Steven schreef:alle locs hebben al zeker een gps installatie waarmee een bestuurder te kennen geeft welke trein een bepaalde loc aan verzekeren is,
Steven hier vrees ik toch u te moeten tegenspreken, met alle respect. GPS is een eenrichtingssysteem waarmee een deelnemer zijn positie kan bepalen, niet meer of niet minder. GPS laat een deelnemer nooit toe informatie uit te sturen.
Dat gezegd zijnde: de betreffende antenne kadert mogelijks in het Atlas-project (A151 voor de spoor-informatici) waarbij al het tractiemateriaal om het kwartier een SMS uitzendt met zijn positie, door GPS bepaald*. Het is niet onmogelijk dat die SMS-berichten nog meer informatie bevatten, maar eigenlijk lijkt me dat toch onwaarschijnlijk.
Verkeerstechnische informatie zoals door u omschreven lijkt me eerder te worden verzonden via GSM-R** - en daar zou die antenne ook wel eens kunnen voor dienen.
*geleverd door Bombardier Duitsland, aan de directie treinen.
** of het voorgangersysteem "grond-trein" dat op VHF (of zelfs UHF?) radio werkt
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.