Re: nieuwstopic?!
Geplaatst: 28 mei 2008, 19:23
InnoTrans 2008 mit vielen Weltpremieren (27.05.2008)
Auf Weltpremieren bei Zügen und Straßenbahnen sowie weitere technologische Spit- zenleistungen dürfen sich die Besucher der InnoTrans 2008 in Berlin freuen. Die Tore zur international führenden Leis- tungsschau der Schienenver- kehrstechnik öffnen sich in vier Monaten am 23. September 2008.
Höhepunkt wird sicher der neue Hochgeschwindigkeitszug AGV von Alstom sein. Der 360 km/h schnelle einstöckige Zug besitzt sowohl Gelenkfahrgestelle als auch ein neu verteiltes Antriebssystem. Weiter wird der neue Coradia Lirex für die DB AG vorgestellt, der sich gerade im Zulassungsprozess befindet. Bombardier zeigt auf dem Freigelände erstmals den neuen Regionaltriebwagen Talent 2 sowie die neue Straßenbahn für Berlin aus der Flexity-Familie. Der rund 600 m² große Hallenstand zeigt energiesparende Lösungen für den Bahnbetrieb wie den Mitrac Energy Saver oder die Zugsteuerung EBI Drive, die auch „erfahren“ werden kann. Für Siemens wird in Berlin der neue Desiro ML für Keolis Premiere haben. Mit diesem Fahrzeugtyp hatte kürzlich Siemens einen großen Erfolg in Belgien erzielen können. Vossloh hat bislang zwei Produkte für das Freigelände angekündigt: die neu entwickelte dreiachsige Rangierlok G 12-6 sowie den zusammen mit der schweizerischen Firma Carrosserie Hess entwickelten, 24 m langen Hybrid-Doppel-Gelenkbus, der aktuell in Hamburg zu Testzwecken eingesetzt wird. Voith Turbo zeigt seine neue speicherprogrammierbare Fahrzeugsteuerung TracSys sowie Front-End-Lösungen aus dem Bereich Scharfenberg.
bron: http://www.eurailpress.com/news/news.php3?id=20294
> Nieuws
"De hele dag file tegen 2030"
Tegen 2030 doen we nog een vijfde meer verplaatsingen met de wagen en zal er nog eens de helft meer vrachtvervoer op onze wegen rijden. Dat heeft het Federale Planbureau berekend. Nu rijden we samen zo'n 112 miljard kilometer, dat zou met 17 procent toenemen.
Vergrijzing en vrachtvervoer
Die stijging is niet te wijten aan het woon-werk- of woon-schoolverkeer. Dat gaat met amper 10% groeien. Maar we zullen meer rondrijden voor vrije tijd, boodschappen, vakantie (+22%). Hier rekent het planbureau vooral op het effect van de vergrijzing. Er komen dus steeds meer gepensioneerden op de weg. En we zullen nog individueler gaan rijden. Het vrachtvervoer dreigt zelfs met de helft toe te nemen, vooral internationaal. Het vervoer per spoor zal toenemen, terwijl de binnenvaart onveranderd blijft.
Kilometerheffing
Verkeersdeskundigen voorspellen dat files 's morgens heel vroeg zullen beginnen en de hele dag zullen duren. Het Planbureau hield geen rekening met eventuele beleidsingrepen zoals de kilometerheffing, maar wel met de stijgende brandstofprijzen. (belga/bf)
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... 030-.dhtml
Deutsche Bahn duidt banken aan voor beursgang
Deutsche Bahn heeft vier grootbanken uitgekozen voor zijn gedeeltelijke privatisering. Het gaat om Deutsche Bank, Goldman Sachs, Morgan Stanley en UBS. In de komende acht maanden worden nog enkele andere banken aan dat lijstje toegevoegd.
Naar verluidt zou de beursgang op 5 november van start gaan. 24,9% van het reizigers- en goederenvervoer wordt geprivatiseerd. Het spoorwegnet en alle stations blijven in handen van de overheid.
Publicatiedatum: 28 mei 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id21374-Deut ... sgang.html
> Nieuws
NMBS vervoerde 206,5 miljoen reizigers in 2007
De nationale spoorwegmaatschappij NMBS heeft 206,5 miljoen passagiers vervoerd in 2007. Dat meldt de Federale Overheidsdienst Economie. Daarmee is ruim voldaan aan de vereiste die in de nieuwe beheersovereenkomst werd ingeschreven.
In de beheersovereenkomst 2008-2012 wordt bepaald dat de NMBS op het binnenlandse net tegen 2012 een kwart meer reizigers moet vervoeren dan in 2006. Dat komt neer op een stijging van 4,1 procent per jaar, een doelstelling die in 2007 met een procentpunt werd overschreden. De NMBS vervoerde 192,2 personen op de nationale verbindingen. Het aantal spoorweggebruikers is in tien jaar tijd gestegen met 44 procent.
Het grootste deel van de passagiers op het binnenlandse net (186,5 miljoen) reisde in tweede klasse. Nauwelijks 5,7 miljoen reizigers kozen voor eerste klasse. De inkomsten van de NMBS bedroegen 761 miljoen euro. In dat bedrag is de overheidsdotatie niet inbegrepen. Het aantal personeelsleden daalde sinds 1997 met 9 procent tot 36.702. Het spoorwegnet werd sindsdien 48 kilometer korter. (belga/bf)
28/05/08 13u19
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... 2007.dhtml
Auf Weltpremieren bei Zügen und Straßenbahnen sowie weitere technologische Spit- zenleistungen dürfen sich die Besucher der InnoTrans 2008 in Berlin freuen. Die Tore zur international führenden Leis- tungsschau der Schienenver- kehrstechnik öffnen sich in vier Monaten am 23. September 2008.
Höhepunkt wird sicher der neue Hochgeschwindigkeitszug AGV von Alstom sein. Der 360 km/h schnelle einstöckige Zug besitzt sowohl Gelenkfahrgestelle als auch ein neu verteiltes Antriebssystem. Weiter wird der neue Coradia Lirex für die DB AG vorgestellt, der sich gerade im Zulassungsprozess befindet. Bombardier zeigt auf dem Freigelände erstmals den neuen Regionaltriebwagen Talent 2 sowie die neue Straßenbahn für Berlin aus der Flexity-Familie. Der rund 600 m² große Hallenstand zeigt energiesparende Lösungen für den Bahnbetrieb wie den Mitrac Energy Saver oder die Zugsteuerung EBI Drive, die auch „erfahren“ werden kann. Für Siemens wird in Berlin der neue Desiro ML für Keolis Premiere haben. Mit diesem Fahrzeugtyp hatte kürzlich Siemens einen großen Erfolg in Belgien erzielen können. Vossloh hat bislang zwei Produkte für das Freigelände angekündigt: die neu entwickelte dreiachsige Rangierlok G 12-6 sowie den zusammen mit der schweizerischen Firma Carrosserie Hess entwickelten, 24 m langen Hybrid-Doppel-Gelenkbus, der aktuell in Hamburg zu Testzwecken eingesetzt wird. Voith Turbo zeigt seine neue speicherprogrammierbare Fahrzeugsteuerung TracSys sowie Front-End-Lösungen aus dem Bereich Scharfenberg.
bron: http://www.eurailpress.com/news/news.php3?id=20294
> Nieuws
"De hele dag file tegen 2030"
Tegen 2030 doen we nog een vijfde meer verplaatsingen met de wagen en zal er nog eens de helft meer vrachtvervoer op onze wegen rijden. Dat heeft het Federale Planbureau berekend. Nu rijden we samen zo'n 112 miljard kilometer, dat zou met 17 procent toenemen.
Vergrijzing en vrachtvervoer
Die stijging is niet te wijten aan het woon-werk- of woon-schoolverkeer. Dat gaat met amper 10% groeien. Maar we zullen meer rondrijden voor vrije tijd, boodschappen, vakantie (+22%). Hier rekent het planbureau vooral op het effect van de vergrijzing. Er komen dus steeds meer gepensioneerden op de weg. En we zullen nog individueler gaan rijden. Het vrachtvervoer dreigt zelfs met de helft toe te nemen, vooral internationaal. Het vervoer per spoor zal toenemen, terwijl de binnenvaart onveranderd blijft.
Kilometerheffing
Verkeersdeskundigen voorspellen dat files 's morgens heel vroeg zullen beginnen en de hele dag zullen duren. Het Planbureau hield geen rekening met eventuele beleidsingrepen zoals de kilometerheffing, maar wel met de stijgende brandstofprijzen. (belga/bf)
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... 030-.dhtml
Deutsche Bahn duidt banken aan voor beursgang
Deutsche Bahn heeft vier grootbanken uitgekozen voor zijn gedeeltelijke privatisering. Het gaat om Deutsche Bank, Goldman Sachs, Morgan Stanley en UBS. In de komende acht maanden worden nog enkele andere banken aan dat lijstje toegevoegd.
Naar verluidt zou de beursgang op 5 november van start gaan. 24,9% van het reizigers- en goederenvervoer wordt geprivatiseerd. Het spoorwegnet en alle stations blijven in handen van de overheid.
Publicatiedatum: 28 mei 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id21374-Deut ... sgang.html
> Nieuws
NMBS vervoerde 206,5 miljoen reizigers in 2007
De nationale spoorwegmaatschappij NMBS heeft 206,5 miljoen passagiers vervoerd in 2007. Dat meldt de Federale Overheidsdienst Economie. Daarmee is ruim voldaan aan de vereiste die in de nieuwe beheersovereenkomst werd ingeschreven.
In de beheersovereenkomst 2008-2012 wordt bepaald dat de NMBS op het binnenlandse net tegen 2012 een kwart meer reizigers moet vervoeren dan in 2006. Dat komt neer op een stijging van 4,1 procent per jaar, een doelstelling die in 2007 met een procentpunt werd overschreden. De NMBS vervoerde 192,2 personen op de nationale verbindingen. Het aantal spoorweggebruikers is in tien jaar tijd gestegen met 44 procent.
Het grootste deel van de passagiers op het binnenlandse net (186,5 miljoen) reisde in tweede klasse. Nauwelijks 5,7 miljoen reizigers kozen voor eerste klasse. De inkomsten van de NMBS bedroegen 761 miljoen euro. In dat bedrag is de overheidsdotatie niet inbegrepen. Het aantal personeelsleden daalde sinds 1997 met 9 procent tot 36.702. Het spoorwegnet werd sindsdien 48 kilometer korter. (belga/bf)
28/05/08 13u19
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... 2007.dhtml