NMBS knoeit met koppelingen
Re: NMBS knoeit met koppelingen
In omgekeerde richting heb ik de stellen van de IC-E alvast al in allerlei "configuraties" in Aarschot weten passeren... Normaal gezien arriveert het eerste deel om 18u21 als IC naar Tongeren, gevolgd door het tweede "rame" om 18u24 als P-trein tot Hasselt (een 27 met vier van die dubbeldekkers vind ik overigens niet bepaald een gedroomde stoptrein maar de M6 zijn wel comfortabel en het uitzicht op de bovenverdieping is een leuk extra). Soms komt echter heel het zootje (dat ze dan klaarblijkelijk niet ontkoppeld hebben (gekregen)) met zijn twee reeks 27 en 8 M6 aanzetten en rijdt dan ofwel verder als IC ofwel als P-trein! Serieuze vertragingen zijn nog steeds legio.
Overigens heb ik onlangs in Diest een P-trein naar Brussel gezien met 1 M6 en voor de rest M4 wagons... wel een vreemd zicht!
Overigens heb ik onlangs in Diest een P-trein naar Brussel gezien met 1 M6 en voor de rest M4 wagons... wel een vreemd zicht!
Vandaag om 15:30 uur was het weer miserie met het ontkoppelen van de trein.
De trein naar Knokke had uiteindelijk 5 minuten vertraging.
De trein naar Knokke had uiteindelijk 5 minuten vertraging.
Volgens een Blankenbergse schepen belooft de NMBS om vanaf 28 juni de treinen weer systematisch te ontkoppelen in Brugge, dat zegt Het Laatste Nieuws van dit weekend.
-
dat las ik ergens
maar goed, morgen vertrek ik naar Blankenberge
ik ga lekker treintjes fotograferen

maar goed, morgen vertrek ik naar Blankenberge
ik ga lekker treintjes fotograferen
Michielius schreef:Hoe zit het eigenlijk in Hasselt?
Wanneer het AM96 stellen zijn zie ik altijd wel een deel klaar staan in station Hasselt waar nadien het deel dat van Tongeren komt aan wordt gekoppeld.
Nu stond ik enkele weken geleden in Hasselt en zag dat de IC-E al bestond uit zijn 2 delen M6'ers en zo leeg aankwam vanuit het depot. Nu heb ik niet kunnen zien wat er met het gedeelte uit Tongeren is gebeurd maar deze kunnen ze hier toch niet meer aan koppelen? Want het M6 stel bestond dus al uit 2 loco's en de M6 rijtuigen... ( ik denk niet dat de IC-E op een bepaald uur enkel vanuit Hasselt vertrekt?)
Soms zie ik ook één deel met M6'ers staan en hier wordt dan wel het deel met M6'ers gekoppeld dat uit Tongeren komt...
Ik ben maar een leek maar ik begin me wel in treinen te interesseren en dit had ik graag geweten. Want hier kan ik toch niet aan uit hoor.
Grtz,
Geen Limburgers hier die mij kunnen helpen?:p
Als je daar vaak komt kan je het eens vragen aan de treinbestuurder
. Er staan ook altijd wel enkele fluovestjes te kijken of het wel gaat werken.

-
Toch wel hoor,Michielius schreef:Hoe zit het eigenlijk in Hasselt?
Wanneer het AM96 stellen zijn zie ik altijd wel een deel klaar staan in station Hasselt waar nadien het deel dat van Tongeren komt aan wordt gekoppeld.
Nu stond ik enkele weken geleden in Hasselt en zag dat de IC-E al bestond uit zijn 2 delen M6'ers en zo leeg aankwam vanuit het depot. Nu heb ik niet kunnen zien wat er met het gedeelte uit Tongeren is gebeurd maar deze kunnen ze hier toch niet meer aan koppelen? Want het M6 stel bestond dus al uit 2 loco's en de M6 rijtuigen... ( ik denk niet dat de IC-E op een bepaald uur enkel vanuit Hasselt vertrekt?)
Soms zie ik ook één deel met M6'ers staan en hier wordt dan wel het deel met M6'ers gekoppeld dat uit Tongeren komt...
Ik ben maar een leek maar ik begin me wel in treinen te interesseren en dit had ik graag geweten. Want hier kan ik toch niet aan uit hoor.
Geen Limburgers hier die mij kunnen helpen?
Grtz,
De ritten die jij bedoelt zijn hoogstwaarschijnlijk de nummers 1538 en 1539, met vertrek te Hasselt resp. om 16.11u en 17.11u. Een maand of twee geleden was het zo dat deze twee ritten niet vanuit Tongeren vertrokken. Er reed er aparte pendeltrein tussen Tongeren en Hasselt, waar dan een dubbele stam M6'en klaarstond (die jij dus waarschijnlijk gezien hebt). Dit principe deed zich in de omgekeerde richting ook voor, meer bepaald bij de ritten 1506 en 1507, met aankomst te Hasselt resp. om 08.49u en 09.49u. Deze ritten werden ingekort tot Hasselt, waar dus niet een treindeel ontkoppeld werd maar in plaats daarvan aansluiting naar Tongeren voorzien werd met een aparte trein.
Ik spreek opzettelijk in de verleden tijd, omdat ik niet weet of deze voorzorgsprocedure nog steeds het geval is, nu de ontkoppelingsproblemen toch al minder frequent schijnen voor te vallen.
Groeten,
Ik ben benieuwd!WTV-FOCUS schreef:Vanaf volgende week rijden treinen tussen Brugge, Blankenberge en Knokke-Heist weer normaal
09/06/2008 11:00
De NMBS belooft dat vanaf volgende week maandag de treinen naar Blankenberge en Knokke-Heist terug normaal zullen rijden. Dat betekent dat ze opnieuw gekoppeld of gesplitst worden in Brugge, en dat een deel van en naar Blankenberge rijdt, en het andere deel naar Knokke. Eind vorig jaar waren nieuwe dubbeldektreinen op de lijn van het binnenland naar de kust ingezet, maar die konden niet ontkoppelen.
Maandenlang reed de trein tussen Knokke en Brussel, en moesten de pendelaars uit Blankenberge met een boemeltrein naar Brugge rijden, om dan daar over te stappen op de trein die uit Knokke kwam. Maar vanaf maandag zouden de problemen met de koppeling dus verholpen zijn.
Ik heb dit weekend net voor de eerste keer in een M6 - IC-E gezeten. En jawel hoor, hij kwam integraal uit Blankenberge.
Een dubbel klassiekje (1 100 en 1 200) kwam uit Knokke, en wachtte dan in Brugge op de IC naar Blankenberge om de terugrit aan te vatten ri. Knokke.
De IC in de andere richting had trouwens 15' vertraging, al kwam dat door de sluiting van L50A.
BDJ
Een dubbel klassiekje (1 100 en 1 200) kwam uit Knokke, en wachtte dan in Brugge op de IC naar Blankenberge om de terugrit aan te vatten ri. Knokke.
De IC in de andere richting had trouwens 15' vertraging, al kwam dat door de sluiting van L50A.
BDJ
Ik heb al 3 keer op een met succes gekoppelde/ontkoppelde IC-E M6-stam gezeten, allen zonder vertraging
.
Misschien heeft het ook met het weer te maken. Als het wat warmer is zetten de koppelingen misschien uit ofzo
.

Misschien heeft het ook met het weer te maken. Als het wat warmer is zetten de koppelingen misschien uit ofzo

ofwel hebt gij positieve invloed op de (ont)koppelingenWover schreef:Ik heb al 3 keer op een met succes gekoppelde/ontkoppelde IC-E M6-stam gezeten, allen zonder vertraging.
Misschien heeft het ook met het weer te maken. Als het wat warmer is zetten de koppelingen misschien uit ofzo.

Heb de voorbije week al tweemaal de IC E Knokke/Blankenberge - Tongeren van 7u31 te Brugge genomen, en die werd tweemaal succesvol gekoppeld te Brugge!
De koppeling van de locomotief zag je toch wel een beetje naar boven schuiven bij het inhaken. 

daar ben ik ook een beetje bang voor, dat dit op lange termijn niet goed is voor de 27'ersVank schreef:Bezorgde dat (on)koppelen geen schade?

maar als ze dan op grote revisie moeten kunnen ze misschien wel de schade herstellen en de koppeling ineens fatsoenlijk integreren in de structuur van de loc

neen dat is niet mogelijk, er is gewoon geen plaats onder de kast om die koppeling er nog bij te krijgen, zoals ze nu gemonteerd staat was en is de enige optie.