treinbegeleider en reiziger belanden onder trein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
melle

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door melle »

jan_olieslagers schreef:Inderdaad heel erg. Ik kan enkel hopen dat die "reiziger" een zwaar proces aan zijn been krijgt.
Nuja, of aan wat er van overschiet.
Je moet niet meteen de reziger de schuld geven hé.
Als die TBG gewoon alles volgens de regels had gedaan, had hij nu geen 2 benen kwijt.
260689
Berichten: 3745
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door 260689 »

melle schreef:
jan_olieslagers schreef:Inderdaad heel erg. Ik kan enkel hopen dat die "reiziger" een zwaar proces aan zijn been krijgt.
Nuja, of aan wat er van overschiet.
Je moet niet meteen de reziger de schuld geven hé.
Als die TBG gewoon alles volgens de regels had gedaan, had hij nu geen 2 benen kwijt.
TBG mag niemand meer op laten stappen eens de AVG is gedraaid. Kortom TBG heeft zijn werk perfect uitgevoerd!!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door Adler »

melle schreef:Je moet niet meteen de reziger de schuld geven hé.
Als die TBG gewoon alles volgens de regels had gedaan, had hij nu geen 2 benen kwijt.
Je kent toch niet de juiste omstandigheden van het ongeval ?
Laat het parket dat uitzoeken.
Het zijn juist de regels die dergelijke ongevallen veroorzaken (zie vorig bericht).
Presario

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door Presario »

Inderdaad, volgens de dingen die er voorlopig al bekend zijn is dit voor de volle 100% de schuld van de reiziger. Eens de AVG gedraaid is mag er niemand meer opstappen, hoe frustrerend dat ook soms is (zelf al paar keer meegemaakt)!
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door jan_olieslagers »

We mogen inderdaad niet op het onderzoek vooruitlopen, maar ik kan me echt niet voorstellen dat de TBG begonnen is met trekken en duwen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door dentheo »

jan_olieslagers schreef:We mogen inderdaad niet op het onderzoek vooruitlopen, maar ik kan me echt niet voorstellen dat de TBG begonnen is met trekken en duwen.
Lang niet meer in Dinant geweest...zijn die perrons daar zo laag dat twee volwassen mensen naast de trein naar beneden kunnen vallen en dan nog op het spoor eindigen .
Theo
Groeten vanop de Heide
rail s

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door rail s »

NMBS onderzoekt andere vertrekprocedures na ongeval Dinant
De deuren van een trein zouden beter volledig gesloten zijn op het moment dat de trein in beweging is. Nu blijft de deur met de treinconducteur in het portaal nog openstaan als de trein al vertrekt. Zo kan een passagier die te laat aankomt op het perron nog snel op de trein springen. Dat kan leiden tot ongevallen zoals zaterdag in Dinant. Dat zegt Jos Digneffe van het ACOD Spoor.

Amputeren
Een treinbegeleider en een reiziger raakten zaterdagmiddag in het station van Dinant zwaargewond. De treinbegeleider had pas het vertreksignaal geactiveerd voor de machinist toen de andere man op de proppen kwam en nog op de trein wilde stappen. De twee belandden op de sporen. De begeleider verloor beide benen, bij de andere man moest het uiteinde van de voet geamputeerd worden.

Alle deuren gesloten
Het ongeval doet de discussie over de vertrekprocedure bij de treinen weer oplaaien. Jos Digneffe wijst er eerst op dat de reizigers rechten, maar ook plichten hebben. "Iedereen moet op tijd op het perron zijn om zijn of haar trein te halen", zegt Digneffe. "De enige manier om dergelijke ongevallen te vermijden, is ervoor zorgen dat alle deuren van de trein gesloten zijn voor de trein vertrekt. Nu blijft de deur, met de conducteur in het portaal, nog openstaan terwijl de trein al in beweging is. Een reiziger die te laat aankomt op het perron, kan dan nog in die open deur springen", zegt de vakbondsman.

Te weinig toezicht op perrons
Voorts wijst Digneffe erop dat de NMBS almaar bespaart. "Ook het toezicht op de perrons verdwijnt langzaam. Wij vragen dat er een onderstationschef op het perron aanwezig is. Die kan dan passagiers op hun plichten wijzen en hen belemmeren om in extremis nog op een vertrekkende trein te springen."

Werkgroep
De NMBS benadrukt dat de huidige vertrekprocedure voor de treinen zijn efficiëntie al heeft bewezen. Intussen buigt een werkgroep zich over alle andere vertrekprocedures. "Elke procedure heeft zijn voor- en nadelen", zegt Frieke Neirynck van de NMBS. De vervoersmaatschappij wacht intussen de resultaten van het onderzoek af alvorens conclusies te trekken. (belga/sps)
24/05/09 11u08
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... nant.dhtml
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door Asterix »

Wimpie schreef:De vertrekkende trein reed op de lijn Dinant-Houyet. In het volgende station, Anseremme, hield de trein halt en werd die onmiddellijk stopgezet.
Is het niet de bedoeling dat een trein bij geopende deur (hier die van de TBG, naar ik vermoed) meteen stopt in plaats van door te rijden tot de volgende stopplaats?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door Steven »

dentheo schreef:Lang niet meer in Dinant geweest...zijn die perrons daar zo laag dat twee volwassen mensen naast de trein naar beneden kunnen vallen en dan nog op het spoor eindigen .
In Dinant zijn nog steeds de lage perrons aanwezig, je hebt er vrijwel voldoende ruimte om twee normaal gebouwde mensen onder een trein te doen belanden. Nu is het zo dat hoge perrons daar geen grotere zekerheid over bied (zie Brussel Centraal waar ook een veiligheidsagent onder de trein geraakt is.)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:
Wimpie schreef:De vertrekkende trein reed op de lijn Dinant-Houyet. In het volgende station, Anseremme, hield de trein halt en werd die onmiddellijk stopgezet.
Is het niet de bedoeling dat een trein bij geopende deur (hier die van de TBG, naar ik vermoed) meteen stopt in plaats van door te rijden tot de volgende stopplaats?
Enkel bij motorstellen en motorwagens is er controle op de deuren. Bij een gesleepte trein is er totaal geen controle op de deuren. Bij de motorstellen is dit door een lamp die gaat branden eens alle deuren dicht zijn. Bij de motorwagens is het door een lamp die uitgaat eens alle deuren dicht zijn. Nu is de vraag wat er hoe juist gebeurd is. Als de TBG juist zijn sleutel al had verwijderd op het moment van de val dan gaat de deur automatisch dicht door de rijdende trein (snelheid hoger dan 5 km/u, indien dit van toepassing zou zijn op de MW41). Dus kan het zijn dat de treinbestuurder zich van geen kwaad bewust is omdat vanuit zijn standpunt alles ok leek. Hij zal dan ook het probleem maar zelf gezien hebben in de volgende halte (wat niet zo heel ver is. Indien dit effectief gebeurd is wil ik niet weten hoe die bestuurder zich nu voelt maar naar alle waarschijnlijkheid zal die mens zich heel ongemakkelijk voelen bij dit alles. Je komt te weten dat uw collega daar iets voorheeft zonder dat je zelf hebt kunnen tussenkomen ...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door Adler »

rail s schreef:Intussen buigt een werkgroep zich over alle andere vertrekprocedures. "Elke procedure heeft zijn voor- en nadelen", zegt Frieke Neirynck van de NMBS.
Wat voor een uitleg is dat nu weer ?
Zorg er gewoon voor dat ALLE deuren gesloten zijn vooraleer de trein KAN vertrekken.
En waarom heeft men daar nu weer een werkgroep voor nodig om zoiets te beslissen ?
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Bij een gesleepte trein is er totaal geen controle op de deuren. Bij de motorstellen is dit door een lamp die gaat branden eens alle deuren dicht zijn. Bij de motorwagens is het door een lamp die uitgaat eens alle deuren dicht zijn.
Wat vindt jullie veiligheidsdienst daarvan...twee tegengestelde reacties van het materieel die vereisen dat de machinist exact hetzelfde reageert , wie heeft dat ooit goedgekeurd???
Hoeveel tientallen jaren is dat al zo, hoeveel complete revisies en bestellingen ??
Ik neem aan dat de kleur van die lampen dan toch sterk verschilt bv. rood gaat uit en groen gaat aan ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Knipex
Berichten: 368
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door Knipex »

Of zols in Duitsland.
Bestuurder kijkt via het venster achterom. Daarvoor is dodemansknop gemonteerd aan het venster. Had dit ongeval kunnen voorkomen.

Maar ja, dan heeft de bestuurder weer extra werk.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door Dieselfreak »

AlexNL schreef:Iemand in de zeventig die eigenwijs genoeg is om ná de AVG nog in te willen stappen, en omdat dat niet mag dan maar begint te trekken en te duwen tot ze beiden onder te trein belanden? Ik zou het in een absurdistische sketch verwachten, niet in het echte leven. Je zou verwachten dat iemand van die leeftijd wel beter weet... ik had eerder verwacht dat het een jongen van 17 zou zijn ofzo, die de risico's nog niet kent.
Maar op heel hoge leeftijd raken mensen hun verstand weer kwijt.

Ik heb vorige maand in Brussel een enigszinds vergelijkbaar voorval, dat soortgelijke gevolgen had kunnen hebben, meegemaakt op een bus. Een vrouw en een jongetje wilden achteraan de bus opstappen, maar ze struikelden en vielen uit de bus. Ze stonden weer op en stapten alsnog op, maar net op dat moment sloot de buschauffeur de deuren en het jongetje raakte gekneld tussen de deuren. Het jongetje begon te wenen. Pas toen de passagiers begonnen te schreeuwen merkte de buschauffeur dat er wat aan de hand was en deed de deuren weer open. De bus heeft dan enkele minuten stilgestaan om te bekomen en na te gaan wat er gebeurd was. Er was niemand gewond, maar de schrik zat er goed in. Uiteindelijk zei de chauffeur dan: "ça va? Est-ce-que je peux fermer?"
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Nu is de vraag wat er hoe juist gebeurd is. Als de TBG juist zijn sleutel al had verwijderd op het moment van de val dan gaat de deur automatisch dicht door de rijdende trein (snelheid hoger dan 5 km/u, indien dit van toepassing zou zijn op de MW41).
Steven,
Zit ( of zat ?) er naast de sleutel boven de deur ook geen knop waarmee de TBG het open contact van "zijn deur" overbrugt zodat de bestuurder kan vertrekken volgens de regels, ook al is er nog een deur open ?
Als hij daarna de sleutel uitneemt en ook niet meer drukt, dan gaat het lamp signaal (zij het aan of uit) voor korte tijd weer veranderen om daarna stabiel te blijven als ook die deur dicht is ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie