Pagina 68 van 104
Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 21 dec 2012, 00:45
door kika
Bahn.de is begonnen met preciezere stoelreservaties op ICEs, zoals bij vliegtuigen kan je een plattegrond zien, rijtuig en stoel uitzoeken.
http://www.bahn.de/p/view/angebot/sparp ... zeige_LZ01
Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 21 dec 2012, 00:49
door Shrek
interessant! Dat mogen Thalys en Eurostar snel over nemen

Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 21 dec 2012, 07:38
door AlexNL
ÖBB biedt dat ook al voor de Railjet.

Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 21 dec 2012, 15:56
door sippycarlito
Eurostar doet dit ook al, enkel moet je de automatisch gekozen plaatsen manueel veranderen. Dan kan je ook kiezen waar je zit. Best wel handig!
Leuk intitiatief van bahn.de!
Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 23 dec 2012, 11:03
door bobke
China opent langste hsl
22 december 2012
China heeft een nieuwe hogesnelheidslijn gebouwd. Het tracé van 2298 kilometer verbindt de hoofdstad Peking met Kanton (Guangzhou) in het zuiden van het land. De reis tussen de twee steden duurt straks minder dan tien uur. De spoorlijn is de langste hogesnelheidslijn ter wereld en is gebouwd voor snelheden tot 350 kilometer per uur
Onderweg zijn 35 stops, waaronder in de miljoenensteden Wuhan en Zhengzhou. De spoorlijn is vandaag gepresenteerd aan de Chinese pers. Reizigers kunnen vanaf woensdag gebruik maken van de verbinding.Met de ingebruikname van de nieuwe lijn heeft China meer dan 7000 kilometer aan hogesnelheidslijnen. Over drie jaar moet het netwerk zijn uitgebouwd tot 18.000 kilometer.
Vorig jaar raakte de Chinese overheid in opspraak vanwege het hsl-project. De wil om de spoorlijnen zo snel mogelijk te openen zou vaak ten koste gaan van de veiligheid. Na een groot ongeluk met veertig doden werd de aanleg van nieuwe hsl-lijnen tijdelijk opgeschort. Ook werd de maximumsnelheid verlaagd. China zegt dat de veiligheid nu wel gegarandeerd is.
Bron: NOS
Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 24 dec 2012, 15:20
door Glodenox
Bij Eurostar bestaat dat inderdaad al lang. Ik zorg er steeds voor dat ik in een van de 2 wagons zit met stopcontacten en daar kies ik een stoel met een "continentaal" stopcontact. Dat is altijd al heel handig geweest

Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 25 dec 2012, 22:49
door groentje
Als je naar Engeland gaat, is een adapter sowieso interessant om mee te hebben

Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 25 dec 2012, 23:12
door groentje
Nog enkele dagen, en dan is het over en uit voor de Spaanse smalspoormaatschappij FEVE. Op 1 januari gaan de treinen naar RENFE en de sporen naar ADIF. Op iets langere termijn moeten de Spaanse spoorwegen zwaar besparen, en tot 4000 km spoor zijn bedreigd... Geen goede vooruitzichten voor Spanje, vrees ik. Typische lijntjes die vaak op de sluitingslijst staan, zijn het lijntje naar Canfranc of Huelva-Zafra, maar ook andere zouden wel eens kunnen verdwijnen in de komende maanden/jaren...
Een overzichtelijk kaartje stond in de laatste Railway Gazette International.
Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 25 dec 2012, 23:53
door AlexNL
Spanje heeft plannen voor vergaande hervormingen: Renfe Operadora (de exploitant van de meeste spoorlijnen) zou worden opgesplitst in vier losstaande bedrijven. Dit zijn een reizigersvervoerder, een goederenvervoerder, een leasebedrijf en een onderhoudsbedrijf. Een deel van de (hogesnelheids)treindiensten zou worden aanbesteed om op deze manier kosten te besparen.
Renfe schrijft al jaren rode cijfers: de AVE is zwaar onrendabel en kampt met onderbezetting. Er zijn (waren?) AVE's waar maar 6 reizigers op zitten.
Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 26 dec 2012, 15:40
door bobke
Langste hogesnelheidslijn in China: 2298 km in acht uur
woensdag 26 december 2012
China heeft woensdag de langste hogesnelheidslijn ter wereld geopend. De treinverbinding tussen hoofdstad Beijing en Guangzhou in het zuiden van China heeft een lengte van 2298 kilometer.
De lijn werd woensdag officieel geopend met het vertrek van een trein om 09.00 uur plaatselijke tijd vanuit Beijing. Een uur later vertrok de eerste trein vanuit Guangzhou.
Reistijd
Treinen op de hogesnelheidslijn rijden met tot 350 kilometer per uur en doen daardoor ruim acht uur over de reis tussen de twee steden. Voor de opening bedroeg de kortste reistijd tussen de twee steden meer dan twintig uur. Een deel van de hogesnelheidslijn was al in gebruik. Tijdens de 2298 kilometer zijn er in totaal 35 stopplaatsen.
140 dollar
Voor de eerste commerciële dienst Guangzhou - Beijing zijn al meer dan 2.000 tickets verkocht, treintickets zijn beschikbaar voor circa 140 dollar. Daarmee kan de trein de concurrentie aan met het vliegtuig, waarbij vergelijkende tarieven worden gevraagd.
Toekomst
Er lag in China al ruim 8.000 kilometer rails dat geschikt is voor hoge snelheden. De komende jaren moet dat verder worden uitgebreid. De regering is van plan om een dichter netwerk van hogesnelheidslijnen aan te leggen, met vier lijnen tussen oost en west en vier die van noord naar zuid gaan en vice versa. Die moeten in 2020 allemaal af zijn. China heeft het snelst groeiende hogesnelheidslijn netwerk van de wereld.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... uur-144848
Dat is wel nog veel die 35 stops. Op 2298 kom is dat gemiddeld om de 65,657 km een stopplaats. De trein zal wel niet teveel aan 350km/h rijden zeker.
Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 27 dec 2012, 09:40
door kika
Niet elke trein stopt overal, G79 heeft slechts 4 tussenstops bijvoorbeeld (Shijiazhuang, Zhengzhou, Wuhan, Changsha).
Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 04 jan 2013, 19:38
door bobke
Buenos Aires vervangt oeroude Belgische metrostellen
De houten metrostellen die al sinds 1913 rondrijden op de A-line in de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires worden binnenkort vervangen. Het oude Belgische materiaal wordt afgedankt en er komen gloednieuwe metrostellen uit China voor in de plaats.
Met de negentig uit België geïmporteerde houten rijtuigen werd de eerste metro in Latijns-Amerika gerealiseerd. Inmiddels gaat het om de oudste nog rijdende metrorijtuigen ter wereld, populair bij toeristen. Het blijkt echter een steeds groter probleem om de metrostellen te onderhouden. Bovendien zijn ze volgens burgemeester Mauricio Macri onveilig.
Sommige Argentijnen kunnen maar moeilijk afstand doen van de houten treinen. Zo ook Aquilino Gonzalez Podesta, de oprichter van Vrienden van de Metro. Hij hoopt dat met de vervanging gewacht kan worden zodat nog een jubileum gevierd kan worden. Over elf maanden rijdt de houten metrotrein namelijk precies honderd jaar rond op de A-line.
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 3_00420753
Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 10 jan 2013, 20:50
door bobke
Hogesnelheidstrein Parijs - Barcelona - Madrid in zicht
Sinds woensdag kunnen Spaanse treinen ook op hoge snelheid rijden tussen Figueres en Barcelona. De Spaanse spoorwegen (RENFE) starten nu met diverse snelle treinen Figureres - Barcelona en Figueres - Madrid. Tussen Parijs en Figueres reden de treinen al grotendeels op hoge snelheid. Later dit jaar moeten er rechtstreekse hogesnelheidstreinen gaan rijden tussen Parijs en Barcelona.
Dankzij de nieuwe spoorlijn is de reistijd tussen Barcelona en Girona en Barcelona en Figueres aanzienlijk verkort. In het verleden duurde de reis al snel anderhalf tot twee uur, nu is de reistijd tussen Barcelona en Girona terug gebracht naar 38 minuten, naar Figures duurt de reis ongeveer 55 minuten.
De reis Parijs - Barcelona is door de nieuwe snelle verbinding verkort tot zo'n 6 uur en 30 minuten. Reizigers moeten voorlopig nog wel overstappen in Figueres. Tussen Parijs en Figueres rijden twee TGV's per dag. In Figueres geven de TGV's aansluiting op de AVE naar Madrid via Barcelona. Vanaf april moet de TGV vanuit Parijs rechtstreeks naar Barcelona gaan doorrijden. Of de trein dan ook verder gaat naar Madrid, is bij onze redactie niet bekend.
De AVE Figueres - Barcelona - Madrid rijdt acht keer per dag en heeft een reistijd van ongeveer 4 uur (variant tussen de 3 uur en 50 minuten en 4 uur en 15 minuten). Naast de acht doorgaande AVE's rijdt er nog een negende snelle trein tussen Figueres en Barcelona. Door de snelle treinen duurt de reis Parijs - Madrid nu nog minder dan 10 uur.
Bij TGV-Europe kunnen treintickets gekocht worden voor de nieuwe verbinding. Ook biedt TGV-Europe treintickets aan tussen Amsterdam en Barcelona en tussen Amsterdam en Madrid. Die tickets zijn echter vrij prijzig. Een enkele reis kost al snel meer dan 150 euro, oplopend tot bijna 350 euro. Wie om 9:19u met de Thalys uit Amsterdam vertrekt, kan rond twaalf uur 's nachts aankomen in Madrid.
Spaanse media melden dat de start van de nieuwe AVE-verbinding succesvol verloopt. Er zijn tot nu 7.500 treinkaartjes verkocht. Gisteren stapte al ruim duizend mensen in de snelle AVE, met name tot Barcelona. Slechts een klein deel van de reizigers reist door naar Madrid.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... cht-144891
Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 10 jan 2013, 21:28
door Robin
super ben eens benieuwd voor het fip tarief

Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 11 jan 2013, 02:30
door Asterix
Wie om 9:19u met de Thalys uit Amsterdam vertrekt, kan rond twaalf uur 's nachts aankomen in Madrid.
Zou daar echt een markt voor zijn? Zo lang onderweg?
Waar gaan de TB's wisselen? Spaanstalige TB's vanaf de grens?