T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa
-
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Eerst Ronse , nu Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
-
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Eerst Ronse , nu Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
NIEUWS UIT NEDERLAND : T.E.E. STICHTING
NIEUWS UIT NEDERLAND : T.E.E. STICHTING
Enkele berichten uit de laatste nieuwsbrief van de Stichting die zich inzet voor restauratie en bewaring van de Nederlands-Zwitserse dieselstellen ( de eerste T.E.E. stellen in Europa !!!! )
1)TEE verwerft A-status op monumentenlijst van de mobiele erfgoed-monumenten
belangrijk voor de verdere samenwerking met financiële fondsen , en voor de status van het projekt ; nadeel : de regelgeving voor historische restauratie is van toepassing
2)Materieelshow NS Alkmaar 16/5 e.k.
De treinenmanifestatie TreiNS, die in 2005 20.000 mensen naar het emplacement van het centraal station van Alkmaar trok, gaat op herhaling. Op 16 mei a.s. kunnen liefhebbers van oud en nieuw materieel van de Nederlandse Spoorwegen hun hart ophalen. Organisator Koos de Croos heeft zich verzekerd van de medewerking van de Stoom Stichting Nederland en de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij, waardoor veel historisch materieel te zien zal zijn. Hij hoopt tevens op deelname van de NS met hogesnelheidsmaterieel. Ook het Bussenmuseum in Haarlem en Connexxion zijn vertegenwoordigd.
3) Restauratie nieuws
De kopbak (= stuurrijtuig ) DE1003 wordt aan de binnenkant steeds leger. Stukje bij beetje wordt het oude interieur voorzichtig gedemonteerd en gecatalogiseerd zodat het voor de toekomst duidelijk is waar alles heeft gezeten.
Ook de fraaie Zwitserse toegangsdeuren die toegang geven tot het balkon zullen t.z.t. verwijderd moeten worden om ze vervolgens te reviseren.
De belettering van de kopbak “Northlander” is nu definitief verwijderd. Ook de laatste lijmresten zijn nu weg, wederom een uitdaging die veel tijd heeft gekost.
Met de fantastische financiële gift van € 1000 heeft het bestuur luchtgereedschap (schuurmachines) en verf aangekocht om zo de lang verwachte start te maken met het conserveren van de kopbak DE1003.
Een eerste aanzet werd tijdens één van de laatste werkdagen gemaakt. Het eerste gedeelte van de kopbak heeft al een nieuwe laag (grond)verf gekregen. Tijdens de komende werkdagen zal het blauw en geel (huiskleuren van ONR) langzamerhand tot het verleden gaan behoren.
Alvorens de TEE-kleuren aan te brengen zal er eerst nog hier en daar een laagje plamuur op moeten.
4) Märklin ontspoord
De financiële crisis heeft inmiddels ook haar tol geëist in de wereld van het modelspoor. De 150-jarige uitvinder en marktleider Märklin is binnen enkele jaren financieel opnieuw ontspoord, waardoor de nieuwe engelse aandeelhouder het faillissement aan heeft moeten vragen.
Los van deze persoonlijke consequenties voor de vele Märklin (en Trix!) fans, is de teloorgang ook een negatief aspect
voor onze Stichting TEE. Het leidende Duitse merk heeft de afgelopen decennia meerdere fraaie modelversies van de TEE op de markt gebracht, waaronder het ultieme collectors item met de geelblauwe Ontario huisstijl. Bovendien heeft Marklin als sponsor een positieve rol gespeeld bij de Zwitserse repatriëringsoperatie van Canada naar Europa.
5) TEE van TRIX in model verschenen
6) DVD Der Einsatz der TEE Dieseltriebzüge der NS und SBB
Door het Zwitserse TEE Classics is begin november een DVD uitgebracht met maar liefst 80 minuten aan beelden, waarin de NS/SBB TEE treinstellen een hoofdrol spelen. Het is het eerste DVD project van onze Zwitserse vrienden, door regisseur Philippe Stucki, en men heeft gelijk goed uitgepakt met een prachtige DVD documentaire. Zoals te verwachten was volgt eerst een uitleg over het hoe en wat van het TEE netwerk, bedacht door F.Q. den Hollander, daarna een presentatie over de verschillende TEE dieselstellen van het eerste uur en daarna kan de kijker genieten van beelden over de NS/SBB TEE.

Enkele berichten uit de laatste nieuwsbrief van de Stichting die zich inzet voor restauratie en bewaring van de Nederlands-Zwitserse dieselstellen ( de eerste T.E.E. stellen in Europa !!!! )
1)TEE verwerft A-status op monumentenlijst van de mobiele erfgoed-monumenten

belangrijk voor de verdere samenwerking met financiële fondsen , en voor de status van het projekt ; nadeel : de regelgeving voor historische restauratie is van toepassing
2)Materieelshow NS Alkmaar 16/5 e.k.
De treinenmanifestatie TreiNS, die in 2005 20.000 mensen naar het emplacement van het centraal station van Alkmaar trok, gaat op herhaling. Op 16 mei a.s. kunnen liefhebbers van oud en nieuw materieel van de Nederlandse Spoorwegen hun hart ophalen. Organisator Koos de Croos heeft zich verzekerd van de medewerking van de Stoom Stichting Nederland en de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij, waardoor veel historisch materieel te zien zal zijn. Hij hoopt tevens op deelname van de NS met hogesnelheidsmaterieel. Ook het Bussenmuseum in Haarlem en Connexxion zijn vertegenwoordigd.
3) Restauratie nieuws
De kopbak (= stuurrijtuig ) DE1003 wordt aan de binnenkant steeds leger. Stukje bij beetje wordt het oude interieur voorzichtig gedemonteerd en gecatalogiseerd zodat het voor de toekomst duidelijk is waar alles heeft gezeten.
Ook de fraaie Zwitserse toegangsdeuren die toegang geven tot het balkon zullen t.z.t. verwijderd moeten worden om ze vervolgens te reviseren.
De belettering van de kopbak “Northlander” is nu definitief verwijderd. Ook de laatste lijmresten zijn nu weg, wederom een uitdaging die veel tijd heeft gekost.
Met de fantastische financiële gift van € 1000 heeft het bestuur luchtgereedschap (schuurmachines) en verf aangekocht om zo de lang verwachte start te maken met het conserveren van de kopbak DE1003.
Een eerste aanzet werd tijdens één van de laatste werkdagen gemaakt. Het eerste gedeelte van de kopbak heeft al een nieuwe laag (grond)verf gekregen. Tijdens de komende werkdagen zal het blauw en geel (huiskleuren van ONR) langzamerhand tot het verleden gaan behoren.
Alvorens de TEE-kleuren aan te brengen zal er eerst nog hier en daar een laagje plamuur op moeten.
4) Märklin ontspoord
De financiële crisis heeft inmiddels ook haar tol geëist in de wereld van het modelspoor. De 150-jarige uitvinder en marktleider Märklin is binnen enkele jaren financieel opnieuw ontspoord, waardoor de nieuwe engelse aandeelhouder het faillissement aan heeft moeten vragen.
Los van deze persoonlijke consequenties voor de vele Märklin (en Trix!) fans, is de teloorgang ook een negatief aspect
voor onze Stichting TEE. Het leidende Duitse merk heeft de afgelopen decennia meerdere fraaie modelversies van de TEE op de markt gebracht, waaronder het ultieme collectors item met de geelblauwe Ontario huisstijl. Bovendien heeft Marklin als sponsor een positieve rol gespeeld bij de Zwitserse repatriëringsoperatie van Canada naar Europa.
5) TEE van TRIX in model verschenen
6) DVD Der Einsatz der TEE Dieseltriebzüge der NS und SBB
Door het Zwitserse TEE Classics is begin november een DVD uitgebracht met maar liefst 80 minuten aan beelden, waarin de NS/SBB TEE treinstellen een hoofdrol spelen. Het is het eerste DVD project van onze Zwitserse vrienden, door regisseur Philippe Stucki, en men heeft gelijk goed uitgepakt met een prachtige DVD documentaire. Zoals te verwachten was volgt eerst een uitleg over het hoe en wat van het TEE netwerk, bedacht door F.Q. den Hollander, daarna een presentatie over de verschillende TEE dieselstellen van het eerste uur en daarna kan de kijker genieten van beelden over de NS/SBB TEE.


-
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Eerst Ronse , nu Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
ZWITSERLAND : EERSTE TREINRIT VOOR DE T.E.E. LOK
ZWITSERLAND : EERSTE TREINRIT VOOR DE T.E.E. LOK RE 4/4 10034 !
Hier de eerste foto's en beelden van de maidentrip van deze gerestaureerde en bewaarde T.E.E. lok , samen met de BR103 op kop van het 'Rheingold' materieel , inclusief panoramarijtuig ,van de speciale rit T.E.E. Bavaria op 18/4 ll.
http://www.youtube.com/watch?v=jVeckPKXsG0
http://www.youtube.com/watch?v=3VY9VAUNIzs
Hier de eerste foto's en beelden van de maidentrip van deze gerestaureerde en bewaarde T.E.E. lok , samen met de BR103 op kop van het 'Rheingold' materieel , inclusief panoramarijtuig ,van de speciale rit T.E.E. Bavaria op 18/4 ll.



http://www.youtube.com/watch?v=jVeckPKXsG0
http://www.youtube.com/watch?v=3VY9VAUNIzs

-
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Eerst Ronse , nu Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
NIEUWS UIT BELGIË : EINDE T.E.E. LOK TYPE 160 ?
GEEN EERVOL AFSCHEID VAN DE EERSTE BELGISCHE VIERSTROOMLOK : afgevoerd met stille trom !
Zoals eerder gemeld , is het onvermijdelijke gebeurd : HLE 16 is uit dienst !
Zie http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=6&t=5843&start=30
Echt jammer , deze prachtige lok verdiende een waardiger afscheid : na al die jaren dienst , en een zuiver produkt van de Belgische industrie uit de ' Golden Sixties' , één van de eerste ' Europaloks' samen met de Duitse en Franse !!
Een kleine ceremonie , samen met de (ex-)bestuurders ( al dan niet uit hun stoel 'gewisseld' ) zou misschien toch ook de media halen (!!?)
Zoals eerder gemeld , is het onvermijdelijke gebeurd : HLE 16 is uit dienst !
Zie http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=6&t=5843&start=30
Echt jammer , deze prachtige lok verdiende een waardiger afscheid : na al die jaren dienst , en een zuiver produkt van de Belgische industrie uit de ' Golden Sixties' , één van de eerste ' Europaloks' samen met de Duitse en Franse !!
Een kleine ceremonie , samen met de (ex-)bestuurders ( al dan niet uit hun stoel 'gewisseld' ) zou misschien toch ook de media halen (!!?)

-
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Eerst Ronse , nu Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
FRANKRIJK : T.E.E. LOKS KOMEN NAAR BUITEN !
FRANKRIJK : EX-MISTRAL LOK 6570 MAAKT DE EERSTE RIT VAN 2009 op 16 en 17 mei
Op 28 april 2009 maakte deze T.E.E. lok een proefrit tussen Avignon en Cavaillon , als voorbereiding op de eerste uitstap van het jaar . De machine is in topvorm, dankzij de goede zorgen van de vereniging http://pagesperso-orange.fr/apcc6570/index.htm
Op 16 en 17 mei wordt dan een speciale trein ingelegd op de 'Ligne des Causses ' tussen Béziers en Neussarges , komende van Avignon via Nîmes , met terminus St.Chély
Dit wordt ook een toeristische rit door een prachtige streek en prachtig weer , met twee verschillende formules , al dan niet met busvervoer en/of overnachtingen
Meer info en inschrijving :http://pagesperso-orange.fr/apcc6570/index.htm
EN CC 6575 WERD OP 17/3 VOOR HET EERST ONDER STROOM GEZET NA DE WINTER
Meer info : http://www.cc6575.com/


Op 16 en 17 mei wordt dan een speciale trein ingelegd op de 'Ligne des Causses ' tussen Béziers en Neussarges , komende van Avignon via Nîmes , met terminus St.Chély
Dit wordt ook een toeristische rit door een prachtige streek en prachtig weer , met twee verschillende formules , al dan niet met busvervoer en/of overnachtingen
Meer info en inschrijving :http://pagesperso-orange.fr/apcc6570/index.htm
EN CC 6575 WERD OP 17/3 VOOR HET EERST ONDER STROOM GEZET NA DE WINTER
Meer info : http://www.cc6575.com/


Re: T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa
Hmm jammer dat het niet een week later is, anders was ik dus echt mee gegaan!
-
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Eerst Ronse , nu Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
NIEUWS UIT ZWITSERLAND : T.E.E. CLASSICS
NIEUWS UIT ZWITSERLAND EN DUITSLAND : T.E.E. CLASSICS http://www.tee-classics.ch/00.html
AGENDA 2009
16 MEI : "T.E.E. GOTTARDO " Bern-Domodossola ( Markt ) http://www.railaway.ch/Deutsch/Publikum ... index.html
21 MEI : " T.E.E. RHEINGOLD" Dortmund-Bonn Gourmetrundfahrt http://www.ake-eisenbahntouristik.de/


18 JUNI : HAG reis St.Gallen - Yverdon met de T.E.E. lok Re 4/4 10034 http://www.hag-reisen.ch/
12 JULI : " T.E.E. RHEINGOLD " Köln - Berlin http://www.ake-eisenbahntouristik.de/
NIEUW IN DE T.E.E. SHOP :
1) een klassieker ( M.Mertens - Malaspina ) in het Duits vertaald
2) heruitgave Dokumentation nr 2 : Rae TEE II (SBB)

AGENDA 2009
16 MEI : "T.E.E. GOTTARDO " Bern-Domodossola ( Markt ) http://www.railaway.ch/Deutsch/Publikum ... index.html

21 MEI : " T.E.E. RHEINGOLD" Dortmund-Bonn Gourmetrundfahrt http://www.ake-eisenbahntouristik.de/


12 JULI : " T.E.E. RHEINGOLD " Köln - Berlin http://www.ake-eisenbahntouristik.de/
NIEUW IN DE T.E.E. SHOP :
1) een klassieker ( M.Mertens - Malaspina ) in het Duits vertaald



Laatst gewijzigd door etoile du nord op 23 feb 2010, 04:10, 1 keer totaal gewijzigd.

-
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Eerst Ronse , nu Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
BERICHT UIT NEDERLAND : WERKEN AAN DE T.E.E.
BERICHT UIT NEDERLAND : WERKEN AAN DE T.E.E. http://www.stichtingtee.nl/index.cfm?mn_Id=1
Werkdagen Amsterdam Watergraafsmeer 17 januari, 7 en 21 februari, 7, 21 en 22 maart, 4 en 5 april 2009
De werkzaamheden hebben zich de eerste periode vooral binnen in de trein afgespeeld en dan met name in het stuurstandrijtuig (het vierde rijtuig)van de 1003, oftewel de 1003-4. Stukje bij beetje is het oude interieur gedemonteerd en gecatalogiseerd, zodat later duidelijk waar alles heeft gezeten. Er is bij de Ontario Northland Railway in Canada het één en ander aan de rijtuigen gedaan dat helaas niet op tekening is bijgehouden.
Nu de dagen weer langer zijn geworden en het weer beter, heeft de buitenkant van de trein een hogere prioriteit gekregen. De belettering Northlander is van het stuurrijtuig 1003 verwijderd, samen met de laatste lijmresten.
Met een fantastische financiële gift van € 1000,00 heeft het bestuur luchtgereedschap (waaronder schuurmachines) en verf gekocht om de lang verwachte start te maken met het conserveren van de 1003. Een eerste aanzet is inmiddels gemaakt en is het stuurrijtuig inmiddels in de grijze grondverf gezet. Tijdens komende werkdagen zal deze kleur weer plaatsmaken voor het fraaie TEE rood-creme, nadat er hier en daar nog wel wat plamuur zal worden aangebracht.
We willen benadrukken dat het beoogde rood-creme voorlopig om een cosmetische verflaag gaat. Enerzijds om de rijtuigen te conserveren, anderzijds om er gewoon voor de zorgen dat de trein er perfect uitziet voor onze gastheer Nedtrain. Zij krijgen er hopelijk een ware blikvanger bij.
Werkdagen Amsterdam Watergraafsmeer 17 januari, 7 en 21 februari, 7, 21 en 22 maart, 4 en 5 april 2009
De werkzaamheden hebben zich de eerste periode vooral binnen in de trein afgespeeld en dan met name in het stuurstandrijtuig (het vierde rijtuig)van de 1003, oftewel de 1003-4. Stukje bij beetje is het oude interieur gedemonteerd en gecatalogiseerd, zodat later duidelijk waar alles heeft gezeten. Er is bij de Ontario Northland Railway in Canada het één en ander aan de rijtuigen gedaan dat helaas niet op tekening is bijgehouden.



Laatst gewijzigd door etoile du nord op 23 feb 2010, 04:10, 1 keer totaal gewijzigd.

-
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Eerst Ronse , nu Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
SPECIALE TREIN APCC6570 OP DE LIJN AVIGNON-MILLAU-ST.CHELY

Om de ex-T.E.E. lok CC6570 naar volle waarde te schatten op een eerder uitzonderlijke lijn , werd op 16 en 17 mei een rit gereden op de "Ligne des Causses" , grotendeels onder de ongewone "ogive" bovenleidingen, door een prachtige toeristische streek ! 8000 PK in volle glorie !




ZONDAG 12 JULI 2009
AVIGNON - SETE
Meer details op de site http://pagesperso-orange.fr/apcc6570/
Filmpjes :
http://www.youtube.com/watch?v=uSZjHnhL ... r_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=icX49tXF ... r_embedded
Laatst gewijzigd door etoile du nord op 23 feb 2010, 04:11, 1 keer totaal gewijzigd.

-
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Eerst Ronse , nu Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
TERUG WAT T.E.E. NIEUWS
ZWITSERLAND 18 JUNI : H.A.G. REIS ST.GALLEN - YVERDON MET RE 4/4 10034 EN 'PRESTIGE CONTINENTAL EXPRESS'
Op zijn tweede commerciële rit trok deze T.E.E. lok 3 wagons van de 'Prestige Continental Express' door het prachtige Zwitserse landschap
Meer info over deze prachtige retro-wagons : http://www.prestige-continental-express.com

VOLGENDE RIT T.E.E. : 17 OKTOBER "GOURMETFAHRT" RHEINGOLD VANUIT DORTMUND / Dortmund Hbf • Bochum Hbf • Essen Hbf • Duisburg Hbf • Düsseldorf Hbf • Leverkusen-Mitte • Köln Hbf • Bonn Hbf
http://www.ake-eisenbahntouristik.de
Op zijn tweede commerciële rit trok deze T.E.E. lok 3 wagons van de 'Prestige Continental Express' door het prachtige Zwitserse landschap






VOLGENDE RIT T.E.E. : 17 OKTOBER "GOURMETFAHRT" RHEINGOLD VANUIT DORTMUND / Dortmund Hbf • Bochum Hbf • Essen Hbf • Duisburg Hbf • Düsseldorf Hbf • Leverkusen-Mitte • Köln Hbf • Bonn Hbf
http://www.ake-eisenbahntouristik.de
Laatst gewijzigd door etoile du nord op 23 feb 2010, 04:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: NIEUWS UIT BELGIË : EINDE T.E.E. LOK TYPE 160 ?
Wat is uw bron?etoile du nord schreef:GEEN EERVOL AFSCHEID VAN DE EERSTE BELGISCHE VIERSTROOMLOK : afgevoerd met stille trom !
Zoals eerder gemeld , is het onvermijdelijke gebeurd : HLE 16 is uit dienst !
Zie http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=6&t=5843&start=30
Echt jammer , deze prachtige lok verdiende een waardiger afscheid : na al die jaren dienst , en een zuiver produkt van de Belgische industrie uit de ' Golden Sixties' , één van de eerste ' Europaloks' samen met de Duitse en Franse !!
Een kleine ceremonie , samen met de (ex-)bestuurders ( al dan niet uit hun stoel 'gewisseld' ) zou misschien toch ook de media halen (!!?)
Dit is alvast niet officieel, bij mijn weten. Meer nog: HLE1606 is pas sinds einde juni officieel buiten dienst gegaan. 1601, 1602, 1604, 1605, 1608 staan nog steeds in de boeken. Of ze veel zullen rijden, en de locs die wachten op onderhoud/wisselstukken ze nog zullen krijgen, is een andere zaak...
Hoedanook, er zou zeker één bewaard moeten worden. Het was ook de eerste locomotief die een beetje een design-uiterlijk kreeg.
-
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Eerst Ronse , nu Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
Re: NIEUWS UIT BELGIË : EINDE T.E.E. LOK TYPE 160 ?
"DE Bron" is niet officieel , nee , maar ik denk dat men er reeds lang mee bezig is op enkele topics van dit en andere forums .nahoj schreef:Wat is uw bron?etoile du nord schreef:GEEN EERVOL AFSCHEID VAN DE EERSTE BELGISCHE VIERSTROOMLOK : afgevoerd met stille trom !
Zoals eerder gemeld , is het onvermijdelijke gebeurd : HLE 16 is uit dienst !
Zie http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=6&t=5843&start=30
Echt jammer , deze prachtige lok verdiende een waardiger afscheid : na al die jaren dienst , en een zuiver produkt van de Belgische industrie uit de ' Golden Sixties' , één van de eerste ' Europaloks' samen met de Duitse en Franse !!
Een kleine ceremonie , samen met de (ex-)bestuurders ( al dan niet uit hun stoel 'gewisseld' ) zou misschien toch ook de media halen (!!?)
Dit is alvast niet officieel, bij mijn weten. Meer nog: HLE1606 is pas sinds einde juni officieel buiten dienst gegaan. 1601, 1602, 1604, 1605, 1608 staan nog steeds in de boeken. Of ze veel zullen rijden, en de locs die wachten op onderhoud/wisselstukken ze nog zullen krijgen, is een andere zaak...
Hoedanook, er zou zeker één bewaard moeten worden. Het was ook de eerste locomotief die een beetje een design-uiterlijk kreeg.
"Men" was eigenlijk van plan om ze tegen einde dit jaar uit dienst te nemen : ik denk wel dat ze ondertussen allemaal stilstaan ( = non-actief ) , en enkel nog rijden om te helpen depanneren
Ik hoop ten zeerste dat men toch één van deze prachtige machines ter nagedachtenis bewaart !! ....

-
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Eerst Ronse , nu Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
DROEVIG NIEUWS ...
Zij ontwierp de eerste typische "T.E.E." snoet van Europa in 1957 : de Nederlands-Zwitserse dieselmotortrein
Na een creatief en veelbewogen leven is ELSEBETH VAN BLERKOM op 18 juli overleden[
Op zaterdag 18 juli 2009 is Elsebeth Bout-van Blerkom overleden. Zij zou op 24 september a.s. 90 jaar zijn geworden. De naam van Elsebeth zal voor altijd aan ons TEE-project verbonden blijven, omdat zij begin vijftiger jaren verantwoordelijk is geweest voor het markante design van de motorwagen- en stuurstandkop van onze trein. Als zodanig mogen we haar beschouwen als de ‘moeder van de Nederlandse Trans Europ Express’. Elsebeth was industrieel ontwerper en kwam als zodanig in contact met Werkspoor. Zoals bekend kreeg zij daar van de directie de bijzondere opdracht voor het ontwerp van de Nederlandse bijdrage aan het toen revolutionaire TEE reisconcept, de motorwagen. In het kader van de harde concurrentiestrijd met de sterk opkomende luchtvaart kreeg zij als bijzondere instructie mee: “de trein moet smoelen als een vliegtuig.

Te oordelen naar de enthousiaste reacties die het druppelvormige design van de treinkop ruim een halve eeuw na datum nog steeds losmaakt, is haar dat uitstekend gelukt. Bovendien was haar positie uniek omdat zij als vrouw met deze prestatie in een mannenwereld wist te triomferen. Wij zullen ons Elsebeth blijven herinneren zoals zij was: energiek, scherp, creatief, optimistisch en humoristisch.
http://player.omroep.nl/?aflID=5368337& ... ffcd9adf0a
Na een creatief en veelbewogen leven is ELSEBETH VAN BLERKOM op 18 juli overleden[
Op zaterdag 18 juli 2009 is Elsebeth Bout-van Blerkom overleden. Zij zou op 24 september a.s. 90 jaar zijn geworden. De naam van Elsebeth zal voor altijd aan ons TEE-project verbonden blijven, omdat zij begin vijftiger jaren verantwoordelijk is geweest voor het markante design van de motorwagen- en stuurstandkop van onze trein. Als zodanig mogen we haar beschouwen als de ‘moeder van de Nederlandse Trans Europ Express’. Elsebeth was industrieel ontwerper en kwam als zodanig in contact met Werkspoor. Zoals bekend kreeg zij daar van de directie de bijzondere opdracht voor het ontwerp van de Nederlandse bijdrage aan het toen revolutionaire TEE reisconcept, de motorwagen. In het kader van de harde concurrentiestrijd met de sterk opkomende luchtvaart kreeg zij als bijzondere instructie mee: “de trein moet smoelen als een vliegtuig.




-
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Eerst Ronse , nu Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
Re: T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa
EINDELIJK TERUG T.E.E. NIEUWS
FRANKRIJK : onderhoudsbeurt in het depot te Nîmes voor de CC6575 (ex 21001 ) afgelopen zomer
Voor de smeringsrit en onderhoudsbeurt werd de krachtigste lok van Europa uit z'n schuilplaats gehaald , en onder stroom gezet ; door het ontbreken van de voorverwarmers kon ook deze keer geen tractietest uitgevoerd worden
De kleine groep vrijwilligers ( oud-bestuurders , techniekers en jonge studenten ) laten de moed niet zakken : reeds 2 jaar onderhouden ze deze prachtige machine , om ze te vrijwaren van de sloop ....
Ze kunnen gerust wat extra hulp gebruiken ....Lid worden via hun forum : http://www.cc6575.com
CC 6570 Speciale rit Avignon - Sète van 12 juli 2009 : Georges Brassens Express
Foto APCC6570 ontwerp Sylvain Costes
Een honderdtal reizigers kon meegenieten van de prachtige rit naar Sète , hier tussen de wijngaarden te Théziers , tussen Avignon en Nîmes
Foto APCC , Jean-Louis Poggi
In het station te Sète
Foto APCC , Jean-Louis Poggi
Op de terugweg , te Vic-la-Gardiole , op het traject met betonnen bovenleidingsmasten !
Foto APCC , Jean-Louis Poggi
CC6570 VOLGENDE REIS : ZATERDAG 17 APRIL 2010 AVIGNON - LYON PERRACHE
Tarief : 35 EUR p/p heen en terug , kinderen < 16 j gratis
Info : http://pagesperso-orange.fr/apcc6570/index.htm
Inschrijving : http://pagesperso-orange.fr/apcc6570/6_ ... iption.doc
FRANKRIJK : onderhoudsbeurt in het depot te Nîmes voor de CC6575 (ex 21001 ) afgelopen zomer
Voor de smeringsrit en onderhoudsbeurt werd de krachtigste lok van Europa uit z'n schuilplaats gehaald , en onder stroom gezet ; door het ontbreken van de voorverwarmers kon ook deze keer geen tractietest uitgevoerd worden
De kleine groep vrijwilligers ( oud-bestuurders , techniekers en jonge studenten ) laten de moed niet zakken : reeds 2 jaar onderhouden ze deze prachtige machine , om ze te vrijwaren van de sloop ....
Ze kunnen gerust wat extra hulp gebruiken ....Lid worden via hun forum : http://www.cc6575.com

CC 6570 Speciale rit Avignon - Sète van 12 juli 2009 : Georges Brassens Express

Een honderdtal reizigers kon meegenieten van de prachtige rit naar Sète , hier tussen de wijngaarden te Théziers , tussen Avignon en Nîmes

In het station te Sète

Op de terugweg , te Vic-la-Gardiole , op het traject met betonnen bovenleidingsmasten !

CC6570 VOLGENDE REIS : ZATERDAG 17 APRIL 2010 AVIGNON - LYON PERRACHE
Tarief : 35 EUR p/p heen en terug , kinderen < 16 j gratis
Info : http://pagesperso-orange.fr/apcc6570/index.htm
Inschrijving : http://pagesperso-orange.fr/apcc6570/6_ ... iption.doc
Laatst gewijzigd door etoile du nord op 23 feb 2010, 04:12, 1 keer totaal gewijzigd.

-
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Eerst Ronse , nu Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
Re: T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa

17 april 2010 : TEE RHEINGOLD FRANKFURT - MONTREUX internationale dagtrip met 5 u oponthoud te Montreux (CH)
Info : http://www.z-et.de/navigation-home-tee_ ... treux.html

Info :http://railaway.sbb.ch/erlebnisreisen/h ... modossola/

Info :http://www.hag-reisen.ch/#8
4 AUGUSTUS 2010 : TEE GOTTARDO RAe II VAN ZURICH (CH) NAAR DE MARKT TE LUINO (I) LAGO MAGGIORE
Info : http://railaway.sbb.ch/erlebnisreisen/h ... -in-luino/

