Vrijdag 29.05.2009

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Vrijdag 29.05.2009

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Wat doet een treinliefhebber als hij nog een bijna vervallen bon van Het Nieuwsblad (goed voor een heen- en terugreis voor amper 6 euro) in zijn kast heeft liggen? Erop uit trekken natuurlijk, om bijvoorbeeld Wallonië eens te verkennen. Ik plande vandaag onderstaande rondrit (met La Louvière als officiële bestemming), al zal je verder lezen dat het toch net iets anders is uitgedraaid.

HEEN:
IR c 2911 Bilzen (12:57) – Liège-Guillemins (13:40)
IC D 936 Liège-Guillemins (13:47) – La Louvière-Sud (15:17)
IR l 3915 La Louvière-Sud (15:34) – La Louvière-Centre (15:37)
TERUG:
L 4286 La Louvière-Centre (15:48) – Luttre (16:12)
IC I 2016 Luttre (16:19) – Brussel-Noord (17:02)
P 8306 Brussel-Noord (17:14) – Hasselt (18:05)
P 8349 Hasselt (18:14) – Bilzen (18:28)

Ik zag de voorbije dagen via railtime.be de aansluiting tussen de IR c en de IC D vaak in het water vallen, en dus ben ik op mijn hoede bij vertrek in Bilzen. Als IR c 2911 (Bilzen 12:57 – Liège-Guillemins 13:40) vertraging heeft, dan kan ik maar beter via Hasselt reizen. De loketbediende verzekert me echter dat ik mijn reserveplan mag opbergen, en hij lijkt gelijk te krijgen als AM B 406 stipt het station binnenrijdt. Helaas gaat het vanaf Liers ineens tergend traag, zodat IC D 936 alsnog voor ons in Herstal vertrekt en wij meteen 9 minuten vertraging aan ons been hebben. Ik spreek de TBG aan in de hoop dat hij er nog voor kan zorgen dat de IC D te Liège-Guillemins zou wachten, maar hij begrijpt blijkbaar geen Nederlands. Als ik mijn vraag nog eens in het Frans herhaal, antwoordt hij prompt dat het daarvoor reeds te laat is omdat de communicatie via Traffic Control in Brussel te traag verloopt. En dan moet je weten dat het op dat moment pas 13:43 is, dus nog 4 minuten tijd om de IC D te verwittigen! Geen geluk vandaag, en dus dokter ik maar snel een noodscenario uit.

Daarin speelt IC A 536 (Liège-Guillemins 14:00 – Brussel-Noord 14:54) een prominente rol. Als deze op tijd is, kan ik in Brussel-Noord nog net de IC I naar Charleroi halen. We vertrekken bijna 4 minuten te laat, maar HLE 1337 (met 12 I11-rijtuigen aan de haak) realiseert een rittijd van slechts 28 minuten tot Leuven, en dan weet je dat het goed komt. We bereiken Brussel-Noord zelfs nog te vroeg, en dat is eigenlijk geen overbodige luxe.

IC I 2035 (Brussel-Noord 14:58 – Luttre 15:41) komt immers op spoor 12 het station al binnengereden, en bestaat uit 9 M6-rijtuigen die door de HLE’s 2717 en 2739 omsloten worden. Nog geen 5 minuten nadat we lijn 124 zijn opgereden blijken we de sterk vertraagde IR o 4235 al op de hielen te zitten, en helaas is er tot in Braine-l’Alleud nergens een uitwijkmogelijkheid. Een vertraging van 6 minuten is het gevolg, en die zullen we voor Luttre niet meer wegwerken.

Gelukkig is de overstapgelegenheid daar goed georganiseerd, en dus wacht L 4265 (Luttre 15:48 – Manage 16:02) keurig op aansluiting. Vanaf Pont-à-Celles wordt het gemoderniseerde motorstel 604 haast een scholierentrein, maar van overbezetting is nooit sprake. We bereiken Manage zo’n 3 minuten te laat. Hier beëindig ik mijn heenreis: wegens tijdsgebrek (ten gevolge van de gemiste aansluiting daarstraks) zal ik niet helemaal tot in La Louvière-Centre doorrijden.

En dus is L 4386 (Manage 16:08 – Braine-le-Compte 16:24) de eerste trein van de terugreis, al laat de knip van de TBG aan de linkerkant vermoeden dat hij dat nog niet helemaal doorheeft. Dit keer is het een niet-gemoderniseerd tweetje (252), al presteert het daarom lang niet slecht. We komen stipt aan te Braine-le-Compte, en daar kan zelfs een blokkerende deur niets aan veranderen.

IR j 3715 (Braine-le-Compte 16:33 – Brussel-Zuid 16:56) bestaat uit 3 AM 96’s (ik ga voor de 564), al is dat natuurlijk eerder nodig voor zijn ‘evenwichtstrein’, zoals men dat op railtime.be zo mooi formuleert. Ik vraag me trouwens af waarom de IR j 4 minuten stilstand heeft te Halle, terwijl de keertijd in het luchthavenstation dan weer veel te kort is. Maar goed, we bereiken Brussel-Zuid zo’n 2 minuutjes te laat, en dat is te wijten aan een lange stilstand even daarvoor.

Op spoor 11 staan er al 9 M4-rijtuigen op me te wachten, met op kop HLE 2371. Nu ja, niet op mij alleen, want P 8306 (Brussel-Zuid 17:05 – Hasselt 18:05) is traditioneel een drukbevolkte rit. Ter hoogte van Diegem kruisen we P 8514, die sinds kort van de eerste 9 M5m-rijtuigen voorzien is. Het spreekwoord van de aap en de gouden ring gaat blijkbaar niet altijd op, want de renovatie lijkt me prachtig geslaagd. In Testelt halen we een vertraagde P 8363 (afkoppeling van de IC E) in, die voor een kettingreactie in de stiptheid op lijn 35 zorgt. Bovendien moet het laatste stukje nog over tegenspoor (al zie ik daarvoor niet onmiddellijk de reden), zodat we Hasselt 6 minuten te laat bereiken.

Daar hou ik me klaar om P 8300 te fotograferen, maar jammer genoeg zijn de twee I6bc-ligrijtuigen (die vorige week in deze samenstelling waren geslopen) alweer verdwenen. Dan nog maar wat wachten op P 8349 (Hasselt 18:14 – Bilzen 18:28), welke voorlopig nog gewoon uit 5 klassieke M5-rijtuigen bestaat. De loc van dienst is HLE 2157. Een goederentrein net voor ons maakt de rit er niet bepaald vlotter op, en zo komen we met 9 minuten vertraging aan in Bilzen. De statistieken zijn dus weer wat aangespekt, dankzij deze allesbehalve probleemloze, doch hoogst interessante verkenningsronde.

Groeten,
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Vrijdag 29.05.2009

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Naar goede gewoonte voeg ik er nog 2 foto's aan toe, al zijn ze dit keer helaas wel maar van gsm-kwaliteit.

Groeten,

Afb000.jpg
Afb000.jpg (40.64 KiB) 1208 keer bekeken
IC E 1535 verlaat Bilzen, geduwd door HLE 2743.
Afb001.jpg
Afb001.jpg (26.22 KiB) 1208 keer bekeken
AM 604 bij vertrek te Manage als L 4265.
Plaats reactie