwijl op autostrade in 5e met 3000 toeren.
Maar dan is het dus ook zo dat als het stuur in een lage stand staat en je de bol verhoogt, harder zal versnellen dan het stuur in hoge stand?
En is dit systeem ook op moderne locs zoals t13?
er is maar 1 tractiehendel
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Besturing
Neen in een lage stand zal het wil maar een beperkte spanning aan de motoren leveren waardoor je maar beperkt zal versnellen. Je zit nog iets te veel met een mechanische versnellingsbak bezig in je hoofd ipv met een elektrisch vermogen dat je wil regelen.yannickvw schreef:Maar dan is het dus ook zo dat als het stuur in een lage stand staat en je de bol verhoogt, harder zal versnellen dan het stuur in hoge stand?
En is dit systeem ook op moderne locs zoals t13?
Bij de reeks 13 heeft men gewoon een tractiekruk, een soort joystick om het zo te zeggen. Met deze kan je tractie geven (vooruit) of elektrisch gaan remmen (op de motor remmen) door de hendel achteruit te bewegen. Het gaat hier dan ook al om draaistroommotoren (wisselstroom) daar waar het bij een reeks 27 nog om een gelijkstroommotor gaat (seriemotor).
Re: Besturing
Not so funer is maar 1 tractiehendel

Die oudere locs, daar zit dan toch meer "bestuurdersgenot" in. Ze kraken en piepen wel en zijn niet wind- en vochtdicht, maar daar hebde toch meer vreugde van het besturen volgens mij.
Re: Besturing
Ja, das wel een feitNeen in een lage stand zal het wil maar een beperkte spanning aan de motoren leveren waardoor je maar beperkt zal versnellen. Je zit nog iets te veel met een mechanische versnellingsbak bezig in je hoofd ipv met een elektrisch vermogen dat je wil regelen.

Je kan het pas wat snappen/aanvoelen als je er meer rijdt natuurlijk.

-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Besturing
Laten we beginnen met de T22/23/25/26.yannickvw schreef:Ja, das wel een feitNeen in een lage stand zal het wil maar een beperkte spanning aan de motoren leveren waardoor je maar beperkt zal versnellen. Je zit nog iets te veel met een mechanische versnellingsbak bezig in je hoofd ipv met een elektrisch vermogen dat je wil regelen.![]()
Je kan het pas wat snappen/aanvoelen als je er meer rijdt natuurlijk.
Het"stuurtje" en krachtbol gaat een electromotor(en) bedienen die geplaatst is op een nokkenas (JH fabrkant Jeumont-Heidman). Deze nokkenas heeft een deel van laagspanningskontakten die zijn stand /positie gaan controleren. Het hoogspanningsgedeelte zal weerstanden in en uit schakelen. Op deze kontakten staan vuurdozen die d vonken zullen uitdoven.
De eerste stand is rangering alle motoren in serie en alle weerstanden uitgeschakeld.
De volgende is serie :alle motoren in serie en enkele standen waar we weerstanden kunnen uitschakelen met de motoren in serie. Alsook de mogelijkheid ,via de krachtbol,om per stand weerstanden in parallel te schakelen op het electrisch veld van de traktie elektro motor,dit gaat een veldverzwakking geven dus meer kracht en versnelling. Het aantal weerstanden in paralel geschakeld is visueel te volgen boven de bestuurder. In geval van slip of te grote schok kan door een eenvoudige druk op de krachtbol naar voren ,zal men weerstanden op het veld uitschakelen dus minder kracht.
Het zelfde doet hem voor in de stand serie-parallel (motoren in SP geschakeld) en ook in combinatie met de krachtbol.
De goede werking van dit systeem wordt getest door de bestuurder bij klaarmaking maar zonder hoogspanning (DUR open) Dit noemt men de blinde proef.
In geval van panne(laagspanningsprobleem) kan de bestuurder de eerste JH motoren zelf doen draaien via een kruk in de stuurcabine met een assensysteem, en kan de 2 JH vooraf instellen op een middenwaarde,om een zekere trekkracht te hebben. Is enkel geldig bij het versnellen. het verminderen gebeurt(verplicht) door de DUR te openen(vonken).
Dus in feite zijn er 2 JH 1voor het uitschakelen van weerstanden en een andere voor het inschakelen(veld).
Bij de T21/27 e.a. gebeurt dit via thyristoren (R/S/SP),maar het principe is hetzelfde
Re: Besturing
Toch wel een kleine opmerking,
T22-23-25, stand 1 en 2 zijn rangeer standen, stand 3 is de seriestand, stand 4-5-6 zijn de shuntstanden, 7 is de SP stand, 8,9,10,11,12 zijn de shuntstanden voor SP.
De krachtkruk werkt in op het versnellingsrelais van het JH systeem. (De 5e spoel welke de motorstellen niet hebben -> deze hebben dan ook geen krachtkruk).
T22-23-25, stand 1 en 2 zijn rangeer standen, stand 3 is de seriestand, stand 4-5-6 zijn de shuntstanden, 7 is de SP stand, 8,9,10,11,12 zijn de shuntstanden voor SP.
De krachtkruk werkt in op het versnellingsrelais van het JH systeem. (De 5e spoel welke de motorstellen niet hebben -> deze hebben dan ook geen krachtkruk).
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Besturing
Toch wel een grote opmerking!kurtcauwelaers schreef:Toch wel een kleine opmerking,
T22-23-25, stand 1 en 2 zijn rangeer standen, stand 3 is de seriestand, stand 4-5-6 zijn de shuntstanden, 7 is de SP stand, 8,9,10,11,12 zijn de shuntstanden voor SP.
De krachtkruk werkt in op het versnellingsrelais van het JH systeem. (De 5e spoel welke de motorstellen niet hebben -> deze hebben dan ook geen krachtkruk).
Je hebt gelijk over die standen van R1 en R2(ik heb willen algemeen blijven) ,vervolgens standen S1 tot S6 enzSP. Maar dit zijn geen shuntstanden. dit zijn de standen waar we weerstanden gaan uitschakekelen met JH1. Vandaar de haaivin aanzetcurve van electrische locomotieven met aanzetweerstanden.Vandaar ook de vergelijking met een energie verslindend strijkijzer...
Nu zegt U zelf dat die krachtkruk te vergelijken is met de 5 e spoel van een motorstel.
Wel door die krachtkruk te bewegen ga je zoals ik gezegd heb weerstanden shunten om meer vermogen te krijgen uit dezelfde motoren.Shunten wil zeggen =>in parallel plaatsen om zowel bij motoren om de veldsterkte te regelen (bij meettoestelen om met hogere waarden te kunnen testen.Daarom ook dat een bestuurder heel kort in de 1 stand S blijft en de kruk naar beneden glijd om vervolgens via door op de stuit te duwen overgaat naar SP, na eerst de krachtbol terug naar boven te hebben gebracht.
Bij de stelletjes 130 had je 1 shuntknop en die van 140 een vaste en een impulsknop voor shunt 1 en 2.