NMBS knoeit met koppelingen
"Met een kwaliteitsvolle, betrouwbare en marktgerichte dienstverlening speelt de NMBS een sleutelrol in de ontwikkeling van duurzame mobiliteit", aldus operator NMBS in ronkende bewoordingen op haar website.
In Blankenberge hebben ze zo hun twijfels over die "kwaliteitsvolle dienstverlening". Sinds 4 februari zijn de reizigers die in de spits naar Brussel willen hun overstapvrije verbinding kwijt. Tot Brugge rijden zij nu in een klein oud treinstel. De plaatselijke SP.A sprong op de trein van de ontevredenheid en deelde onlangs aan het station ontbijtjes uit.
Achter de trein van Tongeren naar de Kust zit een verhaal. Sinds jaar en dag worden op deze belangrijke Oost-Westverbinding treinstellen ingezet, waarvan er vanaf Brugge een aantal naar Knokke rijden en een aantal naar Blankenberge. Het exacte aantal varieert volgens de vraag, in de zomer gaan er meer treinstellen naar Blankenberge. Nu zijn een aantal van die treinen overbezet. Aangezien de treinen niet kunnen worden verlengd, besliste de NMBS om de oplossing dan maar in de hoogte te zoeken.
Verstandige mensen binnen de NMBS pleitten in navolging van de Franse en Nederlandse spoorwegen voor dubbeldekstreinstellen. Daarmee had de operator flexibel kunnen reageren op de nogal wisselende vervoersvraag naar de kuststeden. De directie Techniek en Productie (vroeger: dienst Materieel), onder leiding van PS-er Richard Gayetot besliste echter om starre pseudotreinstellen samen te stellen uit vijf dubbeldeksrijtuigen en een locomotief. Alleen, die locomotief moest dan wel worden voorzien van een koppeling van 645 kilo. Bombardier, de bouwer van de dubbeldeksrijtuigen en oorspronkelijk belast met de aanpassing van de locs, weigerde bij nader inzien de klus. Zo'n zware koppeling is namelijk heel slecht voor het frame van de loc.
De Dienst Materieel zette echter door en liet de GF-koppelingen in de NMBS-werkplaats van Salzinnes inbouwen. De eerste proefritten waren weinig bemoedigend. Aan inzet per 10 september 2007 was niet te denken. De FOD Mobiliteit gaf pas eind november 2007 zijn zegen. De eerste proefrit met reizigers op 3 december leverde al meteen 40 minuten vertraging op. Desondanks begon de inzet in de gewone dienst vanaf de nieuwe dienstregeling op 9 december.
Al gauw werd de treinserie Tongeren - Kust een van de onbetrouwbaarste van het land. Op sommige dagen liep de som van de extra vertragingen van deze treinserie op tot 200 minuten. Bij de NMBS-klantendienst, de ombudsman en Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers hoopten zich de klachten op. De beide treindelen geraakten in Brugge niet gekoppeld en ontkoppeld. Wat een kind had kunnen bedenken deed zich voor: door het gewicht zaten beide delen van de koppeling niet meer op dezelfde hoogte.
De Dienst Materieel weigerde echter in te zien dat er iets mis was met de techniek. Bij de aankondiging van de dienstregelingsaanpassingen per 7 januari toverde Gayetot een nieuw konijn uit zijn hoed. Met wat extra scholing voor de treinbestuurders zou het wel goed komen. Het kwam niet goed. Later in januari viel de beslissing: de dubbeldekstreinen rijden nu in hun geheel door naar Knokke, in Brugge wordt niet meer worden gekoppeld en ontkoppeld. Reizigers van en naar Blankenberge moeten in de spits overstappen.
Aangemoedigd door dit succes bestelde de NMBS vrolijk extra koppelingen om nog maar eens twintig locomotieven van een stormram te voorzien. Vanaf 7 april, dus na de paasvakantie wordt er opnieuw met reizigers geëxperimenteerd. Voor de zekerheid stopt de NMBS meer minuten in de dienstregeling voor het koppelen en ontkoppelen.
Een voor de hand liggende piste wordt alvast niet overwogen: inzien dat het concept fout is, het dure experiment afblazen en de dubbeldeksrijtuigen inzetten waar ze ook nuttig zijn, zoals tussen Antwerpen en Oostende. Immuun tegen iedere vorm van advies overweegt de ploeg van Gayetot wel om ook de locs die momenteel bij Siemens worden gebouwd uit te rusten met een GF-koppeling.
Heeft topman Descheemaecker zijn mensen nog wel onder controle?. De miserie op het spoor neemt maar geen einde. Vertraging en uitval van treinen zijn momenteel schering en inslag. Materieelproblemen zijn maar één van de oorzaken, maar wel van het soort waaraan de NMBS zelf iets kan doen. Wil zij er iets aan doen?
Kees Smilde
Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
NMBS knoeit met koppelingen
NMBS knoeit met koppelingen
Vandaag als brief van de dag in De Morgen:
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Dat is het gevolg van de politieke benoemingen van onbekwame sujetten.
Ons was beloofd dat politieke benoemingen verleden tijd waren maar niets is minder waar.
Wat er nu in godsnaam positief is aan die koppeling (zelfs als ze zou werken) ontgaat me nog steeds, en ik ben nu toch al 11 jaar treinbestuurder...
Dit is gewoon weer een prestigeproject van één of ander ingenieurke die dacht dat hij het licht gezien had en nu moet dat doorgaan anders verliest hij zijn gezicht.
Ons was beloofd dat politieke benoemingen verleden tijd waren maar niets is minder waar.
Wat er nu in godsnaam positief is aan die koppeling (zelfs als ze zou werken) ontgaat me nog steeds, en ik ben nu toch al 11 jaar treinbestuurder...

Dit is gewoon weer een prestigeproject van één of ander ingenieurke die dacht dat hij het licht gezien had en nu moet dat doorgaan anders verliest hij zijn gezicht.
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Dat heb je schitterend verwoord, Kees, nagels met koppen.
Hopelijk komt men bij de NMBS tijdig tot bezinning...
mvg,
Paul Kevers
Hopelijk komt men bij de NMBS tijdig tot bezinning...
mvg,
Paul Kevers
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Ik weet niet of dit veel bijdraagt aan de discussie.Hobbes schreef:Dat is het gevolg van de politieke benoemingen van onbekwame sujetten.
Ons was beloofd dat politieke benoemingen verleden tijd waren maar niets is minder waar.
Wat er nu in godsnaam positief is aan die koppeling (zelfs als ze zou werken) ontgaat me nog steeds, en ik ben nu toch al 11 jaar treinbestuurder...![]()
Dit is gewoon weer een prestigeproject van één of ander ingenieurke die dacht dat hij het licht gezien had en nu moet dat doorgaan anders verliest hij zijn gezicht.
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Hij heeft anders niet meer dan gelijk.
Over het artikel: Eindelijk heeft iemand eens in de media gezegd wat voor een ongelooflijke komedie die GF-koppelingen zijn.
De IC-E was een mooie verbinding. Die door de NMBS mooi naar de knoppen is geholpen
BDJ
Over het artikel: Eindelijk heeft iemand eens in de media gezegd wat voor een ongelooflijke komedie die GF-koppelingen zijn.
De IC-E was een mooie verbinding. Die door de NMBS mooi naar de knoppen is geholpen

BDJ
Re: NMBS knoeit met koppelingen
De IC-E was soms een mooie verbinding. De minste toeloop van reizigers zorgde voor problemen. Er moest dus wel een oplossing gevonden worden. Misschien was dit wel de enig haalbare, omdat ze geen nieuw personeel vergde, en omdat de dubbeldekkers toch beschikbaar zijn.Bartjedj schreef: De IC-E was een mooie verbinding. Die door de NMBS mooi naar de knoppen is geholpen![]()
BDJ
Het is van gisteren geleden dat ik met de 1531 van Brussel-Zuid naar Gent spoorde: 2 ms 96 - om 10:32, op een druilerige, koude dag. Het tiental staande reizigers mag zonder bijbetalen in eerste klasse komen zitten, misschien wel uit schaamte van de TBG's omdat zij er ook zitten. Wij zijn er eens te meer aan voor de moeite: meer betalen om hetzelfde te krijgen. En dan is het niet eens een zonnige midweekdag in de Paasvakantie...
We moeten dus hopen dat er snel een bruikbare oplossing komt voor deze IC's, wat die ook moge wezen. Maar heel vaak zijn de ms96 op deze verbinding niet opgewassen tegen hun taak.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: NMBS knoeit met koppelingen
voor mij was IC-E altijd al een onbetrouwbare lijn voor Gent-Brussel: vroeger zat hij in de spits altijd stampvol, nu is er de historie met de koppelingen
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Ze zouden beter een 2 treinseries creeren:
IC-trein Knokke-Brugge-Gent-Brussel-Leuven-Aarschot-Diest-Hasselt-Tongeren
IC-trein Blankenberge-Brugge-Gent-Brussel-Aarschot-Diest-Hasselt-Genk
IC-trein Knokke-Brugge-Gent-Brussel-Leuven-Aarschot-Diest-Hasselt-Tongeren
IC-trein Blankenberge-Brugge-Gent-Brussel-Aarschot-Diest-Hasselt-Genk
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Ik zou de 2de naar Maastricht laten doorrijden, kan de IC-O naar bv. Aachen doorrijden, of de IC-A naar Aachen en de IC-O naar Eupen of zoKris schreef:Ze zouden beter een 2 treinseries creeren:
IC-trein Knokke-Brugge-Gent-Brussel-Leuven-Aarschot-Diest-Hasselt-Tongeren
IC-trein Blankenberge-Brugge-Gent-Brussel-Aarschot-Diest-Hasselt-Genk
Re: NMBS knoeit met koppelingen
laat die IC O maar naar Maastricht blijven rijden zodat deze stad een degelijke verbinding heeft met Brussel.
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Ze noemen dat ook ne kameel zeker die koppeling?
645kg ja dat is een serieus gewicht.
Gaat dat niet voor problemen zorgen op lange termijn als die locs zo een zware koppeling moeten dragen?
Heeft de NMBS nog niet gereageerd op deze brief??
645kg ja dat is een serieus gewicht.
Gaat dat niet voor problemen zorgen op lange termijn als die locs zo een zware koppeling moeten dragen?
Heeft de NMBS nog niet gereageerd op deze brief??
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Denk dat je een dromedaris bedoelt, dit duidt in feite op het feit dat er een loc in het midden komt te hangen wanneer men die twee stammen koppelt.
-
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
- Locatie: LK.
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Vandaag geen problemen met de koppeling en ook geen vertraging ! Ik heb dat vandaag gezien te Brugge.De loc was 2745 en 2759 met telkens 5 M6.




Re: NMBS knoeit met koppelingen
Waren ze niet gestopt met die te koppelen in Brugge?
Of is dat nu alweer ongedaan gemaakt? De situatie met die dienst verandert elke maand wel.
Of is dat nu alweer ongedaan gemaakt? De situatie met die dienst verandert elke maand wel.
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Zoals ieder zinnig mens al zou gedacht hebben, een test- en aanpassingsperiode van enkele maanden en alles komt in orde.
Wie heeft het toch in zijn hoofd gehaald om na een testperiode van een goeie week dat al in dienst te nemen
(statische tests niet meegerekend)

Wie heeft het toch in zijn hoofd gehaald om na een testperiode van een goeie week dat al in dienst te nemen
