Besturing
Re: Besturing
Zover mijn info correct is hebben alle klassieke machines zowel voorschakelweerstanden om aan te lopen als een shuntweerstanden op de JH zitten, doch deze zijn anders geschakeld uiteraard. Ook de reeks 11/21/27 heeft shuntingstanden (stand 6 en 7 op het commandowiel).
Dus de krachtkruk is GEEN "kracht"kruk maar een shunt kruk ???nighttrain schreef: Wel door die krachtkruk te bewegen ga je zoals ik gezegd heb weerstanden shunten om meer vermogen te krijgen uit dezelfde motoren.Shunten wil zeggen =>in parallel plaatsen om zowel bij motoren om de veldsterkte te regelen .
Zo heb ik het nooit verstaan, ik dacht dat het hetzelfde was als de krachtkruk in een franse lok.
Soort "stroomregeling" die het uit(op)schakelen uitstelt tot een bepaalde stroom bereikt is en daardoor minder koppel levert. "lagere of hogere" haaietand ... De JH schakelt ( ttz. draait verder) toch op basis van "lage" stroomsterkte ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Toch wel duidelijk stellen dat stand 3 is de seriestand vol veld, dit wil zeggen als de bestuurder de manipulator in deze stand zet dat de JH naar deze stand gaat willen lopen, de "snelheid" waarin dit gebeurt wordt geregeld door de krachtkruk. (Cru gezegt, hoe meer de krachtkruk naar beneden wordt getrokken hoe sneller de JH zal oplopen, hoe meer stroom er zal getrokken worden het het net) Ik heb dit NIET vergeleken met de 5e spoel op het versnellingsrelais, dit IS de 5e spoel op het versnellingsrelais, controlleer er de schemaboeken maar voor HLE 23 pg 20 helemaal onderaan QA40c. De volgende 3 standen na de seriestand zijn wel degelijk de shuntstanden die de bestuurder kan gebruiken nadat hij met zijn JH serie vol veld heeft gehaald.nighttrain schreef:Toch wel een grote opmerking!kurtcauwelaers schreef:Toch wel een kleine opmerking,
T22-23-25, stand 1 en 2 zijn rangeer standen, stand 3 is de seriestand, stand 4-5-6 zijn de shuntstanden, 7 is de SP stand, 8,9,10,11,12 zijn de shuntstanden voor SP.
De krachtkruk werkt in op het versnellingsrelais van het JH systeem. (De 5e spoel welke de motorstellen niet hebben -> deze hebben dan ook geen krachtkruk).
Je hebt gelijk over die standen van R1 en R2(ik heb willen algemeen blijven) ,vervolgens standen S1 tot S6 enzSP. Maar dit zijn geen shuntstanden. dit zijn de standen waar we weerstanden gaan uitschakekelen met JH1. Vandaar de haaivin aanzetcurve van electrische locomotieven met aanzetweerstanden.Vandaar ook de vergelijking met een energie verslindend strijkijzer...
Nu zegt U zelf dat die krachtkruk te vergelijken is met de 5 e spoel van een motorstel.
Wel door die krachtkruk te bewegen ga je zoals ik gezegd heb weerstanden shunten om meer vermogen te krijgen uit dezelfde motoren.Shunten wil zeggen =>in parallel plaatsen om zowel bij motoren om de veldsterkte te regelen (bij meettoestelen om met hogere waarden te kunnen testen.Daarom ook dat een bestuurder heel kort in de 1 stand S blijft en de kruk naar beneden glijd om vervolgens via door op de stuit te duwen overgaat naar SP, na eerst de krachtbol terug naar boven te hebben gebracht.
Bij de stelletjes 130 had je 1 shuntknop en die van 140 een vaste en een impulsknop voor shunt 1 en 2.
De volgende stand 7, is de SP stand vol veld, en dan de vijf shunt standen in SP, hier ook u kan altijd een schema boek controlleren dan zal u zien dat enerzijds M2 (traktiekruk) zal inwerken op JH2 (shunten) op de standen 4,5 ,6 en 8,9,10,11,12 voor HLE 23 op pg 21.
Dus om het heel duidelijk te stellen, manipulator in seriestand, je begint te rijden, je wil meer stroom trekken (meer vermogen uit uw HLE halen) dan ga je de krachtkruk naar beneden trekken, dan ga je SNELLER weerstanden uitschakelen maar zeker GEEN weerstanden shunten. Weerstanden shunten over het veld van de traktiemotoren alleen in stand 4.5.6 en 8,9,10,11,12 en in dat geval zijn de aanzetweerstanden al uitgeschakeld.
De krachtkruk is GEEN shuntkruk, en je uitleg klopt volledig.dentheo schreef:Dus de krachtkruk is GEEN "kracht"kruk maar een shunt kruk ???nighttrain schreef: Wel door die krachtkruk te bewegen ga je zoals ik gezegd heb weerstanden shunten om meer vermogen te krijgen uit dezelfde motoren.Shunten wil zeggen =>in parallel plaatsen om zowel bij motoren om de veldsterkte te regelen .
Zo heb ik het nooit verstaan, ik dacht dat het hetzelfde was als de krachtkruk in een franse lok.
Soort "stroomregeling" die het uit(op)schakelen uitstelt tot een bepaalde stroom bereikt is en daardoor minder koppel levert. "lagere of hogere" haaietand ... De JH schakelt ( ttz. draait verder) toch op basis van "lage" stroomsterkte ?
Ik vind het toch allemaal al behoorlijk gecompliceerd worden
Maar toch allen bedankt voor de uitleg!

Maar toch allen bedankt voor de uitleg!
Ik zou dat nu niet direct gaan vergelijken met een thalys of duplex. Die hendel is wel bijna dezelfde maar de sturing die erachter zit is compleet verschillend.T 13 is anders, het is te vergelijken met een thalys PKBA/TGV duplex/eurostar
-
Bijna volledig akkoord. Inderdaad je het de shuntingsstanden na de S en SP. Dus ook voor Theo, ja de krachtboll is een krachtkruk. Daar was ik er VOLLEDIG naast.kurtcauwelaers schreef:Toch wel duidelijk stellen dat stand 3 is de seriestand vol veld, dit wil zeggen als de bestuurder de manipulator in deze stand zet dat de JH naar deze stand gaat willen lopen, de "snelheid" waarin dit gebeurt wordt geregeld door de krachtkruk. (Cru gezegt, hoe meer de krachtkruk naar beneden wordt getrokken hoe sneller de JH zal oplopen, hoe meer stroom er zal getrokken worden het het net) Ik heb dit NIET vergeleken met de 5e spoel op het versnellingsrelais, dit IS de 5e spoel op het versnellingsrelais, controlleer er de schemaboeken maar voor HLE 23 pg 20 helemaal onderaan QA40c. De volgende 3 standen na de seriestand zijn wel degelijk de shuntstanden die de bestuurder kan gebruiken nadat hij met zijn JH serie vol veld heeft gehaald.nighttrain schreef:Toch wel een grote opmerking!kurtcauwelaers schreef:Toch wel een kleine opmerking,
T22-23-25, stand 1 en 2 zijn rangeer standen, stand 3 is de seriestand, stand 4-5-6 zijn de shuntstanden, 7 is de SP stand, 8,9,10,11,12 zijn de shuntstanden voor SP.
De krachtkruk werkt in op het versnellingsrelais van het JH systeem. (De 5e spoel welke de motorstellen niet hebben -> deze hebben dan ook geen krachtkruk).
Je hebt gelijk over die standen van R1 en R2(ik heb willen algemeen blijven) ,vervolgens standen S1 tot S6 enzSP. Maar dit zijn geen shuntstanden. dit zijn de standen waar we weerstanden gaan uitschakekelen met JH1. Vandaar de haaivin aanzetcurve van electrische locomotieven met aanzetweerstanden.Vandaar ook de vergelijking met een energie verslindend strijkijzer...
Nu zegt U zelf dat die krachtkruk te vergelijken is met de 5 e spoel van een motorstel.
Wel door die krachtkruk te bewegen ga je zoals ik gezegd heb weerstanden shunten om meer vermogen te krijgen uit dezelfde motoren.Shunten wil zeggen =>in parallel plaatsen om zowel bij motoren om de veldsterkte te regelen (bij meettoestelen om met hogere waarden te kunnen testen.Daarom ook dat een bestuurder heel kort in de 1 stand S blijft en de kruk naar beneden glijd om vervolgens via door op de stuit te duwen overgaat naar SP, na eerst de krachtbol terug naar boven te hebben gebracht.
Bij de stelletjes 130 had je 1 shuntknop en die van 140 een vaste en een impulsknop voor shunt 1 en 2.
De volgende stand 7, is de SP stand vol veld, en dan de vijf shunt standen in SP, hier ook u kan altijd een schema boek controlleren dan zal u zien dat enerzijds M2 (traktiekruk) zal inwerken op JH2 (shunten) op de standen 4,5 ,6 en 8,9,10,11,12 voor HLE 23 op pg 21.
Dus om het heel duidelijk te stellen, manipulator in seriestand, je begint te rijden, je wil meer stroom trekken (meer vermogen uit uw HLE halen) dan ga je de krachtkruk naar beneden trekken, dan ga je SNELLER weerstanden uitschakelen maar zeker GEEN weerstanden shunten. Weerstanden shunten over het veld van de traktiemotoren alleen in stand 4.5.6 en 8,9,10,11,12 en in dat geval zijn de aanzetweerstanden al uitgeschakeld.
Ekel met de laatste zin heb ik problemen in de zin van . Naar gelang het type van trein (reizigers,goederen ,zware of zeer zware goederen) en ook de adhesie toestand zal de bestuurder de krachtkruk naar boven brengen (of van zich af te duwen)alvorens een standje op te schuiven. Dus zal hij terug weerstanden in dienst brengen alvorens de volgende stand (met shunt) in te nemen zowel in S als SP, en zeker van S naar SP via de stuit. En dit om de bruske schokken te vermijden alsook eventuele koppelingsbreuken. Dit laat hem toe eventueel onder de uitschakelgrens te blijven met zijn visuele controle (ampèremeters en gekleurde signalisatielampen boven de kopruit. Je zou het een BEETJE kunnen vergelijken met de koppelingspedaal van een auto,alvorens van versneling te veranderen.
Wat er onderhuids gebeurd trekken zich nog weinig bestuurders aan, de bedieningswijze is dus wel grotendeels hetzelfde.Jules schreef:Ik zou dat nu niet direct gaan vergelijken met een thalys of duplex. Die hendel is wel bijna dezelfde maar de sturing die erachter zit is compleet verschillend.T 13 is anders, het is te vergelijken met een thalys PKBA/TGV duplex/eurostar
Men zit inderdaad over twee, drie soorten sturingen door elkaar te discuteren.yannickvw schreef:Oké, ik kan niet meer volgen :p
Oude gelijkstromers, thyristor sturingen en driefasige.
De originele vraag ging over gelijkstromers, oude versie ttz met weerstanden.
Als men zegt T13, Thalys etc. moet je die maar even NIET lezen, dan wordt het overzichtelijker.

Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Is het waar. Dan moet je maar eens met een Thalys op dezelfde manier vertrekken als met een 13. Ik ben er zeker van dat je op 80km/h uwen DJ eruit vliegt...Wat er onderhuids gebeurd trekken zich nog weinig bestuurders aan, de bedieningswijze is dus wel grotendeels hetzelfde.
dat hangt ook weer af van tb tot tb en is ook weer zo van als dit en dat,Jules schreef:Is het waar. Dan moet je maar eens met een Thalys op dezelfde manier vertrekken als met een 13. Ik ben er zeker van dat je op 80km/h uwen DJ eruit vliegt...Wat er onderhuids gebeurd trekken zich nog weinig bestuurders aan, de bedieningswijze is dus wel grotendeels hetzelfde.
het komt op hetzelfde neer
daarmet bedoel ik niet dat het hetzelfde is
maar dat het er wel op neerkomt ...
greetz 2302
Laatst gewijzigd door HLE 2302 op 19 apr 2009, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Waarom ? Beide begrenzen toch zelf hun stroom ???Jules schreef:Is het waar. Dan moet je maar eens met een Thalys op dezelfde manier vertrekken als met een 13. Ik ben er zeker van dat je op 80km/h uwen DJ eruit vliegt...Wat er onderhuids gebeurd trekken zich nog weinig bestuurders aan, de bedieningswijze is dus wel grotendeels hetzelfde.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
De actie en reactie is nog iets anders he, het gaat over de bedieningsorganen. een M6 heeft ook veel gelijkenissen met een I11 maar toch zijn ze dat niet. Het gaat over de basishandelingen. Een M6 gekoppeld met een 13 of 27 maakt ook een groot verschil uit ook al doe je hetzelfde. Maar de bewerkingen die je uitvoert om er mee te kunnen rijden van op het stuurrijtuig blijven wel min of meer idem. Ik weet ook wel best dat elk materieel zijn eigen specifieke kenmerken heeft.