Pagina 8 van 14
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 25 jan 2009, 23:41
door wimpiespoor
treinbruno schreef:in luxemburg heeft en gebruikt de reeks 2000 ook al ECTS
ze hebben daar ook traxxen (reeks 4000) rondrijden, maar daar weet ik het niet of het werkt...
Volgens
deze presentatie van de CFL wordt de reeks 4000 pas in 2009/2010 met ETCS uitgerust. Bombardier is dan waarschijnlijk de leverancier. De 3000'en zouden ondertussen inmiddels wel al allemaal van ETCS (van Alstom) moeten zijn voorzien.
Bombardier heeft overigens problemen met level 2. O.a. het proefbedrijf op de HSL-Zuid tussen Schiphol en Rotterdam gebeurt met Traxxen onder level 1. En voor zover ik weet is de beveiliging op althans een deel van de Havenspoorlijn tussen Kijfhoek en Europoort inmiddels ook omgeschakeld naar ETCS level 1. En dan rijden daar dus diverse typen loks met werkende ETCS van Bombardier. Het probleem is ook hier, dat opschaling naar level 2 nog niet mogelijk is doordat Bombardier nog niet zover is.
Ik ben overigens benieuwd of er met Traxxen door de Lötscherg basistunnel wordt gereden. Dan zouden die voor level 2 moeten zijn uitgerust. Weet iemand dat?
Wim
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 26 jan 2009, 07:12
door K V B
wimpiespoor schreef:
Ik ben overigens benieuwd of er met Traxxen door de Lötscherg basistunnel wordt gereden. Dan zouden die voor level 2 moeten zijn uitgerust.
De Lötschberg basistunnel (LBS) is inderdaad ETCS L2 (geen conventionele signalen). De NBS Mattstetten - Rothrist is ook ETCS, maar bezit ook conventionele signalen. Overdag wordt daar met ECTS gereden en dus moeten op zijn minste de door Bombardier gebouwde ICN stellen dus ook ETCS hebben.
Door de LBS rijden zeker Traxx-en, daar heeft de BLS namelijk een hoop van, en een Traxx had (meen ik) zelfs de eer de eerste trein door de Lötschberg tunnel te trekken.
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 26 jan 2009, 10:12
door wimpiespoor
K V B schreef:
De Lötschberg basistunnel (LBS) is inderdaad ETCS L2 (geen conventionele signalen). De NBS Mattstetten - Rothrist is ook ETCS, maar bezit ook conventionele signalen. Overdag wordt daar met ECTS gereden en dus moeten op zijn minste de door Bombardier gebouwde ICN stellen dus ook ETCS hebben.
Door de LBS rijden zeker Traxx-en, daar heeft de BLS namelijk een hoop van, en een Traxx had (meen ik) zelfs de eer de eerste trein door de Lötschberg tunnel te trekken.
Maar wie is dan de leverancier van die ETCS-installaties? Eerlijk gezegd denk ik dat het apparatuur van Alstom is. De baanapparatuur in de LBS is overigens van Thales.
Wim
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 27 jan 2009, 22:08
door wimpiespoor
wimpiespoor schreef:
Maar wie is dan de leverancier van die ETCS-installaties? Eerlijk gezegd denk ik dat het apparatuur van Alstom is. De baanapparatuur in de LBS is overigens van Thales.
Wim
Ik heb me vergist. Bombardier heeft zijn "eigen" lokomotieven die in Zwitserland rijden zelf van ETCS apparatuur voorzien, o.a. de series 485 en 486 van BLS. En klaarblijkelijk werkt de apparatuur daar onder level 1 en level 2.
Wim
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 28 jan 2009, 08:02
door Adler
wimpiespoor schreef:wimpiespoor schreef:
Maar wie is dan de leverancier van die ETCS-installaties? Eerlijk gezegd denk ik dat het apparatuur van Alstom is. De baanapparatuur in de LBS is overigens van Thales.
Wim
Ik heb me vergist. Bombardier heeft zijn "eigen" lokomotieven die in Zwitserland rijden zelf van ETCS apparatuur voorzien, o.a. de series 485 en 486 van BLS. En klaarblijkelijk werkt de apparatuur daar onder level 1 en level 2.
Wim
Verleden jaar heeft de SBB gevierd dat er 10 miljoen km succesvol met ETCS was gereden (er reed zelfs een lok Re 460 rond met speciale reklame daarvoor).
Uitspraak van Karel Vinck, Europees coordinator voor ERTMS : "Switzerland has played an exceptional part in developing the system, for which we are very grateful."
Niet slecht voor een land dat zelfs geen lid is van de EU.
Het zijn dus niet overal hopeloze knoeiers zoals hier.
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 28 jan 2009, 19:30
door Steven
Tja hoe ver zit dat lidmaatschap? Ze hebben vorig jaar shengen ingevoerd. Ze staan in zekere zin dus verder als de Engelsen als ik dat zo mag stellen. Al een geluk voor hun dat het systeem daar wel wil werken, maar ze hebben toch ook op veilig gespeeld en in het begin klassieke/ laterale seinen geplaatst.
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 28 jan 2009, 19:38
door dentheo
Steven schreef:Tja hoe ver zit dat lidmaatschap? Ze hebben vorig jaar shengen ingevoerd. Ze staan in zekere zin dus verder als de Engelsen als ik dat zo mag stellen. Al een geluk voor hun dat het systeem daar wel wil werken, maar ze hebben toch ook op veilig gespeeld en in het begin klassieke/ laterale seinen geplaatst.
En hun lijn gaat niet over een "landsgrens".
Maar rdelijk tevreden ja, ik heb eens klapke kunnen doen met zwitser die op het platform van een stuurrijtuig met zijn laptop dedata mee zat te lezen tijdens de rit en die daarna backup maakte van de rijtuigdata. Netjes.
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 28 jan 2009, 19:39
door Adler
dentheo schreef:Steven schreef:Tja hoe ver zit dat lidmaatschap? Ze hebben vorig jaar shengen ingevoerd. Ze staan in zekere zin dus verder als de Engelsen als ik dat zo mag stellen. Al een geluk voor hun dat het systeem daar wel wil werken, maar ze hebben toch ook op veilig gespeeld en in het begin klassieke/ laterale seinen geplaatst.
En hun lijn gaat niet over een "landsgrens".
Maar rdelijk tevreden ja, ik heb eens klapke kunnen doen met zwitser die op het platform van een stuurrijtuig met zijn laptop dedata mee zat te lezen tijdens de rit en die daarna backup maakte van de rijtuigdata. Netjes.
Gaat Antwerpen-Noorderkempen dan over een landsgrens ?
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 28 jan 2009, 19:42
door dentheo
Adler schreef:
Gaat Antwerpen-Noorderkempen dan over een landsgrens ?
Nee en men rijdt ook niet zo snel, dus level 1 meer dan genoeg....
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 28 jan 2009, 19:43
door Adler
dentheo schreef:Adler schreef:
Gaat Antwerpen-Noorderkempen dan over een landsgrens ?
Nee en men rijdt ook niet zo snel, dus level 1 meer dan genoeg....
Inderdaad, snelheid = 0 km/h.
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 28 jan 2009, 19:47
door Steven
tja die lijn gaat er nu net wel over, je moet ze altijd bezien in zowel noorderkempentreintjes als andere treinen en het moet ook zijn voor ALLE treinen he.
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 28 jan 2009, 19:51
door rvdborgt
dentheo schreef:Adler schreef:Gaat Antwerpen-Noorderkempen dan over een landsgrens ?
Nee en men rijdt ook niet zo snel, dus level 1 meer dan genoeg....
Level 1 heeft geen conceptuele snelheidsbeperking. In het buitenland wordt er op level 1 ook 300 km/h gereden. Op de HSL-Zuid is er echter een beperkte implementatie, in ieder geval op het Nederlandse deel.
Groetjes,
Rian
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 28 jan 2009, 20:52
door Adler
Steven schreef:tja die lijn gaat er nu net wel over, je moet ze altijd bezien in zowel noorderkempentreintjes als andere treinen en het moet ook zijn voor ALLE treinen he.
Jullie zijn toch wel ongelofelijk.
Al 2 jaar lang rijdt er geen trein van Antwerpen naar Noorderkempen omwille van problemen met ETCS, dan is het de lijn, dan zijn er weer geen locomotieven te vinden, het is altijd iets.
Wat heeft die verbinding die volledig binnen Belgie blijft en nooit de grens zal overschrijden nu te maken met een eventueel probleem aan de grensovergang ?
Wat hebben die noorderkempentreintjes nu te maken met de verbinding Antwerpen-Amsterdam ?
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 28 jan 2009, 21:02
door dentheo
Adler schreef:
Wat heeft die verbinding die volledig binnen Belgie blijft en nooit de grens zal overschrijden nu te maken met een eventueel probleem aan de grensovergang ?
Wat hebben die noorderkempentreintjes nu te maken met de verbinding Antwerpen-Amsterdam ?
1) Weinig en
2) nog eens hetzelfde.
En daarom word nu trein in elkaar geknutseld die level 1 zal rijden waarschijnlijk....
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 28 jan 2009, 21:05
door Steven
je kan de lijn onmogelijk gaan klaar maken voor enkel die noorderkempentreintjes om dan nadien vast te stellen dat je er met geen thalys meer over kan en waar mag gaan aanpassen, daarom voor ALLE treinen of geen enkele. Daarom dat je de treinen moet aanpassen aan de lijn en niet omgekeerd.