AM-96

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
LRDArdo

Re: AM-96

Bericht door LRDArdo »

overweg13 schreef:.
Het is trouwens maar onderdeel van een ander kenmerk van deze ms 96: de ongelooflijke manier waarop hier met ruimte gesmost is.
@ Overweg 13 Wat bedoel je dan concreet?

Iets anders wat mij onlangs opviel. Een jonge man in een rolstoel werd in de gang 'gedropt' (omdat ik nu even geen ander woord kan bedenken) en moest in de hal blijven staan omdat hij niet door de deur kon. Is er een specifieke plaats op de ms96 voor een rolstoelgebruiker?
overweg13

Bericht door overweg13 »

LRDArdo schreef:
Het is trouwens maar onderdeel van een ander kenmerk van deze ms 96: de ongelooflijke manier waarop hier met ruimte gesmost is.

Iets anders wat mij onlangs opviel. Een jonge man in een rolstoel werd in de gang 'gedropt' (omdat ik nu even geen ander woord kan bedenken) en moest in de hal blijven staan omdat hij niet door de deur kon. Is er een specifieke plaats op de ms96 voor een rolstoelgebruiker?
Ik bedoel concreet dat zowel in eerste als in tweede klasse relatief weinig zitplaatsen beschikbaar zijn. En toch heb je hier drie rijtuigen. Het is eigenlijk een concept dat niet meer past in de strategie die de NMBS is opgedrongen in de voorbije jaren, en het is al helemaal niet geschikt om grote aantallen reizigers te vervoeren. Comfortabel zijn ze wel, maar je kunt ze niet inzetten in de grote metro die onze spoorwegen geworden zijn.
Zou het kunnen dat sommige rolstoelen wel door de deuren kunnen? Met name in eerste klasse staan er vlak bij de deur (kant bagage) 2 opklapbare zitjes, waar ik wel al eens een rolstoel heb zien staan.
Met vriendelijke groet

overweg13
Robin

Bericht door Robin »

LRDArdo schreef:

Aan de bagagedeur op het einde van de 1ste klas is een pak meer plek voor deze mensen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
celtjan

Bericht door celtjan »

T.e.m. de jaren '80 was het park voor de binnenlandse reizigersdiensten uitgerust met de zetelopstelling 3+2.
De rijtuigen voor het INT verkeer 2+2.
Vanaf de '90s verkoos men voor de algemene invoering van 2+2 op al het nieuwe math (2+1 in 1èklasse).

Bijgevolg hebben de DMT's (oorspronkellijk voorzien voor de snelle IC-verbindingen), een pak minder zit-plaatsen.
Andersvallieden op wielen dienen plaats te nemen in het ABX rijtuig (1èklasse).
Net na de cabienne van de treinwachter zijn er 6 plaatsen 1èkl, waarvan de zitjes omhoog kunnen klappen & de armleuning omlaag kan gedaan kan worden.
Vóór de cabienne van de treinwachter is er een ruim toillet, geschikt voor de minder mobiele reiziger.

Netheid van de trein? Een probleem van deze tijd.....

Toen ik als kleine man/tiener met m'n ouders mee mocht ('70s/'80s), waren de vuilbakjes in de toenmalige M2/M3 rijtuigen & 'klassiekskes' veel te klein.
Onze ledige blikskes & andere verpakkingen, dienden we deze van onze ouders bij te houden tot het station van aankomst.
Daar 'mochten' we het goedje netjes deponeren in de juiste voorzieningen.

Het moderne rijtuigpark heeft grotere vuilbakken, op de perrons moet je maar max 30 passen zetten tot de eerste 'vuilbak', op bepaalde verbinding zijn er vliegende brigades van B-Clean.
En toch, met de 3500'n (L-trein Gent - Aalst - Brussel Zuid - Brussel Nationale luchthaven) , die 'netjes' vertrekken vanop het poetsplatform te Gent, die komen 3u. later al meer dan eens terug als 'varkensstallen'. Aan het boordpersoneel zal het niet gelegen hebben... -diepe zucht-
Asterix

Bericht door Asterix »

celtjan schreef:Het moderne rijtuigpark heeft grotere vuilbakken, op de perrons moet je maar max 30 passen zetten tot de eerste 'vuilbak', op bepaalde verbinding zijn er vliegende brigades van B-Clean.
En toch, met de 3500'n (L-trein Gent - Aalst - Brussel Zuid - Brussel Nationale luchthaven) , die 'netjes' vertrekken vanop het poetsplatform te Gent, die komen 3u. later al meer dan eens terug als 'varkensstallen'. Aan het boordpersoneel zal het niet gelegen hebben... -diepe zucht-
Desalniettemin zijn de vuilbakken nog veel en veel te klein. En wat te denken van de eerste trein van de dag die vuil uit de bundel aan het perron komt? :?
Stef

Bericht door Stef »

Deze morgen stond stel 561 op spoor 3 te Antwerpen-Centraal. Iemand een idee wat hiermee aan de hand is? Hij stond daar zonder zijn panto tegen de draad en het leek mij niet de bedoeling om die snel te verplaatsen (er stond een andere trein met 2 gekoppelde breaks op hetzelfde spoor).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Dren

Bericht door Dren »

Niets mis met dat stel. Tijdens de dag staan er altijd wel 1 of meer am96 Stellen te Antw Centraal, na de ochtendspits worden ze ontkoppeld om tegen de avondspits terug te koppelen aan een andere trein. Vroeger werden ze naar bundel Groenenhoek gebracht maar dat zal teveel gekost hebben dus blijven ze nu gewoon staan aan het perron.
LML

Bericht door LML »

De éérst geleverde AM96-treinstellen bollen bijna 15 jaar over de sporen. Is er al wat meer geweten over hun komende revisie? Gaan ze ook iets doen aan de verdeling 1ste-2de klasse in deze treinstellen...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
260689

Bericht door 260689 »

Stef schreef:Deze morgen stond stel 561 op spoor 3 te Antwerpen-Centraal. Iemand een idee wat hiermee aan de hand is? Hij stond daar zonder zijn panto tegen de draad en het leek mij niet de bedoeling om die snel te verplaatsen (er stond een andere trein met 2 gekoppelde breaks op hetzelfde spoor).
Stel was afgekeurd door den depaneur.
Brent

Bericht door Brent »

260689 schreef:
Stef schreef:Deze morgen stond stel 561 op spoor 3 te Antwerpen-Centraal. Iemand een idee wat hiermee aan de hand is? Hij stond daar zonder zijn panto tegen de draad en het leek mij niet de bedoeling om die snel te verplaatsen (er stond een andere trein met 2 gekoppelde breaks op hetzelfde spoor).
Dus 't wordt sloop? :(
Boxerke

Bericht door Boxerke »

Wat is er dan mee gebeurd?
overweg13

Bericht door overweg13 »

Brent schreef:
260689 schreef:
Jij zou er een gang mee gaan. Dan zitten we over 6 maanden zonder treinen...
Met vriendelijke groet

overweg13
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Ik heb van de week eens een IC naar Kortrijk genomen tijdens de spits. Deze waren ook MS96. Na Berchem zat deze al zo goed als vol. De stuurpost was echter niet dichtgeklapt waardoor de verschillende stellen afgezonderd waren. 1ste klas werd ook bezet door reizigers die daar niet hoorden te zitten (ik heb natuurlijk hun ticket niet gezien, maar hoeveel schooljeugd reist 1ste klasse?), er is geen controle langsgeweest, waarschijnlijk geen zin in, 1ste klas uitmesten in een volle trein, er zijn plezantere dingen. Echter zit je daar dan met je 1ste klas coupon, en voor zij die er voor moeten betalen is het nog erger natuurlijk.

In Gent Sint Pieters zag ik bij aankomst op een ander spoor ook een MS96 stoppen waarvan blijkbaar iedereen in Gent wou uitstappen en er ook een pak mensen wilden instappen.

Die treinen zijn dus een ramp voor snel in en uitstappen. Er kan telkens maar één door de deur, en de gang stond vol tot in het midden om allemaal nog uit te stappen. Mijn trein was al vertrokken en ze waren nog aan het uitstappen. Dit zijn tijdens de spits gewoonweg serieuze vertragingmakers!

Moet wel gezegd worden dat de deuren van het allerlaatste rijtuig er maar nutteloos bijstonden (die zijn namelijk niet goed genoeg voor vele mensen).
260689

Bericht door 260689 »

Brent schreef:
260689 schreef:
met afgekeurd wil men bedoelen dat er iets beschadigd aan is en dat het stel niet meer mag rijden, enkel als het word gesleept richting de werkplaats
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

In de overloop van de AM96 bevindt zich een uitklapbaar zitje, waar dient dat voor?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie