
De langst levende klassiekjes
Re: De langst levende klassiekjes
Dat was echter te denken dat het stel 722 na z'n ongeval niet meer zou gerepareerd worden om enkele maanden later weer volledig "uit de kleren" te gaan. 

-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: De langst levende klassiekjes
Heeft iemand een idee wanneer de reeks AM62-65 volledig zal verdwijnen?
Sinds een jaar hou ik nauwkeurig bij welke stellen er nog rijden op de Belgische sporen.
Algemeen genomen zijn er nog vrij veel in omloop.
Met de snel toenemende moderniseringsdrang bij de NMBS kan ik me voorstellen dat deze oude fluitketels het niet lang meer zullen volhouden.
Nu, wat mij betreft mogen ze nog jaren rondrijden. Het zijn superleuke stellen om in te reizen.
Sinds een jaar hou ik nauwkeurig bij welke stellen er nog rijden op de Belgische sporen.
Algemeen genomen zijn er nog vrij veel in omloop.
Met de snel toenemende moderniseringsdrang bij de NMBS kan ik me voorstellen dat deze oude fluitketels het niet lang meer zullen volhouden.
Nu, wat mij betreft mogen ze nog jaren rondrijden. Het zijn superleuke stellen om in te reizen.
Re: De langst levende klassiekjes
[quote="AM'er"]Heeft iemand een idee wanneer de reeks AM62-65 volledig zal verdwijnen?
quote]
Mijn idee heb ik in het begin van deze topic al eens verwoord. Volgens mij gaat die reeks zeker niet onmiddellijk verdwijnen, maar gaat er vanaf binnenkort toch serieus in gesnoeid worden. Hebben volgens mij de meeste kans om het het langst uit te zingen:
- De stellen 159 -> 166 wegens geschikt om ook naar Aken te rijden
- De stellen 155,158,178,... met de nieuwe pictogrammen voor 1ste en 2de klasse wegens nog relatief kort geleden onder handen genomen
- De stellen 595 -> 600, ex-Sabena, omdat niemand weet wat daar mee te doen
quote]
Mijn idee heb ik in het begin van deze topic al eens verwoord. Volgens mij gaat die reeks zeker niet onmiddellijk verdwijnen, maar gaat er vanaf binnenkort toch serieus in gesnoeid worden. Hebben volgens mij de meeste kans om het het langst uit te zingen:
- De stellen 159 -> 166 wegens geschikt om ook naar Aken te rijden
- De stellen 155,158,178,... met de nieuwe pictogrammen voor 1ste en 2de klasse wegens nog relatief kort geleden onder handen genomen
- De stellen 595 -> 600, ex-Sabena, omdat niemand weet wat daar mee te doen
Re: De langst levende klassiekjes
Volgens mij van zodra de Desiro ML op de sporen komen...AM'er schreef:Heeft iemand een idee wanneer de reeks AM62-65 volledig zal verdwijnen?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: De langst levende klassiekjes
Ik denk eerder naar het einde van die levering, de eerste stellen zullen immers voor het GEN gebruikt worden en dus amper ouder materiaal vervangenLML schreef:Volgens mij van zodra de Desiro ML op de sporen komen...AM'er schreef:Heeft iemand een idee wanneer de reeks AM62-65 volledig zal verdwijnen?

Re: De langst levende klassiekjes
Wat is er dan de uitzondering aan de stellen 159-166? Ander veiligheidssysteem?Terminus schreef:AM'er schreef:Heeft iemand een idee wanneer de reeks AM62-65 volledig zal verdwijnen?
quote]
Mijn idee heb ik in het begin van deze topic al eens verwoord. Volgens mij gaat die reeks zeker niet onmiddellijk verdwijnen, maar gaat er vanaf binnenkort toch serieus in gesnoeid worden. Hebben volgens mij de meeste kans om het het langst uit te zingen:
- De stellen 159 -> 166 wegens geschikt om ook naar Aken te rijden
- De stellen 155,158,178,... met de nieuwe pictogrammen voor 1ste en 2de klasse wegens nog relatief kort geleden onder handen genomen
- De stellen 595 -> 600, ex-Sabena, omdat niemand weet wat daar mee te doen
BDJ
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: De langst levende klassiekjes
Dat zou ook best kunnen, maar de Desiro ML zal allicht het meeste slachtoffers maken...Shrek schreef:Ik denk eerder naar het einde van die levering, de eerste stellen zullen immers voor het GEN gebruikt worden en dus amper ouder materiaal vervangenLML schreef:Volgens mij van zodra de Desiro ML op de sporen komen...AM'er schreef:Heeft iemand een idee wanneer de reeks AM62-65 volledig zal verdwijnen?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: De langst levende klassiekjes
De Desiro-stellen zullen wel de laatste snik betekenen voor de oudjes
Tegenwoordig tijdens de spitsuren zie ik ze nog zeer frequent doorheen Brugge passeren voor diverse L-en P-treinen.

Tegenwoordig tijdens de spitsuren zie ik ze nog zeer frequent doorheen Brugge passeren voor diverse L-en P-treinen.
Re: De langst levende klassiekjes
De stellen 159 tot 166 zijn al lang niet meer de enige klassiekjes die gsm-r hebben en bijgevolg niet de enige die naar aachen mogen. (het mogen enkel de stellen JH zijn dus niet hoger dan 664)Terminus schreef: Mijn idee heb ik in het begin van deze topic al eens verwoord. Volgens mij gaat die reeks zeker niet onmiddellijk verdwijnen, maar gaat er vanaf binnenkort toch serieus in gesnoeid worden. Hebben volgens mij de meeste kans om het het langst uit te zingen:
- De stellen 159 -> 166 wegens geschikt om ook naar Aken te rijden
- De stellen 155,158,178,... met de nieuwe pictogrammen voor 1ste en 2de klasse wegens nog relatief kort geleden onder handen genomen
- De stellen 595 -> 600, ex-Sabena, omdat niemand weet wat daar mee te doen
Nieuwe pictogrammen op een stel kan je niet beschouwen als een regel om nog lang in dienst te blijven. De spoorweg kent een geschiedenis waarin er veel zaken een nieuwe verflaag of opfrissing kregen om kort daarna toch onder het mes te gaan.
Re: De langst levende klassiekjes
Donderdagavond de IR-trein genomen van Kortrijk naar Gent in het stel 197.
Dit stelletje bolde behoorlijk goed, maar had wat last van luchtverlies aan de compressor.
Met een flauwe binnenverlichting en lichte schommelende bewegingen was het weer eens pure treinnostalgie uit de vorige eeuw
Dit stelletje bolde behoorlijk goed, maar had wat last van luchtverlies aan de compressor.
Met een flauwe binnenverlichting en lichte schommelende bewegingen was het weer eens pure treinnostalgie uit de vorige eeuw

-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: De langst levende klassiekjes
Ik hoor hier vaak dat de klassiekjes oerdegelijk zijn en dat het nieuwe materieel het nooit zo lang zal uithouden. Maar komt dit vooral niet door het gebrek aan geavanceerde elektronica zoals airconditioning en dergelijke? Hoe meer technische snufjes hoe meer er defect kan gaan.