12.000 extra zitplaatsen dankzij 90 M6-dubbeldekstreinen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Speedy

Re: 12.000 extra zitplaatsen dankzij 90 M6-dubbeldekstreinen

Bericht door Speedy »

giuseppe schreef:Waarom heeft men eigenlijk voor rijtuigen en nieuwe locs gekozen, is daar een goede reden voor geweest of gewoon werkverschaffing in België?
Men had reeds de 1e bestelling voor M6-rijtuigen bij bombardier geplaatst, toen men besefte dat men nog véél extra materieel zou nodig hebben op de korte termijn. Nu had men dus 2 opties:
-voor motorstellen gaan en een nieuwe (Europees verplichte) aanbesteding uitschrijven. Dat zou wel een paar jaar duren voor die motorstellen er effectief zouden zijn
-of men kon gewoon een vervolgbestelling plaatsen van die 1e reeks M6'en : dit had 2 voordelen
1. Geen nieuwe aanbesteding nodig omwille van vervolg 1e bestelling dus sneller materieel geleverd
2. De politiek ook tevreden want extra M6'en = extra werk voor Bombardier dat de M6'en in Brugge
laat afwerken.

Toen had men dus plots méér dan genoeg rijtuigen ter beschikking maar wat doe je daar dan mee...toen heeft er helaas iemand het onzalig idee gehad om ze ook voor de Knokke-Blankenberge in te zetten en dus de T27 van een GF-koppeling te voorzien...wat ze dus ook van plan zijn met de laatste 20 T18'en. (weet nt van 1e of 2e schijf..)
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef:Beste KVB, de foto hierboven is voor mij een volwaardige loc waar ze nog wat zitplaatsen in hebben gemaakt, dit door de daklijn zo hoog mogelijk te maken. Ik zou wel eens willen weten hoe groot het comfort (en dan denk ik vooral aan de oren) is om die ruimte daar bovenaan?
Een van de reden voor het wat eigenaardige uiterlijk van de mDDM is dat deze moterwagen drie draaistellen (zes assen) heeft. Dit om voldoende snel te kunnen optrekken. Deze treinen worden immers voor stoptreindiensten ingezet.
Een motorwagen met drie draaistellen uitrusten heeft onvermijdelijk een hele reeks comprosmissen als gevolg. De bak moet korter zijn. Twee niveaus zijn niet mogelijk, en daarom zijn is er maar een dek.
K V B

Bericht door K V B »

LML schreef: Het is uiteraard niet de bedoeling om hiermee met 10 dubbeldeksrijtuigen te rijden. Zoals op bovenstaande foto lijkt me het meest realistisch, misschien nog 1 rijtuig erbij, maar dan is dat echt het maximum... Maar droom dan wel er effe bij dat die mDDM en mM6 is, en de overige rijtuigen ook M6'n...
.
Wat zou kunnen is gewoon zes wagen treinstellen te vormen uit twee motorwagens (met stuurpost) en vier tussenwagens. Of als men ook teveel stuurposten overheeft gewoon motorwagens zonder stuurpost bouwen...
Stadler bouwt momenteel voor de SBB dubbeldekstreinen waarbij ze er in geslaagd zijn een 2000kW sterke aandrijving in een enkel rijtuig onder te brengen. Mischien zou men dat toch wel mogen overwegen, ipv. een aantal 18-en van een automatische koppeling te voorzien. Levert ook nog eens meer zitplaatsen op.
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Steven schreef:Sorry ik heb het niet zo voor NS materieel, onlangs was ik op een Virm. Als je die dubbeldekkers beziet hoe hun indeling is langs binnen!! De glazen deuren aan de binnenkant (ik spreek van eerste klasse) vond ik allesbehalve. Lage capaciteit van die binnendeuren, slecht bruikbaar om met een kinderwagen door te gaan. Ontbreken van zonnewering, die schuine wanden het zijn dingen die mij allemaal wat storen. Voor moderne treinen te zijn bezitten ze zelfs geen schermen aan de binnenkant met ritinfo.
Ooit een NS trein gezien mét zonnewering? :roll:
K V B

Bericht door K V B »

sncf-sncb schreef:
Steven schreef:Sorry ik heb het niet zo voor NS materieel, onlangs was ik op een Virm. Als je die dubbeldekkers beziet hoe hun indeling is langs binnen!! De glazen deuren aan de binnenkant (ik spreek van eerste klasse) vond ik allesbehalve. Lage capaciteit van die binnendeuren, slecht bruikbaar om met een kinderwagen door te gaan. Ontbreken van zonnewering, die schuine wanden het zijn dingen die mij allemaal wat storen. Voor moderne treinen te zijn bezitten ze zelfs geen schermen aan de binnenkant met ritinfo.
Ooit een NS trein gezien mét zonnewering? :roll:
Geen zonwering, maar wel getinte ramen. Niet dat dat vaak nodig is overigens.

Over het algemeen kan je echter wel stellen dat het ouder NS materieel stukken beter is dan wat de NMBS in dezelfde periode placht te kopen. Omgekeerd is de NMBS nu wel met een inhaaloperatie bezig. Nu nog een dienstregeling op NS niveau...
KB

Bericht door KB »

K V B schreef:Geen zonwering, maar wel getinte ramen. Niet dat dat vaak nodig is overigens.
Ik heb ooit op een hete zomerdag van Roermond tot Amsterdam-Centraal in een NS-trein gezeten (toen de dubbeldekkers er nog niet reden) met een slecht werkende airco en dus zonder zonnewering. Toen had ik toch graag zonnewering gehad ...
L'union fait la force.
groentje

Bericht door groentje »

Ik mis het ook, maar voor de rest kunnen de NS-treinen me wel bekoren. Zelfs de oude boemeltjes.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

VIRM vind ik wel prima treinen, al zijn de tussendeurtjes wel wat smal. Dit heeft ook wel te maken met het cateringliftje (wat weg is in VIRM-4), maar voor rolstoelen en kinderwagens zijn er ook plaatsen op het balkon. De schuine vormen geven net wat meer ruimte aan de trein, terwijl hij toch binnen het profiel blijft.

Zonwering / getinte ramen is iets wat ik niet ken... er rijdt in Nederland behoorlijk wat rond, en ik heb nog nooit getinte ramen gezien. Op een warme dag wordt het in de treinen ook warm ja, dat is een nadeel, gelukkig wordt de airco steeds beter ;)

mDDM zit prima, als er DDM voor komt rijden en er een mDDM-bak aanzit ga ik altijd daar zitten. Het trilt niet teveel, en ik ben een liefhebber van treingeluiden (optrekkende VIRM, een optrekkende mDDM, zelfs optrekkend Mat '64 kan me bekoren!) dus voor mij is het een prima plek. De hoeveelheid geluid valt trouwens wel mee... VIRM (vooral VIRM-1) maakt veel meer herrie :lol:
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef:Zonwering / getinte ramen is iets wat ik niet ken... er rijdt in Nederland behoorlijk wat rond, en ik heb nog nooit getinte ramen gezien.
ICR en ICM hebben getinte ramen.

Groetjes,
Rian
ronny

Bericht door ronny »

260689 schreef: Alle treinen van de IC-G (Antwerpen-Gent-Oostende) worden met 8 M6 rijtuigen gereden en Aangezien de IC-P (Antwerpen-Gent) aan de IC-G is gekoppeld word die treinen ook met dezelfde stammen (8 M6 rijtuigen) gereden.
Blijkbaar gaan er ook treinen met M6 gereden worden met de reeks 26. Dit om het tekort aan locs op te vangen.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Het tekort aan locs opvangen? Er is toch helemaal geen tekort, werd niet recentelijks reeks 16 letterlijk uitgerangeerd omdat er toch volop 13-en zijn?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Shrek

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef:Het tekort aan locs opvangen? Er is toch helemaal geen tekort, werd niet recentelijks reeks 16 letterlijk uitgerangeerd omdat er toch volop 13-en zijn?
Zoveel 13nen zijn er nu ook weer niet op overschot. Wel hebben de 28ers de binnenlands diensten van reeks 20 overgenomen waardoor die op zijn beurt 23/26 wegjaagt. Van de 23ers en 26ers zijn er nog meer op overschot dan van de 13 :wink:
260689

Bericht door 260689 »

tekort aan locs waarom geen 16 ervoor? 8)
Molenbruch Y.

Bericht door Molenbruch Y. »

Alle treinen van de IC-G (Antwerpen-Gent-Oostende) worden met 8 M6 rijtuigen gereden en Aangezien de IC-P (Antwerpen-Gent) aan de IC-G is gekoppeld word die treinen ook met dezelfde stammen (8 M6 rijtuigen) gereden.
Blijkbaar gaan er ook treinen met M6 gereden worden met de reeks 26. Dit om het tekort aan locs op te vangen.
Dag,

Heb je het nu specifiek over de verbindingen IC G en IC P? Ervan uitgaande dat de M6-stammen daar voorzien zijn van stuurstandrijtuigen, betwijfel ik of de locs van de reeks 26 hiermee compatibel zijn. Ik heb ze zo'n samenstelling alleszins nooit weten duwen...

Groeten,
ronny

Bericht door ronny »

Molenbruch Y. schreef: Dag,

Heb je het nu specifiek over de verbindingen IC G en IC P? Ervan uitgaande dat de M6-stammen daar voorzien zijn van stuurstandrijtuigen, betwijfel ik of de locs van de reeks 26 hiermee compatibel zijn. Ik heb ze zo'n samenstelling alleszins nooit weten duwen...

Groeten,
Nee, het zou zijn voor de treinen uit Charleroi naar Antwerpen. Zowel vooraan de trein als achteraan zou een loc 26 geplaatst worden. Op 8 mei zouden er testritten zijn tussen Binche en Louvain-La-Neuve.
Plaats reactie