Algemene geschiedenis NMBS

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
balle

Algemene geschiedenis NMBS

Bericht door balle »

Beste,

Naar aanleiding van een onderzoek naar de geschiedenis van de NMBS ( rekening houdend met de sociale-economische situatie van de werknemers ) ben ik op zoek naar informatie.
Zijn er mensen die hier reeds info over hebben of weten waar ik meer info kan verkijgen?

Alvast bedankt voor jullie hulp
Hans

Re: Algemene geschiedenis NMBS

Bericht door Hans »

Ik weet niet of je dit al gevonden hebt, maar onder andere het boek "Sporen in België, 175 jaar spoorwegen, 75 jaar NMBS" dat in 2001 uitgegeven is naar aanleiding van die verjaardag, bevat wellicht heel wat bruikbare informatie (en zeker ook in de diepte, het is een erg groot en dik boek).
(In de gewone handel inmiddels wel niet meer te verkrijgen, maar de meeste bibliotheken bezitten er zeker wel eentje.)
balle

Bericht door balle »

Dit boek heb ik mij ondertussen reeds aangeschaft, het is inderdaad zeer bruikbaar.
Het valt mij op dat dit boek één van de weinige bronnen is voor informatie naar de geschiedenis van de NMBS, daarom ben ik dan ook op zoek naar meerdere bronnen.
Toch bedankt voor de info.
Steven

Bericht door Steven »

contacteer het documentatiecentrum van de spoorwegen in brussel eens, gelegen in de frankrijkstraat 85 (voor de juist tel nr kan ik u niet onmiddelijk helpen).
davyickx

Bericht door davyickx »

Ik vermoed dat het dit is:

NMBS-Holding
Archief & Fototheek
H-P&E.023 sectie 80-1
Frankrijkstraat 85
1060 Brussel
Tel: 02 525 22 50
Fax: 02 525 22 46
E-mail: archief.fototheek@b-holding.be

Bijkomende info op de site van de NMBS: http://www.b-rail.be/corp/N/history/
Spoorse groeten,

Davy Ickx
Steven

Bericht door Steven »

Dat zou kunnen maar dan is de dienst van naam veranderd. Vroeger noemde die effectief documentatiecentrum van de nmbs.
Plaats reactie