Turnhout wil ondergronds station (!)
Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)
Over hoeveel goederentreinen er sprake zal zijn, laat ik in het midden. Maar het is algemeen geweten dat voor een stipte(re) dienstregeling de enige optie is dat L29 dubbelspoor wordt, ook als er plannen zijn om met goederentreinen te bollen. En, zoals ik al vermeld heb in m'n vorige reactie: dubbelspoor van Herentals tot de (toekomstige) halte van Turnhout-Zuid is perfect mogelijk. Turnhout-Zuid => Turnhout zal er ander paar mouwen zijn omdat dit laatste gedeelte van de lijn door het stadscentrum loopt...
Ze kunnen beter investeren in een spoorverdubbeling dan in Turnhout alles onder de grond te steken. Ik denk (maar ben niet zeker) dat de volledige L29 op dubbelspoor brengen, evenveel kost als een 2-tal km ondertunnelen...
Ze kunnen beter investeren in een spoorverdubbeling dan in Turnhout alles onder de grond te steken. Ik denk (maar ben niet zeker) dat de volledige L29 op dubbelspoor brengen, evenveel kost als een 2-tal km ondertunnelen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Ik vind ondergronse stations zelden een vooruitgang. In Nederland zijn ook enkele voorbeelden, oude stations afgebroken en een soort kale kelder er voor teruggebouwd. Onbehaaglijk, donker, te weinig daglicht. Ik vind dat er echt een hele grote noodzaak moet zijn om een station ondergronds te maken. Turnhout heeft een mooi oud stationsgebouw, mooi zo houden. En als ze toch geld willen uitgeven: spoor weer doortrekken naar Nederland.
ik ben mijn jeugd naar school geweest in Turnhout en passeerde dagelijks twee keer het station
Turnhout is een complete mobiliteitsramp, en het station is de druppel die de emmer doet overlopen
als om 16u30 bij het sluiten van de scholen de slagboom dicht gaat, is dat gegarandeerd een file van station tot op de markt
bovendien is Turnhout een eindstation en rijden de treinen zeer langzaam op het laatste stuk waardoor volgens mij de overwegen ook langer dicht zijn dan bij een gewone overgang
het beste wat men kan doen in Turnhout is Turnhout "Centraal" afschaffen, stationsgebouw laten staan weliswaar
maak een mooi functioneel station in het zuiden van Turnhout, met veel parkeermogelijkheden
en dan is de keuze er ofwel om een soort van lightrail treintje constant te laten pendelen tussen Turnhout Zuid en Turnhout Centraal (met wel de voorwaarde dat deze stop VOOR de huidige overgang, en dus niet meer tot voor het station)
de enige overgang die je dan nog hebt kan makkelijk uitgerust worden met verkeerslichten aangezien we niet meer spreken over een logge trein maar een tram achtige pendeltrein
indien nodig, en indien veel budget kan je zelfs die tramlijn doortrekken tot op de markt en daar een keerlus voorzien, maar dan moeten te treinsporen wel uitgebroken worden tot Turnhout zuid wegens onberijdbaar
maar volgens mij ligt de enige oplossing in het afschaffen van Turnhout zoals het nu is, en Turnhout Zuid het grote nieuwe station maken van Turnhout, van waar uit een pendeltram vertrekt naar het oude station
afschaffen zou ik niet rouwig om zijn, de tijd dat de trein midden in de stad moet stoppen is voorbij
de keren dat ik vanuit brussel een bus aansluiting moest halen naar Beerse met de bus richting Antwerpen heb ik deze zo goed als altijd gemist
Brussel-Antwerpen->bus tot in Beerse is soms zelfs nog sneller
en als er wat vertragingen zijn loopt alles in het honderd omdat er maar een enkel spoor is vanaf herentals, waardoor treinen beperkt worden tot Herentals of zo, omdat anders de trein die klaar staat in Turnhout niet op tijd kan vertrekken, en de trein terug naar Antwerpen/Brussel zogezegd terug op tijd kan vertrekken
zoals jullie merken, ik heb een degou aan deze lijn overgehouden
Turnhout is een complete mobiliteitsramp, en het station is de druppel die de emmer doet overlopen
als om 16u30 bij het sluiten van de scholen de slagboom dicht gaat, is dat gegarandeerd een file van station tot op de markt
bovendien is Turnhout een eindstation en rijden de treinen zeer langzaam op het laatste stuk waardoor volgens mij de overwegen ook langer dicht zijn dan bij een gewone overgang
het beste wat men kan doen in Turnhout is Turnhout "Centraal" afschaffen, stationsgebouw laten staan weliswaar
maak een mooi functioneel station in het zuiden van Turnhout, met veel parkeermogelijkheden
en dan is de keuze er ofwel om een soort van lightrail treintje constant te laten pendelen tussen Turnhout Zuid en Turnhout Centraal (met wel de voorwaarde dat deze stop VOOR de huidige overgang, en dus niet meer tot voor het station)
de enige overgang die je dan nog hebt kan makkelijk uitgerust worden met verkeerslichten aangezien we niet meer spreken over een logge trein maar een tram achtige pendeltrein
indien nodig, en indien veel budget kan je zelfs die tramlijn doortrekken tot op de markt en daar een keerlus voorzien, maar dan moeten te treinsporen wel uitgebroken worden tot Turnhout zuid wegens onberijdbaar
maar volgens mij ligt de enige oplossing in het afschaffen van Turnhout zoals het nu is, en Turnhout Zuid het grote nieuwe station maken van Turnhout, van waar uit een pendeltram vertrekt naar het oude station
afschaffen zou ik niet rouwig om zijn, de tijd dat de trein midden in de stad moet stoppen is voorbij
de keren dat ik vanuit brussel een bus aansluiting moest halen naar Beerse met de bus richting Antwerpen heb ik deze zo goed als altijd gemist
Brussel-Antwerpen->bus tot in Beerse is soms zelfs nog sneller
en als er wat vertragingen zijn loopt alles in het honderd omdat er maar een enkel spoor is vanaf herentals, waardoor treinen beperkt worden tot Herentals of zo, omdat anders de trein die klaar staat in Turnhout niet op tijd kan vertrekken, en de trein terug naar Antwerpen/Brussel zogezegd terug op tijd kan vertrekken
zoals jullie merken, ik heb een degou aan deze lijn overgehouden

En doordat je een "degou" aan de lijn overgehouden hebt ben je natuurlijk enkel voor een oplossing waar enkel jij iets in ziet
.

Daar kan ik u niet anders dan gelijk in gevenKristofke schreef:tuurlijk dat, dat doen politiekers toch ook?

Als je het huidige station afschaft en verplaats naar het midden van nergens jaag je klanten weg, het feit dat de trein de klanten in het midden van de stad afzet is net één der grootste sterktes der spoorwegen. Bovendien is de huidige parking een interessant gratis parkeerterrein dichtbij de winkelstraat, grote markt,...
De verkeerscirculatie rond de sporen is inderdaad slecht, maar dat kan beter, evt. met een paar korte auto- en voetgangerstunnels.
Jouw tram-idee is leuk, maar dat zal men in Turnhout nooit ofte nimmer toepassen. De stad is er gewoon véél te klein voor.
Overigens vind de "barreeltijden" nog wel meevallen. Turnhout wordt vnl. bediend met Breaks, die toch wel vrij snel accelereren.
Misschien kan men beter die achterliggende depot beter afschaffen, De treinen van/naar Turnhout kan men ook in Antwerpen en Brussel plaatsen. En dan verdwijnt er alweer een overweg (achter het station).
Mja, misschien is die Tht-Zuid zo'n slecht idee nog niet, als "transferium". Tht-Centraal kan een volwaardig "stadsstation" worden. Als men delen van de parking en de rangeerbundel omvormt tot (groene) woonwijk, kan dat evt. nieuwe reizigers genereren.
De verkeerscirculatie rond de sporen is inderdaad slecht, maar dat kan beter, evt. met een paar korte auto- en voetgangerstunnels.
Jouw tram-idee is leuk, maar dat zal men in Turnhout nooit ofte nimmer toepassen. De stad is er gewoon véél te klein voor.
Overigens vind de "barreeltijden" nog wel meevallen. Turnhout wordt vnl. bediend met Breaks, die toch wel vrij snel accelereren.
Misschien kan men beter die achterliggende depot beter afschaffen, De treinen van/naar Turnhout kan men ook in Antwerpen en Brussel plaatsen. En dan verdwijnt er alweer een overweg (achter het station).
Mja, misschien is die Tht-Zuid zo'n slecht idee nog niet, als "transferium". Tht-Centraal kan een volwaardig "stadsstation" worden. Als men delen van de parking en de rangeerbundel omvormt tot (groene) woonwijk, kan dat evt. nieuwe reizigers genereren.
Waar heb je die stedebouwkundige inspiratie opgedaan, Trammist? Je hebt er duidelijk over nagedacht, en er zitten enkele goede voorzetten aan. Ik deel trouwens je idee dat een station in of zo dicht mogelijk bij het centrum van een woonkern hoort.
Toch denk ik dat de voordelen van een depot in Turnhout te groot zijn om die zomaar op te geven. Zeker aan het spoor, waar er geen km-vergoeding wordt gegeven voor het woon-werkverkeer (je hebt immers een vrijkaart, is de redenering). Je zou bovendien de files naar Antwerpen dat paar meters langer maken.
Een wegtunnel zou inderdaad al een hoop leed kunnen verzachten, volgens mij.
Toch denk ik dat de voordelen van een depot in Turnhout te groot zijn om die zomaar op te geven. Zeker aan het spoor, waar er geen km-vergoeding wordt gegeven voor het woon-werkverkeer (je hebt immers een vrijkaart, is de redenering). Je zou bovendien de files naar Antwerpen dat paar meters langer maken.
Een wegtunnel zou inderdaad al een hoop leed kunnen verzachten, volgens mij.
inderdaad, een oplossing hoeft niet noodzakelijk bij de spoorlijn gezocht te worden, ook een oplossing via een tunnel voor het wegverkeer moet binnen de denkpistes vallen.
Je kan de Merodelei (die de spoorweg kruist) ondergronds stoppen al vereist dat natuurlijk nogal aanpassingen in dit krappe gebied. Zoals de plannen nu zijn zal Turnhout-Centraal alleen dienen voor de stadsbewoners en Turnhout-Zuid zou zo bereikbaar mogelijk moeten liggen aan de ring voor alle reizigers buiten het stadscentrum. Een tram zie ik in Turnhout alleen komen als ze tot Antwerpen doorrijdt (middenberm op de Antwerpsesteenweg). En van dat ondergronds station, tjah. Het zou handig zijn, maar of het er ook komt?
ik ben wel voorstander van het terug plaatsen van de perronoverkapping
spijtig dat ze die weg gedaan hebben
de achterkant van het station is nu een lelijke vlakke muur, in schril contrast met de voorkant
het is er zeer onaangenaam wachten buiten, en binnen is amper plaats

spijtig dat ze die weg gedaan hebben
de achterkant van het station is nu een lelijke vlakke muur, in schril contrast met de voorkant
het is er zeer onaangenaam wachten buiten, en binnen is amper plaats

Die overkapping had idd. wel iets. Jammer dat ze weg is, maar of die ooit terug gaat komen...? Zelfde vraag over dat 3de spoor...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Volgens hetgeen ik gelezen heb, is die overkapping verdwenen omdat ze "te kostbaar" was. De modelbaan in het Turnhoutse Stadspark heeft trouwens een schaalmodel hiervan, geloof ik.
Het derde spoor zie ik ook niet meteen terugkomen, want dan zou je de Diksmuidestraat (deels) moeten afschaffen, die toegang geeft tot de parking. En zonder Tht-Zuid zie ik die parking liever niet verdwijnen, want ze staat altijd/meestal goed vol.
De perrons zijn idd enorm triestig, het zijn nog steeds knerpende grindperrons zonder schuilmogelijkheid. Voordeel is dat het treinstel meestal alreeds klaarstaat, en dat je meteen mag instappen in de Break of M6. Terwijl de volgende halte "Tielen" recentelijk prachtig heraangelegd is...
Het derde spoor zie ik ook niet meteen terugkomen, want dan zou je de Diksmuidestraat (deels) moeten afschaffen, die toegang geeft tot de parking. En zonder Tht-Zuid zie ik die parking liever niet verdwijnen, want ze staat altijd/meestal goed vol.
De perrons zijn idd enorm triestig, het zijn nog steeds knerpende grindperrons zonder schuilmogelijkheid. Voordeel is dat het treinstel meestal alreeds klaarstaat, en dat je meteen mag instappen in de Break of M6. Terwijl de volgende halte "Tielen" recentelijk prachtig heraangelegd is...
Ik zit al anderhalf jaar op Skyscrapercity (als X38), groentje. Daar pik je wat van op!groentje schreef:Waar heb je die stedebouwkundige inspiratie opgedaan, Trammist? Je hebt er duidelijk over nagedacht, en er zitten enkele goede voorzetten aan. Ik deel trouwens je idee dat een station in of zo dicht mogelijk bij het centrum van een woonkern hoort.
Wees gerust, Trammist alias X38, ik volg daar ook. En je had het daar al eens gezegd. Maar SSC is inderdaad een interessant forum voor mensen met een interesse in architectuur en stedenbouw.
Turnhout Zuid (en waarom geen Turnhout Noord?) zou inderdaad een goed idee zijn om het centrum te ontlasten.
Turnhout Zuid (en waarom geen Turnhout Noord?) zou inderdaad een goed idee zijn om het centrum te ontlasten.
-
Omdat de lijn naar Tilburg helaas uitgebroken is, en niet zo gauw terugkomt?groentje schreef:en waarom geen Turnhout Noord?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.