Volgens dit document (bijlage 6.1) is het beheer van onze stations verdeeld over drie 'entiteiten'; de NMBS-Holding, NMBS en Infrabel. De grens tussen NMBS en Infrabel is vrij duidelijk: betreft het een onbemand station dan ligt het beheer bij Infrabel. Ook de stations eigendom van de NMBS-Holding zijn niet moeilijk, gewoon de 37 grootste stations van ons land. Al de rest staat onder het beheer van de NMBS zelf.
Maar ik vroeg me af in hoeverre dit statisch is. Stel: morgen worden de loketten van station Eeklo gesloten. Betekent dit dan dat het beheer van het station in zo'n geval overgedragen wordt aan Infrabel? Of als over een paar maand de nieuwe reizigerstellingen gepubliceerd worden en bijvoorbeeld Zottegem behoord niet meer tot de top 37, wordt het dan ook overgedragen naar de NMBS?
In hoeverre is deze scheiding in de praktijk trouwens geregeld? Is het zo dat alles in de stations of op de haltes onder het beheer van de desbetreffende maatschappij valt (omroepinstallaties, verlichting, vuilnisbaken, naamborden, wachthuisjes, etc)?
Beheer stations
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Beheer stations
Stations zijn geen "rollend materieel" maar infra...dus logisch uiteindelijk allemaal infrabel....maar in Belgie gaat alles in stapjes....Hogersluys schreef:Dus dit is allemaal niet geregeld?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Beheer stations
Maar het stationspersoneel werkt toch voor de NMBS?
Op Wikipedia is recent bij iedere stationspagina te vinden wie de beheerder is, bijvoorbeeld: Station Waarschoot (Infrabel), Station De Pinte (NMBS) of Station Vilvoorde (NMBS-Holding). Moet bij onderhoud enkel de zogenaamde beheerder betalen?
Holdingstations zijn recent kenbaar gemaakt door die gekleurde paaltjes en de merknaam 'Het Station' waardoor ik de indruk heb dat het helemaal niet de bedoeling is op termijn alles over te dragen aan Infrabel.
Op Wikipedia is recent bij iedere stationspagina te vinden wie de beheerder is, bijvoorbeeld: Station Waarschoot (Infrabel), Station De Pinte (NMBS) of Station Vilvoorde (NMBS-Holding). Moet bij onderhoud enkel de zogenaamde beheerder betalen?
Holdingstations zijn recent kenbaar gemaakt door die gekleurde paaltjes en de merknaam 'Het Station' waardoor ik de indruk heb dat het helemaal niet de bedoeling is op termijn alles over te dragen aan Infrabel.
Re: Beheer stations
Zoals gezegd een station (grond, gebouw etc.) is nu eenmaal "infra-struktuur"....Hogersluys schreef:Maar het stationspersoneel werkt toch voor de NMBS?
Op Wikipedia is recent bij iedere stationspagina te vinden wie de beheerder is, bijvoorbeeld: Station Waarschoot (Infrabel), Station De Pinte (NMBS) of Station Vilvoorde (NMBS-Holding). Moet bij onderhoud enkel de zogenaamde beheerder betalen?
Holdingstations zijn recent kenbaar gemaakt door die gekleurde paaltjes en de merknaam 'Het Station' waardoor ik de indruk heb dat het helemaal niet de bedoeling is op termijn alles over te dragen aan Infrabel.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Beheer stations
Het logisch verstand zegt dat inderdaad. Maar politiek is zelden logisch.
Dus volgens mij zit het toch iets anders ineen dan de bedoeling was.

Re: Beheer stations
Maar de vraag was op langere termijn.....maar de stapjes zullen volgens mij in die richting gaan...Hogersluys schreef:Het logisch verstand zegt dat inderdaad. Maar politiek is zelden logisch.Dus volgens mij zit het toch iets anders ineen dan de bedoeling was.
De vakbonden zullen wel op de rem staan voor "elke" verandering neem ik aan.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide