TSP: Inhuldiging van de 5183 op 27 juni 2009

Aankondigingen van evenementen, afspraken en meetings.
Bibke

Bericht door Bibke »

ZATERDAG 27 JUNI 2009 «INHULDIGING VAN DE 5183»

Een uitzonderlijke reis, eigen aan de grootse TSP-momenten van weleer…
Op 27 juni wordt onze 5183 officieel ingehuldigd. Zij is volledig gerestaureerd en draagt opnieuw een originele livrei.

Zoals steeds is het vertrek voorzien van uit Brussel-Noord rond 08.30 uur.
Gesleept door twee locomotieven rijdt onze trein naar Mol. Tussenstops zijn voorzien te Mechelen en Lier.

Vervolgens komt een goederentrein, gesleept door de 5166 van B-Holding ons vervoegen. Deze goederentrein bestaat uit zelflossers in bruine kleur. Beide treinen maken deel uit van een drijfjacht die wordt georganiseerd voor de (foto)jagers.

De uiteindelijke bestemming voor de goederentrein is Hamont, de reizigerstrein rijdt niet verder dan Neerpelt. Er worden volgbussen ingelegd, die de goederentrein volgen naar moeilijk bereikbare plaatsen.

In de namiddag keren beide treinen terug naar Balen-Werkplaats, in het midden van de “Lage Kempen”. De goederentrein rijdt lijn 273 op naar Lommel-Maatheide. Deze sectie wordt enkel bereden door goederentreinen. De reizigerstrein blijft in het station van Balen-Werkplaats.

Na enkele noodzakelijke rangeringen te Mol vertrekken beide treinen naar Hasselt via lijn 15. Aankomst is voorzien rond 19.10 uur. Terug naar Brussel-Noord, aankomst rond 21.00 uur.

Wie wil kan de volgbus nemen voor de gehele rit of voor een gedeelte ervan. Overstapplaatsen zijn voorzien te Lier, Neerpelt en Mol.

De prijs voor deze rit bedraagt € 50 voor de treinrit en € 9 supplement voor de (facultatieve) busrit.

* * * * * * * *

U hebt het goed begrepen: een goederentrein inleggen is een dure zaak. Bij gebrek aan voldoende inschrijvingen (dus als de kosten niet zijn gedekt) wordt dit programma afgevoerd.

Deze reis is vooral bestemd voor de fotografen. Zoals steeds zijn talrijke fotostops voorzien.

Ons buffetrijtuig is eveneens voorzien. Hier zijn dranken en versnaperingen verkrijgbaar. U kunt eveneens lunchpakketten bestellen.

Geïnteresseerd ? Schrijf dan zo snel mogelijk in.

Wij wensen u nu reeds een aangename dag in ons midden.

TSP vzw

Inschrijvingen: http://cid-77ce8ecd461714a7.skydrive.li ... chUpload=1
Joris
Contacteer:

Re: TSP: Inhuldiging van de 5183 op 27 juni 2009

Bericht door Joris »

Hallo,
Ziet er ebst wel een interessante rit uit, maar...
*Wat is die 2de locomotief?
*Is er veel verschil in fotostops tussen die bus en de trein? (9 euro bijbetalen is niet niks!)
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Bibke

Bericht door Bibke »

Joris schreef:Hallo,
Ziet er ebst wel een interessante rit uit, maar...
*Wat is die 2de locomotief?
*Is er veel verschil in fotostops tussen die bus en de trein? (9 euro bijbetalen is niet niks!)
Groeten,
Joris De Mol
Joris,

* de tweede loc zal normaal gezien de 5941 zijn (we moeten het bij Cockerill's houden, hé :wink: )
* die bus zal in het bijzonder dienst doen tussen Neerpelt en Hamont en voor het ritje naar Sibelco. Op deze 2 locaties volgt de reizigerstrein niet omdat het enkelsporig is en er niet omgereden worden (voor spoorlijn lijn 273: met 2 treinen). Waar de bus verder nog ingezet zal worden weet ik niet. Ja, die € 9,00 is nodig voor de huur van de bus. Je betaalt al snel € 500,00 en meer voor bus.

Groetjes

Bibke
steamer

Bericht door steamer »

Hoi,

Om alle misverstanden te vermijden:
de bussen komen de hele dag van pas: zowel tussen Herentals en Hamont, als daarna rond Lommel-Maatheide én tussen Mol en Hasselt. 9€ meer voor de bussen loont zich dus zeker en vast,ook al komt dit nog bovenop de al wat duurdere ticketprijs.

We beseffen dat dit een duurdere rit is, maar hoewel dat de kosten voor het TSP véél meer dan het dubbele van een normale rit bedragen, is de ticketprijs minder dan het dubbele van een normale rit. m.a.w.: je krijgt meer dan waar voor je geld...

Voor veel mensen zijn de lage ertswagens de mooiste goederenwagens die nog in België rijden. Wel, stel jezelf dan maar even voor hoe dit er uit ziet achter 2 groene 51'ers :wink: Deze compositie heeft sinds de jaren '80 niet meer zo gereden. Dit is meer dan waarschijnlijk ook de enige mogelijkheid om dit ooit nog te fotograferen...

Groetjes,
Steamer
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
steamer schreef: Voor veel mensen zijn de lage ertswagens de mooiste goederenwagens die nog in België rijden. Wel, stel jezelf dan maar even voor hoe dit er uit ziet achter 2 groene 51'ers :wink: Deze compositie heeft sinds de jaren '80 niet meer zo gereden. Dit is meer dan waarschijnlijk ook de enige mogelijkheid om dit ooit nog te fotograferen...
Zijn dat dan zulke ertswagens?
Afbeelding
De kans is groot dat ik meega (nog een beetje zagen... :mrgreen: ).
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Dit lijken wagens van het type Fas of Fs.
De omschrijving ertswagen is ruim en kan gaan van type E over type F naar U.
Ze zullen in elk geval wel wat weghebben van de wagons op de foto.
Laatst gewijzigd door dekooiker op 26 mei 2009, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
De trein.
Alleen voor durvers.
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Ergens heb je wel gelijk, maar 2 groene 51'ers met een set, laat het ons houden op oude bruine wagens, lijkt me wel fijn om eens op foto te hebben. En misschien hebben ze daarmee niet al te vaak op die lijn gereden, maar er zijn nu eenmaal niet zo erg veel diesellijnen meer in België...
En het is inderdaad zeer duur, maar het is helaas alles of niks, een halve dag aan halve prijs kan helaas niet, dus, als ik die set eens op foto wil hebben, moet ik wel voor de hele rit betalen... Afwachten of m'n sponsors even goed gezind blijven...
Heeft de 5183 overigens weer verschillende fronten?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
steamer

Bericht door steamer »

Hoi Joris,

Het zijn idd die wagens :)

De 5183 heeft idd verschillende fronten. Nog eventjes geduld en via ODB wordt er al serieus tipje van de sluier opgelicht...

Groetjes,
Steamer
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
steamer schreef:De 5183 heeft idd verschillende fronten. Nog eventjes geduld en via ODB wordt er al serieus tipje van de sluier opgelicht...
Bedankt, en ODB ligt naast mij... Mooi gerestaureerd, proficiat!
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Joris schreef:En het is inderdaad zeer duur, maar het is helaas alles of niks, een halve dag aan halve prijs kan helaas niet, dus, als ik die set eens op foto wil hebben, moet ik wel voor de hele rit betalen... Afwachten of m'n sponsors even goed gezind blijven...
Dàt is mijn punt: vele liefhebbers zijn jongeren die nog niet werken of hooguit bijklussen.
Het is heel spijtig dat ze dan in de kou zouden moeten blijven staan en niet meekunnen.
Laatst gewijzigd door dekooiker op 26 mei 2009, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
De trein.
Alleen voor durvers.
steamer

Bericht door steamer »

Hoi,

Als er veel volk gratis langs de baan hoopt te gaan staan, is het op voorhand al duidelijk dat de trein niet eens zal rijden aangezien we dan niet aan het vereiste minimumaantal deelnemers komen. Als we niet aan 200 man komen, gaat het feest niet door. Ik besef dat dat heel droog geformuleerd is, maar zo simpel is het helaas wel...

Bij normalere ritten met lijndiesels in het verleden kwamen we hier vlotjes aan en aangezien de 51'ers populaire locomotieven zijn én we hier (zo durf ik toch stellen) een leuke rit aanbieden komt het dus echt neer op de simpele vraag of ons Belgisch hobbypubliek bereid is wat meer te betalen als ze er ook iets voor terug krijgen. Als het antwoord nee is, vrees ik dat we in de toekomst echt gaan afglijden naar een land waar enkel nog treinen à la Bolle Neus plus M2's en dergelijke meer gaan rijden. Meer aanbieden voor 35-40€ zit er gewoon niet in... Is dat dan waar we op zitten te wachten? (voor de duidelijkheid: ik ben niet tegen zo'n ritten he, ik ben vooral tegen de eenheidsworst die er dan zit aan te komen)

ivm studenten: ja, we begrijpen ook wel dat dit veel geld is voor een aantal potentiële deelnemers, maar er is helaas geen alternatief. Aan verminderde prijs meegaan kan niet, want we werken nu al zonder winstmarge. Onze enige zorg is momenteel echt alles kostendekkend te krijgen.

Je eerdere argument dat de trein verre van historisch verantwoord is, is wel een heel grote veralgemening. Het enige wat niet klopt is dat de samenstelling van de goederentrein zo niet op die plek heeft gereden (tenzij bij een toevallige omleiding langs Hasselt-Mol, wat wel realistisch geweest is in die tijd, als je weet dat die treinen toen ook naar Luik reden). Theoretisch alternatief is lijn 122: daar hadden we wel historisch verantwoord met deze samenstelling kunnen rijden én daar heb je mooie fotomogelijkheden, maar die lijn leent zich absoluut niet voor busachtervolgingen. Maar... Blijkbaar was dit punt ook geen argument toen we met de Bolle Neuzen naar Moerbeke en Ronse reden, dus ik zie niet in waarom dat nu plots wel zo'n probleem zou vormen...

Maar kom, dit laatste is een zaak die ieder voor zich moet uitmaken. Ik wil hier rustig uitleggen waarom deze rit duurder is dan andere ritten, maar op dat punt trek ik voor mezelf de grens. Iedereen moet op gegeven moment immers voor zichzelf uitmaken of hij een hoger bedrag wil betalen voor een iets waar hij/zij ook iets voor terugkrijgt. Ik kan alleen maar hopen dat dit project slaagt, gewoon omdat ik aanvoel dat het een van de laatste kansen is nog eens een dergelijk grote rit te organiseren zoals het er nu uitziet. Het is ruim 10 jaar geleden dat we dit nog eens gedaan hebben, ik wil zelfs niet nadenken waar we over nog eens 10 jaar in België op hobbygebied gaan staan...

Groetjes,
Steamer
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Tja, dat treinen laten rijden alsmaar meer geld kost is bekend.
Waar ik vroeger niet meteen grote problemen in de prijs zag is dat persoonlijk nu wel het geval.
Met kortingen werken is onmogelijk en ik begrijp het best.
Ik hoop dat de rit meer dan 200 mensen kan bekoren en dat het doemscenario van piraten naast de baan een donkere gedachte is.
Deze rit maakt duidelijk dat het niet eenvoudig is om ten eerste een rit te organiseren én een aantrekkelijke prijs te presenteren zonder de vereniging te ruïneren.
De trein.
Alleen voor durvers.
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Ivm de historische juistheid: Bij het TSP is er altijd wel iets niet historisch correct aan hun ritten. Geeft dat? Nee...
Tot zolang het maar mooi blijft. Een bolle neus met M2 rijtuigen is mooi, (2 bolle neuzen voor 4 rijtuigen, is misschien wat veel), waar die dan rijden doet er niet zo toe, plaats dan het TSP onder speciale rit ipv geschiedenis nabootsen.
Met die 15+M2 mocht men bij mij afkomen dat het historisch correct is, ik vond de combinatie niet geslaagd, en ben dus thuis gebleven.
2 groene 51'ers voor zo een set bruine zelflossers zie ik goed zitten, en vandaar hoop ik mee te kunnen. We zien wel.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
steamer

Bericht door steamer »

Hoi,

@ Joris:
Ik moet bekennen dat ikzelf een echte purist ben op gebied van treinsamenstellingen (geloof me, ik ga daar heel ver in voor mezelf...), maar dat ik in België soms genoegen heb leren nemen met een tussenoplossing. Ik vind je reactie dus pats erop: als het een mooie combinatie is, moet je soms kunnen leven met een compromis :) Maar nog eens: zo ver zitten we echt niet langs de realiteit met de samenstelling van de goederentrein... Enkel de plek waar we gaan rijden is wat discutabel met deze samenstelling. Maar da's dus ieder voor zich, ik wil zelfs niet proberen op dat gebied mensen te overtuigen om toch mee te gaan. Over smaak valt nu eenmaal niet te twisten.

@ mr Dekooiker:
ik volg je wel dat deze opvallend hogere ritprijs ineens een punt vormt voor een aantal deelnemers, maar dat bevestigt me in mijn stelling die ik al langer aanhaal, namelijk dat we in België al langer onze prijzen ietsje hadden moeten verhogen ipv op het scherp van de snee te blijven rijden. Als je ziet dat men zelfs in Polen (ex-oostblokland!) nu al bijna even veel vraagt voor een rit als wij in België, dan stemt dat toch tot nadenken. Ik ben vandaag de dag eigenlijk meer in 't buitenland actief dan in België op hobbygebied (reden: zie hierboven...) en daar zijn dagprijzen van rond de 100€ en meer normaal voor een echt mooie samenstelling. Die prijzen worden ook geaccepteerd door voldoende hobbyisten omdat men er zich bewust van is geworden dat het anders gewoon ophoudt met écht spectaculaire ritten te organiseren.

Ik ben er natuurlijk helemaal geen voorstander van dat de prijs voor de rit op 27 juni het nieuwe standaardtarief zou worden voor TSP-ritten (dat zal ook niet gebeuren), maar de huidige prijzen zorgen er stilletjesaan voor dat het echt één grote eenheidsworst wordt. Dat wilden we met de initiatiefnemers van dit project doorbreken. Voor mij is dit project dus ook meer dan een hopelijk mooie rit. Ik hoop dat tegen 27 juni blijkt dat er in België nog ruimte is voor iets spectaculairdere ritten, met een wat hoger prijskaartje wel te verstaan. Het zou toch mooi zijn dat er zo eens af en toe een spectaculairdere rit kan plaatsvinden, langs de gewone fotoritten met meer traditionele samenstellingen aan het gewone tarief?

Ik zou het echt spijtig vinden als we stilletjesaan gaan afglijden naar een land waar we enkel nog 1-2 diesels voor historische reizigerstreinen zien rijden voor fotoritten. Ik hoop dat tegen 15 juni (deadline om genoeg inschrijvingen te halen) blijkt dat er voldoende mensen dat idee delen :)

Groetjes,
Steamer
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Ik hoop van harte dat er veel inschrijvingen zijn.
Want historisch patrimonium behouden is een grote opgave en een boeiende taak.
Helaas ook kostelijk.
Laatst gewijzigd door dekooiker op 26 mei 2009, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie