ik zit nu te twijfelen tussen de nikon D60 en D90
voor lenzen zou ik een 18-55 en 55-200 kopen
maar is het het waard 500€ extra te betalen voor de D90 of is de D60 goed genoeg voor treinen?
De body van een nikon D90 kost rond de €800 - 900, €1500 is ongeveer de prijs van een D300 (rond de €1300)Steven schreef:Beide toestellen behoren tot het zelfde gamma en staan voor Nikon in het beginnersgedeelte, het zit hem in de extra's. Als je een semi pro toestel wil zal je toch zeker 1500 (voor de body alleen) euro of meer moeten neerleggen bij Nikon en een gamma opschuiven, kijk gerust naar de indeling op hun eigen site.
Dat spreek ik niet tegen, maar ik praat ook uit ervaring.Steven schreef:een duurder toestel heeft dan ook meer opties en eerst een paar jaar gewoon leren werken met een basistoestel is totaal niet verkeerd. Ik heb de indruk dat iedereen tegenwoordig het van het wil hebben maar dat wil nog niet zeggen dat je er mee kan werken, zonde van al dat geld dat je dan aan dat toestel hebt uitgegeven.
ja, dat is idd waar. Die lens heeft toen 860 ? € gekost ...Steven schreef:de lens is minstens twee keer zo belangrijk dan het toestel zelf, die 18 105 VR is een vrij goede lens die vrij veel mogelijkheden zal geven om treinen op foto te zetten. Degelijk merk, voldoende zoom, de VR niet te vergeten (maar ook niet gaan overroepen). Zal je zeker voldoende plezier aan hebben om gewone dagelijkse foto's van een trein te maken.
wat ben je met een goede body als de lens niets waard is. Je mag er van uitgaan dat je op zo een D200 toch ook een lens hebt zitten die ongeveer dezelfde kwaliteiten heeft van het toestel of je zit met een downgrade. Dergelijke zaken moeten wat hand in hand gaan. bij een D200 denk ik toch al aan het aankopen van lenzen die boven de 800 euro gaan. zoniet heb je van al die degelijkheid op een D200 totaal geen genot. Dat zou hetzelfde zijn als een krachtige computer kopen en er een banaal softwarepakket op steken dat met veel minder ook al tevreden is.