BR 143

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie

Wat is de mooiste foto?

Peiling eindigde op 23 mei 2009, 17:45

Foto 1
4
22%
Foto 2
14
78%

Totaal aantal stemmen: 18

Joris
Contacteer:

BR 143

Bericht door Joris »

Hallo,
Ik heb een probleem, momenteel werk ik aan een 'opfrissing' van mijn pagina's van de DB BR 143.
Ik heb echter een probleem met een foto, genomen in Berlin-Ost. Welke witbalans vinden jullie de mooiste? Het is juist dezelfde foto, enkel een andere witbalans.
De ene, nogal geelachtig, maar wel mooie blauw verlichte borden, de andere helderder, maar een bizarre paarse verlichting... De laatste zou de juiste moeten zijn (op basis van de lichttemperatuur).
Ik meen me wel te herinneren dat de verlichting in de Ostbahnhof wat geler was, dus het eerste zit er misschien nog niet zo ver naast.
Hoedanook, ik kan niet kiezen, wat is jullie keuze? De foto met de meeste stemmen gaat online.
1
Afbeelding
2
Afbeelding
Alvast bedankt!
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Hans

Re: BR 143

Bericht door Hans »

Heel zeker de tweede, de gele waas van de eerste maakt het beeld zo dof.
Als dat paars stoort, kan je altijd nog meer magenta uit die blauwtinten halen, toch?
Shrek

Bericht door Shrek »

je kan met een beetje fotoshoepen een andere layer op die borden zetten waardoor er lokaal een andere witbalans is :wink:
Presario

Bericht door Presario »

Foto 2, zonder twijfel.
OMC

Bericht door OMC »

Ik volg, 2e foto. Uit ervaring weet ik dat videoschermen e.d. op foto een niet gewenst resultaat kunnen vertonen en dat is moeilijk weg te werken, maar zoals vermeld kan photoshop wonderen doen. Mooie foto overigens :wink:
Bibke

Bericht door Bibke »

Foto 2
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

ik vind de 2e nogtans niet mis, hij heeft het gewone natuurlijke voor, niks bewerkt, hij is zoals het is ...

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Bedankt voor de stemmen, het zal dus foto 2 worden, ik ga kijken wat ik er nog aan kan bijwerken, en dan gaat de update online.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Steve

Bericht door Steve »

De witbalans van de eerste foto is helemaal ontregeld door de natriumlampen. Die worden heel algemeen gebruikt voor openbare verlichting, maar zijn echte vuiligheid als het op nachtfoto's aankomt.

Als je een fototoestel hebt waar je de witbalans handmatig kunt bijstellen, compenseer dan met veel blauw (en eventueel een beetje groen). Als je enkel een aangepaste witbalans kunt instellen op basis van een foto, neem dan een foto van een wit blad (geen omgeving op de foto) op een plaats met dergelijk licht.

Als dat allemaal niet gaat: gamma achteraf aanpassen, met vermindering van rood en toename van blauw.

Nog een tip in dergelijke omgevingen: in RAW schieten, dan kun je de witbalans achteraf gemakkelijk aanpassen zonder kwaliteitsverlies. Maar als je een toestel hebt dat in RAW kan schieten, kan je er meestal ook een handmatige witbalans op instellen... :wink:
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Bedankt voor de tips.
De witbalans is op basis van het wit vlak op de loc, blijkbaar ben ik die avond vergeten een foto te nemen van een wit blad.
De foto is geschoten in RAW, dus wat prutsen is geen enkel probleem.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Steven

Bericht door Steven »

waarom zou je zoveel die witbalans willen bijregelen? waarom de sfeer van die lichten proberen te verstoppen? Ze maken voor een deel de foto tot wat hij is. Je kan zoveel gaan prutsen en doen tegenwoordig dat je bijna geen foto meer gaat hebben die de realiteit weergeeft. Het is nu eenmaal zo dat je op die plaats die geelachtige schijn krijgt van die lampen, dan ga je zoiets toch niet proberen volledig te camoufleren?
Steve

Bericht door Steve »

Steven schreef:waarom zou je zoveel die witbalans willen bijregelen? waarom de sfeer van die lichten proberen te verstoppen? Ze maken voor een deel de foto tot wat hij is. Je kan zoveel gaan prutsen en doen tegenwoordig dat je bijna geen foto meer gaat hebben die de realiteit weergeeft. Het is nu eenmaal zo dat je op die plaats die geelachtige schijn krijgt van die lampen, dan ga je zoiets toch niet proberen volledig te camoufleren?
Het gaat er juist om dat de kleuren waarheidsgetrouwer worden! Voor ons menselijke oog is er geen groot probleem: ter plaatse zal het er ongeveer zoals op de tweede foto uitgezien hebben en zeker niet zo eentonig geel/rood als op de eerste foto. Het probleem is dat die lampen nog veel meer licht geven (op andere golflengtes) dan het oog kan waarnemen, dus een fototoestel kan er flink door ontregeld raken, waardoor hij alle kleuren verkeerd gaat ziet. Daarom is het belangrijk een goede witbalans in te stellen: je zegt in feite aan je fototoestel wat in de gegeven omstandigheden wit is (bijvoorbeeld een wit blad), en op basis daarvan kan hij de andere kleuren ook correct vastleggen.
Plaats reactie