Hij hekelt de toestand van het station Noorderkempen, dat al anderhalf jaar wacht op de eerste trein.

Het station Noorderkempen aan het spoor van de hogesnelheidstrein (hst) in Brecht is al meer dan een jaar helemaal gebruiksklaar.
Station, perron en parkeerplaatsen zijn gerealiseerd.
De gemeente Brecht en de buurgemeenten zorgden, in samenwerking met het Vlaams Gewest, voor vlotte verbindingswegen voor autobestuurders en fietsers.
Het treinspoor ligt al drie jaar te wachten op een trein. In afwachting van de hogesnelheidstrein beloofde de NMBS een intercitytrein te laten rijden tussen Brecht en Antwerpen.
De trein zou een zegen moeten zijn voor het mobiliteitsprobleem ten noorden van Antwerpen. Dagelijks is er een verkeersinfarct door dichtslibbende wegen vanuit Hoogstraten, Zoersel, Brecht en Wuustwezel, richting stad.
Maar de NMBS slaagt er niet in om een trein te laten rijden. Burgemeester Aerts is behoorlijk boos over die gang van zaken.
'2008 ging voorbij in sneltreinvaart, maar het is ook het jaar geworden waarin de trein weer niet reed of niet stopte in Brecht.
Zonder schroom durf ik stellen dat de NMBS als verstrekker van openbaar vervoer een onbetrouwbare partner mag worden genoemd, niet in staat om gemeenschapsgelden op een correcte wijze te besteden.
Ik besef dat dit harde woorden zijn, maar mijn oordeel kan niet anders dan hard zijn.'
Aan de aanleg van de spoorlijn, het station Noorderkempen en de infrastructuur rond het station hangt een kostenplaatje van zevenhonderd miljoen euro.
Volgens de burgemeester is het onbegrijpelijk dat dit er na anderhalf jaar nog steeds verlaten bijligt.
Het gemeentebestuur investeerde in toegangswegen en participeert ook in de camerabeveiliging van de omgeving van het station.
Frederik Petit, woordvoerder van Infrabel, bevestigt dat Brecht klaar is om de trein te ontvangen.
'De infrastructuurwerken zijn volledig klaar. De spoorlijn is gehomologeerd en ter beschikking gesteld van de NMBS, de operator van die lijn.'
Het kabinet van minister van Overheidsbedrijven Steven Vanackere (CD&V) meldt dat de trein nog niet voor morgen is.
De bestelde Traxx-locomotieven die met het Europese veiligheidssysteem rijden, zijn nog niet klaar.
Op verzoek van de vroegere minister, Inge Vervotte, onderzoekt de NMBS of ze met de bestaande M6-dubbelrijtuigen en -locomotieven kan rijden tussen Antwerpen en Brecht.
Als dat onderzoek gunstig verloopt, kan de trein rijden tegen de zomervakantie.
Bron: De Standaard.be
________________________
NVDR
Als het zo gemakkelijk was als die laatste zin laat vermoeden, was het probleem al lang opgelost.
Maar M6 heeft niets in het verhaal te doen. M6-loco's bestaan niet, en de rijtuigen mogen door materieelregels niet op 25kV-lijnen rijden.
BDJ