ja, maar ik denk niet dat het in dit voorstel over de 'just-in-time' leveringen gaat, het gaat meer om het feit dat goederentreinen op langere afstand (= minstens 1000km) gemiddeld 2 maal zolang onderweg zijn dan met de vrachtwagen.Hogersluys schreef:Het moet maar eens gedaan zijn met die mentaliteit van 'just-in-time'-leveringen. Ons milieu wordt daar teveel door belast. Daar moet je geen reizigers voor laten boeten.LML schreef: Een ander verhaal zijn de GT'en die 'just-in-time' leveren. Dat zijn goederen die per trein aankomen in de fabrieken op de moment dat men ze nodig heeft (o.a. auto-onderdelen). En daar kan een half uur of een uur vertraging van een GT wèl tot problemen zorgen...
Dit terwijl de goederentreinen toch minstens dezelfde snelheid als de vrachtwagens kunnen halen, soms zelfs meer.
Deze treinen volgen de Europese vrachtcorridors, maar worden daar om de haverklap aan de kant gezet om boemeltjes door te laten.
Dus op die corridors zou het nuttig zijn om deze treinen voorrang te geven.
Indien de capaciteit dit niet toelaat, kan men ook overwegen om een 3de spoor te leggen of een exclusieve goederenlijn te leggen.
Als men het spoor wil concurrentieel houden met de weg, gaat men toch eens moeten inzien dat goederen niet "eeuwig" onderweg mogen zijn.
Ik ga hier dus niet beweren dat je een HST of IC moet laten wachten op een goederentrein, maar nu verliezen de goederentreinen nog teveel tijd met wachten op andere treinen